Gå til innhold

Dere som jobber i dyrebutikk eller selger/gir bort dyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dere kritisk til hvem som får dyr? Kan dere som jobber i dyrebutikk nekte noen å skaffe seg ei mus eller fugel liksom? Eller skal alle behandles likt som kunder ellers? Teller menneskers krenka følelser mer enn dyrs velvære? 
Hva skal til for at dere nekter noen kjøp eller dere ikke gir bort? 

Anonymkode: bfe25...7d3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kritisk, men samtidig har jeg ikke lov til å gå nekte folk kjøp av noe på grunnlag av min magefølelse. Dersom jeg er i tvil om noens evne til å gi dyret et godt liv så pøser jeg på meg informasjon, overdriver litt hvor krevende dyret faktisk er, og prøver å så tvil i dem.

Anonymkode: 49000...35c

• Liker 14
Skrevet

Det er jo vanskelig å se på folk hvem som er gode dyreeiere. Hadde jeg startet egen dyrebutikk, hadde jeg laget standard at fugler kun selges parvis (eller flere), marsvin skal også være parvis, hamster skal ikke bo flere sammen. Gullfiskboller ville jeg boikottet og ikke solgt i butikk (kan jo ikke kontrollere at de som kjøper fisk har så så stort akvarium). Også hadde jeg ikke solgt små fuglebur utenom transportbur. 

Nå er jo jeg mest interessert i fugl selv, og mange fugler bor alene i små, trange bur. Og ofte blir de stående til pynt i buret og får ikke vært ute å fly noe. Det gjør så vondt å se.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dyr er en ting, men det verste er dyrebutikker som selger med feil fôr, altfor små bur og utstyr som er skadelig. Om man skal selge dyr må man ihvertfall ha god nok kunnskap selv. Hvorfor i det hele tatt dyrebutikker fører bur som er alt for små eller mat som er skadelig skjønner jeg virkelig ikke. 

Ei venninne som jobba på dyrebutikk "nekta" folk å kjøpe dyr av og til ved å si at de er reservert bort ol. Og de unngikk å selge smådyr til folk som også kjøpte utstyr til slange/reptilbur...

Anonymkode: 773bd...6aa

• Liker 7
Skrevet

Har lurt på det samme, er skremmende mange som kjøper dyr uten å lese noe som helst om hva det dyret krever av stell, mat, plass osv. 

Vi har en «rescue» hamster nå med ei halv øre. De måtte gi henne vekk for hun var så «slem» og  sloss med den andre hamsteren til de som hadde henne. HALLO - Hamster skal ikke bo sammen. 
Hvorfor i alle dager fikk noen kjøpe to hamster og et bur liksom, burde ikke dyrebutikken informert om at de ikke trives sammen? 
Vet ikke om tidligere eier løy til oss, men i følge henne kjøpte hun begge samtidig og bur i samme butikk. 

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, Sheik skrev:

Det er jo vanskelig å se på folk hvem som er gode dyreeiere. Hadde jeg startet egen dyrebutikk, hadde jeg laget standard at fugler kun selges parvis (eller flere), marsvin skal også være parvis, hamster skal ikke bo flere sammen. Gullfiskboller ville jeg boikottet og ikke solgt i butikk (kan jo ikke kontrollere at de som kjøper fisk har så så stort akvarium). Også hadde jeg ikke solgt små fuglebur utenom transportbur. 

Nå er jo jeg mest interessert i fugl selv, og mange fugler bor alene i små, trange bur. Og ofte blir de stående til pynt i buret og får ikke vært ute å fly noe. Det gjør så vondt å se.

Det er rett jævlig når folk har fugler som trives i par eller mer alene i buret dag ut og dag inn. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Frøyamor skrev:

Det er rett jævlig når folk har fugler som trives i par eller mer alene i buret dag ut og dag inn. 

Absolutt! Jeg har en fugl nå, venter på at den andre skal bli leveringsklar. Men her står døra til buret åpent hele tiden bortsett fra på natt og når jeg er ute på butikk.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Sheik skrev:

Absolutt! Jeg har en fugl nå, venter på at den andre skal bli leveringsklar. Men her står døra til buret åpent hele tiden bortsett fra på natt og når jeg er ute på butikk.

Skulle ønske alle dyreeiere var som deg! 

Her får hamsteret gå løst på kveldstid på stua, har hamster-sikret litt og følger klart med. Tror helt ærlig dyr og fugler får MYE bedre livskvalitet av å komme ut av buret sitt. Ser ikke poenget i å ha et dyr hvis man egentlog gir faen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en BUTIKK. Den drives for å tjene penger. Å tro og tenke ting pm folk bassert på den lille tiden jeg møter de i en butikk tror jeg ikke er den beste måten å unngå dyremishandling i Norge. Ja, til dyrepoliti! 

Anonymkode: 3b053...f28

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, Frøyamor skrev:

Skulle ønske alle dyreeiere var som deg! 

Her får hamsteret gå løst på kveldstid på stua, har hamster-sikret litt og følger klart med. Tror helt ærlig dyr og fugler får MYE bedre livskvalitet av å komme ut av buret sitt. Ser ikke poenget i å ha et dyr hvis man egentlog gir faen. 

Så deilig for hamsteret også! Dyr trenger sosialisering, lek, hjernetrim og mye, mye kos og oppmerksomhet. Helt grusomt å se veskehunder (eksempel) og dyr som bare står til pynt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Frøyamor skrev:

Dette klarer jeg ikke la være å tenke på. Søsteren min har nå fått undulater. Vi skulle egentlig ha en, men så tenkte mamma det ville bli for egoistisk å ha bare en. Den hadde ikke blitt ensom da mamma og søster elsker fugler, men mamma jobber og søster er på skole og med venner. Skal den liksom bare stå der helt alene? Våre fugler er heldige med grei str på buret og de får lov å ut (men de vil ikke 😜 ) 

vi tar dem også med ut om det ikke er trekk eller kaldt. Og sitte ute med dem.

Jeg bare tenker likevel på en helt alene fugel, sammen med noen som ikke bryr seg... kanskje bare skremmer den osv 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2020 den 22.25, Frøyamor skrev:

Nå er jeg snart 30 år selv, aldri hatt fugl selv. Men min tante hadde to fugler da jeg var liten, og jeg husker at den ene ble syk og døde... bare en uke senere døde den andre og. Har hele mitt voksne liv tenkt at den siste døde av ensomhet og sorg ❤️

Anonymkode: 4eaa9...526

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dyr burde ikke selges hos dyrebutikk i det heletatt, kun hos oppdrettere. Trist opplegg. 

Anonymkode: 159fb...f8d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyr burde ikke selges hos dyrebutikk i det heletatt, kun hos oppdrettere. Trist opplegg. 

Enig. 

Anonymkode: 2c74c...286

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes nok av ubrukelige oppdrettere som ikke burde verken ha eller selge dyr

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Mine marsvin ble 3 år gamle. Helt normalt for dyrebutikkmarsvin, mente veterinæren. Fordi begge to var mest sannsynlig resultat av innavl. Mor-sønn. Far-datter. Søster-bror. Og det er helt helt vanlig. 

Anonymkode: 5ff91...af9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Finnes nok av ubrukelige oppdrettere som ikke burde verken ha eller selge dyr

Ja, og så? Jeg står fast ved det jeg skrev. 

Ubrukelige oppdrettere er en annen diskusjon. Selvfølgelig ikke greit det heller?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle kjøpe sele til min da han drar sånn. Ikke at det løser problemet, men går nå ikke utover nakken. Ble anbefalt strupebånd (buddy) i stedet siden det da ville være ubehagelig for hunden om den dro...Sa at det ikke var det jeg var ute etter, snudde og gikk til den andre dyrebutikken (musti).

Anonymkode: 06cba...bd2

AnonymBruker
Skrevet
På 7.8.2020 den 9.18, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg snart 30 år selv, aldri hatt fugl selv. Men min tante hadde to fugler da jeg var liten, og jeg husker at den ene ble syk og døde... bare en uke senere døde den andre og. Har hele mitt voksne liv tenkt at den siste døde av ensomhet og sorg ❤️

Anonymkode: 4eaa9...526

Jeg kjenner også en som hadde to fugler. De kranglet mye, men den ene plutselig døde, 1 uke etter døde den andre og!

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle kjøpe sele til min da han drar sånn. Ikke at det løser problemet, men går nå ikke utover nakken. Ble anbefalt strupebånd (buddy) i stedet siden det da ville være ubehagelig for hunden om den dro...Sa at det ikke var det jeg var ute etter, snudde og gikk til den andre dyrebutikken (musti).

Anonymkode: 06cba...bd2

Mange bruker strupe på hunden sin og det har blitt gjort i åresvis. Jeg aner ikke hvor mye det skader? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...