Gå til innhold

Dere som har bygget/pusset opp hus, noen tips til andre? Noe dere angrer på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til å bygge hus. Skal bruke Nordbohus. Håper på å få det så likt drømmehuset som mulig, da dette er et hus på en eiendom jeg aldri kommer til å selge.

Så dere som har bygget hus/pusset opp hus e.l., er det noe dere skulle ønske dere visste før huset sto ferdig? Tenker kanskje på størrelsen på rommene, hvor mange rom, plassering av vindu, type dører... Eventuelt andre ting, som valg av firma eller valg av materialer. Noe dere angrer på? Noe dere måtte betale ekstra for i etterkant? Eller er det kanskje noen valg dere tok som dere er veldig fornøyd med som dere vil dele?

Noen andre tips til et relativt ungt par som skal bruke masse penger på et splitter nytt hus, som føler seg litt redd for å gjøre noe feil med planleggingen av huset sånn at de angrer resten av livet? :fnise: 

Anonymkode: 3068a...5d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er min drømmeliste, noe jeg har og noe jeg har lyst på ;) 

Stooor garasje med direkte inngang til vaskerom er gull! I det minste overbygg :)

Jeg ville hatt separat stue og kjøkken, eller hvertfall ikke helt åpen løsning. Feielist på kjøkkenet. Masse oppbevaringsplass, ikke åpne hyller og skap som går helt opp til taket. 

To bad, kanskje et gjestetoalett i tillegg. 

Nok rom, minimum 2 mer enn dere er i familien, gjerne en kjellerstue/loftstue (et kontor/altmuligrom og et gjesterom). 

Matbod/kjølerom. Plass til fryseboks et eller annet sted. 

Vinterhage/hagestue. 

Ville også valgt dører/vinduer/lister i klassisk hvitt (eller, ikke bomull). 

Anonymkode: 4d686...ad9

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal til å bygge hus. Skal bruke Nordbohus. Håper på å få det så likt drømmehuset som mulig, da dette er et hus på en eiendom jeg aldri kommer til å selge.

Så dere som har bygget hus/pusset opp hus e.l., er det noe dere skulle ønske dere visste før huset sto ferdig? Tenker kanskje på størrelsen på rommene, hvor mange rom, plassering av vindu, type dører... Eventuelt andre ting, som valg av firma eller valg av materialer. Noe dere angrer på? Noe dere måtte betale ekstra for i etterkant? Eller er det kanskje noen valg dere tok som dere er veldig fornøyd med som dere vil dele?

Noen andre tips til et relativt ungt par som skal bruke masse penger på et splitter nytt hus, som føler seg litt redd for å gjøre noe feil med planleggingen av huset sånn at de angrer resten av livet? :fnise: 

Skal vi se: 

Pass på Strøm!!! Gå igjennom plantegningene og pluss på stikkkontakter; det er det nest dyreste du ettermonterer.

Planlegg for induksjonskomfyr på kjøkkenet og ALLE kjøkkenmaskiner! (Ja, jeg har vært i splitter nye hus med en 25 amp kontakt til komfyr)

Hvis dere demper kosten ved å utsette ferdigstillingen av rom, design evt bad ferdig, og la de stoppe etter membran. Vann og avløp er dyrest. Flislegging og møbler er ikke billig det heller, men ikke i nærheten

Planlegg for plassbruk. Etter som tid går trenger dere mer og mer bodplass. 
Pass på at du legger fiber i grøfta med strøm. Jeg tror alle gjør dette nå, men av og til sparer utbygger på de rareste ting.

Anonymkode: e6d82...860

AnonymBruker
Skrevet

Høres kanskje dumt ut, men om dere liker å se på tv: pass å at fasongen på stuen er slik at det går an å møblere for tv! Søsteren min bygget stue og tenkte at de bare skulle ha tv i kjellerstuen, men det var jo da utopi.. Nå sliter de med å finne en god plassering, i forhold til vinduer og at sofaen blir med ryggen mot utsikten og dører er i veien, osv 😛 

Toalett ikke rett ut i stuen.. Kjipt at alle i stuen hører når du driter. 

Separat kjøkken og stue, men med god bred dør fra kjøkkenet ut i stuen. Jeg er kjempefornøyd med sånn vi hadde det i gamlehuset, hvor det var en 140 bred skyvedør fra kjøkkenet ut til stuen. Da kunne jeg ha døren åpen og snakke med dem i sofaen om jeg laget mat mens vi hadde gjester, og lukke døren igjen så de slapp høre på bråket fra kjøkkenmaskiner og oppvaskmaskin, og slippe å se rotet etterpå. 

Inngang rett til vaskerommet - veldig praktisk om man får barn. Plass til å tørke klær på vaskerommet eller badet er også lurt. 

Anonymkode: 5237a...9b7

• Liker 1
Skrevet

Når vi bygde fikk vi plass til ekstra bod innenfor kjøkken. Der var det plass til,fryseboks og hyller til oppbevaring av kjøkken apparater(vaffeljern, kjøkkenmaskin, toastjern, storegryter) og tørrvarer. Så frigjør en litt av kjøkkenskapene. Og lett å hente mat fra fryser. 
Vi la til flere stikkontakter i alle rom. Og ekstra inn til bad, for liker å ha på radio eller musikk på badet, så kan jeg sitter der uten at noen hører meg 🙃💩

Hvis dere ikke har tegnet ferdig huset så har jeg et stooort tips 😅 tegn stuen den veien dere har utsikt. Da vi var på husjakt før vi bygde, så oppdaget vi at ofte lå kjøkken og soverom på «utsiktsiden» og stuen lå vendt slik at man ikke fikk sett no av det som kan være intresant.. og om dere får fin utsikt så er det deilig med store vinduer 😍 elsker å sitte i sofaen og bare hvile blikket mot verden 😊

og vi bygde kjøkkenet ved terrassen, for å ha kort vei ut og inn med mat og tilbehør, på sommerstid. Er jo noen fine dager i Norge som man tilbringer ute. Og da er det kjekt å slippe å gå gjennom hele huset med mat og oppvask osv..

Vi har og et lite rom på innsiden av yttergangen. Der har vi plass til jakker og sko. Og så blir førsteinntrykket når man kommer hjem mere ryddig 😄

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. Takk for mange gode forslag!

Jeg noterer meg ned alle tips, og skal sette meg ned å se på skissene for å se hva som bør gjøres. Plassering av rom/dører sånn at det blir lettest mulig å forflytte seg gjennom rom, samt best utsikt, er noe jeg ikke en gang har tenkt på, bl.a.

Hvis det finnes flere tips så tar jeg gjerne i mot de. Tenker det kan være nyttig for andre husbyggere å lese også. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Tenk også på innsyn. Hvis dere har store flotte vinduer og fin utsikt, så tenk på at folk også kan se inn. Her i gata har de bygd noen flotte utsiktshus hvor stue og kjøkken er i ett, og hvor det er bare vinduer på enden. Det de ikke tenkte over var at alle ser rett inn gjennom både stue og kjøkken, og de ligger så høyt i terrenget at man ser veeeldig godt når damene som sitter ytterst ved spisebordet har kort skjørt... De bor rett og slett på utstilling.

Anonymkode: 4d686...ad9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...