Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hadde MA i første trimester som endte med medisinsk abort(piller) i juli. Fikk da beskjed av gynekolog om å vente til mensen kommer og så prøve igjen etter det. Jeg blør fortsatt litt og har derfor ikke hatt sex siden MA ble oppdaget. Lurer på om vi må bruke kondom når jeg slutter å blø og frem til jeg har hatt menstruasjon? Er det farlig om jeg skulle bli gravid før det har gått en syklus? Føler at gynekologen ikke ga meg noe tydelig svar på det. Setter pris på om noen kan dele sine erfaringer rundt dette.

Anonymkode: 93e7e...a0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere trenger ikke vente :)

Anonymkode: 20bf7...cd8

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere trenger ikke vente :)

Tusen takk for svar. Kan jeg spørre om du har noen erfaring med dette selv?😊

Skrevet

Dette er gammelt råd fordi det gjør det litt vanskeligere å regne ut termin,fordi du ikke har en ekte mens å regne ut ifra. 

Det er ingen helsemessig grunn til å vente. Du blir ikke gravid før kroppen er klar selv. 

Jeg kommer til å prøve på første eggløsning etter ma. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk samme beskjed av legen som det Neutral skriver. Har hatt to MA/SA i 2020, men ikke blitt gravid med en gang etterpå :) 

Skrevet

Ikke MA, men jeg hadde to SA'er en gang, og på begge dem ble jeg gravid på første EL etter. Hadde ingen mens imellom. Jeg spurte en gang en spesialistgynekolog om dette med venting, og hva som faktisk ble anbefalt. Hun innrømmet at det var mange som anbefalte å ha en mens imellom, men hun sa også at det ikke var noe medisinsk grunn for det! Hovedårsaken er egentlig at de ofte mener kvinnen bør komme seg litt psykisk før man prøver igjen. For min del hjalp det ikke å vente, jeg ville bli gravid igjen raskest mulig. Så veldig glad for at vi ikke ventet. Kroppen er ganske klar for å være gravid etter en abort...

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!😊 Vi ønsker heller ikke å vente med mindre det er helt nødvendig, har ingen tid å miste.. man har jo ingen garantier for at det vil klaffe på første forsøk. Jeg var bare usikker fordi jeg leste et sted at det var større risiko for abort dersom man ikke ventet, men mulig det var feilaktig informasjon. Klamrer meg til håper om at det vil gå bra neste gang... Noen som hadde MA/SA og ble fort gravid igjen som endte med vellykket svangerskap/baby?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som hadde MA/SA og ble fort gravid igjen som endte med vellykket svangerskap/baby

Ja, begge de jeg snakket om var vellykkede svangerskap. På første EL. 

Nå ser ser det ut som om jeg kanskje opplever en MA for første gang :( kan bare håpe at det går like raskt å bli gravid igjen som etter SA'ene. 

Skrevet

Jeg hadde en BO i april og fikk beskjed av gynekolog på både Volvat og Ullevål sykehus om å vente 1 måned slik at slimhinnen kom seg skikkelig. Hadde jeg droppet å vente og blitt gravid den måneden for deretter å miste hadde jeg nok skylt på meg selv...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hørt at man bør vente for at slimhinnen skal få bygd seg opp skikkelig, slik at det blir lettere for egget å feste seg. Stemmer ikke det? 

Anonymkode: fcdb2...77e

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også hørt at man bør vente for at slimhinnen skal få bygd seg opp skikkelig, slik at det blir lettere for egget å feste seg. Stemmer ikke det? 

Anonymkode: fcdb2...77e

Kroppen blir ikke gravid uten den er klar, så det er bare å prøve. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både gynekolog på klinikk og gynekolog på sykehuset sa at det ikke var noen medisinsk grunn til å vente, men sistnevnte sa at de ofte anbefalte å vente noen måneder på grunn av den psykiske påkjenningen. Når kroppen klarer å bli gravid igjen har den (vanligvis) ordnet opp :)

Anonymkode: d8478...1af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en MA for nesten en måned siden og fikk nylig positiv EL-tesy og vi prøver igjen nå!

Anonymkode: 65f9c...551

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også nylig hatt MA i juni. Vi starta å prøve med en gang jeg slutta å blø, men blødde en stund og gikk bare litt over en uke så kom første mensen som jeg har nå. Vi fikk beskjed at vi kunne starte med en gang, men at de sa det kan være greit å vente en mens. Men at det bestemte vi helt selv og at det ikke er noe i veien å prøve med en gang😊

Anonymkode: 4d16d...7b7

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en MA for nesten en måned siden og fikk nylig positiv EL-tesy og vi prøver igjen nå!

Anonymkode: 65f9c...551

Masse lykke til❤️

Skrevet

Hadde en MA og ble gravid tre måneder etterpå. Begynte å prøve med en gang - helsepersonellet jeg traff på sykehuset sa at det ikke var noe fysisk grunn til å vente, så det var bare å prøve hvis man følte seg klar. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde MA i uke 10, og var hos sjekk hos en veldig dyktig gynekolog et par uker senere for å sjekke at alt av rester var ute. Fikk beskjed at eggløsning var rett rundt hjørnet og at det bare var å skynde seg hjem å prøve. Gikk riktig nok ikke på første forsøk, men ble gravid på nytt etter 3 mnd og har nå en nydelig gutt på 8 måneder😊 

Anonymkode: b4b7e...460

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...