Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er noen større enn andre? Er ikke snakk om fett eller kilo, snakker da mage!

Jeg er 172cm og veier normalt sett 56-58 kg. I graviditet legger jeg alltid på meg ca 15kg. De forsvinner etter fødsel uansett!

HVA er det som gjør at magen min blir så siiiinnsykt svær? Altså jeg har termin 2 nov og har giiiiiiiga mage! Morkaken ligger på baksiden og jeg bærer babyen langt ut (i følge de ultralydene jeg har vært på).

Allikevel forstår jeg ikke! Dette er også mitt 3 svangerskap, og jeg var akkurat like stor med de andre.

Ikke sikkert det finnes noe konkret svar på dette, men dersom noen har svar eller teorier, skulle jeg gjerne likt å høre:)

Hilsen hvalerina haha!

Anonymkode: 5b0ee...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye fostervann kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige? Jeg blir tydeligvis gravid på rumpa. Rumpe, hofter og lår blir digre, mens magen ikke er stor i det hele tatt. Av 15 kilo er sikkert 2/3 bak. Lurer på om kroppen tror den skal amme trillinger i fire år under hungersnød eller noe. 

Anonymkode: 8df72...4ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også normalt på din normale størrelse, og magen blir GIGANTISK under graviditet. Men den blir liten igjen med en gang etterpå😄

Anonymkode: 7e955...4f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er riktignok lavere enn deg, men jeg har også vært svæær i alle mine svangerskap, slikt som folk elsker å påpeke 🙈 Når vi akkurat annonserte ved 12 uker, fikk jeg kommentarer mens de nikka mot magen min og sa at "nå er det vel ikke lenge igjen, er du gått ut i permisjon enda?" 🤪

Har fått beskjed med alle at jeg har mye fostervann, så det kan jo ligge der. Ellers er det vel bare forskjell på folk 🤷‍♀️

Anonymkode: d907b...8a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, snurk skrev:

Mye fostervann kanskje? 

Hae noen mer av det enn andre? Beklager om jeg spør dumt altså! 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk er forskjellige? Jeg blir tydeligvis gravid på rumpa. Rumpe, hofter og lår blir digre, mens magen ikke er stor i det hele tatt. Av 15 kilo er sikkert 2/3 bak. Lurer på om kroppen tror den skal amme trillinger i fire år under hungersnød eller noe. 

Haha ja sant, det er merkelig hvordan man bare er forskjellige sånn! Jeg bryr meg ikke om kommentarene, men skal innrømme at jeg lurer litt på hva det kan komme av. En ting er kg på kroppen, men det er jo ikke fett på magen slik jeg ser på meg iallfall. Smal midje selv om.

AnonymBruker
Skrevet

Er det reellt? At noen har mer fostervann enn andre?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det reellt? At noen har mer fostervann enn andre?

Normalområdet er mellom 0,5 og 1,5 liter. Jeg hadde nærmere 2, det er "for mye" og er ofte knyttet til komplikasjoner i svangerskapet. Hos meg var det "bare" diabetesen min som gjorde det mente de, da både jeg og barnet var helt friske. 

Anonymkode: d907b...8a9

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg burde sjekkes for svangerskapsdiabetes da?

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂

Anonymkode: 56e30...6a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to graviditeter med mye fostervann begge gangene. Jeg har ingen sykdommer, det var ingen komplikasjoner under graviditet eller fødsel og barna er friske og ingen av de var store.

Jeg hadde jo også stor mage med begge to, men da vannet gikk (hjemme) så var plutselig magen av den mer normale sorte igjen. Og det var første gangen vannet gikk, det lakk hele tiden litt og på sykehuset kom splæsj nummer to og jordmor påpekte at det var MYE som kom da.

Anonymkode: 56e30...6a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror også mange glemmer hvor stor en gravidmage faktisk blir. På samme måte som man glemmer hvor små nyfødte er. Jeg har født 5 barn men blir fortsatt overveldet over hvor stor en gravidmage kan bli og hvor lite  en nyfødt er. Jeg tror alle nyfødte er premature😬

Jeg er 168 og i siste svangerskap hadde jeg morkaken foran og en baby som veide 4,8kg ved fødsel i uke 38. Jeg har lange bein og kort torso så magen var enorm. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ca samme størrelse som deg til vanlig, og jeg ble gigantisk da jeg var gravid. Helt sinnsykt. Jeg hadde ingen cravings eller spiste ikke noe særlig ekstra, selvfølgelig det lille ekstra man trenger som gravid. 

Og ut kom en helt gjennomsnittlig unge. Jeg så jo for meg at dette her måtte være en unge på nærmere fem kilo. En kollega hadde mye mindre mage og fikk en unge på over fire kilo. 

Menmen. Så lenge ungen får det den skal ha og har det bra og er frisk og fin, så får jo det være det viktigste 

Anonymkode: aeb84...7d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt høyere BMI enn deg, men fortsatt ganske slank til vanlig. Jeg la på meg i øvre sjiktet av anbefalingene, men hadde mage et godt stykke under det som er vanlig. Jeg fikk veldig mye kommentarer på liten mage, så jeg tok det opp med jordmor. Hun sa at det kan være store individuelle forskjeller. Det kan ha med fostervann, livmorens plassering, barnets størrelse og lengde på overkroppen å gjøre. Man bærer rett og slett magene forskjellig. Forøvrig syns jeg det var veldig praktisk å ikke bli så stor selv, så jeg syns egentlig det var helt topp, men alle kommentarene ødela den gleden. Jeg følte veldig at jeg måtte forsvare meg og forklare at jeg spiste godt og at alle prøver/undersøkelser var veldig fine.

Anonymkode: 68eab...1e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg tror jeg det var en kombinasjon av kort overkropp (så magen måtte vokse for at det skulle bli plass der inne) og mye fostervann. Baby nr. 2 var også ganske stor. Jeg er under 1.60, men man kan jo ha lange bein og kortere overkropp om man er høy også. Magen ser sikkert også lett større ut om man er slank ellers og ikke legger på seg noe særlig andre steder. 

Anonymkode: 995a1...7db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at magen gjerne ser større ut hvis man har en smal figur fordi den blir så veldig fremtredende. Jeg er like høy som deg, noen få kg lettere og har veldig smal overkropp. I begge svangerskap fikk jeg høre at jeg hadde sååå stor mage, men i følge lege og jordmor var den ganske liten. Den var bare så "in your face" når kroppen ellers var smal 😂

Anonymkode: 21550...50c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at magen gjerne ser større ut hvis man har en smal figur fordi den blir så veldig fremtredende. Jeg er like høy som deg, noen få kg lettere og har veldig smal overkropp. I begge svangerskap fikk jeg høre at jeg hadde sååå stor mage, men i følge lege og jordmor var den ganske liten. Den var bare så "in your face" når kroppen ellers var smal 😂

Anonymkode: 21550...50c

Ikke nødvendigvis. Jeg skrev over at jeg hadde liten mage. Jeg har ganske så slank overkropp til vanlig, og magen ble allikevel liten. Jeg hadde lave SF-mål også (ikke faretruende lave), så magen SÅ ikke bare liten ut, den VAR også liten. Jeg har forøvrig ganske lang overkropp da, så det kan nok ha spilt inn. 

Anonymkode: 68eab...1e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye fostervann kan være en ting, men leie på babyen har veldig mye å si også. 

Ligger babyen rett opp og ned langs ryggraden din, vil magen se adskillig mindre ut enn om babyen ligger på skrå utover. 

Jeg hadde veldig høyt SF-mål, men magen var så liten at det ikke syntes når jeg hadde vinterjakke på meg, og naboene trodde jeg var barnevakt da jeg dukket opp med barnevogn, de nektet tro jeg var gravid. Min baby lå nemlig rett opp og ned, og stanget oppunder ribbeina mine. 

Anonymkode: 54409...ad8

• Liker 2
Skrevet

Det har vel mye med proporsjoner på kvinnen som bærer barnet å gjøre også. Jeg har lang overkropp og fikk ikke så veldig stor mage sist. Det er mer plass å fordele på. Kollegaen min som er bittelita med kort overkropp bar ungen mye mer utenpå enn meg, den eneste plasser det var til barnet var utover. 

Og for førstegangsfødende er magemusklene sterkere så det tar lengre tid før de gir etter og deler seg enn for flergangsfødende. Så man blir gjerne større for hvert svangerskap. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske lik deg i vekt/høyde. Har i begge mine svangerskap fått kommentarer på hvor liten mage jeg har - også av jordmor/lege. Forrige svangerskap la jeg på meg ca 20 kg, denne gang har jeg så langt lagt på meg 16 (8 mnd på vei). Viser ikke særlig ellers på kroppen, kun mage. Forrige svangerskap var de sikre på at det var et lite barn, men ut kom en baby på godt over 4 kg! 

Vet ikke hvor mye fostervann jeg hadde forrige gang, denne gangen har jeg rikelig, i følge jordmor. Jeg er lang i overkroppen, og babyen ligger langt oppe/under ribbeina, så legen mente sist jeg var på kontroll at det kunne være grunn til at jeg ikke var så stor utad. Blir spennende å se hvor stpr/liten baby er denne gang når hsn kommer ut 🙂

Anonymkode: fea48...f56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...