AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #21 Del Skrevet 5. august 2020 Det er lurt å ikke ha for mye. Litt tørrvarer og hermetikk (knuste tomater, kikerter osv) er lurt, kanskje litt posesupper og krydder. Ikke fyll opp skapene med en gang, ha en innkjøringsperiode der du/dere ser hva som brukes. Som en annen skrev, du vil handle inn ingredienser til middag og da vil du automatisk fylle opp med olje, krydder og hva du nå enn trenger. Det er dumt å kaste mat, så pass på å ikke kjøpe for mye. I tillegg til olivenolje, smør og krydder har jeg alltid gulost, salami, knekkebrød, løk, hvitløk, chili, ingefær, kikerter, linser, bønner, hermetiske tomater, kokosmelk, ris og pasta, for eksempel, for da kan jeg alltid lage noe mat uten å gå i butikken. Kanskje en pakke kjøttdeig i fryseren også. Men dette er jo basert på mat jeg liker. Anonymkode: 7ea11...9af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #22 Del Skrevet 5. august 2020 Hva slags mat liker du da? Så blir det lettere å svare jeg har i alle fall alltid ris og forskjellige typer linser, krydder, tomatbokser, frosne erter.. har ofte raspet ost i frysen. Baker rundstykker og har de i frysen så jeg kan ta opp (bor alene så klarer ikke spise et helt brød før det blir dårlig) Anonymkode: 4fbb6...c46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #23 Del Skrevet 5. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags mat liker du da? Så blir det lettere å svare jeg har i alle fall alltid ris og forskjellige typer linser, krydder, tomatbokser, frosne erter.. har ofte raspet ost i frysen. Baker rundstykker og har de i frysen så jeg kan ta opp (bor alene så klarer ikke spise et helt brød før det blir dårlig) Anonymkode: 4fbb6...c46 Jeg spiser for det meste alt. Kjøper selvsagt ikke matvarer jeg ikke liker/spiser. Spiser for det meste fisk, fiskegrateng, pizza, taco - you name it. Anonymkode: 23571...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #24 Del Skrevet 5. august 2020 Vaniljesaus! Anonymkode: ae53a...7a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #25 Del Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser for det meste alt. Kjøper selvsagt ikke matvarer jeg ikke liker/spiser. Spiser for det meste fisk, fiskegrateng, pizza, taco - you name it. Anonymkode: 23571...a73 Da handler du inn det du trenger. Du trenger ikke store lagere av mat som ikke blir spist? Anonymkode: 7ea11...9af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #26 Del Skrevet 5. august 2020 Du vet det står dårlig til når voksne mennesker må spørre internett hva de skal handle på butikken... Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16, men selv da skjønte jeg at løsningen var å handle det som til enhver tid manglet eller var i ferd med å gå tomt for i skap og kjøleskap. Anonymkode: f6f54...848 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #27 Del Skrevet 6. august 2020 Det er dyrt å handle inn hvis du ikke har basisvarer. Tror jeg brukte 1800, det meste på basisvarer og det er over ti år siden. Salt, pepper og krydder, olje, buljong, sennep, ketchup, hermetiske tomater, egg, mel, smør, frosne eller rå grønnsaker, kaffe, te, honning, løk, hvitløk, kjøtt, fisk, kokosmelk, melk, cheme fraiche, dressing, sitron, vinagrette, oster, tyttebær, sjokolade, is, oliven, kanskje parmesan. Noe av lista kan du korte ned på, men husk krydder og ting du kan lage saus av. Anonymkode: ff289...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 6. august 2020 #28 Del Skrevet 6. august 2020 Frossenpizza. Dekker alt av behov og næringsstoffer. Nesten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #29 Del Skrevet 6. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså herregud.. Jeg spurte hva som var lurt å ha, dere som kommenterer frekt og usaklig kan la være å kommentere. Anonymkode: 23571...a73 Jeg bruker mye couscous så for meg er det lurt å ha. Anonymkode: 41a1d...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magritta Skrevet 6. august 2020 #30 Del Skrevet 6. august 2020 Meld deg inn i butikkens medlemsklubb, f.eks Rema's Æ, bruk mattilbud-appen osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 6. august 2020 #31 Del Skrevet 6. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Gammel nok? jeg er 22 år 😂 Anonymkode: 23571...a73 Da burde du vite hva slags mat du trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrTeddy29 Skrevet 6. august 2020 #32 Del Skrevet 6. august 2020 (endret) 21 timer siden, Violetta skrev: De fleste voksne kan svare nybegynnere uten å være frekk. Han har et stort poeng. Vet man ikke hva slaks mat man skal ha i et hus før man flytter for seg selv, så er det lite lurt og flytte for seg selv. Dette er noe man burde vite allerede før man har flyttet. Og man vet heller ikke hva hun liker, er allergisk mot, så alt dette blir en ren gjettelek for og finne ut ka hu skal ha i hus. Hadde det vært andre hvitevarer og sånne diverse ting, ja da hadde det vært litt anna og svare på Endret 6. august 2020 av MrTeddy29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #33 Del Skrevet 6. august 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Overskriften sier seg selv. Jeg har kjøpt hus sammen med broren min - trenger derfor tips til hva slags matvarer jeg trenger å ha i hus? Anonymkode: 23571...a73 Det vil være alt etter hva du pleier å spise. Ting jeg liker å alltid ha stående i skapene: Mel, sukker, kokesjokolade, tørrgjær, salt, pepper, paprikapulver, løkpulver, hvitløkspulver, oregano, kayennepeppee, currypulver, pasta, hermetiske tomater, et glass tomatpure, nudler (Mr lee, YumYum etc.), smør, egg, melk, ketchup, en boks makrell i tomat, knekkebrød, en pakke hvitløksbaguetter i fryseren, litt frosne grønnsaker, en frossen pizza. Dette er ting jeg liker å ha klart i huset. Ikke for at jeg skal spise det med en gang, men er ting det alltid er godt å ha, som gjerne brukes ofte ol. Men såklart om du har noen allergier og eller er sensitiv til noe, eller bare ikke liker, så kan det hende at alt dette ikke fungerer for det 😅 Men en ting, krydder koster penger! Fikk sjokk når jeg først handlet inn første gang, da kjøper man kanskje en del, og det ble dyrt! Det varer lenge, men ja, det koster litt å få «mat i huset» første gang 😅 Anonymkode: 1aeca...693 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #34 Del Skrevet 6. august 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vet det står dårlig til når voksne mennesker må spørre internett hva de skal handle på butikken... Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16, men selv da skjønte jeg at løsningen var å handle det som til enhver tid manglet eller var i ferd med å gå tomt for i skap og kjøleskap. Anonymkode: f6f54...848 Det er ikke alle som har like mye ballast med seg hjemmefra dessverre, selv om jeg ikke vet om det er tilfelle her. Det går uansett an å svare hyggelig og/eller hjelpsomt. Om man ikke klarer det trenger man ikke å svare. Anonymkode: 7ea11...9af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #35 Del Skrevet 6. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil være alt etter hva du pleier å spise. Ting jeg liker å alltid ha stående i skapene: Mel, sukker, kokesjokolade, tørrgjær, salt, pepper, paprikapulver, løkpulver, hvitløkspulver, oregano, kayennepeppee, currypulver, pasta, hermetiske tomater, et glass tomatpure, nudler (Mr lee, YumYum etc.), smør, egg, melk, ketchup, en boks makrell i tomat, knekkebrød, en pakke hvitløksbaguetter i fryseren, litt frosne grønnsaker, en frossen pizza. Dette er ting jeg liker å ha klart i huset. Ikke for at jeg skal spise det med en gang, men er ting det alltid er godt å ha, som gjerne brukes ofte ol. Men såklart om du har noen allergier og eller er sensitiv til noe, eller bare ikke liker, så kan det hende at alt dette ikke fungerer for det 😅 Men en ting, krydder koster penger! Fikk sjokk når jeg først handlet inn første gang, da kjøper man kanskje en del, og det ble dyrt! Det varer lenge, men ja, det koster litt å få «mat i huset» første gang 😅 Anonymkode: 1aeca...693 Krydder er dyrt ja, i alle fall på vanlige matvarebutikker. Det er lurt å bare kjøpe litt i begynnelsen, og så utvide når man ser hva man mangler, selv om det betyr flere turer i butikken. Anonymkode: 7ea11...9af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lasox Skrevet 6. august 2020 #36 Del Skrevet 6. august 2020 Det første av alt viktigste er å ha gode vaner! Handle to ganger i uken. Skriv handleliste, følg den og det siste du behøver er nærmest kasseapparatet slik at du slipper å gå tilbake i butikken dersom du har glemt noe. Fort gjort å ta med seg "bare" 1-2 ting. Det blir fort ekstremt mye penger. Handle for et eksempel mandag eller tirsdag og torsdag eller fredag. På mandag eller tirsdag er det så lurt å ha to brød. Det ene brødet kan fryses og dersom du spiser lite brød... frys ned det halve andre brødet også! Det er kjempe viktig med å ha nødlager av havregrøt, hermetikk-middager, mel og gjær, mulighet til å bake brød pga. pandemien brøt ut så storhandlet folk masse av det slik at det ble nærmest tomt for slike varer. Dumt å ikke ha det absolutt nødvendige dersom det skulle bli ekstreme tilstander igjen! Når du har nødlageret i orden. Så handler du videre av det du trenger til andre delen av uken. 3-4 dager. Da trenger du drikke (melk, juice, saft, brus?). Det burde holde med 2 stk. 1,75 med melk, saft og juice holder seg lenge. Så ta med 1 av hver for et eksempel? Da har dere ihvertfall nok drikke. Når det kommer til middag så kommer det an på hva dere to liker. Bør aller helst handle det dere to liker slik at dere kan dele på kostnadene i to. Det blir mye billigere. Kjøttpudding, kjøttkaker, pannekaker, spaghetti, makaroni, kjøttdeig middag: Meksikansk gryterett, amerikansk gryterett, jegergryte, taco osv. osv, hamburger, fiskeboller, fisk. Annet du behøver er jo krydder, sukker, vaniljesukker, bakepulver, smør. Bare sånn generelt råd til deg, TS ettersom du har nettopp flyttet ut. Mye man ikke nødvendigvis tenker på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 6. august 2020 #37 Del Skrevet 6. august 2020 Du trenger maten du pleier å spise, og ikke så mye mer. Jeg vet det ikke er svaret du er ute etter, men min erfaring er at veldig, veldig mange har altfor mye mat i hus. Resultatet er at nordmenn kaster veldig mye mat. Du kan selvsagt kjøpe inn litt som holder seg, som hermetikk og tørrvarer, men hvis du ikke spiser bønner eller linser, så er det jo også tullete å ha det stående. Folk ler alltid når de kikker inn i kjøleskapet mitt: "her var det tomt!". Jaja. De jeg kjenner som har fulle kjøleskap kaster også mye, en kostnad både for dem selv og miljøet. Jeg har fryseren full av det meste jeg trenger til middag - protein (kylling, storfe, laks), frosne grønnsaker, litt brødvarer og ispinner. Tar ut etterhvert som jeg trenger det. I kjøleskapet har jeg alltid egg, melk, et par sauser, yoghurt og noen friske grønnsaker. I matskapet ris, knekkebrød, kaffe, nøtter og krydder. Det jeg spiser, og ingenting annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #38 Del Skrevet 6. august 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Gammel nok? jeg er 22 år 😂 Anonymkode: 23571...a73 Men da vet du jo hva du spiser til frokost, lunsj og middag, og hvordan du lager det. Så da kjøper du inn ingredienser til frokost, lunsj og middag for en ukes tid, pluss en 5-litersdunk med vann. Hver gang du tenker «pokker, det ville ha gjort måltidet bedre!» så skriver du dette «noe» ned på telefonen din og kjøper det neste gang du er i butikken. En gang hvert 2.-3. år bytter du ut dunken med nødvann. det er helt umulig for oss å si «du må ha brød og melk og egg». Vi vet ikke engang om du er veganer, vegetarianer, har cøliaki eller er allergisk mot egg. Spiser du egg og melk og brød? kjøp det. Spiser du det ikke? La være. Det er ikke en eneste ting i et kjøkken som «alle» trenger. (Noen regner salt og pepper som noe «alle» trenger, men det er helt normalt å være allergisk mot pepper, så..) Lager du ikke mat fra bunnen av trenger du ingen krydder. Baker du ikke regelmessig er innkjøp av mel og gjær helt idiotisk. Er ditt kosthold nudler og ostesmørbrød? Kjøp nudler, brød og ost. Anonymkode: 02470...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 6. august 2020 #39 Del Skrevet 6. august 2020 48 minutter siden, MrTeddy29 skrev: Han har et stort poeng. Vet man ikke hva slaks mat man skal ha i et hus før man flytter for seg selv, så er det lite lurt og flytte for seg selv. Dette er noe man burde vite allerede før man har flyttet. Og man vet heller ikke hva hun liker, er allergisk mot, så alt dette blir en ren gjettelek for og finne ut ka hu skal ha i hus. Hadde det vært andre hvitevarer og sånne diverse ting, ja da hadde det vært litt anna og svare på Det kan ha mange årsaker. Ikke alle velger å flytte, noen må faktisk flytte før de er klare, og kanskje de da velger å spørre på et forum. Ikke vet jeg, men det er mulig å svare i en skikkelig tone eller bare la det være. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå