Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har siden 2018 studert på høyskole og har innsett, kanskje litt før sent, at jeg ikke er egnet for høyere utdanning. Jeg droppet ut etter en forferdelig praksis og en veileder som jeg ikke kom overens med, og innså da at dette ikke var noe for meg.

Jeg vet hvor viktig det er med utdannelse i dag og mange unge blir presset av familie og samfunnet til å ta en bachelor. Men, I ettertid har jeg nå angret på at jeg ikke tok et fagbrev heller.

Jeg er 28 år nå og føler jeg må begynne med engang før jeg blir altfor gammel. Jeg tenker at fagbrev innen helse og omsorg er ganske sikkert med tanke på fremtiden også? 

I utgangspunktet tenker jeg å ta barne og ungdomsarbeider fagbrev, da jeg har litt erfaring med å jobbe på skole og i barnehage. Har også tenkt på helsefagarbeider, men muligens lettere å få praksis plass når man har litt erfaring? 

Ville bare høre deres erfaringer med å ta fagbrev i voksen alder og hvilken fagbrev dere menner lønner seg best å ta i dag?

Anonymkode: 5efef...7e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange som har fått dårlige erfaringer med praksisplass første gangen, men hvorfor gi opp...?   Du er ung og fremover blir det bare viktigere og viktigere med høyere utdanning. 

Når det gjelder fagbrev så er tradisjonelle guttedominerte linjer å anbefale. Bedre lønn, muligheter og trivsel. Elektrofag, håndverkere, industriell produksjon og lignende. 

Barne og ungdomsarbeider er også ok, men det er ikke innen helse. Det blir nok mest i barnehage, skole, institusjoner og lignende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke gammel!? Jeg begynte å studere da jeg var 26 år, og det var utrolig mange over 25 år som begynte samtidig som meg. Men hvis du vil ta fagbrev og være sikret jobb så ville jeg tatt innenfor helse og omsorg eller tip. (God lønn med tip)

Anonymkode: 3a730...db0

Skrevet

For sikker jobb tar man et man kan bruke i kommune og stat, altså f.eks helsefagarbeider, barne- og ungdomsarbeider, renholdsopratør etc.

For høyest mulig lønn tar man fagbrev som f.eks elektriker, rørlegger, tømrer, mekaniker. Dette bør også en som har planet om å ta høyere utdanning innenfor disse områdene ta.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helseyrket og håndtverkere er vel de sikreste jobbene. Min samboer var aldri i risikoen for å bli permittert under Korona, han er elektriker. De hadde mer enn nok å gjøre. 

Anonymkode: fb0c5...8d9

AnonymBruker
Skrevet

Helsefagarbeider. Det trengs folk på gamlehjem

Anonymkode: f7360...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fagbrev i sikkerhetsfaget, det er i hvertfall veldig enkelt å få jobb som vekter eller i en resepsjon.

Skulle jeg valgt på nytt ville jeg valgt rørlegger, tømrer eller elektriker. Flere muligheter og ofte lettere å få en ren 8-16 jobb.

Anonymkode: e6cb9...897

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...