Gjest Lampe1 Skrevet 6. august 2020 #101 Skrevet 6. august 2020 38 minutter siden, Ella-2 skrev: Det er utopi å tro st alle i hele verden skal mene og tro akkurat som deg.... Svinekjøtt er forøvrig ikke det sunneste kjøttet som finnes. Det er ganske tungt fordøyelig. Det må stekes og kokes mye lengre enn f. eks. oksekjøtt. Jøder spiser heller ikke svinekjøtt. Svinekjøtt kan inneholde livsfarlige trikiner. Dette er imidlertid ikke et problem i våre dager, i og med at all svinekjøtt i et moderne samfunn blir sjekket for trikiner. Mye av det som står i bibelen og koranen om mat, skriver seg nok fra mye fornuft i forhold til slik det var før. Forøvrig er det også mange som har leddgikt, som ikke synes de tåler så godt svinekjøtt. Så å holde kurs om hvor sundt svinekjøtt er, vet jeg ikke om er så konstruktivt. Og ja, jeg spiser svinekjøtt selv forøvrig Det er lov å håpe på utopier. Et slikt kurs kunne hjulpet noen i alle fall. Jeg ser ingen forskjell på det og terapi mot flyskrekk.
Druid Skrevet 6. august 2020 #102 Skrevet 6. august 2020 1 time siden, altius skrev: Kjøper du pølser så har du litt deg selv å takke. Pølser er full av dritt. Rettere sagt MUK (mekanisk utbenet kjøtt). Det siste som er igjen av avskjær på bein og annet dritt lages det pølser av. Gris eller storfe, dritt likesom. Det brukes mye MUK i industrialisert matproduksjon, og spesielt i England har de veldig pragmatisk forhold til hva man kaller kjøtt i alt som heter farseprodukter. Hvis det ikke er klare kjøttbiter der, har du ikke lyst å vite hva det er, og de er stolt av det. Men i småskalaprodusenter som dette brukes det lite, og det er generelt høy kvalitet på kjøttet som brukes i produktene. Det er som regel det som gjør at de blir valgt i disken når de har signifikant høyere pris. Så her handler det nok mer om operatørfeil.
CAPS LOCK Skrevet 6. august 2020 #103 Skrevet 6. august 2020 1 time siden, Kinder skrev: Og hva om feks. mat ment for veganer/vegetarianer hadde vært feilmerket, og egentlig inneholdt kjøtt? Det hadde ikke skjedd noen skade. Man tar ikke skade av å spise litt kjøtt 1
SoWhat? Skrevet 6. august 2020 #104 Skrevet 6. august 2020 2 timer siden, Lampe1 skrev: Man kan være intelligent og overtroisk samtidig. Avhenger av kvaliteten på hjernevasken. Uansett er ikke italienere så overtroiske at de tror Gud hater pølser 🤣 Det var du som skrev "fordummende"
Gjest Lampe1 Skrevet 6. august 2020 #105 Skrevet 6. august 2020 18 minutter siden, SoWhat? skrev: Det var du som skrev "fordummende" Intelligente mennesker kan også bli fordummet av ytre påvirkning. Helt vanlig det.
SoWhat? Skrevet 6. august 2020 #106 Skrevet 6. august 2020 Akkurat nå, Lampe1 skrev: Intelligente mennesker kan også bli fordummet av ytre påvirkning. Helt vanlig det. Ja, helt vanlig
Slowpoke Skrevet 6. august 2020 #107 Skrevet 6. august 2020 Jobbet på Narvesen før, solgte svinepølser med kyllingsmak til intetanende troende. Det var det beste de hadde smakt sa de, så de går glipp av mye godt her. 2
Ella-2 Skrevet 6. august 2020 #108 Skrevet 6. august 2020 2 timer siden, Slowpoke skrev: Jobbet på Narvesen før, solgte svinepølser med kyllingsmak til intetanende troende. Det var det beste de hadde smakt sa de, så de går glipp av mye godt her. Ikke så bra gjort da!
Ella-2 Skrevet 6. august 2020 #109 Skrevet 6. august 2020 3 timer siden, Lampe1 skrev: Nei, feilmerking av mat er ikke greit. Men det er ikke noe moralsk bud som sier at man skal respektere meninger man selv mener (og i dette tilfellet: vet) bare er helt tåpelige. Forbudet mot svin stammer fra et middelaldersamfunn uten noe mattilsyn, kjøleskap eller hygiene. At Gud skulle hate svin er bare overtro av aller mest primitive slag. Hvorfor er det greit å hjernevaske barn med slike vrangforestillinger? Veganere og vegetarianere har dyrevelferd og miljø som grunner for sitt kosthold. Å sammenligne dette med islam er helt hinsides og viser en total mangel på kritisk tenkning. De som «respekterer» overtro har bare seg selv å takke den dagen den rammer dem selv. Og du viser en total mangel på toleranse. Kjenner du noen muslimer personlig?
Drizzt Skrevet 6. august 2020 #110 Skrevet 6. august 2020 10 timer siden, Ella-2 skrev: Fint å ha litt empati kanskje... Hvis man hele livet har hørt at noe ikke er spiselig, så er det nok litt ekkelt å oppdage st man spiser det uten å vite at det var det på forhånd. Hadde ikke likt å oppdage i ettertid at jeg hadde spist slangekjøtt f. eks. Selvom jeg vet st jeg ikke dør av det. Feilmerking av mat er en alvorlig sak. Og neste gang kan det gjelde en matvare som en person er allergisk for også. Det handler ikke om empati. Feilmerking som ikke handler om matallergi, men om selvvalgt diett, er ikke farlig. Brukeren som sammenlignet det med gluttenfri mat bommet. Det er viktig å bruke ressursene på å bekjempe feilmerking av mat man blir syk av når man har allergi og ikke feilmerking av typen kjøtt i vegansk burger og svin i halalmat. Og nei, jeg dør ikke heller av å ha spist litt halal som var feilmerket som ikke-halal. Om jeg hadde valget, velger jeg ikke-halal. Men hvis det viser seg at jeg tilfeldigvis får imeg feilmerket halalmat som jeg trodde var vanlig mat, er det i orden. 2
Gjest Lampe1 Skrevet 6. august 2020 #111 Skrevet 6. august 2020 1 time siden, Ella-2 skrev: Og du viser en total mangel på toleranse. Kjenner du noen muslimer personlig? Nei, jeg er ikke tolerant. Det viktigste for meg er kritisk tenkning, ikke toleranse. Toleranse bare oppmuntrer andre til å fortsette med sine feilaktige oppfatninger og adferd. Kritikk og satire endrer verden. Toleranse gjør det aldri. En «haram» tanke i vårt politisk korrekte klima, men jeg tenker den likevel. Hvorvidt jeg kjenner muslimer er irrelevant.
Gjest Lampe1 Skrevet 6. august 2020 #112 Skrevet 6. august 2020 56 minutter siden, Drizzt skrev: Det handler ikke om empati. Feilmerking som ikke handler om matallergi, men om selvvalgt diett, er ikke farlig. Brukeren som sammenlignet det med gluttenfri mat bommet. Det er viktig å bruke ressursene på å bekjempe feilmerking av mat man blir syk av når man har allergi og ikke feilmerking av typen kjøtt i vegansk burger og svin i halalmat. Og nei, jeg dør ikke heller av å ha spist litt halal som var feilmerket som ikke-halal. Om jeg hadde valget, velger jeg ikke-halal. Men hvis det viser seg at jeg tilfeldigvis får imeg feilmerket halalmat som jeg trodde var vanlig mat, er det i orden. Helt enig, endelig litt sunn fornuft. Jeg har helt sikkert spist halal-kjøtt mot min vilje i løpet av livet, så mye rart og tvilsomt Som kjøttindustrien driver med. Men jeg lager ikke en masse baluba av at jeg har spist noe jeg tar klar avstand fra. Halal er ikke farlig. Men sunn fornuft er blitt en «haram» tanke i vår tid.
Ella-2 Skrevet 7. august 2020 #113 Skrevet 7. august 2020 1 time siden, Lampe1 skrev: Nei, jeg er ikke tolerant. Det viktigste for meg er kritisk tenkning, ikke toleranse. Toleranse bare oppmuntrer andre til å fortsette med sine feilaktige oppfatninger og adferd. Kritikk og satire endrer verden. Toleranse gjør det aldri. En «haram» tanke i vårt politisk korrekte klima, men jeg tenker den likevel. Hvorvidt jeg kjenner muslimer er irrelevant. Det er ikje helt irrelevant. For det er gjerne de som er mest skeptisk til folk med andre kulturer som ikke en gang har møtt noen med annen kultur 2
Tough cookie Skrevet 7. august 2020 #114 Skrevet 7. august 2020 Halal slakting skulle vært forbudt både i Norge og i resten av verden. Å slakte et dyr uten bedøvelse, og flå det levende samtidig som andre dyr står og ser på, er grusomt barbarisk. Dyret får kuttet over halsen og blør tomt, mens blodet renner i retning Mekka. 😩 2
The Kitten Skrevet 7. august 2020 #115 Skrevet 7. august 2020 5 timer siden, Tough cookie skrev: Halal slakting skulle vært forbudt både i Norge og i resten av verden. Å slakte et dyr uten bedøvelse, og flå det levende samtidig som andre dyr står og ser på, er grusomt barbarisk. Dyret får kuttet over halsen og blør tomt, mens blodet renner i retning Mekka. 😩 Denne tråden er om feilmerking av innhold. Ikke slakteprosessen. 2
Druid Skrevet 7. august 2020 #116 Skrevet 7. august 2020 6 timer siden, Tough cookie skrev: Halal slakting skulle vært forbudt både i Norge og i resten av verden. Å slakte et dyr uten bedøvelse, og flå det levende samtidig som andre dyr står og ser på, er grusomt barbarisk. Dyret får kuttet over halsen og blør tomt, mens blodet renner i retning Mekka. 😩 Den typen slakting ER forbudt i Norge. Og du smører litt på her. Slakteformen er problematisk, men den har en forhistorie, og har vært vanlig verden over. Grunnen til at vi har sluttet med det, handler om utvikling knyttet til industriell matproduksjon,der det er funnet andre løsninger på samme problem. 2
Kjetil E Skrevet 7. august 2020 #117 Skrevet 7. august 2020 (endret) Slettet Endret 7. august 2020 av Kjetil E 1
Gjest Lampe1 Skrevet 7. august 2020 #118 Skrevet 7. august 2020 9 timer siden, Ella-2 skrev: Det er ikje helt irrelevant. For det er gjerne de som er mest skeptisk til folk med andre kulturer som ikke en gang har møtt noen med annen kultur Jeg har truffet og samarbeidet med flere av muslimsk bakgrunn, og blitt godt kjent. En av dem en konservativ muslim, en annen mer sekulær. Hyggelige folk, begge to. Og selvfølgelig møtt andre i andre sammenhenger. Konservativ islam er intet fantasifoster i rasisters hode. Jeg har som sagt pratet mye og samarbeidet tett med en av tilhengerne. Vi har totalt ulikt verdensbilde og verdisyn. Mer er det ikke å si, egentlig. Det er ikke slik at egne verdier og identitet fordamper i møte med andre kulturer. Ei heller hindrer skepsis mot andre kulturer meg i å være vennlig og nysgjerrig mot andre. Jeg tror dine fordommer mot islamkritiske mennesker som meg er minst like store som mine fordommer mot muslimer. Og kan det egentlig kalles en fordom når det bygger på kunnskap og samtaler med dem det gjelder? Du bør prøve å møte noen med større kulturell selvtillit enn deg selv.
Ella-2 Skrevet 7. august 2020 #119 Skrevet 7. august 2020 2 minutter siden, Lampe1 skrev: Jeg har truffet og samarbeidet med flere av muslimsk bakgrunn, og blitt godt kjent. En av dem en konservativ muslim, en annen mer sekulær. Hyggelige folk, begge to. Og selvfølgelig møtt andre i andre sammenhenger. Konservativ islam er intet fantasifoster i rasisters hode. Jeg har som sagt pratet mye og samarbeidet tett med en av tilhengerne. Vi har totalt ulikt verdensbilde og verdisyn. Mer er det ikke å si, egentlig. Det er ikke slik at egne verdier og identitet fordamper i møte med andre kulturer. Ei heller hindrer skepsis mot andre kulturer meg i å være vennlig og nysgjerrig mot andre. Jeg tror dine fordommer mot islamkritiske mennesker som meg er minst like store som mine fordommer mot muslimer. Og kan det egentlig kalles en fordom når det bygger på kunnskap og samtaler med dem det gjelder? Du bør prøve å møte noen med større kulturell selvtillit enn deg selv. Ok, vi kommer nok ikke så mye lenger i denne diskusjonen. Vi må nok bare være enige om at vi er uenige😊
Gjest Lampe1 Skrevet 7. august 2020 #120 Skrevet 7. august 2020 4 minutter siden, Ella-2 skrev: Ok, vi kommer nok ikke så mye lenger i denne diskusjonen. Vi må nok bare være enige om at vi er uenige😊 Det kan vi være fullstendig enige om 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå