AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #1 Skrevet 6. august 2020 Søstrene mine sier at det må vi ikke finne på å "kreve" fordi vi da blir ansett som drittsekker, men jeg forstår ikke helt hvorfor? Å handle bryllupsgave kan være ganske stressende og tidkrevende, en pengeseddel oppi en konvolutt er da vel greit? Hvertfall sånn vi har tenkt i de bryllupene jeg har vært i. Tingen er at vi har det vi trenger. Og er det noe vi ikke har per i dag - vi er minimalister. Vi trenger ikke "alt" og ønsker det heller ikke. Er man virkelig frekk hvis det foretrekkes pengegaver fremfor vanlige gaver? Anonymkode: c73c9...476
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #2 Skrevet 6. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Søstrene mine sier at det må vi ikke finne på å "kreve" fordi vi da blir ansett som drittsekker, men jeg forstår ikke helt hvorfor? Å handle bryllupsgave kan være ganske stressende og tidkrevende, en pengeseddel oppi en konvolutt er da vel greit? Hvertfall sånn vi har tenkt i de bryllupene jeg har vært i. Tingen er at vi har det vi trenger. Og er det noe vi ikke har per i dag - vi er minimalister. Vi trenger ikke "alt" og ønsker det heller ikke. Er man virkelig frekk hvis det foretrekkes pengegaver fremfor vanlige gaver? Anonymkode: c73c9...476 Jeg syns det er en uting. Hvorfor ikke bare gi f i å koste på seg et selskap, når en egentlig ikke har råd. Anonymkode: a1916...d60 9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #3 Skrevet 6. august 2020 Vi er også minimalister, så jeg ser hvor du kommer fra Vi har tenkt å si at vi ikke trenger penger eller ønsker oss gaver, men om noen likevel ønsker så hadde et bidrag til bryllupsreisen vært å foretrekke. Vi skal ha et lite bryllup, og forventer absolutt ingenting. Har det vi trenger, og vil spandere en fest på nærmeste familie og venner, uten å få noe tilbake. Anonymkode: 23a07...15c 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #4 Skrevet 6. august 2020 Problemet med å gi penger, er at da er det så synlig hvilket beløp man gir. Gir man en vase, er det gjerne ikke åpenbart at man har hatt dårlig råd og ikke brukt så mye penger på den. Det er derfor mange synes det er ubehagelig å gi penger. Jeg synes det er greit å ønske seg penger, men ikke å spesifisere at vi ønsker KUN penger. Da føler folk seg kjipe om de kjøper noe i stedet for å gi penger, og de som har dårlig råd føler gjerne ubehag over at det lave beløpet de gir blir så synlig. Anonymkode: 6edc7...500 18
LillEve Skrevet 6. august 2020 #5 Skrevet 6. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er en uting. Hvorfor ikke bare gi f i å koste på seg et selskap, når en egentlig ikke har råd. Anonymkode: a1916...d60 Det handler jo ikke om at man ikke har råd til et selskap, men at man foretrekker penger dersom man skal få gave av noen? Det går jo helt fint an å skrive noe ala "Pengegaver tas imot med stor takk, men vi forventer ingen ting. Det er en gave i seg selv at dere vil dele denne dagen med oss" eller noe?
axillea Skrevet 6. august 2020 #6 Skrevet 6. august 2020 Hva med å ønske dere penger til en spesifikk ting? At dere skriver dere ønsker dere penger som skal gå til egenkapital, ny bil, startkapital til baby eller hva som helst som dere planlegger for den nærmeste fremtiden.
apekatten123 Skrevet 6. august 2020 #7 Skrevet 6. august 2020 6 minutter siden, RosaSokk skrev: Hva med å ønske dere penger til en spesifikk ting? At dere skriver dere ønsker dere penger som skal gå til egenkapital, ny bil, startkapital til baby eller hva som helst som dere planlegger for den nærmeste fremtiden. Startkapital til baby 😂😂😂 2
WhiteSwan Skrevet 6. august 2020 #8 Skrevet 6. august 2020 Nei! Har aldri hørt noen mene det heller. Jeg synes det er helt greit å ønske seg og gi pengegave. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #9 Skrevet 6. august 2020 Jeg syns det er helt innenfor. Anonymkode: b625e...373 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #10 Skrevet 6. august 2020 Jeg synes pengegaver er en uting. Både å ønske seg, og å gi. En konvolutt med 1000 kroner, det er bare smakløst. Det behøver ikke å være slik at du enten må ønske deg vaser eller penger. Vi ønsket oss "alt som kan spises eller brukes, og helst noe som støtter reiseliv og restaurantbransjer i regionen". Har også et vennepar der ønskelisten bestod av telt og turutstyr. Eneste unntaket er om man har dårlig råd, og ønsker seg penger til bryllupsreise. Men må si dette gir meg litt avsmak om jeg kommer til et bryllup der brudekjole og pynt er verdt mange titusener. Anonymkode: 5256e...3da 9
HopelessFear Skrevet 6. august 2020 #11 Skrevet 6. august 2020 Jeg syns det er helt innafor å ønske pengegaver. Bryllup er begynnelsen på et liv sammen, og ofte kommer både bolig og barn kort tid etter. Et nygift par har mer bruk for penger enn ørten vaser, kasseroller eller hva annet en måtte finne på å gi. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #12 Skrevet 6. august 2020 Ja, jeg syns det er frekt, og jeg gir gave uansett. Anonymkode: c0915...b6c 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #13 Skrevet 6. august 2020 Vi ønsket oss penger til en spesifikk ting, og der ble tatt veldig godt i mot. Men vi ønsket oss ikke bare penger, vi kom med andre ønsker også i prisklassen 200 -700 kr. Anonymkode: 8976e...620
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #14 Skrevet 6. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Søstrene mine sier at det må vi ikke finne på å "kreve" fordi vi da blir ansett som drittsekker, men jeg forstår ikke helt hvorfor? Å handle bryllupsgave kan være ganske stressende og tidkrevende, en pengeseddel oppi en konvolutt er da vel greit? Hvertfall sånn vi har tenkt i de bryllupene jeg har vært i. Tingen er at vi har det vi trenger. Og er det noe vi ikke har per i dag - vi er minimalister. Vi trenger ikke "alt" og ønsker det heller ikke. Er man virkelig frekk hvis det foretrekkes pengegaver fremfor vanlige gaver? Anonymkode: c73c9...476 Forklaringen er skikk og bruk, og tradisjon. Det er feil å tro man er berettiget til gaver eller penger fordi man holder fest. Såkalte 'bryllupsgaver' gis egentlig i anledning av ekteskapet, ikke selve brylluppet. Gjester skal ikke "betale" for å delta i bryllupsfejringen med en gave. Hvis man vil gi en bryllupsgave trenger det heller ikke være på selve dagen. Tradisjonen med bryllupsgaver stammer fra en tid hvor man først flyttet sammen etter brylluppet, så bryllupsgaver var ting man trengte til at etablere seg i en ny husstand (som servise, lintøy, osv). Det er selvklart ikke helt lik situasjonen i dag, men det er grunnen til man fortsatt oftest gir typ hus-ting i bryllupsgave (ikke skiferier og teaterbilletter), og ting som er til begge parter. Hvis man "annonserer" i forbindelse med invitasjonen at man foretrekker pengegaver fremfor vanlig gaver, antyder man på det kraftigste at man forventer å få gaver. Hvis man i tillegg forklarer at 'man har alt', så er det i tradisjonell forstand slett ikke behov for bryllupsgaver. Så blir det bare ekstra klart at man ikke skjønner hva en bryllupsgave egentlig er, og bare forventer gaver fordi man holder festen. Det er innenfor å si man ikke ønsker bryllupsgaver. Anonymkode: c2424...2e3 9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #15 Skrevet 6. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Forklaringen er skikk og bruk, og tradisjon. Det er feil å tro man er berettiget til gaver eller penger fordi man holder fest. Såkalte 'bryllupsgaver' gis egentlig i anledning av ekteskapet, ikke selve brylluppet. Gjester skal ikke "betale" for å delta i bryllupsfejringen med en gave. Hvis man vil gi en bryllupsgave trenger det heller ikke være på selve dagen. Tradisjonen med bryllupsgaver stammer fra en tid hvor man først flyttet sammen etter brylluppet, så bryllupsgaver var ting man trengte til at etablere seg i en ny husstand (som servise, lintøy, osv). Det er selvklart ikke helt lik situasjonen i dag, men det er grunnen til man fortsatt oftest gir typ hus-ting i bryllupsgave (ikke skiferier og teaterbilletter), og ting som er til begge parter. Hvis man "annonserer" i forbindelse med invitasjonen at man foretrekker pengegaver fremfor vanlig gaver, antyder man på det kraftigste at man forventer å få gaver. Hvis man i tillegg forklarer at 'man har alt', så er det i tradisjonell forstand slett ikke behov for bryllupsgaver. Så blir det bare ekstra klart at man ikke skjønner hva en bryllupsgave egentlig er, og bare forventer gaver fordi man holder festen. Det er innenfor å si man ikke ønsker bryllupsgaver. Anonymkode: c2424...2e3 👏 Anonymkode: a1916...d60 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #16 Skrevet 7. august 2020 Helt innafir! Vi ønsker oss penger til spesifikke ting. Anonymkode: 913d8...7ed
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #17 Skrevet 7. august 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Søstrene mine sier at det må vi ikke finne på å "kreve" fordi vi da blir ansett som drittsekker, men jeg forstår ikke helt hvorfor? Å handle bryllupsgave kan være ganske stressende og tidkrevende, en pengeseddel oppi en konvolutt er da vel greit? Hvertfall sånn vi har tenkt i de bryllupene jeg har vært i. Tingen er at vi har det vi trenger. Og er det noe vi ikke har per i dag - vi er minimalister. Vi trenger ikke "alt" og ønsker det heller ikke. Er man virkelig frekk hvis det foretrekkes pengegaver fremfor vanlige gaver? Anonymkode: c73c9...476 Vi hadde bodd sammen i 7 år da vi giftet oss, og på den tiden skaffet oss det vi trengte og kastet/gitt bort det overflødige underveis. Min skrekk var virkelig å sitte med skapene fulle av sausnebb og andre ting jeg ikke hadde behov for og som kanskje aldri ble brukt. Vi informerte de nærmeste om at vi ikke ønsket oss dill dall fra Tilbords, og ryktet spredte seg ☺️ Noen «måtte» jo kjøpe noe, så da fikk jeg/vi utstyr til scrapbooking for å lage et bryllupsalbum- noe jeg aldri har brukt og sannsynligvis aldri kommer til å bruke. Anonymkode: b9be3...e6b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #18 Skrevet 7. august 2020 Vi visste at vi skulle gifte oss en gang og ventet derfor med å samle på finbestikk, finservise og slike tradisjonelle bryllupsgaver til vi inngikk ekteskap. Man trenger ikke å skaffe seg alt, bare fordi man kan og har råd. Anonymkode: 100a7...fec 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. august 2020 #19 Skrevet 7. august 2020 På 6.8.2020 den 12.44, AnonymBruker skrev: Problemet med å gi penger, er at da er det så synlig hvilket beløp man gir. Gir man en vase, er det gjerne ikke åpenbart at man har hatt dårlig råd og ikke brukt så mye penger på den. Det er derfor mange synes det er ubehagelig å gi penger. Jeg synes det er greit å ønske seg penger, men ikke å spesifisere at vi ønsker KUN penger. Da føler folk seg kjipe om de kjøper noe i stedet for å gi penger, og de som har dårlig råd føler gjerne ubehag over at det lave beløpet de gir blir så synlig. Anonymkode: 6edc7...500 De fleste kjøper det som står på ønskelisten hos f. Eks Glasmagasinet. Så prisen vil de jo uansett vite om...
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #20 Skrevet 7. august 2020 Takk for innspill! Da blir det til at vi ønsker oss penger 👍 TS. Anonymkode: c73c9...476 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå