AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #1 Skrevet 6. august 2020 Sønnen min skal døpes å vi vil gifte oss samme dag. ( gjøre det som en overraskelse.) er dett veldig rart? Dåpsfesen er hans fest vi skal ikke ha noe bryllupsfest. Men jeg skal ha brudekjole opp kirkegulvet. Hva tenker dere? Anonymkode: 85d05...429
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #2 Skrevet 6. august 2020 Det er ikke så uvanlig å gjøre det slik, jeg vet om flere som har gjort det. Så jeg hadde ikke reagert eller syntes det var noe rart. Anonymkode: d162d...13e 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #3 Skrevet 6. august 2020 Jeg vet om to par som har gjort det på den måten. Enkelt og greit. Anonymkode: a857e...520 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #4 Skrevet 6. august 2020 Jeg vet også om noen som gjorde det slik. Veldig praktisk. Men jeg tror ikke det var noen brudekjole. Det var barnet som var i fokus. Anonymkode: 67fcd...55f 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #5 Skrevet 6. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet også om noen som gjorde det slik. Veldig praktisk. Men jeg tror ikke det var noen brudekjole. Det var barnet som var i fokus. Anonymkode: 67fcd...55f Ja er det jeg tenker på. Vil kanskje ikke ha brudekjole, men mannen ønsker at jeg skal ha det og gå ned kirkegulvet. Anonymkode: 85d05...429
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #6 Skrevet 6. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Sønnen min skal døpes å vi vil gifte oss samme dag. ( gjøre det som en overraskelse.) er dett veldig rart? Dåpsfesen er hans fest vi skal ikke ha noe bryllupsfest. Men jeg skal ha brudekjole opp kirkegulvet. Hva tenker dere? Anonymkode: 85d05...429 Tenker umiddelbart at det blir som å kuppe dåpshandlingen på en måte, når gjestene liksom trodde dagen skulle handle om barnet. Jeg ville personlig ikke "utsette" folk for et bryllup de ikke har mulighet for å takke nei til. Anonymkode: af5be...c31 8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #7 Skrevet 6. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tenker umiddelbart at det blir som å kuppe dåpshandlingen på en måte, når gjestene liksom trodde dagen skulle handle om barnet. Jeg ville personlig ikke "utsette" folk for et bryllup de ikke har mulighet for å takke nei til. Anonymkode: af5be...c31 Samme om det er et bryllup eller dåp når de først er der, er det ikke? Jeg syns det høres helt greit ut, TS. Barnet skjønner ingenting av noenting uansett - om det er dåp eller bryllup eller begge deler. Gratulerer med både barnet og giftemålet. Anonymkode: b819a...8a1 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #8 Skrevet 6. august 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Samme om det er et bryllup eller dåp når de først er der, er det ikke? Anonymkode: b819a...8a1 Nei, ikke for meg. Jeg føler det liksom er et basalt nivå av høflighet faktisk å spørre folk om de har lyst til å delta i det som skal foregå. Anonymkode: af5be...c31 4
SoWhat? Skrevet 6. august 2020 #9 Skrevet 6. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenker umiddelbart at det blir som å kuppe dåpshandlingen på en måte, når gjestene liksom trodde dagen skulle handle om barnet. Jeg ville personlig ikke "utsette" folk for et bryllup de ikke har mulighet for å takke nei til. Anonymkode: af5be...c31 What?? Utsette folk for et bryllup? Er du alvorlig? 7
SoWhat? Skrevet 6. august 2020 #10 Skrevet 6. august 2020 Syns det er en god idé, og jeg syns du bør ha brudekjole. Blir vakre bilder med dåpsbarnet også ❤️ Hadde syntes det hadde vært en gledelig overraskelse, og barnet får nok helt sikkert fokus, selv om det blir litt delt på dere. Hva i all verden gjør det? Er ikke som om babyen forstår det, og tror nok ikke det vil plage h*n når ungen blir eldre heller. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #11 Skrevet 6. august 2020 Superkoselig! Selvsagt skal du ha brudekjole om du vil det. Dette blir familiens dag! Lykke til Anonymkode: 3312c...4d7 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #12 Skrevet 6. august 2020 18 minutter siden, SoWhat? said: What?? Utsette folk for et bryllup? Er du alvorlig? Du kan umulig ha unngått å se at ordet var i anførselstegn. Vet du ikke hva det betyr? Anonymkode: af5be...c31 1
SoWhat? Skrevet 6. august 2020 #13 Skrevet 6. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan umulig ha unngått å se at ordet var i anførselstegn. Vet du ikke hva det betyr? Anonymkode: af5be...c31 Akkurat som om det gjør utsagnet bedre.. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #14 Skrevet 6. august 2020 Jeg vil ikke tvinge folk til å se på meg bli gift. Det er et prinsipp. De er budt i dåp, og kun dåp, og har i situasjonen ingen reell mulighet å bli fri. Derfor ville jeg ikke selv planlegge å gjøre hva TS har tenkt seg. Det betyr ikke at jeg som gjest ville utvandre i høylytt protest. Det heller ikke min hypotetiske reaksjon som gjest TS spør om i HI, men hva jeg tenker om opplegget. Tl;dr - Ville fortelle gjestene at det var bryllup og dåp. Anonymkode: af5be...c31 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #15 Skrevet 6. august 2020 Er det ikke vanlig at barn blir døpt i puljer med andre barn? Da er det vel ikke bare å kuppe seremonien for å gifte seg i tillegg? Tenker på de andre familiene uten noen relasjon til dere. Anonymkode: b1c34...29a 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #16 Skrevet 6. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke vanlig at barn blir døpt i puljer med andre barn? Da er det vel ikke bare å kuppe seremonien for å gifte seg i tillegg? Tenker på de andre familiene uten noen relasjon til dere. Anonymkode: b1c34...29a Da min datter ble døpt var hun det eneste dåpsbarnet, har også vært i dåp før der det bare var ett dåpsbarn, så det kommer vel an på. Til TS, jeg har vært i en slik dåp som viste seg å også være et bryllup, var hyggelig det😊 Blir jo et veldig avslappet bryllup da, passer fint for mange. Eneste er at folk gjerne tenker at dåp ikke varer og rekker så veldig langt utover dagen/kvelden, så det må jo tas høyde for og. Anonymkode: e0675...7cb 1
Daria Skrevet 6. august 2020 #17 Skrevet 6. august 2020 Jeg ville overlatt til dåpsbarnet å være kledd i lang hvit kjole og heller funnet noe annet, særlig hvis tanken er at det er dåpen som er dagens hovedpoeng. Generelt synes jeg ikke noe om å invitere folk til en anledning og så overraske dem med noe annet, både fordi jeg liker å vite hva jeg skal og være forberedt, og fordi det kan ha betydning for hva jeg prioriterer. En bekjent hadde liknende planer - de inviterte til bursdagsfeiring og skulle overraskelse med at det var et bryllup. Problemet var bare at brudens foreldre også var invitert i et annet selskap samme dag som var viktigere enn en ikke-rund bursdag og takket nei, så der røyk den hemmeligheten (og hadde de vært litt mer åpne med bryllupsplanene hadde man unngått kollisjonen, siden begge var familieselskaper)... Jeg lurer også litt på det praktiske her - dåp gjennomføres jo vanligvis i ordinær gudstjeneste, jeg antar at dere skal ha en privat seremoni? Som vanlig kirkegjenger ville jeg synes det var ganske sært å få en uventet vielse i fanget (og stusset litt på at presten gikk med på det), det har ingen plass der. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #18 Skrevet 6. august 2020 En barnedåp er jo vanligvis lagt til en vanlig søndagsgudstjeneste (dvs de kaller det vel som regel familiegudstjeneste med dåp). Dere har altså ikke kirken alene denne søndagen. Noen ganger er det ett dåpsbarn, men veldig ofte er det flere. Dermed er det også ofte ganske mange i kirken på disse gudstjenestene: alle dåpsfølgene består som regel av diverse familie og faddere. Det vil se ordentlig merkelig ut om du som ett av dåpsbarnas mor stiller i full brudemundur i kirken i en slik seremoni, og man blander heller ikke bryllupsseremonien med dåpsseremonien. Hvis dere vil ha kirken for dere selv må dere organisere det på en helt annen måte, f.eks å bestille . Når det er sagt: dere vil ikke være de første som har giftet dere i forbindelse med en barnedåp, noe også et enkelt googlesøk vil bekrefte. Det som vanligvis gjøres, er å spare vielsen til slutt. Når den ordinære gudstjenesten er over sier presten noe slikt som: "Kan dere som er gjester i NNs dåp bli sittende etter utgangsprosesjonen?". Når alle andre har gått begynner bryllupsseremonien. Man "påtvinger" derfor ingen uvedkommende å vitne til et bryllup mellom noen de ikke har noen relasjon til. Siden dette er måten det vanligvis gjøres på er det lite rom for brudekjole (noen får til å skifte mellom dåp og bryllup, men da må det være en kjole som er enkel å skifte til). Bunad eller et annet penantrekk vil sikkert være en bedre løsning. Anonymkode: 58f12...0eb 6
Fjaselina Skrevet 6. august 2020 #19 Skrevet 6. august 2020 No er det koronabarnedåp av og til. Dersom det er barnedåp som en egen seremoni, utenom ordinær gusteneste, er det berre fint å ha bryllup i samme slengen. Men det er ikkje så enkelt dersom det er normal barnedåp med gusteneste. Dersom du får det til, syns eg det er heilt ok å la det vere ein overraskelse. Men i barnedåp brukar ein berre å ha nokre veldig få gjestar:)
Fjaselina Skrevet 6. august 2020 #20 Skrevet 6. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: En barnedåp er jo vanligvis lagt til en vanlig søndagsgudstjeneste (dvs de kaller det vel som regel familiegudstjeneste med dåp). Dere har altså ikke kirken alene denne søndagen. Noen ganger er det ett dåpsbarn, men veldig ofte er det flere. Dermed er det også ofte ganske mange i kirken på disse gudstjenestene: alle dåpsfølgene består som regel av diverse familie og faddere. Det vil se ordentlig merkelig ut om du som ett av dåpsbarnas mor stiller i full brudemundur i kirken i en slik seremoni, og man blander heller ikke bryllupsseremonien med dåpsseremonien. Hvis dere vil ha kirken for dere selv må dere organisere det på en helt annen måte, f.eks å bestille . Når det er sagt: dere vil ikke være de første som har giftet dere i forbindelse med en barnedåp, noe også et enkelt googlesøk vil bekrefte. Det som vanligvis gjøres, er å spare vielsen til slutt. Når den ordinære gudstjenesten er over sier presten noe slikt som: "Kan dere som er gjester i NNs dåp bli sittende etter utgangsprosesjonen?". Når alle andre har gått begynner bryllupsseremonien. Man "påtvinger" derfor ingen uvedkommende å vitne til et bryllup mellom noen de ikke har noen relasjon til. Siden dette er måten det vanligvis gjøres på er det lite rom for brudekjole (noen får til å skifte mellom dåp og bryllup, men da må det være en kjole som er enkel å skifte til). Bunad eller et annet penantrekk vil sikkert være en bedre løsning. Anonymkode: 58f12...0eb Det er heilt supert å gjere det slik. Men om det er 3 andre dåpsbarn, vil det her gjerne vere eit ønske om å få ta bilete av foreldre og fadderar før familiene reiser til feiring. Kan bli litt upraktisk dersom det tek lang tid. Så kanskje kan presten fikse barnedåp for berre dette barnet den aktuelle søndagen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå