AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #1 Skrevet 6. august 2020 Drømmejobben min har dukket opp. Jeg har tatt valgemner i faget, jeg har skrevet masteroppgave om faget, og jeg har vært på utveksling ene og alene for å lære om faget. Stillingen er skreddersydd til meg. Problemet er at den er på en annen kant av landet. Jeg kan ikke pendle daglig, for det tar 7 timer å kjøre, eller 3 med bil/fly, og flytidene går uansett ikke overens med en vanlig arbeidsdag (de går én gang om dagen med 5 timers mellomrom). Dermed måtte jeg ha bodd der alle hverdager, og reist hjem i helgen. Jeg har en mann med fast jobb og utdanning i byen vi bor nå, vi har all familie her samt eier hus, vi har også barn. Det er ikke aktuelt å flytte. Dermed må jeg la drømmejobben gå, og det er så utrolig kjipt! Har dere noen trøstende ord? Anonymkode: 9ef75...90d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #2 Skrevet 6. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dermed må jeg la drømmejobben gå, og det er så utrolig kjipt! Har dere noen trøstende ord? Anonymkode: 9ef75...90d Ja, du må huske på familien din. Er jo det prosjektet du har valgt å bruke tiden din på, så da må det går først i livet. Arbeidslivet er ikke stedet man skal realisere seg. Det skal skje i de private livet, er det som skal være livet. Om du flytter til et sted bare pga en jobb blir livet fort ganske trist. Anonymkode: a9c9b...6a8 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #3 Skrevet 6. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drømmejobben min har dukket opp. Jeg har tatt valgemner i faget, jeg har skrevet masteroppgave om faget, og jeg har vært på utveksling ene og alene for å lære om faget. Stillingen er skreddersydd til meg. Problemet er at den er på en annen kant av landet. Jeg kan ikke pendle daglig, for det tar 7 timer å kjøre, eller 3 med bil/fly, og flytidene går uansett ikke overens med en vanlig arbeidsdag (de går én gang om dagen med 5 timers mellomrom). Dermed måtte jeg ha bodd der alle hverdager, og reist hjem i helgen. Jeg har en mann med fast jobb og utdanning i byen vi bor nå, vi har all familie her samt eier hus, vi har også barn. Det er ikke aktuelt å flytte. Dermed må jeg la drømmejobben gå, og det er så utrolig kjipt! Har dere noen trøstende ord? Anonymkode: 9ef75...90d Å Gud, føler sånn med deg. Jeg har det akkurat på samme måten, men gjelder utdanning😭😭😭 Anonymkode: 2bde8...fa9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #4 Skrevet 6. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du må huske på familien din. Er jo det prosjektet du har valgt å bruke tiden din på, så da må det går først i livet. Arbeidslivet er ikke stedet man skal realisere seg. Det skal skje i de private livet, er det som skal være livet. Om du flytter til et sted bare pga en jobb blir livet fort ganske trist. Anonymkode: a9c9b...6a8 For noe tøv. Man har da mange dimensjoner som menneske. Anonymkode: 2bde8...fa9 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #5 Skrevet 6. august 2020 Det samme skjedde for meg, jeg valgte å ukependle (men jeg har ikke barn). Men ifht trøst, jeg tror virkelig på det der at når en dør lukkes så åpnes en annen. Plutselig dukker det opp en ennå bedre stilling i nærheten av der du bor Anonymkode: fa84a...b60
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #6 Skrevet 6. august 2020 Men er stillingen ikke mulig å jobbe fra der du bor nå? Eller pendle og jobben der betaler? Er alle muligheter lukket? Anonymkode: 2bde8...fa9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #7 Skrevet 6. august 2020 Frem til du nevnte barn var min mening at du burde dra, uansett. Jeg og mannen har reist etter jobber mange ganger, både i inn- og utland. Vi har reist alene, sammen, pendlet, fikset hjemmekontor ++++. Det finnes alltid en løsning. Og venner/omgangskrets ordner seg alltid. Men selv med barn ville jeg vurdert det. At dere leide ut huset og leide en leilighet en periode. Om din jobb, eller hans, har mulighet for hjemmekontor 1-3 dager i uka. Anonymkode: 5aae3...87b 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #8 Skrevet 6. august 2020 ukependling? Jeg kjenner mange som gjør det, både menn og kvinner med barn. Begynn med ett år og så kan dere se om det fungerer. Anonymkode: c5c53...8bf 3
Ullvott Skrevet 6. august 2020 #9 Skrevet 6. august 2020 Var jeg deg ville jeg søkt, og heller tatt problemene dersom tilbudet skulle dukke opp. Det er jo slett ikke sikkert at du vil bli tilbudt jobben, da det er mange om beinet på de fleste ledige jobber for tiden. Det er lettere å slå det fra seg når man får et avslag enn om man ikke engang søker, og på mange måter tenker at man har unnlatt å ta en jobb av hensyn til familien. Får du et avslag slipper du å føle at du ofrer deg. Dersom du får tilbud om jobben kan dere gjøre vurderingene da: hvem sin jobb er "viktigst" av din og mannens? Hvem av dere har vanskeligst for å få relevant jobb? Finnes det muligheter for at det dukker opp liknende drømmejobb nærmere der dere bor? ER det egentlig krise å flytte selv om man har barn? Er pendling virkelig umulig? Det finnes jo andre yrker hvor den ene av foreldrene er langt borte i perioder av gangen. Det er bare det at som regel er den fraværende forelderen far, og ikke mor. 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #10 Skrevet 6. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det samme skjedde for meg, jeg valgte å ukependle (men jeg har ikke barn). Men ifht trøst, jeg tror virkelig på det der at når en dør lukkes så åpnes en annen. Plutselig dukker det opp en ennå bedre stilling i nærheten av der du bor Anonymkode: fa84a...b60 Åh, takk for trøst, får håpe på det. Jeg hadde valgt ukependling, hadde det ikke vært for ungene. Anonymkode: 9ef75...90d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #11 Skrevet 6. august 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: ukependling? Jeg kjenner mange som gjør det, både menn og kvinner med barn. Begynn med ett år og så kan dere se om det fungerer. Anonymkode: c5c53...8bf Yngste er bare 1,5 år, så jeg synes ikke det er helt forsvarlig å være borte så lenge egentlig.. Ikke på jevnlig basis. Anonymkode: 9ef75...90d 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #12 Skrevet 6. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men er stillingen ikke mulig å jobbe fra der du bor nå? Eller pendle og jobben der betaler? Er alle muligheter lukket? Anonymkode: 2bde8...fa9 Det er jeg ikke helt sikker på. Det eneste kontoret de har er i den byen, og de jeg kjenner som har jobbet der måtte flytte dit. Anonymkode: 9ef75...90d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #13 Skrevet 6. august 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frem til du nevnte barn var min mening at du burde dra, uansett. Jeg og mannen har reist etter jobber mange ganger, både i inn- og utland. Vi har reist alene, sammen, pendlet, fikset hjemmekontor ++++. Det finnes alltid en løsning. Og venner/omgangskrets ordner seg alltid. Men selv med barn ville jeg vurdert det. At dere leide ut huset og leide en leilighet en periode. Om din jobb, eller hans, har mulighet for hjemmekontor 1-3 dager i uka. Anonymkode: 5aae3...87b Hvis vi flytter utelukker vi muligheten for barnepass, og at noen kan hente tidlig/levere i barnehagen for oss som nå. Siden all familie bor her. Mannen min er elektriker som nylig har skrevet avtale på å bli i firmaet sitt de neste fem årene på grunn av at han får utdanningen sin dekket av dem. Skolen finnes bare her i byen. Eldste har også mange venner her, men det kan man jo få i ny by også. Men det blir uansett svært vanskelig for å flytte på oss herfra. Alternativet er om jeg kan ha hjemmekontor flere dager i uken. Jeg kan jo se om det er muligheter for det. Anonymkode: 9ef75...90d 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #14 Skrevet 6. august 2020 Kan jo søke jobben uansett. Er jo ikke sikkert du får den- men da har du i allefall prøvd! Anonymkode: 2bde8...fa9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #15 Skrevet 6. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan jo søke jobben uansett. Er jo ikke sikkert du får den- men da har du i allefall prøvd! Anonymkode: 2bde8...fa9 Det er sant. Men burde jeg informere om at jeg ønsker masse hjemmekontor i søknaden? 😂 Anonymkode: 9ef75...90d
Thea82 Skrevet 6. august 2020 #16 Skrevet 6. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sant. Men burde jeg informere om at jeg ønsker masse hjemmekontor i søknaden? 😂 Anonymkode: 9ef75...90d Søk! Og om du kommer på intervju kan du åpne opp for «det praktiske». Mange bedrifter er mer positiv til hjemmekontor nå etter corona. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #17 Skrevet 7. august 2020 Selvfølgelig skal du søke! Om du er en aktuell kandidat og får tilbud kan du forhandle på hjemmekontor og tilrettelegging mtp pendling. Jeg kjenner folk som pendler over landegrenser og har fått super tilrettelegging på jobb. Jobben har mange dyktige folk og ønsker å beholde dem, derfor legger de tilrette så godt de kan. Mage i slike typer jobber er selvgående og trenger ikke en sjef som henger over dem for å få jobben gjort. Anonymkode: 9d55c...058 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå