Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det som har skjedd i Libanon er helt grufullt, men det er en ting jeg jeg ikke skjønner når jeg ser klipp på vg. ol. og det er de som er rammet sier Allahuakbar, er ikke det et kampord?

Eksemepelvis er hva denne fotografen sier (tar bilde av bruden) under eksplosjonen: https://www.vgtv.no/200913?jwsource=cl

Anonymkode: 8e63f...ca9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Allahu akbar, eller takbīr som frasen kalles på arabisk, betyr «Allah er størst» eller «Gud er størst».

Anonymkode: 91bbf...a9b

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Allahu akbar, eller takbīr som frasen kalles på arabisk, betyr «Allah er størst» eller «Gud er størst».

Virker som de sier Gud er størst etter hver setning.

Anonymkode: d9c79...000

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som de sier Gud er størst etter hver setning.

Anonymkode: d9c79...000

Vel, de er veldig opptatt av det da 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor står offer i hermetegn?

Anonymkode: 24f21...d2f

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er ikke det et kampord?

Nei, det har mange bruksområder: 

Sitat

Uttrykket benyttes også i mer hverdagslige situasjoner, for eksempel som utrop i forbindelse med gode eller dårlige hendelser, fare og nød. Det kan brukes i krig, ved terrorhandlinger,[1] ulykkerr[2] eller avverging av ulykker,[3] ved opptredener[4] og idrettsbegivenheter som fotballkamper[5]. Greg Mortenson ble hilset av sin medhjelper etter et forsøk på å bestige fjellet K2 med «Allah Akbar! Velsignet være Allah – du lever fortsatt!»[6] Samtidig vokter strenge muslimer seg for å si ordene på ureine steder som toaletter og søppelplasser.

Under Den iranske revolusjonen i 1979 var «Allahu akbar» et viktig protestsymbol som ble ropt fra hustak om kveldene. Det kom tilbake som protestrop i forbindelse med det omstridte presidentvalget i landet i 2009.

«Allahu akbar» er vanlig motiv i arabisk kalligrafi og har blitt brukt som dekor på en rekke flagg gjennom tidene. I dag (2011) pryder uttrykket det afghanske, irakiske og iranske flagget.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor står offer i hermetegn?

Det har sammenheng med at man bruker kampers, men her er det offeren som roper akbar 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare som om en nordmann ville ropt "Herregud", som jo veldig mange faktisk ville ropt om de hadde opplevd det kameramannen gjør.

Anonymkode: a9c0e...470

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det har sammenheng med at man bruker kampers, men her er det offeren som roper akbar 

Hæ?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man sier Allahu akbar i mange situasjoner. Også i adhan (bønnerop), iqama (før bønn) og i salah (bønn), vanlig dagligtale eller emosjonelle situasjoner. 

Anonymkode: c25e7...3f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo bare som om en nordmann ville ropt "Herregud", som jo veldig mange faktisk ville ropt om de hadde opplevd det kameramannen gjør.

Anonymkode: a9c0e...470

Nå lurer jeg nesten på om norske muslimske jenter gjør det.

Jeg bare..! Og han bare..! Herreguuuud! blir kanskje Hun bare..! Og de bare..! Allahu akbaaaar! i enkelte miljøer?

Anonymkode: a9319...eeb

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som har skjedd i Libanon er helt grufullt, men det er en ting jeg jeg ikke skjønner når jeg ser klipp på vg. ol. og det er de som er rammet sier Allahuakbar, er ikke det et kampord?

Eksemepelvis er hva denne fotografen sier (tar bilde av bruden) under eksplosjonen: https://www.vgtv.no/200913?jwsource=cl

Tenk på nordmenn som sier «Herregud, så teit du er» når man er oppgitt over noen, «herregud, så fint» når vi ser noe fint, «herregud!» i en krise/når vi er redde, og så videre. «Gud bedre», «Gud bevare meg vel», «Gud vet» eller rett og slett «Gud» er andre eksempler på Guds navn brukt i norsk dagligtale For mange muslimer er det og sånn, som insh’ Allah og Allahu akbar. Kanskje generelt mer forankret i tro blant muslimer enn blant nordmenn, men likefullt bare en naturlig del av språket. (Forhåndssvar til kverulantene: Ja, jeg vet at det finnes muslimske nordmenn også). 

Skrevet
På 6.8.2020 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Det betyr Gud er stor.

Gud er stor. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Conal skrev:

Det betyr Gud er stor.

Gud er stor. 

Ordrett: Gud er større. 

Skrevet
1 time siden, omarel skrev:

Ordrett: Gud er større. 

🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...