AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #1 Skrevet 6. august 2020 Hva utdannet du deg til og hva jobbet du med før? Begynt å få kalde føtter, skal jo ikke ha inntekt på hele 4 år! Det er skummelt. Så tror jeg har gjort noe dumt:( Anonymkode: 45bc8...ace
Gjest Ishm Skrevet 6. august 2020 #2 Skrevet 6. august 2020 Har du hørt om deltids studie? Eller deltids jobb?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #3 Skrevet 6. august 2020 3 minutter siden, Ishm skrev: Har du hørt om deltids studie? Eller deltids jobb? Selfølgelig har jeg det. Jobbet i 20 år jeg;) Men studiet er på heltid og ikke alle arbeidsplasser kan tilpasse seg praksisperioder osv, har også 3 barn:) Anonymkode: 45bc8...ace
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #4 Skrevet 6. august 2020 Ikke meg selv, men kjenner flere. Min mor jobbet som lærer på barneskole, og videreutdannet seg som både logoped og spesialpedagog. Hun trivdes mye bedre etter hun skiftet beite. Tanten skiftet fra lærer til sykepleier, etter ganske mange år og fire unger. Fikk nettopp en kollega som var ferdig ingeniør i en alder av 35. Alle disse trives mye bedre med et nytt yrke. Det er jo ingen garanti, men når man er litt eldre, og har vært en del år i arbeidslivet, er man som regel mer rustet til å ta gode valg for seg selv. Jeg angrer på det valget jeg gjorde da jeg var 18 og søkte på utdanning - jeg skulle gjerne ha utdannet meg som noe annet. Nå, nesten tyve år senere, og med en god del mer livserfaring og arbeidserfaring, vet jeg mye mer om hvordan både jeg selv er, og hvordan arbeidslivet er, og ville nok valgt helt annerledes - og bedre. Anonymkode: 209ee...afa
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #5 Skrevet 6. august 2020 Vet ikke hva du definerer som voksen alder. Men jeg holder på å omskolere meg nå. Er 29, ett barn. Det er mye vanskeligere å studere nå, mtp at jeg ikke er like «fri» som da jeg studerte første gang. Kan ikke bli med på kollokvie til langt på kveld, eller delta på alle de ekstra seminarene og sånne ting som gjør seg bra for nettworking etc. angrer ikke. Men det er jo litt tøft 🙃 håper jeg får en relevant jobb Anonymkode: 8d79c...d40
tirben Skrevet 6. august 2020 #6 Skrevet 6. august 2020 Jeg jobbet i reisebyrå, og utdannet meg til lærer. Hadde et barn da jeg begynte på studiet og to da jeg var ferdig. Har aldri angret! Var 36 da jeg var ferdig utdannet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #7 Skrevet 6. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg selv, men kjenner flere. Min mor jobbet som lærer på barneskole, og videreutdannet seg som både logoped og spesialpedagog. Hun trivdes mye bedre etter hun skiftet beite. Tanten skiftet fra lærer til sykepleier, etter ganske mange år og fire unger. Fikk nettopp en kollega som var ferdig ingeniør i en alder av 35. Alle disse trives mye bedre med et nytt yrke. Det er jo ingen garanti, men når man er litt eldre, og har vært en del år i arbeidslivet, er man som regel mer rustet til å ta gode valg for seg selv. Jeg angrer på det valget jeg gjorde da jeg var 18 og søkte på utdanning - jeg skulle gjerne ha utdannet meg som noe annet. Nå, nesten tyve år senere, og med en god del mer livserfaring og arbeidserfaring, vet jeg mye mer om hvordan både jeg selv er, og hvordan arbeidslivet er, og ville nok valgt helt annerledes - og bedre. Anonymkode: 209ee...afa Kan jeg spørre hvor din mor tok logopedi utdanningen? jeg vurderer det samme etter noen år som lærer.. Anonymkode: 1ed16...6b1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #8 Skrevet 6. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvor din mor tok logopedi utdanningen? jeg vurderer det samme etter noen år som lærer.. Anonymkode: 1ed16...6b1 i Bergen Anonymkode: 209ee...afa
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #9 Skrevet 6. august 2020 Jobbet deltid i butikk i 20-årene. Ble ferdig utdannet arealplanlegger som 35 åring. Fått full jobb og god lønn, er fornøyd. Anonymkode: f89a4...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #10 Skrevet 6. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jobbet deltid i butikk i 20-årene. Ble ferdig utdannet arealplanlegger som 35 åring. Fått full jobb og god lønn, er fornøyd. Anonymkode: f89a4...5d5 Var det vanskelig å få jobb? Anonymkode: 45bc8...ace
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #11 Skrevet 7. august 2020 Kommer litt an på hva du definerer som voksen alder og hvor man står ellers i livet. Har man passert 40, null formue, skilt, og har barn, tenker jeg det er for sent økonomisk sett. Anonymkode: 63d85...4d0
GrønnNellik68 Skrevet 7. august 2020 #13 Skrevet 7. august 2020 Verd på en måte at man er stolt over å ha klart det. Har du ett plettfri liv så er det nok verd d. Men ting kan skje livet at man er nødt til å ta pause fra jobben man er utdannet innenfor og da kom jeg aldri inn på jobb markedet igjen. Så har gitt opp det. Men fant en annen jobb jeg trives med istedet for da. Jeg ble og skuffet over lønnsnivået. Det er fortsatt lavere enn mange yrker uten utdannelse så alt i alt ikke verd d.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #14 Skrevet 7. august 2020 Ble ferdig jurist da jeg var 34, var sykepleier fra før. Aldri angret! Anonymkode: 81081...772
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #15 Skrevet 7. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ble ferdig jurist da jeg var 34, var sykepleier fra før. Aldri angret! Anonymkode: 81081...772 Men jeg tok juss som privatist og jobbet en del samtidig, så jeg gikk jo ikke uten inntekt. Ikke hadde jeg barn heller. Anonymkode: 81081...772
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #16 Skrevet 7. august 2020 Jobbet med it, tok økonomiutdannelse da jeg var 44. Det er det lureste jeg noen gang har gjort, og det var ikke for sent. Økonomisk hjalp det med at jeg fikk en sluttpakke fra arbeidsgiver som nedbemannet. Anonymkode: a1386...a60
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #17 Skrevet 7. august 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobbet med it, tok økonomiutdannelse da jeg var 44. Det er det lureste jeg noen gang har gjort, og det var ikke for sent. Økonomisk hjalp det med at jeg fikk en sluttpakke fra arbeidsgiver som nedbemannet. Anonymkode: a1386...a60 Mens jeg gikk motsatt vei, og stortrives. Det er ikke for sent! Anonymkode: 9166d...f96
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #18 Skrevet 7. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Var det vanskelig å få jobb? Anonymkode: 45bc8...ace Ikke så, men det er vel litt forskjellig. Lettere å få jobb på små steder (liten by/bygd) enn større byer. Anonymkode: f89a4...5d5
Selma1984 Skrevet 7. august 2020 #19 Skrevet 7. august 2020 Jeg utdannet meg til sosionom i voksen alder, på deltid Var ferdig da jeg var 32. Det er det smarteste jeg har gjort i hele mitt liv! Fikk både en grad, ny jobb med høy lønn, og mye bedre selvfølelse av å ha fullført det. Anbefales! Men litt annerledes enn trådstarters situasjon, for jeg jobbet 80% de tre første årene av utdanningen. På siste året måtte jeg slutte i jobben, skaffe meg en helgestilling og få litt hjelp fra lånekassa. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #20 Skrevet 7. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer litt an på hva du definerer som voksen alder og hvor man står ellers i livet. Har man passert 40, null formue, skilt, og har barn, tenker jeg det er for sent økonomisk sett. Anonymkode: 63d85...4d0 Jeg startet på universitetsutdannelse da jeg var 38 ferdig 41. Jobbet 2 år før jeg starter på master i en alder av 43, ferdig som 45 åring. Var både skilt og hadde barn i denne perioden. Jobbet deltid ved siden av for å få økonomien til å strekke til. Har selvfølgelig aldri angret. Har gått fra fagbrev til lederjobb. Bedre økonomi, mer anerkjennelse og det beste - mer faglig interessant. Den største bøygen var å bestemme seg, deretter å gjennomføre disse årene med å være litt på utsiden av studentmiljøet. De andre var opptil 10-18 år yngre og selvsagt på et helt annet stadiet i livet. Anonymkode: 3e957...9aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå