Gå til innhold

Maur inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli nervevrak av maur inne. Mest sannsynlig kommer de inn under gulvlistene på tvstua som er på bakkeplan. Jeg tar knekken på de jeg ser hver dag mellom tre og seks stk ca. Har plassert sånne bokser mot maur, men det hjelper lite. Idag tok jeg livet av 11 flygemaur. Jeg trenger virkelig hjelp. Har ringt et skadedyrfirma som sa de skue ringe opp igjen, men de har de ikke gjordt. Prøver igjen i morgen. Er det noen som kan gi meg råd om hvordan bli kvitt dem?

AnonymBruker
Skrevet

Flyvemaur vet jeg ikke. 

Men om du har satt ut giftbokser må du ikke drepe maurene. De må jo frakte giften tilbake til boet. 

Anonymkode: 70f9a...1f7

• Liker 2
Skrevet

Først må du finne ut hvilken maur det er du har.
Er det sukkermaur så gjør de i det minste ikke noe skade på huset, de er bare jæskla irriterende, men også vanskelig å bli kvitt fordi de spiser så mye forskjellig. Støvsug og vask skikkelig rundt der de kommer inn, kommer de inn bak en list, fjern lista og vask bak den også. Vær nøye med å støvsuge bort smuler og slikt.
Legg ut nytt åte. Hvis du ikke har husdyr, kan du bruke giftpellets i stedet for de leverposteiboksene. Husker ikke hva vi brukte da vi hadde maur i hagen, men det var en sånn hellekanne med bittesmå rosa pellets som lignet litt på riskorn. Dette tar mauren med tilbake til tua og til dronningen, og alle dør.

Ta et bilde av mauren du har, gjerne med noe ved siden av som målestokk og legg det ut her, da er det enklere å gi råd, samt du kan sende bildet til et skadedyrfirma og få svar. Har de ikke ringt deg opp igjen enda, ring på nytt og krev en befaring.
En mynt eller en linjal eller noe som det er enkelt å se hvor stor mauren er, evt google maur og finn ut hvilke maur som er på størrelse med de du har.
Jo større mauren er, jo større sjanse for at det er skadedyr og potensiell fuktskade i huset.
Er du skikkelig uheldig er det stokkmaur du har fått.

AnonymBruker
Skrevet

Fun light gjør susen👏🏻

Anonymkode: 275ef...d9c

Skrevet

Takk for svar, det er helt svarte maur, etter det jeg har sett av bilder er det sukkermaur. Jeg strødde ei blanding av melis og bakepulver langs listene der det er glippe og lukket døra til tvstua igår, ett kjerringråd jeg fant. Ringer på nytt til et skadedyrfirma. Håper de snart forsvinner..

Skrevet

Vi hadde maur inne i fjor, og da satte jeg ut et par maurbokser. Etter hvert forsvant mauren. De har ikke kommet tilbake i år.

Skrevet

Ah maur, de lille jævlene kommer alltid tilbake år etter år. Det jeg har funnet ut er best er Nippon (selges dog ikke lenger som jeg vet om, men Jernia har en fin erstatning) inne og pulver ute langs veggen. Det var som natt og dag etter jeg hadde stødd pulver rundt huset, og det maurinvasjonen avtok meget raskt. 

Skrevet (endret)

Legg ut en skje bringebærsyltetøy (det elsker de) og følg etter hvor de går. Tett igjen med akryl eller en annen guffe der de kommer inn. Jeg hadde både firma som la ut gift, masse spray og sånne bokser, men ble ikke kvitt maurene før jeg tettet et hull i gulvet under en list. 

Endret av Pysa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...