AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #21 Skrevet 6. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er forskjell på forkjølelse og covid-19, ærlig talt! Mener du seriøst at vi skal holde oss hjemme på grunn av at man er litt snufsete? Og "dårlig vær" er vell forenklet sagt, mer kulde og værskifte, som jo fører til forkjølelse på grunn av at temperatur forandringer påvirker immunforsvaret og alt det jeg ikke gidder å gå innpå, google det selv. Anonymkode: f0c68...426 Hvis du har symptomer fra luftveiene kan det være korona. Da følger du regler og holder deg unna folk. Ferdig snakket. Om du er snufsete og har sår hals ringer du og bestiller test. Om du tenker du er forkjølet, så har du bevist at det smittevern du bedriver ikke er godt nok til å forhindre virus inn i din kropp. Det bør skremme deg. Anonymkode: 8c22e...14d 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #22 Skrevet 6. august 2020 48 minutter siden, Pterinochilus skrev: Hva jeg mener er irrelevant. Helsedirektoratet mener imidlertid at alle selv med milde luftveissymptomer skal holde seg hjemme: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/hjemmekontor-og-arbeidsplasser-covid-19/smitteforebyggende-tiltak-pa-arbeidsplasser/syke-personer-skal-holde-seg-hjemme Og nei, kulde og værskifte fører ikke til forkjølelse i seg selv. Det er virus som gjør at du blir forkjølet. Den linken er fra Mai. Det er nå August, en helt annen situasjon enn Mai. Finner ingen oppdatert informasjon på akkurat dette. 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har symptomer fra luftveiene kan det være korona. Da følger du regler og holder deg unna folk. Ferdig snakket. Om du er snufsete og har sår hals ringer du og bestiller test. Om du tenker du er forkjølet, så har du bevist at det smittevern du bedriver ikke er godt nok til å forhindre virus inn i din kropp. Det bør skremme deg. Anonymkode: 8c22e...14d Så klart holder man seg unna folk, frem til man får testet seg. Problemstillingen er om man tester seg og får vite at det er normal sesong forkjølelse og ikke covid-19. Les! Skjerp deg, smittevern my ass. Stor forskjell på å reise og drive på med risiko-adferd for så å få corona, og det å leve minimalt men fortsatt bli snufsete og sårhals av normale sesong sykdommer! Anonymkode: f0c68...426 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #23 Skrevet 6. august 2020 Som nevnt her, er det bare den med symptomer som skal i karantene, MEN jeg syns det er svært uetisk å "leve som normalt" når du deler hus med noen som potensielt har korona. Da syns jeg man skal holde seg til helt nødvendige ærend og være flink med hygiene og holde avstand. Når sønnen din har luftveissymptomer, mener jeg det ikke er greit å dra på kafé med venninner, eller på middag til vennepar, midt i en pandemi. Da venter man til situasjonen med sønnen er avklart. Anonymkode: 49b08...276 3
Frøkensina Skrevet 6. august 2020 #24 Skrevet 6. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den linken er fra Mai. Det er nå August, en helt annen situasjon enn Mai. Finner ingen oppdatert informasjon på akkurat dette. Så klart holder man seg unna folk, frem til man får testet seg. Problemstillingen er om man tester seg og får vite at det er normal sesong forkjølelse og ikke covid-19. Les! Skjerp deg, smittevern my ass. Stor forskjell på å reise og drive på med risiko-adferd for så å få corona, og det å leve minimalt men fortsatt bli snufsete og sårhals av normale sesong sykdommer! Anonymkode: f0c68...426 Når de ikke har oppdatert det så gjelder den informasjonen enda. Man skal faktisk ikke spre vanlig forkjølelse rundt seg nå heller fordi det vil føre til at svært mange flere må holde seg hjemme og teste seg for covid19. 5
Pterinochilus Skrevet 6. august 2020 #25 Skrevet 6. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den linken er fra Mai. Det er nå August, en helt annen situasjon enn Mai. Finner ingen oppdatert informasjon på akkurat dette. Ingenting er endret når det kommer til dette. Har du luftveissymptomer skal du holde deg hjemme! 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #26 Skrevet 6. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Korona er en felles betegnelse på alle forkjølelsesvirus inkl. Covid -19. Så når media skriver kun «korona» smittede, kan dette dreie seg om helt vanlig forkjølelse. Anonymkode: d0d11...2b6 Nei, corona er ikke en felles betegnelse på "alle forkjølelsesvirus". Kun ca. 15% av forkjølelser skyldes et coronavirus. De fleste forkjølelser skyldes rhinovirus, som er noe helt annet. Anonymkode: 01621...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #27 Skrevet 6. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal noen i karantene i det hele tatt hvis det bare er forkjølelse? Anonymkode: 7937c...0a4 Og hvordan ser du forskjell på Corona og "vanlig forkjølelse" uten å teste deg? Anonymkode: 35196...080 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #28 Skrevet 6. august 2020 - Dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon, må du holde deg hjemme til du er symptomfri. - Har du symptomer på covid-19, bør du testes og holde deg hjemme til negativt prøvesvar foreligger OG du er symptomfri. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/ Anonymkode: a6021...0f0 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #29 Skrevet 6. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den linken er fra Mai. Det er nå August, en helt annen situasjon enn Mai. Finner ingen oppdatert informasjon på akkurat dette. Så klart holder man seg unna folk, frem til man får testet seg. Problemstillingen er om man tester seg og får vite at det er normal sesong forkjølelse og ikke covid-19. Les! Skjerp deg, smittevern my ass. Stor forskjell på å reise og drive på med risiko-adferd for så å få corona, og det å leve minimalt men fortsatt bli snufsete og sårhals av normale sesong sykdommer! Anonymkode: f0c68...426 Og hvordan får du virus, tror du? 🤔 Du trenger ikke å ha reist for å få korona. Eller forkjølelse. Du trenger bare dråper med virus i. Anonymkode: 8c22e...14d 1
Nnilm Skrevet 6. august 2020 #30 Skrevet 6. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Man er ikke syk og holder seg hjemme med forkjølelse vanligvis - det er et koronatiltak. Da må det være en veldig slem forkjølelse iaf! Anonymkode: cfe78...6f0 Altså en forkjølelse og en influensa er svært forskjellig etter min mening, har hatt begge. Hvis man er forkjølet, kan man da gå på jobb? Kan man gå på jobb med forkjølelse hvis man har en negativ Corona-test? Jeg er litt redd for å bli forkjølet, pleier alltid å sitte i et par uker, og jeg har ihvertfall ikke mulighet til å være borte fra jobb så lenge, da har jeg antageligvis ikke særlig mye jobb å komme tilbake til.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #31 Skrevet 6. august 2020 7 minutter siden, Nnilm skrev: Altså en forkjølelse og en influensa er svært forskjellig etter min mening, har hatt begge. Hvis man er forkjølet, kan man da gå på jobb? Kan man gå på jobb med forkjølelse hvis man har en negativ Corona-test? Jeg er litt redd for å bli forkjølet, pleier alltid å sitte i et par uker, og jeg har ihvertfall ikke mulighet til å være borte fra jobb så lenge, da har jeg antageligvis ikke særlig mye jobb å komme tilbake til. Du kan ikke gå på jobb med negativ test. Selv med negativ test så er feilprosenten på minst 20% på den beste dagen (8 dager etter smitte). Testes du f.eks 4 dager etter smitte så vil 67% få få et falsk negativt svar. Vi kan ikke stole på et negativt svar. Du må holde deg i karantene til du har minst 1 symptomfri dag selv om du tester negativt. Those tested with SARS-CoV-2 in the four days after infection were 67% more likely to test negative, even if they had the virus. When the average patient began displaying symptoms of the virus, the false-negative rate was 38%. The test performed best eight days after infection (on average, three days after symptom onset), but even then had a false negative rate of 20%, meaning one in five people who had the virus had a negative test result https://www.sciencedaily.com/releases/2020/06/200610094112.htm Anonymkode: f38dd...3c2 1
Nnilm Skrevet 6. august 2020 #32 Skrevet 6. august 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke gå på jobb med negativ test. Selv med negativ test så er feilprosenten på minst 20% på den beste dagen (8 dager etter smitte). Testes du f.eks 4 dager etter smitte så vil 67% få få et falsk negativt svar. Vi kan ikke stole på et negativt svar. Du må holde deg i karantene til du har minst 1 symptomfri dag selv om du tester negativt. Those tested with SARS-CoV-2 in the four days after infection were 67% more likely to test negative, even if they had the virus. When the average patient began displaying symptoms of the virus, the false-negative rate was 38%. The test performed best eight days after infection (on average, three days after symptom onset), but even then had a false negative rate of 20%, meaning one in five people who had the virus had a negative test result https://www.sciencedaily.com/releases/2020/06/200610094112.htm Anonymkode: f38dd...3c2 Ikke om man tar testen når man har vært syk noen dager også? Da er man jo midt i sykdommen og skjønner ikke helt hvorfor man skal teste negativt da hvis man har det? Men hvorfor får man egentlig tilbud om test da? Kun for å kartlegge smitte? Altså hvis man skal være hjemme hver gang man renner av nesen eller hoster litt vil jo ting stoppe opp. Jeg har også barn med astma, hoste kan sitte så lenge som 3 uker....det vil jo få store konsekvenser hvis de er borte fra skolen så lenge, og kanskje flere ganger også. Nå skal jo fravær fra skole føres igjen. Endret 6. august 2020 av Nnilm
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #33 Skrevet 6. august 2020 2 minutter siden, Nnilm skrev: Men hvorfor får man egentlig tilbud om test da? Kun for å kartlegge smitte? Altså hvis man skal være hjemme hver gang man renner av nesen eller hoster litt vil jo ting stoppe opp. Jeg har også barn med astma, hoste kan sitte så lenge som 3 uker....det vil jo få store konsekvenser hvis de er borte fra skolen så lenge, og kanskje flere ganger også. Nå skal jo fravær fra skole føres igjen. Ja, det er for å kartlegge smitte og prøve så godt man kan for å finne smitteklynger. Testene er iallefall så unøyaktige at de i seg selv ikke er gode nok for å stoppe pandemien. Det er det beste vi har akkurat nå. Det er virkelig ingen drømmesituasjon, men valget vi har er endten total nedlåsning eller at absolutt alle som kjenner på rennende nese og sår hals holder seg hjemme. Det er en kjempejobb og det vil ha enorme konsekvenser, men det er eneste alternativet vi har akkurat nå. Anonymkode: f38dd...3c2 1
Nnilm Skrevet 6. august 2020 #34 Skrevet 6. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er for å kartlegge smitte og prøve så godt man kan for å finne smitteklynger. Testene er iallefall så unøyaktige at de i seg selv ikke er gode nok for å stoppe pandemien. Det er det beste vi har akkurat nå. Det er virkelig ingen drømmesituasjon, men valget vi har er endten total nedlåsning eller at absolutt alle som kjenner på rennende nese og sår hals holder seg hjemme. Det er en kjempejobb og det vil ha enorme konsekvenser, men det er eneste alternativet vi har akkurat nå. Anonymkode: f38dd...3c2 Takk for svar. Kjenner jeg blir så bekymret for at vi skal bli forkjølet, når det får så store konsekvenser. Men nå er jo konsekvensene av å gå rundt med Corona-smitte mye større. Satser på de kommer med noen føringer om hvordan det blir på skolene om elever må holde seg hjemme over lengre tid, har de for stor prosent fravær så stryker de jo. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #35 Skrevet 6. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke gå på jobb med negativ test. Selv med negativ test så er feilprosenten på minst 20% på den beste dagen (8 dager etter smitte). Testes du f.eks 4 dager etter smitte så vil 67% få få et falsk negativt svar. Vi kan ikke stole på et negativt svar. Du må holde deg i karantene til du har minst 1 symptomfri dag selv om du tester negativt. Those tested with SARS-CoV-2 in the four days after infection were 67% more likely to test negative, even if they had the virus. When the average patient began displaying symptoms of the virus, the false-negative rate was 38%. The test performed best eight days after infection (on average, three days after symptom onset), but even then had a false negative rate of 20%, meaning one in five people who had the virus had a negative test result https://www.sciencedaily.com/releases/2020/06/200610094112.htm Anonymkode: f38dd...3c2 Da er det jo null poeng å teste annet enn symptomfrie nærkontakter av påvist smittede Anonymkode: 8ce09...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #36 Skrevet 6. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det jo null poeng å teste annet enn symptomfrie nærkontakter av påvist smittede Anonymkode: 8ce09...e5a Nettopp. Det er derfor hele grunnpilaren til bekjempelsen av denne pandemien at alle som har bare de minste luftveisinfeksjoner holder seg hjemme. Anonymkode: f38dd...3c2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #37 Skrevet 6. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Det er derfor hele grunnpilaren til bekjempelsen av denne pandemien at alle som har bare de minste luftveisinfeksjoner holder seg hjemme. Anonymkode: f38dd...3c2 Vi som har småbarn må få mange, mange flere sykt barn-dager i vinter...! Anonymkode: cf651...839 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #38 Skrevet 6. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo- forkjølelse omtales som korona i media. - Sykepleier Anonymkode: d0d11...2b6 Vær så snill og les forumsreglene! Det er nemlig IKKE lov å signere som helsepersonell her inne! Anonymkode: 9116b...b83 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #39 Skrevet 6. august 2020 9 timer siden, Pterinochilus skrev: Hva jeg mener er irrelevant. Helsedirektoratet mener imidlertid at alle selv med milde luftveissymptomer skal holde seg hjemme: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/hjemmekontor-og-arbeidsplasser-covid-19/smitteforebyggende-tiltak-pa-arbeidsplasser/syke-personer-skal-holde-seg-hjemme Og nei, kulde og værskifte fører ikke til forkjølelse i seg selv. Det er virus som gjør at du blir forkjølet. Spesielt at jeg blir forkjølet hver gang jeg har frosset, da.. 😆 Anonymkode: 5d2d9...f84
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #40 Skrevet 7. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Spesielt at jeg blir forkjølet hver gang jeg har frosset, da.. 😆 Anonymkode: 5d2d9...f84 Du får stole på en av de mest anerkjente medisinske undervisningsinstitusjonene i USA: »Contrary to popular belief, cold weather or being chilled doesn't cause a cold. However, more colds do occur during the cold season (early fall to late winter)» https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/common-cold Anonymkode: b8ccf...dc4 2
Fremhevede innlegg