Gå til innhold

Advarer mot flåtthalsbånd kjøpt i dyrebutikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper ikke sånt jeg.. Får resept på flåttmiddel hos veterinæren....

Og har blitt advart mot det for lengesiden i avisen...

Skrevet

Jeg har brukt flåtthalsbånd på min hund, og det fungerte bra.

Hverkej han, jeg, min samboer eller andre hunden har vært i kontakt med har blitt syke.

Forøvrig så kjøpte jeg flåtthalsbåndet i Spania, der var det MANGE som brukte det.

Har også sett hunder i Norge med båndet.

Gjest Violetta
Skrevet

Hverkej han, jeg, min samboer eller andre hunden har vært i kontakt med har blitt syke.

Forøvrig så kjøpte jeg flåtthalsbåndet i Spania, der var det MANGE som brukte det.

Jeg ville likevel ikke tatt sjansen. Nervegass? :overrasket::sjokkert:

Skrevet

Flåtthalsbåndet du kjøpte i Spania kan være det samme som er reseptbelagt her hjemme - eller av liknende type. Siden forekomsten av parasitter på kjæledyr (f.eks. mht lopper) er en helt annen i Spania enn hva den er i Norge, er ikke slike midler reseptbelagte i Spania.

Skrevet

Står mye rart i avisene...

Jeg ville ha spurt en veterinær!

Men nå brukte jeg jo halsbåndet før jeg visste om dette, og han ble som sagt ikke sjuk.

Skrevet
Flåtthalsbåndet du kjøpte i Spania kan være det samme som er reseptbelagt her hjemme - eller av liknende type. Siden forekomsten av parasitter på kjæledyr (f.eks. mht lopper) er en helt annen i Spania enn hva den er i Norge, er ikke slike midler reseptbelagte i Spania.

Ja, det er mulig... Var parasitter på pakka også.

Det ene båndet var fra en kjent hundemat-leverandør.

Skrevet

Gjelder dette også for katter?

Skrevet
Gjelder dette også for katter?

Ja, det gjelder for katter også. Av reseptbelagte midler finnes det flåttmidler i spray og pipetteform du kan få resept på fra veterinær. Flåtthalsbånd kjøpt i dyrebutikk anbefales ikke.

Når det er sagt: Katter er antakelig mer motstandsdyktige mot flåttbårne sykdommer enn hva hunder er (det sees langt sjeldnere katter som har blitt syke etter overføring av bakterier/virus fra flått). Faren med flått på katt er at de tar den med seg hjem, legger seg i sengen din og du får flåtten på deg istedet. Mennesker kan bli svært syke etter flåttbitt.

Skrevet

Katta mi er full av flått. :sur:

Har brukt sånn "drypp-i-nakken" på han før, og det fungerer veldig bra! Flåttene setter seg ikke fast i pelsen hans heller, så han drar ikke med seg udyr hjem.

Også ligger han ikke i senga mi heller, bare sofaen.

Katter er veldig motstandsdyktige generelt. Jeg vet om ei katte som ble bitt av hoggorm. Den kom hjem, la seg til å sove i to døgn, også var den bra igjen. :)

Men det var litt utenom tema.

Jeg skal jaggu meg spørre om de der flåtthalsbåndene i dyrebutikken!

Gjest Violetta
Skrevet

Det der skjønte jeg ikke lillesky. Flått biter seg fast i i huden og suger blod, ikke i pelsen. Om de ikke fester seg på katten ser jeg ikke problemet. Hva skal du da med flåtthalsbånd?

Forresten har jeg mange ganger hørt om katter med flått.

Skrevet

Jo, altså. Jeg var redd for at flåtten ville slenge seg fast i pelsen på pusene, og bli med inn og sette seg på meg. Men flåtten skyr nok det middelet!

Katt med flått ja! Kjenn rundt nakken på min katt... :roll:

Her hvor jeg bor er det fullt av flått. Både hunden og kattene får det. Men hunden har ikke fått det mens han har hatt flåtthalsbnd på seg.

Kattene har jeg dryppet med sånn middel før. Men ikke nå. Derfor er de fulle av flått?

Skjønte du nå?

Jeg er litt trøtt, hihi.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg skjønte det nå ja. Ikke bare du som er trøtt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...