AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 Jeg begynner å nærme meg 40 og er singel, så det ser ut til at sønnen min forblir enebarn. Han har bemerket det selv også, at han er den eneste i klassen som er enebarn, og at han ønsker søsken. Folk flest har jo mellom 2 og 4 unger, vet omtrent ikke om noen andre som bare har ett barn. Synes det er så trist selv siden jeg gledet meg til å få barn fra jeg var barn selv (vet jeg er heldig som har fått ett barn, men det er veldig sårt, spesielt siden vi har liten slekt/familie, og sønnen min ønsker han hadde ett søsken.) Vet også at mange søsken har dårlig kontakt siden jeg har lest flere som skriver det, men rundt meg har de aller fleste god kontakt med sine søsken. Uansett, er det flere som har ett barn, og ikke har kunne få få flere av ulike årsaker? Anonymkode: 080f1...b18 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #2 Skrevet 5. august 2020 Føler med deg. Jeg har ett barn og kan mest sannsynlig ikke få flere pga tidlig overgangsalder. Anonymkode: 29775...e91
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 Min mamma og pappa Anonymkode: 06f2e...79d
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 Ja! Har en på snart 9 år som lenge har ønsket seg søsken. Men jeg er ikke i noe forhold så blir litt vanskelig Anonymkode: 0d043...3b2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 Jeg skulle egentlig være enebarn.og mamma og pappa ga nesten opp etter 7prøverør og spontant aborter og graviditeter uten for livmoren. Ble storesøster i en alder av 12 år. Fint det. Men skjønte ikke helt vitsen med søsken før jeg/vi nå er voksne Anonymkode: 47c8d...76f 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 Har bare ett barn jeg også. Var gravid med nr 2, men måtte ta det bort fordi legene (var på møte på sykehuset) mente jeg ikke ville overleve ett svangerskap til. Hadde fosterallergi, kastet opp i 9 mnd og svangerskapet endte med svangerskapsforgiftning hvor de ikke fikk ned blodtrykket etter 3 døgn, så det ble hastesnitt. Måtte steriliseres fordi kroppen avviste all slags prevensjon. Ble gravid med spiral med nr 2. Datteren min har hele livet ønsket seg ett søsken. Ikke greit å være enebarn når foreldre blir gamle og trengende. Anonymkode: c34e2...b62
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 Ja... det er så trist.. alltid ønsket meg mange barn, men slik ble det ikke... 40 nå og tror det er for sent 😢 Anonymkode: c0ebf...21c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 Har bare et barn, og det har gått helt fint. Men ønsket meg to. Ble skilt da barnet var liten, fra en mann som viste seg å være av verste sort. Ble ganske raskt sammen med ny mann, og det har vart 20 år nå 💕. Vi var enige om at vi ikke tok sjanse på felles barn, siden vi hadde ett hver. Vi følte at det hadde blitt litt "rotete" og krevende, så vi valgte å konsentrere oss om de to vi hadde. Regner bonusbarn som litt mitt, så på en måte har jeg jo to 🙂. Har ikke angret på valget om å ikke få et fellesbarn, for alt har fungert helt supert for oss med ett hver 🙂 Anonymkode: 8e452...4e9 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner å nærme meg 40 og er singel, så det ser ut til at sønnen min forblir enebarn. Han har bemerket det selv også, at han er den eneste i klassen som er enebarn, og at han ønsker søsken. Folk flest har jo mellom 2 og 4 unger, vet omtrent ikke om noen andre som bare har ett barn. Synes det er så trist selv siden jeg gledet meg til å få barn fra jeg var barn selv (vet jeg er heldig som har fått ett barn, men det er veldig sårt, spesielt siden vi har liten slekt/familie, og sønnen min ønsker han hadde ett søsken.) Vet også at mange søsken har dårlig kontakt siden jeg har lest flere som skriver det, men rundt meg har de aller fleste god kontakt med sine søsken. Uansett, er det flere som har ett barn, og ikke har kunne få få flere av ulike årsaker? Anonymkode: 080f1...b18 Jeg foreslår adopsjon:) Da hjelper du et barn uten foreldre, pluss at sønnen din er såpass stor at det sikkert ikke blir så mye problemer som hvis de hadde vært jevngamle. Ta kontakt med adopsjonsforum eller verdensbarn. Anonymkode: 03596...b20 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #10 Skrevet 5. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg foreslår adopsjon:) Da hjelper du et barn uten foreldre, pluss at sønnen din er såpass stor at det sikkert ikke blir så mye problemer som hvis de hadde vært jevngamle. Ta kontakt med adopsjonsforum eller verdensbarn. Anonymkode: 03596...b20 Å adoptere eller få barn alene er ikke noe jeg ønsker. Anonymkode: 080f1...b18 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å adoptere eller få barn alene er ikke noe jeg ønsker. Anonymkode: 080f1...b18 Men du må ikke nødvendigvis adoptere alene. Jeg mener bare at du har litt flere år på deg hvis du ønsker å adoptere. F.eks hvis du treffer en fyr når du er 43. Tror mange land har åpent til 45 år Anonymkode: 03596...b20
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 Eller så kan du treffe noen som har barn allerede. Da får sønnen din stesøsken. Det kan bli fint det også:) Anonymkode: 03596...b20 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 Det kan være helt fint å være enebarn. Ikke ta det så tungt! Hør heller Linn Skåber snakke om å være enebarn i intervjuer, da får du nok et annet syn på det. Skjønner at det kan være kjedelig for barnet å være den eneste uten søsken i klassen, det er alltid kjipt å være den eneste i gruppen som har/ikke har noe. Kjipt å være den eneste med skilte foreldre (som jeg var, men dette var på nittitallet), kjipt å være den eneste med to mammaer/to pappaer/bare mamma/bare pappa, kjipt å ha en kronisk sykdom og mye fravær, kjipt å være den eneste uten mobiltelefon/fortnite. Sånn er faktisk bare livet. Jeg ser argumentet med at det er godt å ha søsken når foreldrene blir gamle og trenger mer hjelp, men det er ingen garanti for at søsken finner ut av det heller. Har dessverre et par venninner som rett og slett ikke har kontakt med søsknene sine, de har aldri kommet overens og tåler ikke synet av hverandre selv i voksen alder. Det er også sjans for at barnet ditt på det tidspunktet har rukket å få partner og egen familie, og dermed andre å dele motgang med. Det er ingen krise å ha enebarn, det kan tvert i mot være en gave. Ekstra mye tid og overskudd til å følge opp lekser og fritidsaktiviteter, mer penger til reising og hobbyer og samvær. Mindre tidsklemme. Jeg var selv enebarn leeenge, og har kun gode minner fra den tiden selv om jeg innimellom ønsket meg søsken. Er glad for søsknene mine i dag, men det var mange tunge tak, dårlig råd, krangling og aldersforskjell før jeg kom dit. Hadde hatt det helt supert som enebarn og. Har flere i omgangskretsen som har enebarn, noen pga trøblete svangerskap eller fødselsskade, andre fordi det var det de ønsket seg. Det er ganske vanlig her jeg bor (sentrum av en stor by), og ingen stusser på det Anonymkode: 13caf...52c 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #14 Skrevet 5. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker said: Men du må ikke nødvendigvis adoptere alene. Jeg mener bare at du har litt flere år på deg hvis du ønsker å adoptere. F.eks hvis du treffer en fyr når du er 43. Tror mange land har åpent til 45 år Anonymkode: 03596...b20 Man kan ikke bare «treffe en fyr når man er 43», og få adoptere innen fylte 45 år. Først skal man ha vært stabilt i et etablert forhold en god stund, og alt må være på stell. Dette er viktig i de bakgrunnssjekkene de gjør når man søker; det er ikke sånn at du kan troppe opp etter et par måneder som kjærester og be om en unge! 🤦🏼♀️ Anonymkode: e5e44...bfe 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #15 Skrevet 5. august 2020 Sønnen din får mest sannsynlig kone og barn i løpet av livet og da har jo familie selv om du og resten av familien skal gå bort. Å være alenebarn er langt fra det verste som kan skje et barn, og om jeg ikke tar helt feil så klarer faktisk alenebarn seg bedre enn barn med søsken. Anonymkode: a6a53...79f 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #16 Skrevet 5. august 2020 Jeg ble ung mor, og har nå et barn på 14. Er selv bare 32, men føler det er for sent å få flere. Jeg har en kjæreste med to fra før, og skulle vi fått ville det nok bare blitt en, av økonomiske årsaker, og da syns jeg 14(evt 15) 10 og 7 år er for store forskjeller mellom de. Vil i praksis bli enda et enebarn. Så selvom jeg er ung og enda kan få flere føler jeg likevel det er for sent. Så ja, jeg har ufrivillig et enebarn. Håper de blir tettere når vi flytter sammen, og kanskje føler deg som søsken, men de er jo tross alt ikke biologiske søsken. Det er trist. Jeg ønsker meg gjerne en til. Anonymkode: d2e56...cb6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #17 Skrevet 5. august 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg begynner å nærme meg 40 og er singel, så det ser ut til at sønnen min forblir enebarn. Han har bemerket det selv også, at han er den eneste i klassen som er enebarn, og at han ønsker søsken. Folk flest har jo mellom 2 og 4 unger, vet omtrent ikke om noen andre som bare har ett barn. Synes det er så trist selv siden jeg gledet meg til å få barn fra jeg var barn selv (vet jeg er heldig som har fått ett barn, men det er veldig sårt, spesielt siden vi har liten slekt/familie, og sønnen min ønsker han hadde ett søsken.) Vet også at mange søsken har dårlig kontakt siden jeg har lest flere som skriver det, men rundt meg har de aller fleste god kontakt med sine søsken. Uansett, er det flere som har ett barn, og ikke har kunne få få flere av ulike årsaker? Anonymkode: 080f1...b18 Hos oss står det på corona. Har embryo på frys i et annet land, og skulle få satt inn disse i sommer. Det gikk ikke og nå kommer jeg vel til å få morderiske blikk pga alder om jeg blir gravid....... Anonymkode: 83742...302 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #18 Skrevet 6. august 2020 Jeg holdt på å ende med ufrivillig enebarn, da mannen ombestemte seg etter førstemann og ikke ville ha en til likevel. Han ombestemte seg heldigvis etter noen år. Det var forferdelig sårt, men samtidig hadde jeg egentlig slått meg til ro med det, etter å ha jobbet aktivt med å finne alle de positive sidene ved å ha enebarn. For det er jo unektelig mye positivt også! Og forskning viser at enebarn ikke er mer ensomme enn andre barn, og ikke er dårligere på sosialt samspill, eller mer egoistiske, eller dårligere på å dele. Faktisk er omtrent alt av myter om enebarn motbevist for lenge siden. Anonymkode: a44a5...b97 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #19 Skrevet 6. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Faktisk er omtrent alt av myter om enebarn motbevist for lenge siden. Tror hele temaet som oftest handler om en mor som vi ha mer enn 1 barn. Anonymkode: 59f0c...8c2 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #20 Skrevet 6. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Tror hele temaet som oftest handler om en mor som vi ha mer enn 1 barn. Anonymkode: 59f0c...8c2 Ja, tror alle mytene om enebarn holdes i live av kvinner som vil ha flere barn. Det er derfor disse mytene aldri vil dø, uansett hvor mye forskning som produseres som sier det motsatte. Kvinnene bruker mytene mot mannen som evt .ikke vil ha flere, og mot seg selv, for å rettferdiggjøre et av og til uklokt valg (om man ikke har økonomi i orden, parforholdet er dårlig etc.) Anonymkode: b8361...b2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå