Gå til innhold

Stedatter er blitt veganer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min skjønne stedatter på 14 er nylig blitt veganer. Hun bor hos meg og far halvparten av tiden. Når hun bor hos oss får hun servert vegankost og er gjerne med på matlaging. Jeg er også veganer, så for meg er dette en hyggelig anledning til å  få litt kvalitetstid med henne i hverdagen. Hun er en empatisk jente og har lenge vært opptatt av å være miljøvennlig og snill med dyr. Flere av vennene hennes har også kuttet ut kjøtt, så tror det er trendy blant ungdommen. 

Moren og stefar er derimot skeptisk til denne endringen i kosthold og anklager meg for å ha manipulert henne til å bli veganer. Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. De ønsker at hun skal spise vanlig og vil at vi skal hjelpe med å tilby kjøtt og fisk. De ønsker at hun skal være her mindre siden hun "bare" får tilbudt vegankost her. Har de en sak her? Kan de kreve at vi setter fisk eller kjøtt på middagsbordet selv om datteren nå ikke vil spise det? 

Forstår at det kan være vanskelig for mor og stefar siden de har to små barn i tillegg til henne, slik at hennes kosthold er slitsomt å tilpasse for. I sommer har hun blitt ganske flink til å bake og lage enkle middager, men er kanskje ikke klar for å lage det alene til hele familien.

Jeg og stedatter snakket ikke noe særlig om veganisme før hun fortalte at hun også ville bli veganer, så tror ikke jeg har påvirket henne. 

Hvordan kan jeg skape god stemning rundt dette? Mannen er irritert over situasjonen og mor og stefar er blitt negativt innstilt til meg. 

Anonymkode: 2ae65...972

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

I stedet for å være irritert på deg, burde de heller støtte datteren valg.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

I stedet for å være irritert på deg, burde de heller støtte datteren valg.

Takk, jeg er veldig enig med deg, men føler ikke det er min rolle å si dette til dem. Lurer heller på hva jeg kan gjøre som kan hjelpe dem til å komme til denne konklusjonen selv. 😅

• Liker 2
Skrevet

Hun støtter jo stedatteren sitt valg? Er Mor og stefar som ikke gjør det...

tviler på at jente14 er påvirket av deg, sikkert litt men også mye at venner og mange influsensere er det! Det er veldig trendy nå så hun er nok vel så påvirket sv deg! Men der hjelper jo at su er veganer så du kan hjelpe hemne med å lære å spise Sundt å få i seg det man trenger av forskjellige ting! Så hun ikke bare spiser salat og poteter 😘 
så du er en god ressurs til å lære henne og veilede til  ett fint variert vegansk kosthold! Kjøp nye kokebøker sammen/til hemmende bruk denne muligheten til å bonde, la henne vokse og få ansvare til å lage/prøve seg frem selv!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun må lære å lage litt flere middager. Kanskje lage en stor porsjon av noe og fryse ned. Så kan hun spise sin egen mat når hun er hos moren. Dere og ingen kan tvinge i henne kjøtt når hun ikke vil. Så lenge hun tar B12 går det vel fint😃 Jeg er stolt av ungdommen som tar reflekterte valg👍

Anonymkode: fb87f...ba5

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

De kan vel strengt tatt ikke bestemme over om en 14 åring vil være mer eller mindre hos sin far uansett? Hun bestemmer vel det selv? De har en samværsavtale om 50/50?

Anonymkode: 91100...1ac

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de en sak her? Kan de kreve at vi setter fisk eller kjøtt på middagsbordet selv om datteren nå ikke vil spise det? 

Selvsagt ikke! Siden du selv er veganer, regner jeg med du har kontroll på at dere får i dere nok av alt :)

Skrevet

Det er jo bare bra for henne å spise vegansk, Hun vil få i seg mange flere næringsstoffer. De burde være glade for at hun er empatisk og opplyst. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du overlater diskusjonen til mannen din. 

Anonymkode: 8c7af...b72

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere kan lage noen gode middager sammen som det går fint for henne å "gjenskape" hos mor? :) Det kan jo så klart slå ut begge veier, om de allerede er provoserte fordi de tror du har påvirket henne. Men kan være verdt et forsøk. 

Synes de virker urimelige her, det er jo ikke du som "tvinger" henne til å være veganer heller. :P 

Anonymkode: 7ebf0...b96

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at hun kan komme foreldrene litt i møte ved å heller spise vegetarisk, enn fullvegansk. Det er ikke bare bare å lage vegansk mat, og iallefall ikke når man ikke har interesse for denne typen matlaging selv. 

Datteren min er vegetarianer, men pga laktoseintoleranse(påvist) har hun kuttet ut melkeprodukter. Det gjør det veldig mye vanskeligere å lage mat til henne nå, enn da hun kunne spise melkeprodukter.

Så jeg forstår datterens ønske om å spise vegansk, men jeg forstår også mor og at hun kjenner dette blir for vanskelig og evnt også for komplisert. Derfor kunne et vegetarisk kompromi kanskje være den beste veien for å løse dette problemet.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de kan ikke tvinge dere til å tilby mat hun ikke vil ha. På samme måte som dere ikke ksn legge dere bort i hva de serverer. 

Det ville vært absurd. 

Anonymkode: 8f3c5...b0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun må lære å lage litt flere middager. Kanskje lage en stor porsjon av noe og fryse ned. Så kan hun spise sin egen mat når hun er hos moren. Dere og ingen kan tvinge i henne kjøtt når hun ikke vil. Så lenge hun tar B12 går det vel fint😃 Jeg er stolt av ungdommen som tar reflekterte valg👍

Anonymkode: fb87f...ba5

Det kan jeg foreslå! Da får hun i allefall vegansk middag i mors uker. Jeg har kjøpt multivitamin for veganere og vegansk omega3, fordi jeg tar det selv og vet ikke om hun får i seg nok omega3 selv.

Enig, jeg er også stolt av den reflekterte ungdommen vår. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du overlater diskusjonen til mannen din. 

Ja, det tror jeg er det lureste. Føler likevel for å gjøre noe for å skape god stemning i familien....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan vel strengt tatt ikke bestemme over om en 14 åring vil være mer eller mindre hos sin far uansett? Hun bestemmer vel det selv? De har en samværsavtale om 50/50?

Anonymkode: 91100...1ac

Samværsavtale 50/50 er på plass. Jeg håper jo det stemmer, men de mener jo hun ikke får god nok kost her og at hun blir manipulert her. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Ulven skrev:

Jeg tenker at hun kan komme foreldrene litt i møte ved å heller spise vegetarisk, enn fullvegansk. Det er ikke bare bare å lage vegansk mat, og iallefall ikke når man ikke har interesse for denne typen matlaging selv. 

Datteren min er vegetarianer, men pga laktoseintoleranse(påvist) har hun kuttet ut melkeprodukter. Det gjør det veldig mye vanskeligere å lage mat til henne nå, enn da hun kunne spise melkeprodukter.

Så jeg forstår datterens ønske om å spise vegansk, men jeg forstår også mor og at hun kjenner dette blir for vanskelig og evnt også for komplisert. Derfor kunne et vegetarisk kompromi kanskje være den beste veien for å løse dette problemet.

Melk/fløte kan byttes ut med plantemelk/-fløte, og smør kan byttes ut med rapskokos/margarin uten skummetmelkpulver. :)  Skjønner veldig godt at det kan være en omstilling i tankegang i starten, men man kommer inn i det mtp. alternativer. Og heldigvis kommer det flere og flere hvert eneste år. :) 

Hvis datteren ønsker å være veganer pga det er en mattrend må det så klart være rom for kompromiss, men om det er av etiske årsaker så tenker jeg at dette må foreldre respektere, og heller være stolt av at datteren tar selvstendige valg ❤️ 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melk/fløte kan byttes ut med plantemelk/-fløte, og smør kan byttes ut med rapskokos/margarin uten skummetmelkpulver. :)  Skjønner veldig godt at det kan være en omstilling i tankegang i starten, men man kommer inn i det mtp. alternativer. Og heldigvis kommer det flere og flere hvert eneste år. :) 

Hvis datteren ønsker å være veganer pga det er en mattrend må det så klart være rom for kompromiss, men om det er av etiske årsaker så tenker jeg at dette må foreldre respektere, og heller være stolt av at datteren tar selvstendige valg ❤️ 

Hun sier det er pga miljøet og dyrs rettigheter, så det er et etisk valg. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det tror jeg er det lureste. Føler likevel for å gjøre noe for å skape god stemning i familien....

Det absolutt lureste er at du holder deg i bakgrunnen og overlater samtale/diskusjon til mannen. Ikke gjør noe som kan trigge unødig konflikt, selv om du mener at moren er urimelig. Pust med magen og konsentrer deg om hyggelig samvær med stedatter når  hun er hos dere. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det absolutt lureste er at du holder deg i bakgrunnen og overlater samtale/diskusjon til mannen. Ikke gjør noe som kan trigge unødig konflikt, selv om du mener at moren er urimelig. Pust med magen og konsentrer deg om hyggelig samvær med stedatter når  hun er hos dere. 

Du har nok rett. Mitt forsøk på å skape god stemning kan kanskje irritere. Får sitte stille i båten da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de har ingen sak. De er åpenbart ikke kontruktive når de åpner samtalen med å anklage deg for manipulering. Da er det åpenbart at de ikke snakket med dere for å finne en løsning, de vil dominere. Fortsett å støtte stedatteren din. Det kan være vanskelig for en tenåring å stå på sitt i en verden full av voksne egoister som vil at alle skal gjøre og leve akkurat som dem selv, og dersom de ikke klarer tvinge gjennom egen vilje begynner de å snakke dritt om andre. Det er dumt at dette er noe tenåringer må lære, og for ofte begynner lærdommen med egne snevertenkte foreldre. 

Gjennomtenkt vegansk kosthold er helt ok og bra kosthold for en tenåring. La kjæresten din krangle med dem, som andre sa. 

Anonymkode: 4bcb9...976

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...