Fauna Skrevet 15. juli 2005 #1 Skrevet 15. juli 2005 Jeg fant to hantikker på hunden min forleden dag. Fikk tatt dem bort med en gang. Den ene satt på innsiden av låret. En annen plass på låret så jeg et rundt, mørkt merke. Leste litt om skogflott på internett, og der stod det om borelia viruset tror jeg det het. Og der stod det at om du hadde fått viruset så kunne du se et rundt, rødt merke på huden. Gjelder det samme med hunder? Merket jeg fant var riktignok ikke rødt.. Detter flotten av av seg selv etter en stund? Har nemlig ikke fjernet en flott derifra.. Litt bekymret. Men har hørt at flott ikke er farlig for dyr så lenge man fjerner flotten. Noen som vet om det stemmer? Har endelig kjøpt meg expot, og håper det virker!
Gjest Bhsiltsk Skrevet 15. juli 2005 #2 Skrevet 15. juli 2005 Vel, man kan jo aldri være helt sikker... Har hørt om både katter og hunder som har DØDD av flått-sykdommer... Når du fjerner flått, så IKKE bare napp dem ut!! Skaff deg en GOD flåttfjerner, f.eks. fra apoteket eller fra dyrlegen. Vår klinikk har noen som ligner på kujern (sånne som b-gjengen bruker), og de er de beste jeg noensinne har prøvd. Og jeg har hatt mange! Sørg også for å destruere flåtten etterpå. Knuse den eller brenne den er det beste.
sixx Skrevet 15. juli 2005 #3 Skrevet 15. juli 2005 IKKE bare napp dem ut!!Ikke? Det har da jeg gjort i "alle" år.
Litz Skrevet 15. juli 2005 #4 Skrevet 15. juli 2005 Det samme gjelder nok hunder også ja, man ser at området rundt bittstedet blir rødt og på en måte betent. I tillegg vil hunden få nedsatt allmenntilstand. Hvis hunden din virker slapp (og du kan utelukke varmen), ikke vil spise eller drikke ordntlig og du vet at den er bitt av flått, ta kontakt med veterinær så raskt som mulig. Om flåtten vil falle av av seg selv? Nei, ikke nødvendigvis. Veldig ofte så graver flåtten seg ned i huden på hunden eller katten. Stort sett skjer dette bare med hodet på flåtten, noe som gjør det vanskelig å få fjernet hele flåtten og som øker sjansene for infeksjon. Men av og til vil hele flåtten grave seg ned under huden på hunden/katten og man vil da kunne se flåtten som en klump under huden. Dette bør fjernes hos veterinær. En slik "nedgravd" flått kan skape infeksjoner og irritasjon for hunden. Det beste man kan gjøre er å gå over hunden hver kveld på leting etter flått og fjerne alle man finner. I tillegg vil jeg råde folk til å kjøpe flåttmiddel hos veterinær.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 15. juli 2005 #5 Skrevet 15. juli 2005 Men av og til vil hele flåtten grave seg ned under huden på hunden/katten og man vil da kunne se flåtten som en klump under huden. ← Hva?!?!? Er det sant??? Det har jeg aldri hørt om før!! Jeg visste jo at de borrer hodet nedi huden, men aldri at de kan borre hele seg nedi???
Gjest Bhsiltsk Skrevet 15. juli 2005 #6 Skrevet 15. juli 2005 Ikke? Det har da jeg gjort i "alle" år. ← Nei, du må ikke det. Du må vri dem ut, ellers blir det ofte sittende hode-deler igjen i huden og kan skape infeksjoner og betennelser. Det er jo liksom derfor det finnes spesielle flåttfjernere. For å få vridd dem ut..
sixx Skrevet 15. juli 2005 #7 Skrevet 15. juli 2005 Men kjære vene da....en flått graver seg da ikke innunder huden. Og de faller av helt av seg selv når de har fått nok "påfyll". Til trådstarter: sjekk for flått på de stedene dyret selv ikke klarer å komme til....altså hode og halsregionen...de fleste andre steder klarer den å fjerne flåtten selv. Jeg bor i et flåttrikt område og sjekket veldig mye rundt dette med flått tidligere...nettopp fordi det var så mye hysteri ute og "gikk". Jeg fjerner flåtten når jeg oppdager den...og det gjør jeg ved hjelp av fingrene...jeg påser imidlertid at jeg klemmer så hardt at den ikke lever mer. Boreliasmitten overføres kun av et fåtall flått innenfor et veldig begrenset område....ei heller er bitt fra boreliainfisert flått farlig hvis flåtten fjernes i løpet av et døgn. Skrem nå ikke hverandre opp med flåtthistorier da.
sixx Skrevet 15. juli 2005 #8 Skrevet 15. juli 2005 Nei, du må ikke det. Du må vri dem ut, ellers blir det ofte sittende hode-deler igjen i huden og kan skape infeksjoner og betennelser. Det er jo liksom derfor det finnes spesielle flåttfjernere. For å få vridd dem ut.. ← Joda...gjør ingen ting om det sitter igjen noe....det faller ut av seg selv. Men jeg er en dreven flåttfjerner da...så som oftest så blir hele fjernet......den klemmes flat før jeg tar den vekk fra dyret. Flåttfjerner saken er god til en ting...å tjene penger for produsenten.
sixx Skrevet 15. juli 2005 #9 Skrevet 15. juli 2005 Hva?!?!? Er det sant??? Det har jeg aldri hørt om før!! Jeg visste jo at de borrer hodet nedi huden, men aldri at de kan borre hele seg nedi??? ← Nei...det er ikke sant.....er så dumt å spre slike historier...det skaper bare redsel. Det som kanskje menes med "graver seg under huden", er at flåtten endrer størrelse og farge når den får i seg mye blod. Før den suger så er den blitte liten og helt sort....etter hvert som den suger begynner bakerste delen å bli rød. Har den sugd lenge så blir fargen mer beigebrun og ganske stor....ser ikke hodet før man får den av...kanskje det er det at den bare ser ut som en brun klump som gjør at noen tror den har kommet under huden.
smidja Skrevet 15. juli 2005 #10 Skrevet 15. juli 2005 Jo, det er sant at flåtten kan gå under huden. Jeg visste ikke det før for en knapp uke siden. Men da hadde hunden vår vært litt slapp og rar en stund. Tok henne til dyrelegen som sa at hun hadde flått under huden!!! Hun måtte få masse medisiner. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan dette fungerte, for hun var på "feriekoloni" med et annet familimedlem, så jeg har ikke vært hos dyrelegen selv med henne. Min flåttfjerner ser ut som en kulepenn. Den er kjempebra, og jeg bruker denne. Om jeg ikke har den for hånden bruker jeg en pinsett. Vrir alltid da, så jeg får med alt.
sixx Skrevet 15. juli 2005 #11 Skrevet 15. juli 2005 Jo, det er sant at flåtten kan gå under huden. Jeg visste ikke det før for en knapp uke siden. Det høres jo helt spinnvilt ut. Jeg har aldri opplevd å se det selv (og jeg har vært "flåttfjerningsmaskin" i mange år)....jeg har lest veldig mye om flått...og aldri sett det nevnt noe sted. Ei heller har de veterinærene jeg har snakket med nevnt noe om dette noensinne. Uansett vil jeg prøve å undersøke det litt nærmere....siden det nå nevnes fra to hold her.
Litz Skrevet 15. juli 2005 #12 Skrevet 15. juli 2005 Altså, jeg hadde ikke skrevet det om det ikke var sant. Jeg jobber som dyrepleier selv og har vært med på å fjerne en flått som hadde gravd seg inn under huden. Det mest vanlige er at bare hodet graver seg ned, men det kan skje at hele flåtten graver seg ned.
sixx Skrevet 15. juli 2005 #13 Skrevet 15. juli 2005 Altså, jeg hadde ikke skrevet det om det ikke var sant. Jeg jobber som dyrepleier selv og har vært med på å fjerne en flått som hadde gravd seg inn under huden. Det mest vanlige er at bare hodet graver seg ned, men det kan skje at hele flåtten graver seg ned. ← Jeg vet du jobber med dyr...og jeg vet at jeg aldri har hørt om dette før...ei heller har jeg opplevd det før....derfor vil jeg sjekke det ut. Jeg har nå fått et svar (negativt i forholdt til det at den graver seg under huden), men venter en tilbakemelding til. Dette betyr ikke at jeg betviler at du har opplevd det. Imidlertid vil jeg tro at dette er så sjelden at det nærmest er ikke eksisterende. Men som jeg skrev...jeg vil sjekke...for tar jeg feil...så vil jeg skrive det. For meg er det viktig hva som er rett og galt...ikke hvem som har rett eller galt. Og hodet graver seg da ikke ned i huden....det er munnen deres som suger seg fast...men den suger så hardt at hodet kan bli sittende igjen når man fjerner flåtten.
Cherie Skrevet 15. juli 2005 #14 Skrevet 15. juli 2005 Jeg bruker alkohol og pinsett. Funker som bare det. Ikke glem å sjekk halerota til hundene (undersiden..den ekle siden *lol*. Der er det lunt, varmt og godt.
Gjest Guest Skrevet 15. juli 2005 #15 Skrevet 15. juli 2005 Leste litt rundt omkring på internett idag, og de lærde påstår at det ikke gjør noe om litt av flotten sitter igjen. Og du trenger ikke vri. Tror ikke det viktigste er hvordan du fjerner den, men at du fjerner den. Hunden min er absolutt ikke slapp, han spiser og drikker som vanlig og fyker overalt. Tror kanskje jeg kan ta det med ro...
Fauna Skrevet 15. juli 2005 Forfatter #16 Skrevet 15. juli 2005 Var meg oppforbi, glemte å logge meg inn
sixx Skrevet 15. juli 2005 #17 Skrevet 15. juli 2005 Leste litt rundt omkring på internett idag, og de lærde påstår at det ikke gjør noe om litt av flotten sitter igjen. Og du trenger ikke vri. Tror ikke det viktigste er hvordan du fjerner den, men at du fjerner den.Nettopp. Hunden min er absolutt ikke slapp, han spiser og drikker som vanlig og fyker overalt. Tror kanskje jeg kan ta det med ro... Ta det med ro du...dette går så bra så.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå