Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, CAPS LOCK skrev:

Ikke hvis det bare gjelder et innbilt problem, som konseptet halal er. 

Tror du de bare gjør en feil og dette er første gang? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
40 minutter siden, Xtermix skrev:

Det handler om prinsipp, og tillit til produktene vi kjøper.

Det samme gjelder glutenfri mat medgluten eller vegansk mat som inneholder kjøtt.

Men jeg har merket at dere på KG ikke vil ha en konstruktiv samtale, bare rakke på muslimer..

Man kan bli  SYK av å spise gluten hvis man har cøliaki. Stor forskjell. 

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, Emet skrev:

Tror du de bare gjør en feil og dette er første gang? 

Hva har det med saken å gjøre?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror noen misforstår.

Mattilsynet bryr seg ikke om Halal merkingen; det har de ikke noen kontrollmekanisme for.

Poenget er at pølser med svinekjøtt er merket som storfepølser, og det ikke står på pakken at det er svinekjøtt i dem. Og det er alvorlig, for det betyr at pølsemakeren ikke har sporbarhet på dette partiet .Hvis det nå viser seg å være problem med kjøttet de har brukt, har de ikke mulighet for å finne det ut. 

Sånn sett er det positivt at de som er muslimer avdekker dette og problematiserer det; for for mange andre ville man ikke ha oppdaget det. Og det avdekker manglende eller dårlig ivaretatte rutiner i matsikkerhet. 

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, CAPS LOCK skrev:

Hva har det med saken å gjøre?

De gjør store feil, halal eller ikke, det gjør jo at man ikke stoler på dem. Jeg spiser ikke halal, men det er sjokkerende. Du sier det ikke bryr deg om det bare gjelder "et innbilt problem som konseptet halal er" men det er jo saken, det er ikke bare det som er /blir problemet når de får til denne feilen. Man skal jo kunne stole på dem. 

Skrevet

Ikke greit. 

Selvom mange folk synes konseptet halal er teit og overtroisk, så er det ganske stygt å latterliggjøre andre menneskers reelle problemer. 

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, Honey Dew skrev:

Hun begynte å gråte av at hun hadde spist svinekjøtt? Hun har nok spist svinekjøtt før hun konverterte.

I tillegg er det helt OK for muslimer å spise svinekjøtt dersom de ikke vet det er svin. Tror også det er lov i f.eks sultkatastrofer. Så å begynne å gråte virker litt rart. 

Men jeg er enig i at maten bør merkes riktig. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Emet skrev:

De gjør store feil, halal eller ikke, det gjør jo at man ikke stoler på dem. Jeg spiser ikke halal, men det er sjokkerende. Du sier det ikke bryr deg om det bare gjelder "et innbilt problem som konseptet halal er" men det er jo saken, det er ikke bare det som er /blir problemet når de får til denne feilen. Man skal jo kunne stole på dem. 

Og siden man skal kunne stole på Mattilsynet, så bør ikke Mattilsynet bruke av sine begrensede ressurser til å passe på om produkter som er merket med "halal", faktisk er halal, for det stjeler ressurser, som heller bør brukes på de oppgavene Mattilsynet bør ha. Det paradoksale her er at når man pålegger Mattilsynet å føre tilsyn med halal-mat, så kommer Mattilsynet til å gjøre en dårligere jobb med sine øvrige oppgaver siden Mattilsynets ressurser ikke er uendelige

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Fuglemor skrev:

Selvom mange folk synes konseptet halal er teit og overtroisk, så er det ganske stygt å latterliggjøre andre menneskers reelle problemer. 

Det reelle problemet er ikke at man spiser svinekjøtt, men at man tror at Gud blir sint hvis man gjør det

• Liker 5
Gjest Lampe1
Skrevet
45 minutter siden, Xtermix skrev:

Tror ikke du hadde likt å bli servert katt eller hund, uvitene.

Jeg hadde ikke tatt det så voldsomt alvorlig. Katter og hunder er høyst spiselige dyr.

Lei av denne dillingen med overtro.

Skrevet

Mat skal selvfølgelig ikke feilmerkes. Men noen alvorlig sak er ikke dette, men selvfølgelig noe som skal tas tak i.

Hadde vært mye mye verre om noe som var merket glutenfritt ikke var det feks.

Halal dreier seg jo først og fremst om følelser, ikke helse. 

1 time siden, Xtermix skrev:

Det samme gjelder glutenfri mat medgluten eller vegansk mat som inneholder kjøtt.

Men jeg har merket at dere på KG ikke vil ha en konstruktiv samtale, bare rakke på muslimer..

Ingen som blir mer fornærma enn muslimer.  

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Xtermix skrev:

Jeg synes ikke det er greit å tulle med halal, men gluten er vel litt annerledes? 

Selvfølgelig bør det komme frem, når sånne feil skjer. Men må vel være greit at noen mener at andre kontrollorgan bør holde kontrollen på dette?

Mistet helt respekten for en  kollega, som mente at det var helt greit å "lure barn til å spise svinekjøtt". Han fikk høre det.

Gjest Lampe1
Skrevet
7 minutter siden, Fuglemor skrev:

Ikke greit. 

Hvor reelt problem er det, når det kun sitter i eget hode?

Minner om Jehovas Vitners motstand mot blodoverføring. Har null sympati for dem heller. 

Skrevet
1 minutt siden, CAPS LOCK skrev:

Og siden man skal kunne stole på Mattilsynet, så bør ikke Mattilsynet bruke av sine begrensede ressurser til å passe på om produkter som er merket med "halal", faktisk er halal, for det stjeler ressurser, som heller bør brukes på de oppgavene Mattilsynet bør ha. Det paradoksale her er at når man pålegger Mattilsynet å føre tilsyn med halal-mat, så kommer Mattilsynet til å gjøre en dårligere jobb med sine øvrige oppgaver siden Mattilsynets ressurser ikke er uendelige

Hehe ja det er en annen ting. De burde kjenne sine begrensninger og si nei om de ikke får det de lover til. Synes fortsatt feilen er sjokkerende. Svekker troverdigheten deres. Du ser ikke noe annet problem i saken enn at du synes det er feil med halal kjøtt. Jeg er helt enig. Vi burde ikke gjøre det. Men det er ikke det jeg sier. 

Gjest Lampe1
Skrevet
Akkurat nå, SS skrev:

Jeg synes ikke det er greit å tulle med halal, men gluten er vel litt annerledes? 

Selvfølgelig bør det komme frem, når sånne feil skjer. Men må vel være greit at noen mener at andre kontrollorgan bør holde kontrollen på dette?

Mistet helt respekten for en  kollega, som mente at det var helt greit å "lure barn til å spise svinekjøtt". Han fikk høre det.

Man skal heller ikke drive å oppmuntre barn til sær overtro og tullball. Har null respekt for slike folk, heller ikke de som legger til rette for det.

Gjest Lampe1
Skrevet
7 minutter siden, CAPS LOCK skrev:

Det reelle problemet er ikke at man spiser svinekjøtt, men at man tror at Gud blir sint hvis man gjør det

For en pedantisk og tanketom Gud. 

Skrevet
Akkurat nå, Emet skrev:

Du ser ikke noe annet problem i saken enn at du synes det er feil med halal kjøtt. Jeg er helt enig. Vi burde ikke gjøre det. Men det er ikke det jeg sier. 

Det er revnende likegyldig for meg hva slags mat andre spiser og ikke spiser. For meg handler dette om hva Mattilsynet bør bruke ressursene sine på. Skal Mattilsynet passe på om halalmerket mat faktisk er halal, så må enten Mattilsynet gjøre en dårligere jobb ellers, eller så må Mattilsynet få tilført mer ressurser, men det vil nødvendigvis bety at noen andre må få redusert sine ressurser tilsvarende

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Neste skrev:

Helt enig, men du ser jo hvem som skriver om dette: NRK. Statlig kanal som fronter islam.

Ja, før var NRK en seriøs kanal, men nå er det islam og ytterste venstre...

• Liker 4
Gjest Lampe1
Skrevet
3 minutter siden, CAPS LOCK skrev:

Det er revnende likegyldig for meg hva slags mat andre spiser og ikke spiser. For meg handler dette om hva Mattilsynet bør bruke ressursene sine på. Skal Mattilsynet passe på om halalmerket mat faktisk er halal, så må enten Mattilsynet gjøre en dårligere jobb ellers, eller så må Mattilsynet få tilført mer ressurser, men det vil nødvendigvis bety at noen andre må få redusert sine ressurser tilsvarende

En muslimsk organisasjon bør sørge for dette, og ta betalt gjennom ekstraavgift på halal-mat.

Skattepengene skal ikke brukes på overtro.

Skrevet
56 minutter siden, Callisto83 skrev:

Jeg synes ikke det er greit. Det som står på pakka skal være riktig. Helt uavhengig av hva folk måtte mene om religiøse påbud.

Jeg er helt enig. Det som står på pakken bør være det samme som innholde!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...