Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 6.8.2020 den 23.39, Drizzt skrev:

Det handler ikke om empati. Feilmerking som ikke handler om matallergi, men om selvvalgt diett, er ikke farlig.

Brukeren som sammenlignet det med gluttenfri mat bommet. Det er viktig å bruke ressursene på å bekjempe feilmerking av mat man blir syk av når man har allergi og ikke feilmerking av typen kjøtt i vegansk burger og svin i halalmat.

Og nei, jeg dør ikke heller av å ha spist litt halal som var feilmerket som ikke-halal. Om jeg hadde valget, velger jeg ikke-halal. Men hvis det viser seg at jeg tilfeldigvis får imeg feilmerket halalmat som jeg trodde var vanlig mat, er det i orden. 

Det kan fint handle om allergi jo. Det står at det inneholder storfekjøtt, men inneholder svinekjøtt. Har ikke bare med halal å gjøre. Da storfekjøtt ikke automatisk er halal. 

Jeg bruker pølse av kylling og kalkun, eller storfekjøtt til min hund da vi trener. Beste belønningen han kan få. Han er allergisk mot svinekjøtt. Får utslett, kraftig diaré og betennelse i øret. Det blir dyrt hos veterinæren, samt store plager for han. 

Så det er faktisk viktig med rett merking!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, MissPierce skrev:

Det kan fint handle om allergi jo. Det står at det inneholder storfekjøtt, men inneholder svinekjøtt. Har ikke bare med halal å gjøre. Da storfekjøtt ikke automatisk er halal. 

Jeg bruker pølse av kylling og kalkun, eller storfekjøtt til min hund da vi trener. Beste belønningen han kan få. Han er allergisk mot svinekjøtt. Får utslett, kraftig diaré og betennelse i øret. Det blir dyrt hos veterinæren, samt store plager for han. 

Så det er faktisk viktig med rett merking!

Finnes det allergi mot svinkjøtt? Wow. Uansett, her er det ikke snakk om storfe eller svin, men om halal eller ikke-halal. Halalmat handler ikke om matallergi.

Skrevet
4 timer siden, Drizzt skrev:

Finnes det allergi mot svinkjøtt? Wow. Uansett, her er det ikke snakk om storfe eller svin, men om halal eller ikke-halal. Halalmat handler ikke om matallergi.

Ja det gjør det. Men da reagerer man som regel på kjøtt fra pattedyr 

https://forskning.no/allergi-jul-mat/kan-man-bli-allergisk-mot-kjott/802867

Nei dama her, reagerte på at det ikke var halal. 

MEN kjøttet i pølsene var merket som storfekjøtt, men inneholdt svinekjøtt. Noe som er ikke bare er feilmelding av halal, men også av hvilket dyr pølsene er laget av. 

• Liker 1
Skrevet

Er det en regel gjelder for alle andre men ikke muslimer? Skal man ikke kunne vite hva som er i maten uansett?

Å sammenligne med allergi bli jo ikke helt riktig,men Vet om flere som reagerer på svinekjøtt med tanke på revmatisme og sånt(norske kristne og ikke kristne for å poengtere det!). 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke dette er noe å spøke med. Nei, det er ikke farlig, de dør ikke, men det er likefullt ikke en morsom situasjon å befinne seg i som en troende muslim. Man forventer at maten man kjøper er hva man blir foreskrevet. Det handler om tillitt og respekt. 

• Liker 4
Skrevet

Sett bort ifra halal eller ikke, har dette og en annen konsekvens. Du får ikke den varen du betaler for. Man betaler for storfekjøtt og for svinekjøtt. Generelt er storfekjøtt finere og dyrere enn svinekjøtt. Og da kan man trygt si du ikke har fått det du faktisk har betalt for. Ikke helt ulikt hestekjøttskandalen for noen år siden. Hvor hestekjøtt var solgt som storfekjøtt. Det er faktisk veldig ugreit at du får et helt annet produkt enn det du faktisk betaler for.

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, MissPierce skrev:

Ja det gjør det. Men da reagerer man som regel på kjøtt fra pattedyr 

https://forskning.no/allergi-jul-mat/kan-man-bli-allergisk-mot-kjott/802867

Nei dama her, reagerte på at det ikke var halal. 

MEN kjøttet i pølsene var merket som storfekjøtt, men inneholdt svinekjøtt. Noe som er ikke bare er feilmelding av halal, men også av hvilket dyr pølsene er laget av. 

Altså, jeg er selvfølgelig mot feilmerking når det gjelder innhold når det er snakk om allergier og ifølge lenken din er det ingen ''svinkjøttallergi''. Altså ikke noe spesielt mot svinn. Da ville man reagert også på storfe og lam. Feil halalmerking av halal vs haram er ikke forbundet med allergi, så ikke direkte helsefarlig. 

Skrevet

Det største problemet her er ikke om kjøttet er halal eller ikke, men at innholdet ikke stemmer med merkingen, lett å merke med feil dato, opprinnelse etc...

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Drizzt skrev:

Altså, jeg er selvfølgelig mot feilmerking når det gjelder innhold når det er snakk om allergier og ifølge lenken din er det ingen ''svinkjøttallergi''. Altså ikke noe spesielt mot svinn. Da ville man reagert også på storfe og lam. Feil halalmerking av halal vs haram er ikke forbundet med allergi, så ikke direkte helsefarlig. 

Nei linken viser til allergi for kjøtt fra pattedyr hos mennesker. Da du lurte på om man kunne vare allergisk mot svinkjøtt, og ja det kan man. Si at det hadde stått at det inneholdt kylling/kalkun og inneholdet svin. Da kunne det tatt livet av noen. 

Men jeg skrev om allergi for protein i svinekjøtt hos hund. For min hund og mange andre hunder ville dette ført til kraftig allergisk reaksjon. Å sky høye veterinær regninger. 

Så det er veldig viktig at ting er rett merket! 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, MissPierce skrev:

Nei linken viser til allergi for kjøtt fra pattedyr hos mennesker. Da du lurte på om man kunne vare allergisk mot svinkjøtt, og ja det kan man. Si at det hadde stått at det inneholdt kylling/kalkun og inneholdet svin. Da kunne det tatt livet av noen. 

Men jeg skrev om allergi for protein i svinekjøtt hos hund. For min hund og mange andre hunder ville dette ført til kraftig allergisk reaksjon. Å sky høye veterinær regninger. 

Så det er veldig viktig at ting er rett merket! 

Men da er man allergisk også mot storfe og lam. Kanskje formulerte jeg det feil - jeg mente å være allergisk kun mot svin. 

Som jeg skrev istad, feilmerking med tanke på matallergi er uakseptabelt, men halal handler ikke om matallergi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...