AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #1 Skrevet 6. august 2020 Jeg er ei jente som fyller 21 til uka. For øyeblikket skal jeg starte siste året på et samfunnsfaglig bachelorstudiet. I sommer har jeg for første gang jobbet innen helsesektoren, og det slår meg hvor mye jeg trives, hvor sterkt behov det er for flere i denne sektoren, samt mulighetene for jobb. Til nå har jeg vært klar på at jeg aldri skal arbeide i helsevesenet fordi jeg ikke helt har taklet verken stell eller å lese om sykdommer. I det siste har jeg innsett at jeg mest sannsynlig kommer til å klare dette på strak arm. Jeg gikk ut av vgs med rett over 4 i snitt. Ikke har jeg realfag heller... Om jeg hadde satset på helse ville jeg selvfølgelig fått inn realfag for lenge siden. Spørsmålet mitt er: Burde jeg gå for helse som innebærer og muligens ta opp fag. Eller holde meg til drømmen min og ta en master i en samfunnsfaglig retning, for eksempel statsvitenskap. Jeg har også hatt PPU i minne slik at jeg kan bli lektor. Har jobbet på en skole og trivdes der også. For å bli mer attraktiv som kommende lektor vil jeg også ta årsstudium i enten norsk eller engelsk. Som dere ser spriker mine ønsker. Og jeg bikker 21 uten å ha landa noe særlig. Jeg vet jo at man aldri blir for gammel til å studere, men jeg vil veldig gjerne bli sikker på yrkesvalg. Et pluss er at jeg ikke har tatt studielån tidligere. Jeg har også vært på utveksling i forbindelse med studiet jeg tar nå så jeg sitter inne med litt erfaring. Håper på mange svar, gjerne dere som har endret retning. Anonymkode: e6e6a...c05
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #2 Skrevet 6. august 2020 Hadde aldri valgt helse, det er regelrett jævlig. Holder på å omskolere meg bort per dd. Hadde absolutt holdt meg til samfunnsfag/lektor. Anonymkode: 68578...2c1 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #3 Skrevet 6. august 2020 Hvilket helsefag er det snakk om da, og hvor mange poeng mangler du? Anonymkode: a6f40...10b 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #4 Skrevet 6. august 2020 Er det feks sykepleier kan du jo ta ppuy Anonymkode: a6f40...10b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #5 Skrevet 6. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri valgt helse, det er regelrett jævlig. Holder på å omskolere meg bort per dd. Hadde absolutt holdt meg til samfunnsfag/lektor. Anonymkode: 68578...2c1 heldigvis er dette individuelt da.. Bare fordi det ikke passer for deg, betyr ikke det at ingen andre vil trives med det. Skulle tatt seg ut om ingen jobbet i helsevesenet. Anonymkode: b3358...a3d 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #6 Skrevet 6. august 2020 Anbefaler absolutt helse over samfunnsfag. Innen helse er du garantert jobb. Med f.eks utdanning innen rettsvitenskap er det vanskeligere å få jobb. Velger du for eksempel sykepleier eller vernepleier har du utrolig mange valg! Du har mye du kan videreutdanne deg til og du har et hav av muligheter på hvor du kan jobbe. Du er ikke dømt til å jobbe på f.eks sykehjem som sykepleier. Du kan jobbe så mange steder. Psykiatri, sykehus, barnevern osv. Er så mye forskjellig. Jordmor og helsesøster er også noen eksempler. Du er heller ikke "dømt" til å jobbe turnus!:) Du er også bare 21 år, noe som er veldig ungt. Det er absolutt ikke for sent å ta opp noen fag:) Jeg begynte på sykepleien da jeg var 25 år. Jobbet ett år i miljøterapitjenesten og ett år på sykehus. Nå er jeg videreutdannet kosmetisk sykepleier. Trives veldig godt. Kunne absolutt tenkt meg å tatt videreutdanning som anestesisykepleier. Bare for å "ha det" liksom. Er så mye spennende. Lykke til! Anonymkode: b2ee8...ae2 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #7 Skrevet 9. august 2020 Vil også råde deg til å tenke nøye over om du vil jobbe i helsesektoren - da særlig som sykepleier. Var ferdig utdannet for noen år siden, og innså ikke underveis i studiet hvor hardt fysisk og psykisk det er å jobbe turnus, samt hvor stort ansvar en sykepleier har. Lønna er latterlig lav med tanke på ansvaret en har, og nesten det alene fikk meg til å revurdere utdanningsvalget mitt. Venninnene mine som har samfunnsfaglige og økonomiske bachelorgrader tjener mer enn meg, har fleksitid, bonusordninger og fri hver helg samt høytider/ferier. Dette er helt individuelt, og jeg håper selvfølgelig at du vil trives hvis du velger en helsefaglig utdanning. Helsevesenet trenger deg, men bare vit hva du går til! Det skulle jeg ønske noen informerte meg om før jeg begynte. I høst begynner jeg på en helt ny utdanning og gleder meg veldig. Anonymkode: 44b9c...82d 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #8 Skrevet 9. august 2020 Både lektorjobb og typ sykepleie eller liknende er tøffe og til tider litt utakknemlige jobber hvor man i de fleste tilfeller jobber mer enn lønna skulle tilsi, men også veldig givende. Men de er jo veldig forskjellige da. Begge involverer mye kontakt med mennesker, men det er jo veldig forskjell på å pleie mennesker i alle aldre og å oppdra/trøste/bonde med ungdom (som man ofte gjør mer av enn undervisning) Liker du fagfeltet ditt og språk da? (Om du tenker å jobbe på vgs ville jeg definitivt valgt norsk, da det undervises på alle trinn, og dermed er større behov for, særlig viktig fordi samfunnsfag er et lite fag). Anonymkode: 290c7...7e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå