Gå til innhold

Purregebyr uten å ha mottatt purring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg bestilte noen plagg fra NA-KD for en stund tilbake (benyttet Klarna). Da jeg alltid pleier å betale nettkjøp like etter bestilling, var jeg sikker på at denne fakturaen var betalt og i orden, så jeg har ikke tenkt noe mer på den. I dag mottok jeg inkassovarsel på e-post, og ble derfor veldig overrasket. Jeg søkte på tidligere transaksjoner i nettbaken, da jeg som sagt var sikker på at den var betalt. Jeg kunne ikke finne den aktuelle betalingen, så enten husker jeg feil eller så har det skjedd noe feil med betalingen.

Uansett - på inkassovarslet stod det oppført 2 purregebyr på kr. 70, da på til sammen 140 kr. Det ene purregebyret var jo for inkassokravet, så det er jo i og for seg ok. Jeg har dog aldri mottatt noen første purring på betalingen? Ikke via post, og heller ikke via epost (sjekket spam osv.) Jeg ville jo betalt med gang purringen kom, dersom det var tilfelle. Er det tullete av meg å kreve fratrekk på 70 kr., ettersom jeg ikke har mottatt purring, men likevel fått purregebyr? Kjenner dette irriterer meg av prinsipp 😶

Anonymkode: 74e52...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når sånt skjer ringer jeg og klager på at jeg aldri har fått fakturaen og de sier at jeg kan betale bare selve beløpet.

Anonymkode: 03ee7...d17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikker på at ikke spam-mail sletter seg automatisk hver 14. dag eller lignende? 

Anonymkode: 326b7...619

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg anbefaler at du klager. Det har vært en del inkassobyråer som har blitt tatt for nettopp dette.

Det å sende første purring, som den andre purringen. Inkassoselskapene vet at mange bare kaster purringer, og derfor ikke har oversikten over hvilken purring de mottar.

Dette er gjort for å kunne heve inkassogebyret.

I tillegg er dette, etter min mening en prinsippsak. Det kan hende at dette er en «ren glipp» fra inkassoselskapets side, men, uansett så skal ikke du betale.

Dessuten heter det innen jussen, «at den som fremsetter en påstand, også har bevisbyrden.»

Det er inkassobyrået som påstår at du har mottatt en purring tidligere, da må de også kunne bevise dette.

Jeg tviler sterkt på om inkassobyrået kan bevise at de sendt deg en purringer tidligere.

Slett det som står om betalingsoppfordring i brevutkastet hvis du har mottatt en betalingsoppfordring.

Inkl. er forkortelsen for inkassoloven

Utkast til brev/e-post

Dato 06.08.2020

Inkassoselskapets navn, adresse

Saken gjelder:             Innsigelse mot inkassogebyr

Saken vedrører:          Ditt fulle navn

Vei/gate adresse

Postnr – og sted:

Deres ref. ( faktura eller saksnr)

Jeg viser til faktura, purring (dato på fakturaen og saksnr) hvor det fremkommer 2 – to gebyrer. Begge gebyrene gjelder purringer, og hvert gebyr lyder på kr 70,00

Jeg har innsigelse mot det ene gebyret pålydende kr 70,00

Begrunnelse for innsigelsen

Jeg har ikke mottatt noen betalingsoppfordring, vedrørende dette kravet fra Deres firma.

Jeg viser til og siterer inkl. § 10. Betalingsoppfordring, hvor det heter:

« Når et krav er mottatt til inkasso og betalingsfristen i inkassovarsel etter § 9 er løpt ut, skal inkassatoren sende skyldneren en skriftlig oppfordring på papir (betalingsoppfordring) om enten å betale eller å komme med innsigelser mot kravet innen en frist på minst 14 dager. § 9 andre ledd gjelder tilsvarende. Forhold som gir grunn til tvil om kravet er rettmessig, skal være vurdert før en betalingsoppfordring sendes

Jeg har kun mottatt 1 – en purring.

Det er kun 1 – en purring jeg har mottatt, og det er ovennevnte faktura/purring.

Hvis jeg ikke hører noe fra Deres byrå innen 14 – fjorten dager, vil jeg innbetale 1 – ett gebyr pålydende kr 70,00. Jeg vil da anse at denne betalingen skjer med full befriende virkning.

I og med at jeg nå fremmer innsigelse mot ovennevnte samlede krav, tar jeg det for gitt at Deres firma ikke sender en ny purring, eller sender saken til Forliksrådet, eller namsmannen, slik at ytterligere mislighetsomkostninger ikke påløper.

Jf. inkl. § 17. Skyldnerens ansvar for kostnader ved utenrettslig inndriving hvor det heter, og jeg siterer:

«Skyldneren plikter å erstatte fordringshaverens nødvendige kostnader ved utenrettslig inndriving. Dette gjelder både kostnader ved å ha engasjert en inkassator og kostnader ved å drive inn kravet selv.

Kostnadene kan ikke kreves erstattet dersom skyldneren hadde innsigelser som det var rimelig grunn til å få vurdert før inndrivingen ble satt i verk. Dette gjelder selv om kostnadene påløp før innsigelsene ble satt fram, dersom ikke skyldneren burde satt dem fram tidligere.»

Jeg imøteser Deres snarlige svar.

Med vennlig hilsen

Ditt navn

Håper dette hjelper litt.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket Klarna-appen? Om du har denne installert og du velger 14 dagers betaling vil både «faktura» og trolig også purring komme i appen.

Om du ikke har valgt at appen skal gi varsling så får du ikke med deg dette om du ikke husker på det selv.

Jeg ville logget meg på Klarna-appen å sjekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og takk for svar! :)

Helt sikker på at den ikke har havnet i spam og blitt slettet, det lå ingenting i papirkurven heller.

Jeg klaget og fikk purregebyrene (faktisk begge, selv om jeg kun klaget over det ene gebyret) tilbakebetalt. Var nesten umulig å få kontakt med Klarna, da jeg ønsket å sende en e-post til dem for å forklare saken. Måtte chatte med en bot før jeg fikk kontakt med et menneske. Deretter gikk det fint når jeg forklarte min situasjon:)

Jeg fikk også først beskjed om å laste ned Klana-appen, fordi det var lettere å holde oversikten der. Jeg er ganske sikker på at dette ikke er tilstrekkelig varsling når det gjelder purring? Egentlig skal vel purringer sendes til folkeregistrert adresse? Dette gjelder i hvert fall inkassovarsler, såvidt meg bekjent (noe de heller ikke gjorde). Men klart Klarna gjerne tjener en god del ekstra på å varsle gjennom en app de færreste laster ned🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 74e52...b67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...