Gå til innhold

Far sliter med å sove på dagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Sønnen vår på 9 mnd har så langt vært utrolig enkel på søvnfronten. Sover hele natta og gjerne til syv-halvåtte. Sover greit også på dagen. Nå er vi på ferie noen uker i sør -Norge og gutten har plutselig begynt å våkne i halv fem -sekstida. 

Er det noen grunn til at gutten  plutselig våkner så tidlig? Hva kan man gjøre med det? 

Mannen min sier han skulle ønske han kunne klare å sove litt på dagen, slik at han enda oftere kunne stå opp tidlig med ungen, men han har aldri fått det til.

Noen som har gode erfaringer med baby og søvn på natta og det å klare å sove på dagen?  Tips? 

Anonymkode: fa03d...9df

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det far eller barnet som ikke får sove på dagtid?

Jeg tenker en frisk pappa klarer å stå opp halv fem uten å nødvendigvis få til å ta en middagslur. Alternativene er å legge seg tidligere, eller leve med å dele på den midlertidige søvnmangelen. 

Endret av Hactar
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Sønnen vår på 9 mnd har så langt vært utrolig enkel på søvnfronten. Sover hele natta og gjerne til syv-halvåtte. Sover greit også på dagen. Nå er vi på ferie noen uker i sør -Norge og gutten har plutselig begynt å våkne i halv fem -sekstida. 

Er det noen grunn til at gutten  plutselig våkner så tidlig? Hva kan man gjøre med det? 

Mannen min sier han skulle ønske han kunne klare å sove litt på dagen, slik at han enda oftere kunne stå opp tidlig med ungen, men han har aldri fått det til.

Noen som har gode erfaringer med baby og søvn på natta og det å klare å sove på dagen?  Tips? 

Anonymkode: fa03d...9df

Og du er lettlurt. Det er selvfølgelig bare noe han sier for at ikke det skal bli diskusjon om hvem som skal stå opp med barnet. 

Anonymkode: 9dcdb...acd

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Unger forandrer søvnmønster titt og ofte. 

Mannen min sier det samme som din. Han får ikke til å sove på dagtid. Synd for han tenker jeg da, han får værsågod stå opp tidlig annenhver dag åkkesom. Ikke min feil at han «ikke får til å sove». 

Anonymkode: fb60a...084

• Liker 10
Skrevet

Jeg var - og ER - som din mann. Klarer ikke sove på dagtid. Klarer jeg det en sjelden gang våkner jeg skikkelig uggen og uvel, og det varer i flere timer.

Men jeg sto da opp med ungen allikevel. Ikke et spørsmål, engang.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du er lettlurt. Det er selvfølgelig bare noe han sier for at ikke det skal bli diskusjon om hvem som skal stå opp med barnet. 

Anonymkode: 9dcdb...acd

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unger forandrer søvnmønster titt og ofte. 

Mannen min sier det samme som din. Han får ikke til å sove på dagtid. Synd for han tenker jeg da, han får værsågod stå opp tidlig annenhver dag åkkesom. Ikke min feil at han «ikke får til å sove». 

Anonymkode: fb60a...084

Herregud så ignorante dere er. Noen ER faktisk sånn. Jeg (mor) er sånn, jeg får ikke pokkern sove på dagen uansett hvor utmattet og sliten jeg er. Uansett hvor jeg er. Jeg har en unge også på 9 mnd som ALDRI har sovet mer enn 1,5 time i strekk om natta, som har lange våkeperioder på natt og i tillegg en barnefar som ikke gjør en tøddel. Tror dere ikke jeg er sliten? Likevel, klarer ikke sove 5 min en gang på dagtid. Å beskylde TS’ mann for å lyve når dere ikke kjenner han, er bare dårlig gjort. For oss dette gjelder er det faktisk helt forferdelig.

Anonymkode: c8b73...191

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Da mitt barn var baby, klarte jeg ikke å få sove på dagtid når han sov, samme hvor trøtt jeg var.

Anonymkode: 79370...571

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da mitt barn var baby, klarte jeg ikke å få sove på dagtid når han sov, samme hvor trøtt jeg var.

Jeg er altså mor, i tilfelle noen ville beskylde meg for å være en unnasluntrende far.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å ha særlig medfølelse med far her. 

Det er ikke slik at barn sover magisk hele natta til kl 07.00 den dagen dere begge er i jobb. 

Han får legge seg tidligere. Sovner han før kl 22 får han faktisk 6,5 timer med søvn om barnet står opp 4.30.

Anonymkode: c8653...11e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så ignorante dere er. Noen ER faktisk sånn. Jeg (mor) er sånn, jeg får ikke pokkern sove på dagen uansett hvor utmattet og sliten jeg er. Uansett hvor jeg er. Jeg har en unge også på 9 mnd som ALDRI har sovet mer enn 1,5 time i strekk om natta, som har lange våkeperioder på natt og i tillegg en barnefar som ikke gjør en tøddel. Tror dere ikke jeg er sliten? Likevel, klarer ikke sove 5 min en gang på dagtid. Å beskylde TS’ mann for å lyve når dere ikke kjenner han, er bare dårlig gjort. For oss dette gjelder er det faktisk helt forferdelig.

Det er nok ikke helt uten grunn at man «beskylder» far for å snike seg unna. Det kryr av usolidariske dårlige fedre rundt forbi. (Sorry til dere eventuelle unntakene) 

Anonymkode: cf339...f61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er altså mor, i tilfelle noen ville beskylde meg for å være en unnasluntrende far.

Men-du greide å stå opp med barnet eller overlot du det til far? Slik man lett kan antar at far forsøker her? 

AnonymBruker
Skrevet

Verken min mann eller jeg får til å sove på dagtid, men vi står da opp med barna likevel. Er barna oppe 5, ja da må vi legge oss kl.21 for å være "uthvilt". Sånn er det bare. 

Anonymkode: 8ca78...7ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge sover barnet på dagen, og når legger dere barnet for natten? Vi har vært igjennom utallige perioder med våken tidlig. Noen ganger har det hjulpet å regulere dagsøvn og leggetid, andre ganger har det ført til alt for få timer søvn i løpet av dlgnet. Uansett så har det vært en periode, og så har det gått seg til igjen. Ukene det står på er fryktelig tunge, uansett om man får til å sove på dag eller ei. I slike perioder har vi avlastet hverandre ved å bytte på å stå opp, sove på dag og legge oss tidlig. Jeg som mor trenger definitivt langt mer søvn enn samboer, og han har vært helt vidunderlig og tatt sine netter og morgener. 

Det er slitsomt når morgenen starter før fuglene skitet, men husk - det går over. Vær raus med hverandre når det står på! 

Anonymkode: bd459...669

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke helt uten grunn at man «beskylder» far for å snike seg unna. Det kryr av usolidariske dårlige fedre rundt forbi. (Sorry til dere eventuelle unntakene) 

Jada det gjør det, men å automatisk anklage far for unnasluntring på dette grunnlaget blir feil. 

Skrevet

Hvorfor kan han ikke legge seg tidligere? Jeg står opp fem hver dag men det krever jo selvsagt at jeg legger meg i fornuftig tid. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer sikkert, men han må jo bare stå opp uansett. Hva om ingen av dere hadde greid å sove på dagtid, hadde ingen av dere stått opp da? 

Etter at jeg fikk barn som våkner alt fra mellom 4 og 6 hver dag, har jeg lagt meg tidlig. Jeg kan ikke akkurat sove på jobb. 

Anonymkode: 0d1d4...010

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Unger forandrer søvnmønster, og det er veldig, veldig vanlig med ekstreme morgenfugler. Vår har alltid vært sånn. 

Ingen av oss klarer sove på dagtid. Så vi går og legger oss seinest kl 22. Opp må vi jo bare, så eneste vi får gjort noe med, er leggetiden. 

Anonymkode: e5a4a...e46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine barn var morgenfugler. Men her ser det ut til at dere må legge dere tidligere.

Babyer kan endre søvnmønster pga utvikling, mye skjer rundt 9 mnd-12 mnd. 

Anonymkode: 62727...856

AnonymBruker
Skrevet

Har dere forsøkt å legge barnet litt senere?

Anonymkode: 58a6d...ef4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...