AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #41 Skrevet 6. august 2020 2 minutter siden, Example skrev: Da vil man få en mye større katastrofe enn korona noen gang kan skape. Å drive skole og sykehus koster penger. Det er ikke sånn at alle bedrifter bare kan ta en pause. De har løpende regninger hele veien. Da ryker arbeidsplasser, da ryker skatteinntekter og utbetalingene fra nav skyter i været. En pause betyr permanent stopp, fattigdom og kriminalitet. vi må stenge noe for å holde smitten nede, for bare vi å holde smitten nede kan vi holde liv i bedriftene. Et umulig paradoks. Men slipper vi smitten løs så vil jo bedriftene gå konkurs uansett. Du vil ikke gå på Nille eller Ikea eller på kafe, hvis det er forbundet med høy risiko for alvorlig sykdom eller død. Det regulerer seg selv - mange vil gå konkurs. Men med de restriksjonene vi hadde noen uker i vår, så har vi jo fått smitten så langt ned at samfunnet kunnet åpne igjen, og jeg er ikke i tvil om at det er bedre for bedriftene. Eks svenskene som ikke hadde restriksjoner har vært nødt å holde Liseberg stengt i sommer, mens vi har hatt åpne parker. Det lønner seg med kraftige restriksjoner en kort periode, det er jeg helt overbevist om. De bør reversere reiserådene nå, og bli strengere igjen. Anonymkode: 71ed2...5be 5
tussi84 Skrevet 6. august 2020 #42 Skrevet 6. august 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men Sverige stengte altså ikke noe, likevel går det ganske dårlig med svensk økonomi som følge av korona. Vel, vet i alle fall/hører at grensehandelen flere steder sliter veldig i Sverige, siden nesten all omsetningen kommer i fra nordmenn. I Svinesund/Strømstad var det visst snakk om langt over 90 %, og at hvis ikke grensene åpnet snart mot Svinesund/Strømstad var det mulig at flere av de svenske butikkene i disse områdene måtte legge ned pga konkurs. Strømstad hadde ikke hatt noe smitte på flere uker, men siden det går under samme "lan" som Gøteborg i Sverige så er alt stengt. Endret 7. august 2020 av tussi84 3
Callisto83 Skrevet 6. august 2020 #43 Skrevet 6. august 2020 2 minutter siden, Example skrev: Da vil man få en mye større katastrofe enn korona noen gang kan skape. Å drive skole og sykehus koster penger. Det er ikke sånn at alle bedrifter bare kan ta en pause. De har løpende regninger hele veien. Da ryker arbeidsplasser, da ryker skatteinntekter og utbetalingene fra nav skyter i været. En pause betyr permanent stopp, fattigdom og kriminalitet. Det ene avhenger av det andre. Noen aktører vil dessverre lide mer andre, og hvis vi er flinke til å få ned tallene, slik som før sommeren, så kan andre ting - innenlands - åpne opp igjen. Korona er allerede en katastrofe. En verdenskatastrofe. Og vi hadde det forholdsvis lett frem til den berømte ferien. 2
hobbykokken Skrevet 6. august 2020 #44 Skrevet 6. august 2020 Blir det konfirmasjoner i september tro? Jeg tviler...
Example Skrevet 6. august 2020 #45 Skrevet 6. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: vi må stenge noe for å holde smitten nede, for bare vi å holde smitten nede kan vi holde liv i bedriftene. Et umulig paradoks. Men slipper vi smitten løs så vil jo bedriftene gå konkurs uansett. Du vil ikke gå på Nille eller Ikea eller på kafe, hvis det er forbundet med høy risiko for alvorlig sykdom eller død. Det regulerer seg selv - mange vil gå konkurs. Men med de restriksjonene vi hadde noen uker i vår, så har vi jo fått smitten så langt ned at samfunnet kunnet åpne igjen, og jeg er ikke i tvil om at det er bedre for bedriftene. Eks svenskene som ikke hadde restriksjoner har vært nødt å holde Liseberg stengt i sommer, mens vi har hatt åpne parker. Det lønner seg med kraftige restriksjoner en kort periode, det er jeg helt overbevist om. De bør reversere reiserådene nå, og bli strengere igjen. Anonymkode: 71ed2...5be Det finnes en mellomting mellom Sverige og det Norge har gjort. Norge har også i utgangspunktet en sunnere økonomi enn våre naboer i øst. Det er viktig å være obs på at vi er ikke på samme sted som i mars. Mange bedrfiter gikk under, men de fleste klarte seg. Svært mange klarte seg med et nødskrik, og mye takket være hjelp fra staten. De tåler neppe noen ny nedstenging nå. Så er jo dette også meget komplekst. Svenskene har ikke olje, gass eller fisk som Norge. De har ikke noe oljefond som Norge. Selv om Norge er avhengig av verdensøkonomien, vil en nedgang ramme de mye hardere. Den delen av økonomien som blir rammet ved en nedstengning er jo norske bedrifter som driver innad i Norge i stor grad. For eksempel frisører, barer, detaljhandel, hoteller osv. Går de konkurs, så mister ansatte jobben, og de må gå på NAV. Så får arbeiderne dårligere kjøpekraft, som igjen gjør at de ikke handler like mye som før. Det gjør at enda flere går konkurs. En negativ spiral. Mye av nedstengningen i mars var nok lur. Men vi skal ikke la oss lure til å tro at det er bare å gjøre det på nytt, og forvente det samme resultatet. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #46 Skrevet 6. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Så, fordi de absolutt skulle åpne for reiser så får breddeidretten fortsatt ikke åpne ordentlig. Skal tro hvor mange selvmord og hvor mange unge som havner utpå på grunn av dette? For svært mange er idretten det som redder dem fra å havne helt på kjøret. Fy faen så lite respekt jeg har for politikere og charterturister 🤮 Anonymkode: 798d6...a1c Når man snakker om selvmord, er det pussig at man legger skylden på dem som vil ha restiksjoner. Legg heller skylden på dem som er årsaken til dette - de som på liv og død må reise til utlandet, turistene, og partyløvene som prioriterer festlivet sitt foran hensyn til andre. Det er de som har ansvaret for situasjonen vi er i nå, og det er de som har ansvaret for selvmord som følge av dette. Anonymkode: ef4ad...9f6 5
Example Skrevet 6. august 2020 #47 Skrevet 6. august 2020 4 minutter siden, Callisto83 skrev: Det ene avhenger av det andre. Noen aktører vil dessverre lide mer andre, og hvis vi er flinke til å få ned tallene, slik som før sommeren, så kan andre ting - innenlands - åpne opp igjen. Korona er allerede en katastrofe. En verdenskatastrofe. Og vi hadde det forholdsvis lett frem til den berømte ferien. Det er klart. Spørsmålet er hva som skal stenges ned. I våres var det unge og voksne som tok den store byrden. Barn, ungdommer og unge voksne i relativt usikre jobber og i etableringsfasen. Det bør vurderes om man ikke bør løse det på en annen måte nå. Selv om unge kan bli syke og dø av korona (jeg har selv ligget syk med dette i flere uker), så er det først og fremst farlig for eldre og folk med dårlig helse. 3
Sydenkupp Skrevet 6. august 2020 #48 Skrevet 6. august 2020 Noen som vet når i morgen det er pressekonferanse?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #49 Skrevet 6. august 2020 17 minutter siden, Example skrev: Det finnes en mellomting mellom Sverige og det Norge har gjort. Norge har også i utgangspunktet en sunnere økonomi enn våre naboer i øst. Det er viktig å være obs på at vi er ikke på samme sted som i mars. Mange bedrfiter gikk under, men de fleste klarte seg. Svært mange klarte seg med et nødskrik, og mye takket være hjelp fra staten. De tåler neppe noen ny nedstenging nå. Så er jo dette også meget komplekst. Svenskene har ikke olje, gass eller fisk som Norge. De har ikke noe oljefond som Norge. Selv om Norge er avhengig av verdensøkonomien, vil en nedgang ramme de mye hardere. Den delen av økonomien som blir rammet ved en nedstengning er jo norske bedrifter som driver innad i Norge i stor grad. For eksempel frisører, barer, detaljhandel, hoteller osv. Går de konkurs, så mister ansatte jobben, og de må gå på NAV. Så får arbeiderne dårligere kjøpekraft, som igjen gjør at de ikke handler like mye som før. Det gjør at enda flere går konkurs. En negativ spiral. Mye av nedstengningen i mars var nok lur. Men vi skal ikke la oss lure til å tro at det er bare å gjøre det på nytt, og forvente det samme resultatet. nei, jeg tror det er lurt med korte, lokale nedstenginger og strenge innreiserestriksjoner. Anonymkode: 71ed2...5be
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #50 Skrevet 6. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Må få gratulere feriefolket. Veldig godt jobbet. Anonymkode: 78773...82a Kan du ikke heller gratulerer de som faktisk har skylden. Det er ikke feriefolket, men de som på død og liv må bryte 1-meters regelen og klemme alle de kjenner. Anonymkode: 1df89...25a 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #51 Skrevet 6. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke heller gratulerer de som faktisk har skylden. Det er ikke feriefolket, men de som på død og liv må bryte 1-meters regelen og klemme alle de kjenner. Anonymkode: 1df89...25a det ville knapt vært noe smitte å spre i klemmingen, hvis ikke feriefolket og hurtigruta hadde importert den først. Anonymkode: 71ed2...5be 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #52 Skrevet 6. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: det ville knapt vært noe smitte å spre i klemmingen, hvis ikke feriefolket og hurtigruta hadde importert den først. Anonymkode: 71ed2...5be Du vet at Hurtigruten går i Norge. SKulle alle bare holdt seg inne i husene sine i ferien da? Anonymkode: 1df89...25a 2
Kågebruker Skrevet 6. august 2020 #53 Skrevet 6. august 2020 35 minutter siden, Example skrev: Det er klart. Spørsmålet er hva som skal stenges ned. I våres var det unge og voksne som tok den store byrden. Barn, ungdommer og unge voksne i relativt usikre jobber og i etableringsfasen. Det bør vurderes om man ikke bør løse det på en annen måte nå. Selv om unge kan bli syke og dø av korona (jeg har selv ligget syk med dette i flere uker), så er det først og fremst farlig for eldre og folk med dårlig helse. Du har hatt Korona? Hvordan vil du beskrive det? Er det mye verre enn du hadde trodd?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #54 Skrevet 6. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at Hurtigruten går i Norge. SKulle alle bare holdt seg inne i husene sine i ferien da? Anonymkode: 1df89...25a Hurtigruta importerte smitte ved å hyre inn filippinere (et land med stort smittetrykk) og sette dem i arbeid på kjøkken og i bar mens de var i karantene. Derav mitt utsagn om at hurtigruta importerte smitte. Leser du ikke aviser? Anonymkode: 71ed2...5be 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #55 Skrevet 6. august 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man snakker om selvmord, er det pussig at man legger skylden på dem som vil ha restiksjoner. Legg heller skylden på dem som er årsaken til dette - de som på liv og død må reise til utlandet, turistene, og partyløvene som prioriterer festlivet sitt foran hensyn til andre. Det er de som har ansvaret for situasjonen vi er i nå, og det er de som har ansvaret for selvmord som følge av dette. Anonymkode: ef4ad...9f6 Du var ikke lite drøy.... Jeg har vært ute og reist (grønt land) og for min egen psykiske helse måtte jeg ut av dette landet. Anonymkode: 1df89...25a 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #56 Skrevet 6. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hurtigruta importerte smitte ved å hyre inn filippinere (et land med stort smittetrykk) og sette dem i arbeid på kjøkken og i bar mens de var i karantene. Derav mitt utsagn om at hurtigruta importerte smitte. Leser du ikke aviser? Anonymkode: 71ed2...5be Jo, men du skylden blir jo lagt på de som reiste med hurtigruten. Leser du ikke hva du selv skriver? Anonymkode: 1df89...25a 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #57 Skrevet 6. august 2020 44 minutter siden, Example skrev: Det er klart. Spørsmålet er hva som skal stenges ned. I våres var det unge og voksne som tok den store byrden. Barn, ungdommer og unge voksne i relativt usikre jobber og i etableringsfasen. Det bør vurderes om man ikke bør løse det på en annen måte nå. Selv om unge kan bli syke og dø av korona (jeg har selv ligget syk med dette i flere uker), så er det først og fremst farlig for eldre og folk med dårlig helse. Enig med deg. Syns faktisk det er noen andre sin tur denne gangen. Anonymkode: 1df89...25a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #58 Skrevet 6. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig med deg. Syns faktisk det er noen andre sin tur denne gangen. Anonymkode: 1df89...25a Ja nå bør pensjonister og kronisk syke passe på seg selv! Anonymkode: 28a30...b5d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #59 Skrevet 6. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men du skylden blir jo lagt på de som reiste med hurtigruten. Leser du ikke hva du selv skriver? Anonymkode: 1df89...25a nei, det gjorde jeg ikke. Det er du som ikke leser det jeg skriver. Anonymkode: 71ed2...5be
Drizzt Skrevet 6. august 2020 #60 Skrevet 6. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror dere treningssenterne og uteliv stenges? Anonymkode: 80b9f...e00 Jeg håper det. Og så håper jeg det strammes kraftig på reisene utenlands med mindre de er strengt nødvendige. Men karantene, uten forsikring, uten rett på sykepenger og andre NAV ytelser for tapt inntekt, mm. Folket har begynt å oppføre seg som om pandemien er over. Bølge nr.2 er på vei. 1
Fremhevede innlegg