AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 Jeg var på jobb i dag. Jobber som sjåfør og har et nokså stramt tidsskjema. Jobb-bilen trengte diesel, og jeg dro ned på nærmeste bensinstasjon. Der har de 6 pumper for bensin, og 2 for diesel. Siden bilen har påfylling til høyre, stilte jeg meg bak en bil som sto stille foran den ene pumpen jeg trengte. Jeg sto der lenge og vel. Og så kom det enda en bil bak meg. Så vi var 2 i kø. Etter rundt 10 minutters venting fikk jeg nok. Det var ingen som sto i betalingskø inne på bensinstasjonen. Så jeg gikk inn på bensinstasjonen, og sa til damen bak disken at det sto en bil som sperret for pumpen. Damen gikk deretter (med meg på slep) bort til bordene der folk satt og spiste. 3 bord. Etter en stund ble det klart at det var en ung jente med venninne som satt der og spiste et større måltid - og skravlet - som hadde parkert foran pumpa. Jeg eksploderte litt. Og sa "Dersom du skal sitte her og spise og skravle, parkerer du ikke foran pumpa!!! Da parkerer du på parkeringsplassen!!!" Fikk et nokså dumt smil til svar. Men det rare var at damen som jobbet på bensinstasjonen sa til meg; "Alt er fint. Hun flytter jo bilen snart. Så alt er bra." Så hun korrigerte meg for å ha kjeftet på jenta! Er det ikke lov til å fortelle idioter at de er idioter? Skal man bare "snakke pent" til folk? Tåler ingen lenger å bli kjeftet på? Dersom jeg ikke hadde sagt det jeg sa, hadde kanskje jenta trodd at det var heeeelt ok å parkere foran pumpa og fortsatt med det fremover? Anonymkode: 407cb...7b0 3
Rant Skrevet 5. august 2020 #2 Skrevet 5. august 2020 Man kan faktisk ha en vennlig tone først, så kan man eventuelt eksplodere om responsen er frekk. Ikke starte samtalen med "kjeft". Men enig at det var frekt av henne å parkere der. 22
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 Det er greit å si ifra, men det er vel lov til å vise litt folkeskikk? Var det slik at hun nektet å flytte bilen? Om ikke, så ser jeg ingen grunn til å kjefte. Anonymkode: 694a3...100 12
Helgeline Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 Skjønner at du eksploderte. Det du sa til henne, var helt på sin plass, etter min mening. Du var ikke ufin. Men mange yngre er uvant med å bli snakket hardt til, da dette ikke er en del av oppdragelsen lenger, for veldig mange. 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 Når du starter med å kjefte framstår du som en hissig person og budskapet forsvinner. Hun husker sikkert bedre hvor urimelig du hvar. Anonymkode: 19e78...4ed 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 Hva var poenget med å kjefte? Det virker jo ikke som hun tenkte å nekte å flytte bilen. Nei, jeg synes ikke ubetenksomhet er frikort for å oppføre seg ufint. Anonymkode: 3c503...635 10
Rant Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, Helgeline skrev: Skjønner at du eksploderte. Det du sa til henne, var helt på sin plass, etter min mening. Du var ikke ufin. Men mange yngre er uvant med å bli snakket hardt til, da dette ikke er en del av oppdragelsen lenger, for veldig mange. Skjønner ikke hvorfor man skal starte med å være frekk selv. Da synker man til samme nivå og fremstår som helt sprø. Vise at man klarer å besinne seg er alltid positiv. Man kan fortelle hva man mener om saken uten å skrike og skråle. 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er greit å si ifra, men det er vel lov til å vise litt folkeskikk? Var det slik at hun nektet å flytte bilen? Om ikke, så ser jeg ingen grunn til å kjefte. Anonymkode: 694a3...100 Nei, hun nektet ikke å flytte bilen. Men: Man parkerer ikke foran en bensinpumpe for å sitte seg ned for å skravle og spise. Er det så vanskelig å forstå? Anonymkode: 407cb...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, Rant skrev: Skjønner ikke hvorfor man skal starte med å være frekk selv. Da synker man til samme nivå og fremstår som helt sprø. Vise at man klarer å besinne seg er alltid positiv. Man kan fortelle hva man mener om saken uten å skrike og skråle. Ts her. Jeg var ikke frekk. Hun var frekk. Å okkupere en bensinpumpe i lang tid er frekt. Anonymkode: 407cb...7b0 4
Helgeline Skrevet 5. august 2020 #10 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, Rant skrev: Skjønner ikke hvorfor man skal starte med å være frekk selv. Da synker man til samme nivå og fremstår som helt sprø. Vise at man klarer å besinne seg er alltid positiv. Man kan fortelle hva man mener om saken uten å skrike og skråle. Syns ikke Ts var frekk. Hadde vedkommende strødd om seg med banneord og kalt jenta for en jævla idiot hadde det vært frekt og ufint. Vi vet jo ellers lite om hvordan Ts kommuniserte ellers, om vedkommende ropte eller ellers fremsto truende vha kroppsspråk. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg var ikke frekk. Hun var frekk. Å okkupere en bensinpumpe i lang tid er frekt. Anonymkode: 407cb...7b0 Om det er «lov» å kjefte på fremmede er en ting, om det er «lurt» er noe annet. Når det er dette du møter en person med, kan tonen bli husket bedre enn budskapet. Nå har du også mye mer erfaring med bensinstasjoner, som sjåfør, enn en ung jente. Hun var sikkert ikke så bevisst på at det var feil å parkere der, så da kan vel endel mene at din reaksjon er overdrevet. Anonymkode: b21b0...4db 5
Rant Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg var ikke frekk. Hun var frekk. Å okkupere en bensinpumpe i lang tid er frekt. Anonymkode: 407cb...7b0 Vel. En mer effektiv fremtoning hadde vært "Hei, du - bilen din står parkert foran bensinpumpa. Det har seg slik at jeg ønsker å bruke den. Fint om du flytter bilen din nå. Den skal ikke okkupere plassen så lenge pumpa ikke er i bruk". Og legg til et falsk smil og ha blikkontakt. På den måten vil hun heller skjemmes over å ha parkert der. Istedenfor å le av at du eksploderer. Da er det kun hun som har oppført seg idiotisk. 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om det er «lov» å kjefte på fremmede er en ting, om det er «lurt» er noe annet. Når det er dette du møter en person med, kan tonen bli husket bedre enn budskapet. Nå har du også mye mer erfaring med bensinstasjoner, som sjåfør, enn en ung jente. Hun var sikkert ikke så bevisst på at det var feil å parkere der, så da kan vel endel mene at din reaksjon er overdrevet. Anonymkode: b21b0...4db TS her. Beklager, men man må være nærmest stokk dum for å ikke skjønne at man ikke parkerer foran en bensinpumpe for å skravle og spise og kose seg i lengre tid. Derfor trengte hun at noen sa i fra. Slik at hun ikke gjør det flere ganger. Anonymkode: 407cb...7b0 4
Rant Skrevet 5. august 2020 #14 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Helgeline skrev: Syns ikke Ts var frekk. Hadde vedkommende strødd om seg med banneord og kalt jenta for en jævla idiot hadde det vært frekt og ufint. Vi vet jo ellers lite om hvordan Ts kommuniserte ellers, om vedkommende ropte eller ellers fremsto truende vha kroppsspråk. TS skriver at hen kjeftet, og bruker mange utropstegn når hen siterer hva som blir sagt. Utropstegn betyr utrop. 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #15 Skrevet 5. august 2020 Kjefting hjelper ikke. Anonymkode: 23aa2...7ef 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #16 Skrevet 5. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eksploderte litt. Og sa "Dersom du skal sitte her og spise og skravle, parkerer du ikke foran pumpa!!! Da parkerer du på parkeringsplassen!!!" Fikk et nokså dumt smil til svar. Anonymkode: 407cb...7b0 Ja du hadde fått et smil fra meg også Minner meg om folk som krangler høylytt med partneren sin om ting og tang. For emosjonelt for min del, men for all del, det er ditt liv, om du føler for å vise dine følelser for verden gjennom høy stemme eller krass tone eller slå hånden i veggen, eller drikke alkohol, så kjør på. Anonymkode: df54e...a90 4
Pås Skrevet 6. august 2020 #18 Skrevet 6. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Beklager, men man må være nærmest stokk dum for å ikke skjønne at man ikke parkerer foran en bensinpumpe for å skravle og spise og kose seg i lengre tid. Derfor trengte hun at noen sa i fra. Slik at hun ikke gjør det flere ganger. Anonymkode: 407cb...7b0 Du skriver at hun er ung, kanskje det var første gangen hun fylte drivstoff... Det er en første gang for alt, og i denne situasjonen ville jeg gjort henne oppmerksom på at en ikke kan parkere bilen foran pumpen for å gå og spise! Kjefting synes jeg var helt unødvendig! 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #19 Skrevet 6. august 2020 Problemet med kjeft er at det er så lite konstruktivt. Det fører ofte til at den andre personen går i forsvar i stedet for å høre på det du har å si, og kan også eskalere situasjonen for de som da kjefter tilbake. Anonymkode: d0369...666 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #20 Skrevet 6. august 2020 Kvinner tåler jo veldig lite generelt dessverre. Anonymkode: 18b40...ec4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå