Gjest Guest Skrevet 15. juli 2005 #1 Skrevet 15. juli 2005 Er det noen som vet hva "steining" på øyet betyr? Jeg bruker linser, døgnlinser. Sist gang jeg var hos optikeren min fikk jeg vite at jeg hadde steining på begge øynene mine. Han sa at jeg måtte gå uten linser i 2-3 dager. Jeg har ikke brille, så det blir jo litt vanskelig for meg da. Jeg har heller sovet uten linser og har tatt av meg linsene et par timer i løpet av dagen for å se om det hjelper. Er det noen som har hatt slik steining??
Gjest GreenSky Skrevet 15. juli 2005 #2 Skrevet 15. juli 2005 (endret) Har aldri hørt om noe slikt. Har hatt linser i mange år. Kan tenke meg at det er en av disse tingene: - Tilførselen av oksygen fra luften foran øyet blir redusert når en har linser på. Kroppen øker derfor tilførselen av oksygen ved å øke utvide blodårer i kanten av hornhinnen. Mennesker som bruker linset har derfor rødere øyne enn vanlig. I perioder kan øyet være mer irritert enn vanlig, og det kan være lurt å lufte det ved å ta en pause fra linsene. - Det vil alltid komme et tynt belegg på linsene når du bruker dem. Det er derfor viktig at du gnir linsene litt mellom fingertuppene i linsevann før du legger dem i linseetuiet om natten. Hos noen samler det seg forkalkninger lettere enn hos andre, og det kan irritere øyet. Hvis du bruker dagslinser kan du skylle linsene, eller bytte til et nytt par etter f.eks en halv dag. Siden du bruker døgnlinser, kunne kanskje dagslinser vært et bedre alternativ for deg? Men hør med optikeren din, du. Endret 15. juli 2005 av GreenSky
Gjest Bhsiltsk Skrevet 15. juli 2005 #3 Skrevet 15. juli 2005 Jeg antok at ordet du skrev kom fra et engelsk ord, og søkte etter staining og eyes. Dette fant jeg: http://www.clspectrum.com/article.aspx?article=12401 http://www.bausch.com/us/resource/visionca.../abstract_1.jsp http://www.eurekalert.org/pub_releases/200...u-two060302.php Du kan jo søke videre med ord som corneal staining, contact lens staining eyes, o.s.v.
Gjest Gjesta Skrevet 16. juli 2005 #4 Skrevet 16. juli 2005 Ifølge den siste linken Leyla postet, er "staining" en slags små sår i hornhinnen. Grunnen til at de kaller det "staining", er at for å diagnostisere, blir øyet tilført et fargestoff, og da vil sår på hornhinnen vise seg som fargede flekker. Du må nok bare høre på optikeren din; kanskje døgnlinser ikke er optimalt for deg. Selv bruker jeg dagslinser, og har hatt mye mindre problemer med øynene etter at jeg begynte med det (brukte månedslinser før).
Cyndi Skrevet 18. juli 2005 #5 Skrevet 18. juli 2005 Heihei! Har selv hatt steining. Endte med at jeg ikke kunne bruke linser mer, så måtte gå til anskaffelse av briller (noe jeg ikke var direkte begeistret for) Du bør virkelig bare la øynene være linsefri noen dager, og det er kjempelurt å gå til anskaffelse av briller som du kan avlaste øynene med av og til. nå sitter jeg her da og angrer som en hund for at jeg ikke tok dette alvorlig, så nå kan jeg aldri mer bruke linser, og fikk beskjed om at laseroperasjon for korrigering av synet kunne jeg ikke gjøre på "mange herrens år" ifølge øyelegen min. men..du bør gå til anskaffelse av noe som heter hylocomod (må få resept på det), det er dråper som er veldig bra for øynene, og det lager en form for hinne over hele øyet slik at det beskytter. utrolig bra. håper d ordner seg for deg:) klem cyndi
Gjest Guest Skrevet 18. juli 2005 #6 Skrevet 18. juli 2005 Takker for svar. Ja det er en form for sår eller noe i den duren på hornhinnen. Jeg sover nå stort sett uten linser, skal på ferie snart, så jeg får skaffe meg briller etter det tror jeg. Vil ikke at det skal gå så langt som at jeg må slutte med linser, for jeg hater virkelig å gå med briller. Cyndi; Visste du at du hadde steining og gjorde ikke noe med det, eller var det slik at du ikke visste noe om det. Jeg har selv ikke merket noen ting, alt har alltid vært bra med linsebruken min. Nå plutselig hadde jeg steining kategori 2, kategori 3 var visst ikke så bra, nei.
Sniglå Skrevet 20. juli 2005 #7 Skrevet 20. juli 2005 Det høres ut som det samme problemet som jeg har hatt. Jeg startet en tråd om det her
Gjest Emera Skrevet 20. juli 2005 #8 Skrevet 20. juli 2005 Selv bruker jeg dagslinser, og har hatt mye mindre problemer med øynene etter at jeg begynte med det (brukte månedslinser før). ← Akkurat samme erfaring har jeg.
Gjest Guest Skrevet 20. juli 2005 #9 Skrevet 20. juli 2005 Har lest tråden din, Sniglå. Går det greit nå? Jeg skal til kontroll i morgen da, så får vi se hvordan de er med øynene mine nå, etter en uke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå