Gjest Lampe1 Skrevet 6. august 2020 #81 Skrevet 6. august 2020 1 minutt siden, Beeblebrox skrev: "Hestkjøttskandalen" handlet vel mer om at det var "mafiaen" som solgte hestekjøtt fra syke og helseskadelige hester som om det var okse, og i gigantisk skala over hele Europa... Ikke seks ufarlige "haram"-pølsepakker som ved uhell fikk feil emballasje i et lite lokalt slakteri i Lillesand... Det er jo en viss forskjell, vil jeg påstå... Skal selvfølgelig kunne føle seg trygg på at innholdsfortegnelsen på pakkene er rett, men man må jo kunne skjønne at feil ved produksjon kan oppstå også. Fint at vi har mattilsynet, og at de ser på saken, men dette er ikke akkurat noen stor sak... Mye verre at en restauarant, kebab-sjappe e.l. ikke følger forskrifter, og med full viten selger kjøtt eller mat folk faktisk kan bli alvorlig syke av... Helt enig.
Gjest sunriseandsunset Skrevet 6. august 2020 #82 Skrevet 6. august 2020 Får håpe ikke noen arbeidsplasser går tapt som følge av omsetningsforbudet.
T-Rex Skrevet 6. august 2020 #83 Skrevet 6. august 2020 8 minutter siden, sunriseandsunset said: Får håpe ikke noen arbeidsplasser går tapt som følge av omsetningsforbudet. Hvis du selger svinekjøtt som oksekjøtt, må du regne med sanksjoner. Sånn er det bare.
Gjest sunriseandsunset Skrevet 6. august 2020 #84 Skrevet 6. august 2020 Just now, T-Rex said: Hvis du selger svinekjøtt som oksekjøtt, må du regne med sanksjoner. Sånn er det bare. Ser den, men ser samtidig at det er muligheter for at feil kan skje. De kunne gått rett til mattilsynet og droppet veien innom NRK.
Gjest Lampe1 Skrevet 6. august 2020 #85 Skrevet 6. august 2020 3 minutter siden, T-Rex skrev: Hvis du selger svinekjøtt som oksekjøtt, må du regne med sanksjoner. Sånn er det bare. Det er rettferdig det.
T-Rex Skrevet 6. august 2020 #86 Skrevet 6. august 2020 5 minutter siden, sunriseandsunset said: Ser den, men ser samtidig at det er muligheter for at feil kan skje. De kunne gått rett til mattilsynet og droppet veien innom NRK. Uenig. Dette er trolig økonomisk motivert, og da holder det ikke med en liten bot.
AnonymBruker 42 Skrevet 6. august 2020 #87 Skrevet 6. august 2020 2 minutter siden, T-Rex skrev: Og du har en god forklaring på hvordan dette skjedde? Ja, kan jo være mange, men den absolutt mest sannsynlige er jo operatør-feil. Sikkert en sommervikar som glemte emballasjen som allerede var gått i "innpakkern" når det ble byttet til ny emballasje, kanskje også ved skiftbytte rett før/etter omlegging av maskinen eller noe slikt..... Skjer både titt og ofte i mer eller mindre all automatisert produksjon vil jeg tru... Hva tenker du? At det var noen som prøvde å tjene 9.50 på å bytte fra storfe til svin på 6 pølsepakker? 2
T-Rex Skrevet 6. august 2020 #88 Skrevet 6. august 2020 1 minutt siden, Beeblebrox said: Ja, kan jo være mange, men den absolutt mest sannsynlige er jo operatør-feil. Sikkert en sommervikar som glemte emballasjen som allerede var gått i "innpakkern" når det ble byttet til ny emballasje, kanskje også ved skiftbytte rett før/etter omlegging av maskinen eller noe slikt..... Skjer både titt og ofte i mer eller mindre all automatisert produksjon vil jeg tru... Hva tenker du? At det var noen som prøvde å tjene 9.50 på å bytte fra storfe til svin på 6 pølsepakker? Er det snakk om 6 pølsepakker? I så fall kan jeg være tilbøyelig til å være enig.
Gjest sunriseandsunset Skrevet 6. august 2020 #89 Skrevet 6. august 2020 1 minutt siden, T-Rex said: Uenig. Dette er trolig økonomisk motivert, og da holder det ikke med en liten bot. I så fall er det utrolig lite gjennomtenkt.
Gjest sunriseandsunset Skrevet 6. august 2020 #90 Skrevet 6. august 2020 5 minutter siden, Beeblebrox said: Ja, kan jo være mange, men den absolutt mest sannsynlige er jo operatør-feil. Sikkert en sommervikar som glemte emballasjen som allerede var gått i "innpakkern" når det ble byttet til ny emballasje, kanskje også ved skiftbytte rett før/etter omlegging av maskinen eller noe slikt..... Skjer både titt og ofte i mer eller mindre all automatisert produksjon vil jeg tru... Hva tenker du? At det var noen som prøvde å tjene 9.50 på å bytte fra storfe til svin på 6 pølsepakker? En plausibel forklaring. Spesielt i disse vikartider.
Kinder Skrevet 6. august 2020 #91 Skrevet 6. august 2020 4 timer siden, Lampe1 skrev: Man skal heller ikke drive å oppmuntre barn til sær overtro og tullball. Har null respekt for slike folk, heller ikke de som legger til rette for det. Hva med å ha respekt for andre mennesker, uavhengig av tro. Det syns jeg er viktig å lære mine barn, iallfall. Det største problemet for Mattilsynet her er jo at maten er feilmerket. Kjempebra at det ble avdekket! Jeg liker iallfall å vite hva jeg spiser, og skulle jeg feks. få ecoli er det greit at kjøttet kan spores. Og hva om feks. mat ment for veganer/vegetarianer hadde vært feilmerket, og egentlig inneholdt kjøtt? 1
Ella-2 Skrevet 6. august 2020 #92 Skrevet 6. august 2020 5 timer siden, CAPS LOCK skrev: Ikke hvis det bare gjelder et innbilt problem, som konseptet halal er. Innbilt for deg. Men ikke for alle
Gjest Lampe1 Skrevet 6. august 2020 #93 Skrevet 6. august 2020 9 minutter siden, Ella-2 skrev: Innbilt for deg. Men ikke for alle Dette er et fenomen som kun opptrer inni hodet på folk som tidlig i livet er blitt opplært i å ukritisk tro på eventyr. Jo raskere de kommer ut av en slik mentalitet, jo fortere forsvinner problemet. Staten burde arrangert kurs i hvor trygt svinekjøtt er.
Gjest Lampe1 Skrevet 6. august 2020 #94 Skrevet 6. august 2020 21 minutter siden, Kinder skrev: Hva med å ha respekt for andre mennesker, uavhengig av tro. Det syns jeg er viktig å lære mine barn, iallfall. Det største problemet for Mattilsynet her er jo at maten er feilmerket. Kjempebra at det ble avdekket! Jeg liker iallfall å vite hva jeg spiser, og skulle jeg feks. få ecoli er det greit at kjøttet kan spores. Og hva om feks. mat ment for veganer/vegetarianer hadde vært feilmerket, og egentlig inneholdt kjøtt? Det er ikke nødvendigvis klokt å respektere all mulig tro. Mange typer tro bidrar bare til forvirring og i at stadig nye generasjoner barn mister virkelighetskontakten.
Gjest Lampe1 Skrevet 6. august 2020 #95 Skrevet 6. august 2020 42 minutter siden, T-Rex skrev: Er det snakk om 6 pølsepakker? I så fall kan jeg være tilbøyelig til å være enig. Her er det nok snakk om 6 pølsepakker som ble til 5 høns.
altius Skrevet 6. august 2020 #96 Skrevet 6. august 2020 Kjøper du pølser så har du litt deg selv å takke. Pølser er full av dritt. Rettere sagt MUK (mekanisk utbenet kjøtt). Det siste som er igjen av avskjær på bein og annet dritt lages det pølser av. Gris eller storfe, dritt likesom.
Ella-2 Skrevet 6. august 2020 #97 Skrevet 6. august 2020 4 minutter siden, Lampe1 skrev: Det er ikke nødvendigvis klokt å respektere all mulig tro. Mange typer tro bidrar bare til forvirring og i at stadig nye generasjoner barn mister virkelighetskontakten. Man bør prøve så langt det er mulig å respektere andres tro og meninger. Så sant det ikke er ekstrem fundamentalisme. Å ikke spise svinekjøtt er ikke ekstrem fundamentalisme. Vegetarianerre forventer heller ikke svinekjøtt i søyapølsene sine, selvom mange mener at det er tull å være vegetarianer, Man må forvente å få det man tror man kjøper. Feilmerking av varer er ikke greit
Ella-2 Skrevet 6. august 2020 #98 Skrevet 6. august 2020 13 minutter siden, Lampe1 skrev: Dette er et fenomen som kun opptrer inni hodet på folk som tidlig i livet er blitt opplært i å ukritisk tro på eventyr. Jo raskere de kommer ut av en slik mentalitet, jo fortere forsvinner problemet. Staten burde arrangert kurs i hvor trygt svinekjøtt er. Det er utopi å tro st alle i hele verden skal mene og tro akkurat som deg.... Svinekjøtt er forøvrig ikke det sunneste kjøttet som finnes. Det er ganske tungt fordøyelig. Det må stekes og kokes mye lengre enn f. eks. oksekjøtt. Jøder spiser heller ikke svinekjøtt. Svinekjøtt kan inneholde livsfarlige trikiner. Dette er imidlertid ikke et problem i våre dager, i og med at all svinekjøtt i et moderne samfunn blir sjekket for trikiner. Mye av det som står i bibelen og koranen om mat, skriver seg nok fra mye fornuft i forhold til slik det var før. Forøvrig er det også mange som har leddgikt, som ikke synes de tåler så godt svinekjøtt. Så å holde kurs om hvor sundt svinekjøtt er, vet jeg ikke om er så konstruktivt. Og ja, jeg spiser svinekjøtt selv forøvrig 1
Bli medlem Skrevet 6. august 2020 #99 Skrevet 6. august 2020 Hvorfor i alle dager er Mattilsynet trukket inn i denne saken? Dette er i verste fall en sak for forbrukerrådet om feilmerking og brudd på markedsføringsloven. I praksis er den rette instansen faktisk Tv2 Hjelper Deg og en tv-reportasje hvor produsenten legger seg flat. Verre er det ikke. Ja som forbruker skal man ikke villedes. Hverken muslimer som bare spiser halal-kjøtt, og ikke-muslimer som ikke ønsker å spise halal-mat. Alle forbruksvarer bør merkes slik at forbukere kan ta valg basert på sin overbevisning. 1
Gjest Lampe1 Skrevet 6. august 2020 #100 Skrevet 6. august 2020 42 minutter siden, Ella-2 skrev: Man bør prøve så langt det er mulig å respektere andres tro og meninger. Så sant det ikke er ekstrem fundamentalisme. Å ikke spise svinekjøtt er ikke ekstrem fundamentalisme. Vegetarianerre forventer heller ikke svinekjøtt i søyapølsene sine, selvom mange mener at det er tull å være vegetarianer, Man må forvente å få det man tror man kjøper. Feilmerking av varer er ikke greit Nei, feilmerking av mat er ikke greit. Men det er ikke noe moralsk bud som sier at man skal respektere meninger man selv mener (og i dette tilfellet: vet) bare er helt tåpelige. Forbudet mot svin stammer fra et middelaldersamfunn uten noe mattilsyn, kjøleskap eller hygiene. At Gud skulle hate svin er bare overtro av aller mest primitive slag. Hvorfor er det greit å hjernevaske barn med slike vrangforestillinger? Veganere og vegetarianere har dyrevelferd og miljø som grunner for sitt kosthold. Å sammenligne dette med islam er helt hinsides og viser en total mangel på kritisk tenkning. De som «respekterer» overtro har bare seg selv å takke den dagen den rammer dem selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå