Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lampe1
Skrevet
16 minutter siden, Druid skrev:

Det handler om hvilke dyr man kan bruke til mat, og er en veldig tidlig form for matmerking og mattilsyn.  

Dette har røtter i Jødedommen, og jødene var nomader som beveget seg mellom matkulturer, og opparbeidet seg rett og slett en liste over råvarer de fant var farlige hvis man ikke hadde erfaringene for å tilberede dem. Rabbien var den som var skriftlærd og samlet stammens kunnskap, og derfor den som garanterte for slaktingen, ; han etterkontrollerte at gjeteren gjorde jobben rett og sto ansvarlig for at det var trygt. Dermed forsvant dyr som ikke var typiske for nomadelivet ut. 

Kristendommen kom til under okkupasjon av ett samfunn som hadde stor grad av "verdslig" kontroll på dette; det var ikke lenger ett behov for spesifikke  religiøse regler, og det falt ut av hva kristne tok med seg fra gamle testamentet. Målet var forkynnelse og det innbød til å stole på dem man gjestet.

Når Islam etablerte seg, var svært mange av de som dokumenterte Islam som religion, skriftlærde som forlot jødedommen, de tok med seg en del fra jødedommen i tillegg til at de brøt med dem, og forklarer både antisemittismen, hvorfor omskjæring er en tradisjon uten at den har noen røtter i Islam og hvorfor matreglene ble med, i redigert og mer liberal form. Man så både verdien i å ha en egen matkultur, og i å ha større frihet til å utnytte matressursene som var tilgjengelig der de kom.  

Takk for en grundig historisk forklaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Lampe1 skrev:

Det blir jo ufrivillig litt komisk å lage så mye rabalder over en harmløs vanlig pølse. Et tragikomisk eksempel på religioners makt over sinnet.

Ja, når man er lite opplyst og har lite kunnskap, så oppfattes det nok "komisk" 

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, Lampe1 skrev:

Hvorfor skal Mattilsynet drive med religion? Dette bør overlates til andre organisasjoner.

Mulig du har sitert feil, jeg har aldri sagt noe om Mattilsynet og religion. 

Skrevet (endret)
1 hour ago, WhiteSwan said:

Ikke noe å beklage for. «Halal» burde vært forbudt. Å få strupen skjært over mens man blør ihjel er tortur OG drap på dyret

Storfe som blir avlivet i Norge, er bevisstløst når strupen skjæres over. Alt slakting av storfe i Norge skjer på den sammen måten, halal eller ikke-halal.

Endret av T-Rex
  • Liker 4
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Lampe1 said:

Det blir jo ufrivillig litt komisk å lage så mye rabalder over en harmløs vanlig pølse. Et tragikomisk eksempel på religioners makt over sinnet.

Det er flere ting her:

1) Noen blir støtt/kvalme/lei seg av tanken på å ha spist svinekjøtt. Tenk deg at du spiser en pølse, og etterpå får vite at den er laget av spyfluelarver. Det er vel omtrent sånn det føles for de som har svinekjøtt som forbudt mat, på grunn av religion.

2) Det finnes mennesker som er allergiske overfor svinekjøtt. For alle allergikere er det ekstra viktig at innholdsfortegnelsen stemmer med innholdet i en pakke mat.

3) Svinekjøtt er mye billigere enn storfekjøtt. Det er nok dette hele saken egentlig dreier seg om. Helt ordinær, økonomisk svindel.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Lampe1 skrev:

Hvor reelt problem er det, når det kun sitter i eget hode?

Minner om Jehovas Vitners motstand mot blodoverføring. Har null sympati for dem heller. 

Men hvor nedlatende holdning er ikke det "kun i eget hode"? Blir som å lure veganere i kjøtt. Eller okse til hinduer. Folk har sine livsstilsvalg og det skal man respektere selvom man tenker at det "kun er i eget hode". 

Jeg er uenig med Jehovas vitne der, men valg må respekteres. 

• Liker 4
Gjest Lampe1
Skrevet
39 minutter siden, Fuglemor skrev:

Men hvor nedlatende holdning er ikke det "kun i eget hode"? Blir som å lure veganere i kjøtt. Eller okse til hinduer. Folk har sine livsstilsvalg og det skal man respektere selvom man tenker at det "kun er i eget hode". 

Jeg er uenig med Jehovas vitne der, men valg må respekteres. 

Greit nok at folk selv skal velge egen mat, og at matsvindel skal straffes.

Men det er verdt å påpeke at hinduer kan spise oksekjøtt, veganere spise kjøtt, og jeg spise burger av aper.

Ingen av oss liker det. Men dette er bare fordommer, ingen faktisk risiko, og egentlig ingen skade skjedd.

Skrevet
Akkurat nå, Lampe1 skrev:

Men det er verdt å påpeke at hinduer kan spise oksekjøtt, veganere spise kjøtt, og jeg spise burger av aper.

Ingen av oss liker det. Men dette er bare fordommer, ingen faktisk risiko, og egentlig ingen skade skjedd.

Fysisk skade skjer ikke nei, men det er respektløst å lure folk, og respektløst å latterliggjøre andres overbevisninger. 

• Liker 2
Gjest Lampe1
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Ja, når man er lite opplyst og har lite kunnskap, så oppfattes det nok "komisk" 

Overtro er komisk i 2020, og det få er mindre opplyste enn muslimer. Man må le av slik mat-voodoo, at griser er forbannet av Gud 😅

Gjest Lampe1
Skrevet
1 minutt siden, Fuglemor skrev:

Fysisk skade skjer ikke nei, men det er respektløst å lure folk, og respektløst å latterliggjøre andres overbevisninger. 

Å lure folk er galt. Å le av overtroiske mennesker er derimot et tegn på sunn avvisning av tøv.

Skrevet
3 minutter siden, Lampe1 skrev:

Overtro er komisk i 2020, og det få er mindre opplyste enn muslimer. Man må le av slik mat-voodoo, at griser er forbannet av Gud 😅

For deg er det komisk.

Du må huske at religion står sterkt i mange land, som i USA og Italia ikke minst. Du virker veldig uopplyst. 

Gjest Lampe1
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

For deg er det komisk.

Du må huske at religion står sterkt i mange land, som i USA og Italia ikke minst. Du virker veldig uopplyst. 

Jeg har tvertimot tatt et bevisst valg om å le av det latterlige. Møte tøv med hån. Avvise gamle forskrudde tanker.

Med din innstilling vil religion fortsatt forbli «normalt» i tusen år til. Minst. Slik bidrar du indirekte til at mennesker fordummes, plages, og kaster bort sin dyrebare energi.

Skrevet
13 minutter siden, Lampe1 said:

Jeg kan fortelle deg at skaden har skjedd. Folk stoler ikke like mye på innholdsfortegnelsen. Dette er faktisk alvorlig.

• Liker 1
Gjest Lampe1
Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Jeg kan fortelle deg at skaden har skjedd. Folk stoler ikke like mye på innholdsfortegnelsen. Dette er faktisk alvorlig.

Jeg stoler heller ikke 100% på innholdsfortegnelser. 

Skrevet
2 minutter siden, Lampe1 skrev:

Jeg har tvertimot tatt et bevisst valg om å le av det latterlige. Møte tøv med hån. Avvise gamle forskrudde tanker.

Med din innstilling vil religion fortsatt forbli «normalt» i tusen år til. Minst. Slik bidrar du indirekte til at mennesker fordummes, plages, og kaster bort sin dyrebare energi.

Nå er italienere ganske intelligente  🙂 

Skrevet
4 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg tenkte også på «hestekjøttskandalen». Det var ikke bare Findus, men også lasagnen fra First Price, Coop og Rema 1000 som alle viste seg å inneholde fra 60-100% hestekjøtt. Det ble masse oppstyr. 

Det var da jeg lærte at hestekjøtt regnes som storfekjøtt.

"Hestkjøttskandalen" handlet vel mer om at det var "mafiaen" som solgte hestekjøtt fra syke og helseskadelige hester som om det var okse, og i gigantisk skala over hele Europa...  Ikke  seks ufarlige "haram"-pølsepakker som ved uhell fikk feil emballasje i et lite lokalt slakteri i Lillesand... Det er jo en viss forskjell, vil jeg påstå...

Skal selvfølgelig kunne føle seg trygg på at innholdsfortegnelsen på pakkene er rett, men man må jo kunne skjønne at feil ved produksjon kan oppstå også. Fint at vi har mattilsynet, og at de ser på saken, men dette er ikke akkurat noen stor sak... Mye verre at en restauarant, kebab-sjappe e.l. ikke følger forskrifter, og med full viten selger kjøtt eller mat folk faktisk kan bli alvorlig syke av...

• Liker 2
Skrevet
Just now, Lampe1 said:

Jeg stoler heller ikke 100% på innholdsfortegnelser. 

Jeg har gjort det inntil nå, i alle fall for norskproduserte varer. Men skjønner at jeg må bli mer skeptisk.

Gjest Lampe1
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Nå er italienere ganske intelligente  🙂 

Man kan være intelligent og overtroisk samtidig. Avhenger av kvaliteten på hjernevasken.

Uansett er ikke italienere så overtroiske at de tror Gud hater pølser 🤣

Gjest Lampe1
Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Jeg har gjort det inntil nå, i alle fall for norskproduserte varer. Men skjønner at jeg må bli mer skeptisk.

Helt enig.

Skrevet (endret)
1 minutt siden, Beeblebrox said:

"Hestkjøttskandalen" handlet vel mer om at det var "mafiaen" som solgte hestekjøtt fra syke og helseskadelige hester som om det var okse, og i gigantisk skala over hele Europa...  Ikke  seks ufarlige "haram"-pølsepakker som ved uhell fikk feil emballasje i et lite lokalt slakteri i Lillesand... Det er jo en viss forskjell, vil jeg påstå...

Skal selvfølgelig kunne føle seg trygg på at innholdsfortegnelsen på pakkene er rett, men man må jo kunne skjønne at feil ved produksjon kan oppstå også. Fint at vi har mattilsynet, og at de ser på saken, men dette er ikke akkurat noen stor sak... Mye verre at en restauarant, kebab-sjappe e.l. ikke følger forskrifter, og med full viten selger kjøtt eller mat folk faktisk kan bli alvorlig syke av...

Og du har en god forklaring på hvordan dette skjedde?

Jeg er ateist. For de som måtte lure.

Endret av T-Rex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...