Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lampe1
Skrevet
1 minutt siden, Bie-damen skrev:

Ja, før var NRK en seriøs kanal, men nå er det islam og ytterste venstre...

Leit å se trenden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting er at det ikke er halal. For ingen vil bli syk av det. En annen ting er at det inneholder svinekjøtt og ikke kun storfekjøtt som det står i innholdsfortegnelsen. Det er faktisk en ganske alvorlig sak. 

Min hund f.eks blir veldig syk om han får i seg protein fra svin. Han spyr, får kraftig diaré, og utslett. Vi bruker derfor pølser av storfe eller kylling/kalkun til godbiter i trening hvor det trengs ektra motivasjon. 

Hadde blitt mildt sagt forbanna om han ble syk pga feil merking. 

• Liker 3
Gjest Lampe1
Skrevet
1 time siden, Dævendøtte skrev:

Så enig! 

Maten skal være riktig merket, uansett. 

Når man leser kommentarfeltene i avisene når sånt som dette blir tatt opp, kan man jo begynne å lure. Blir ikke akkurat imponert ;) De samme dukker opp her på KG innimellom også. Jadda, virkelig prototyper på de som har gått livets harde skole. 

Hvorfor skal Mattilsynet drive med religion? Dette bør overlates til andre organisasjoner.

Gjest Lampe1
Skrevet

Jeg skulle ønske alt annet kjøtt var merket haram så jeg kunne valgt det, og sluppet å være med å støtte skadelig overtro som strider mot mine verdier og overbevisning.

Skrevet
1 time siden, Xtermix skrev:

Tror ikke du hadde likt å bli servert katt eller hund, uvitene.

Normen om at man ikke spiser katter og hunder kommer av at det har oppstått et nært bånd til dem som kjæledyr. Det er ikke akkurat medfølelse med griser som gjør at visse religiøse ikke spiser svinekjøtt. Heller motsatt. Fordi de er erklært som urene dyr i religiøse tekster, skyr de dem som pesten.

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, CAPS LOCK skrev:

Det er revnende likegyldig for meg hva slags mat andre spiser og ikke spiser. For meg handler dette om hva Mattilsynet bør bruke ressursene sine på. Skal Mattilsynet passe på om halalmerket mat faktisk er halal, så må enten Mattilsynet gjøre en dårligere jobb ellers, eller så må Mattilsynet få tilført mer ressurser, men det vil nødvendigvis bety at noen andre må få redusert sine ressurser tilsvarende

Ok.... trodde jeg kunne få inn et et argument om jeg forklarte at jeg ikke er muslim, siden du mister helt side synet når det er snakk halal kjøtt .... Det er ikke poenget. 

Neste gang de gjør en feil kan det gjelde din mat åså. Og da er det ikke fordi de bruker for mange resurser på halal, men fordi vi ikke reagerer på at de gjør grove feil. 

Skrevet
1 minutt siden, Lampe1 skrev:

Hvorfor skal Mattilsynet drive med religion? Dette bør overlates til andre organisasjoner.

Mattilsynet driver ikke med religion, kun matmerking. Det er innholdsmerkingen som er problemet. 

De eneste som kontrollerer halal merking i Norge, er Islamsk Råd. Og det er selvfinansiert. 

• Liker 5
Skrevet

Ikke noe å beklage for. «Halal» burde vært forbudt. Å få strupen skjært over mens man blør ihjel er tortur OG drap på dyret

• Liker 2
Gjest Lampe1
Skrevet
Akkurat nå, Druid skrev:

Mattilsynet driver ikke med religion, kun matmerking. Det er innholdsmerkingen som er problemet. 

De eneste som kontrollerer halal merking i Norge, er Islamsk Råd. Og det er selvfinansiert. 

Godt å høre.

Gjest Lampe1
Skrevet
Akkurat nå, WhiteSwan skrev:

Ikke noe å beklage for. «Halal» burde vært forbudt. Å få strupen skjært over mens man blør ihjel er tortur OG drap på dyret

Klart det. Inntil videre bør halal merkes tydelig så ikke-muslimer kan unngå slik barbari.

Skrevet
9 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Hvis du vil motarbeide den formen for slakting, bør du oppfordre til større bruk av Norskt halal slakt i samsvar med Islams Råd. 

Og forby Kosher og Halal import.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Druid skrev:

Hvis du vil motarbeide den formen for slakting, bør du oppfordre til større bruk av Norskt halal slakt i samsvar med Islams Råd. 

Og forby Kosher og Halal import.

Hva vil norskt halal si da? Skulle tro det var forbudt allerede, året er 2020 liksom.. de burde blitt ferdig med overtro nå, som halal er basert på. 🤬

• Liker 2
Gjest Lampe1
Skrevet

Folks behov for «Holy Hot Dogs» er vanskelig å forstå. Kunne ikke Allah bare tryllet vekk griser i utgangspunktet?

Gjest Lampe1
Skrevet
1 minutt siden, WhiteSwan skrev:

Hva vil norskt halal si da? Skulle tro det var forbudt allerede, året er 2020 liksom.. de burde blitt ferdig med overtro nå, som halal er basert på. 🤬

Verden går fryktelig sent fremover, dessverre. Og noen ganger raskt bakover.

Skrevet
1 minutt siden, WhiteSwan skrev:

I praksis standard Norsk slakting, med en bønn løpende i rotasjon i bakgrunnen. Det ligger endel andre ting her for å få merke med Halal, men poenget er at slaktemetoden skal være i tråd med norske regler

Dette fungerer for mange muslimer, men ikke for Jøder, så det løser ikke problemet for Kosher slakting. For muslimer som er mer konservative og jøder, importere man kjøtt som er slaktet på måten du tenker på. Men siden det er mye mer muslimer enn jøder, imnportere det vel 10 ganger så mye Halal som Kosher, og jeg er ganske sikker på at det er mye Harryhandel i tillegg.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, CAPS LOCK skrev:

Det reelle problemet er ikke at man spiser svinekjøtt, men at man tror at Gud blir sint hvis man gjør det

Men mange tror nok like sterk på Gud sammenlignet med mennesker som ikke tror på Gud. Det er jo ikke et problem at man tror at Gud blir sint. Problemet er jo at det har blitt begått en feil. 

Skrevet (endret)
31 minutter siden, Lampe1 skrev:

Folks behov for «Holy Hot Dogs» er vanskelig å forstå. Kunne ikke Allah bare tryllet vekk griser i utgangspunktet?

Det handler om hvilke dyr man kan bruke til mat, og er en veldig tidlig form for matmerking og mattilsyn.  

Dette har røtter i Jødedommen, og jødene var nomader som beveget seg mellom matkulturer, og opparbeidet seg rett og slett en liste over råvarer de fant var farlige hvis man ikke hadde erfaringene for å tilberede dem. Rabbien var den som var skriftlærd og samlet stammens kunnskap, og derfor den som garanterte for slaktingen, ; han etterkontrollerte at gjeteren gjorde jobben rett og sto ansvarlig for at det var trygt. Dermed forsvant dyr som ikke var typiske for nomadelivet ut. 

Kristendommen kom til under okkupasjon av ett samfunn som hadde stor grad av "verdslig" kontroll på dette; det var ikke lenger ett behov for spesifikke  religiøse regler, og det falt ut av hva kristne tok med seg fra gamle testamentet. Målet var forkynnelse og det innbød til å stole på dem man gjestet.

Når Islam etablerte seg, var svært mange av de som dokumenterte Islam som religion, skriftlærde som forlot jødedommen, de tok med seg en del fra jødedommen i tillegg til at de brøt med dem, og forklarer både antisemittismen, hvorfor omskjæring er en tradisjon uten at den har noen røtter i Islam og hvorfor matreglene ble med, i redigert og mer liberal form. Man så både verdien i å ha en egen matkultur, og i å ha større frihet til å utnytte matressursene som var tilgjengelig der de kom.  

Endret av Druid
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Bie-damen said:

Ja, før var NRK en seriøs kanal, men nå er det islam og ytterste venstre...

NRK har beveget seg svært langt mot høyre politisk de seneste årene. Hele organisasjonen bærer preg av at K-sjefen er en høyremann.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så respektløse mange er her.

Og jeg tror neppe alle her ville spist hestekjøtt, kanin, katt og hundekjøtt. Og det har ikke med religion å gjøre en gang.

Rart det aldri blir fred mellom folk. Tragisk

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Gjest Lampe1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Så respektløse mange er her.

Og jeg tror neppe alle her ville spist hestekjøtt, kanin, katt og hundekjøtt. Og det har ikke med religion å gjøre en gang.

Rart det aldri blir fred mellom folk. Tragisk

Det blir jo ufrivillig litt komisk å lage så mye rabalder over en harmløs vanlig pølse. Et tragikomisk eksempel på religioners makt over sinnet.

Endret av Lampe1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...