AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 Ja, ville du gått med bunad hver eneste dag om du kunne? Eller ihvertfall om du skulle utenfor hjemmet... Litt sånn som andre land har tradisjonsdrakter dem stort sett bruker hele tida, ville du også det? Eller tenker du at et så dyrt klessplagg er best forbeholdt spesielle anledninger? Anonymkode: 8ed89...9d0
Pal Fungi Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 Bunad er fint, men svært upraktisk som hverdagsantrekk kan jeg tenke meg.
WhiteSwan Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 Nei. Aner du hvor stramt det blir etter å ha spist seg mett eller? 😂 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 Våre bunader er for tunge og ukomfortable til å gå med daglig. Vakre, men en enorm lettelse å ta av etter en lang 17. mai. Men så gikk ikke folk med så mye stæsj på hverdagsbunaden før i tida heller. Sølv, perler og stram brokade ble ikke brukt til daglig, da gikk man i en mer avslappet form for bunad, bare skjorte, stakk og forkle som man kunne tilpasse slik at det satt greit. I hvert fall om man var arbeidskone og avhengig av å bevege seg. Det antrekket var sikkert helt OK komfortabelt. Ingen folkeslag bruker den fullt utrustede stas-versjonen av folkedrakt til daglig, ikke engang stammer i Amazonas, så det blir en merkelig problemstilling. Anonymkode: 83e08...424 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 Hell no. 17.mai går greit, siden alle andre også går med det og du føler deg på en måte litt stolt og dermed litt fin også. Men ikke andre dager. Husker jeg var i en konfirmasjon hvor vi fikk beskjed om at de som eide bunad måtte ha på seg den. På bilturen hjem ble vi sultne og stoppet innom en bensinstasjon for ei pølse. Vanvittig flaut å gå inn der i bunad på en (for alle andre) vanlig hverdag. Anonymkode: 7081f...e50
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 Skulle gjerne brukt den oftere! Anonymkode: ec328...b16
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #10 Skrevet 6. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, ville du gått med bunad hver eneste dag om du kunne? Eller ihvertfall om du skulle utenfor hjemmet... Litt sånn som andre land har tradisjonsdrakter dem stort sett bruker hele tida, ville du også det? Eller tenker du at et så dyrt klessplagg er best forbeholdt spesielle anledninger? Anonymkode: 8ed89...9d0 Det kan ikke sammenlignes. Norske bunader er festdrakter. Tradisjonsdrakter som brukes hele tiden et lettere, men praktiske og har ikke smykker (bunadssølv). Så svaret er nei. Ikke det at jeg ville ha brukt en tradisjonsdrakt heller, foretrekker jeans og topp Anonymkode: d1007...94a 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #11 Skrevet 6. august 2020 Aldri i verden. Noe så upraktisk, tungt, varmt og lite kledelig. Jeg elsker bunaden min, men det er ikke plagget som fremmer de beste sidene på kroppen akkurat 😂 Anonymkode: 6c488...daa
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #12 Skrevet 6. august 2020 Ja, men ikke helt lik den som brukes på 17. mai. Det måtte vært mindre sølv og broderier, og noen viktige, historiske detaljer som nå er glemt. I Europa ble det brukt ulike former for avstivede snøreliv (korsett, stays, etc). Disse gav støtte til puppene og ryggen, og hjalp også med å fordele vekten fra skjørtene. De var vanligvis ikke ubehagelig stramme, og var mer som en bh med ekstra ryggstøtte. Siden Norge hadde mye kontakt med Europa regner jeg med at noe lignende ble brukt også her. Noe slikt måtte derfor være en del av antrekket. Jeg ville nok hatt snørelivet som et eget lag under liv eller jakke, slik at jeg bare trenger ett. Skjorta måtte vært lengre, slik de tidligere var. Jeg måtte hatt underskjørt, noe jeg egentlig skulle hatt uansett. Stakken måtte være laget med gode åpninger i sidene, slik at jeg får tilgang til: LOMMER! Store, gode, løse lommer som knyttes rundt livet, og har plass til alt mulig. På føttene måtte jeg hatt noen bedre sko enn de vanlige bunadsskoene, f.eks skinnstøvletter med snøring. Dette ville ikke bli like dyrt som en vanlig bunad, siden broderier og sølv utgjør mye. Jeg tenker dessuten at jeg måtte sydd dette selv, og dermed blir det bare materialkostnader. Jeg vil anslå det kommer til å koste 5-10 000 kr for hele garderoben, og det vil ta noen år. Jeg ville da hatt flere stakker og liv/jakker å veksle på, ytterplagg, og nok skjorter og underskjørt til å kunne vaske dem ofte. Dette kommer i praksis aldri til å skje, siden jeg ikke har noe ønske om å være den eneste som kler meg slik. Dessuten har jeg lyst til å velge fra ulike tider og steder, ikke bare begrense meg til en plass og en tid. Det som vil skje er at jeg tar historiske elementer og moderniserer dem. Anonymkode: 8da5b...f48
The Kitten Skrevet 6. august 2020 #13 Skrevet 6. august 2020 Selvfølgelig ikke. Høres utrolig kavete ut.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #15 Skrevet 6. august 2020 Nei. Bunad er jo sykt upraktisk og tungt og varmt og blæh. Jeg fikk min i konfirmasjon (for snart 25 år siden). Har brukt den kanskje 10 ganger. Hadde det ikke vært for at moren min hadde blitt lei seg siden hun kjøpte den til meg, hadde jeg solgt den. Anonymkode: 94895...18a
Honey Dew Skrevet 6. august 2020 #16 Skrevet 6. august 2020 Jeg kan gå med bunad hver dag hvis jeg vil, men det er ikke praktisk
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #17 Skrevet 7. august 2020 Nei. Min er nesten kun i ull, utenom skjorten, og den er ikke behagelig å gå med i mer enn en dag av og til. Anonymkode: d2e1b...311
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #18 Skrevet 7. august 2020 Hva menes med hvis du kunne? Det er vel ikke noe bunadforbud, i hvert fall foreløpig? Jeg ville forøvrig ikke gått med bunad en eneste dag, enten jeg kunne eller ei. Anonymkode: c9d7b...3a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå