SoWhat? Skrevet 5. august 2020 Forfatter #21 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, Kaptein Klein skrev: Er det en spesifikk sak du referer til egentlig? Veldig lite kontekst i åpningsinnlegget ditt. Hørt om poseavgiften? Du får lese bla i de trådene jeg nevnte her.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #22 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Ja, det ser jeg. Men jeg tror faktisk ikke de trådene jeg har lest om dette, har vært hverken trolling eller for å provosere altså. Nei, mulig du har rett. Jeg opplever jo ofte ting annerledes enn jeg kan lese her inne. Det er litt skummelt å være på KG etter en stund, man blir liksom litt i en sånn ''boble'' om hvordan ting er... Har dessverre fallt for det selv, at jeg tenker at alt er sånn og sånn... men ja 😛 Anonymkode: 3b571...edb
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #23 Skrevet 5. august 2020 6 minutter siden, SoWhat? skrev: Hva var det første spørsmålet? 😆 hvor kom det fra? Eh, ja. Men nå jobber jeg med service til både private og bedrifter... Selvfølgelig kan man gi bort både kleshengere og en pose. Slutt å gjør alt så vanskelig, men greit at noen kommer inn og understreker poenget mitt Når det gjelder poser kom det jo en endring for et par år siden. Jeg er femti og har aldri betalt for poser på apoteket eller på klesbutikker, men det må jeg altså nå. Det er en lovendring og det er like greit å bare forholde seg til det. Det er helt tullete å krangle på en pose til to kroner uansett om man har handlet for titusen. Problemet er vel heller at de fleste nordmenn ikke helt har vent seg til «dette nye» ig derfor tar det personlig/mener det handler om service osv. I Italia og Spania har de en ekstra avgift på restauranter som jeg ikke skjønner noe av, men sånn er det der (handler om å få maten til bordet elns). I mange land har de «turistavgift» på ting vi ikke betaler ekstra for i Norge. Jaja. Ikke noe å hisseseg opp over. Hvis du synes nordmenn yter dårlig service anbefaler jeg deg en tur til Russland og tidligere Øst-Europa. Mulig du får gratis pose, men du kan også bli slått over fingrene hvis du tar på varer i hyllene. Selv i Frankrike kan du bli nektet å komme inn i klesbutikker eller å ta ut klær fra hyller på eget initiativ. Anonymkode: 11e83...5a0 9
Kaptein Klein Skrevet 5. august 2020 #24 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Du får lese bla i de trådene jeg nevnte her. Så du har ikke hørt om poseavgiften. Du nevner jo ingen spesifikke tråder, bare oppsumerer hva du har lest tidligere av hva jeg antar er anonyme brukere på KG. So... Men http://gnierguiden.blogspot.com har et protip for de gniene fra 2010 om at man kan spørre om å få kleshenger på klesbutikken da. I scenarioet du beskriver kan det jo virke som de ikke hadde noen ekstra, så høres ut som storm i et vannglass spør du meg. 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #25 Skrevet 5. august 2020 35 minutter siden, SoWhat? skrev: Så passiv aggressiv du var da. Det sier seg selv at det fins unntak. Er bare lei av å skrive det. Kanskje dette burde vært flyttet til skråblikk og generaliseringer.... Og det er ikke problemstillingen i denne tråden? Tror jammen du akkurat underbygget poenget mitt med glans. Anonymkode: 60505...061 9
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 Forfatter #26 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og det er ikke problemstillingen i denne tråden? Tror jammen du akkurat underbygget poenget mitt med glans. Anonymkode: 60505...061 Eh... nei. Du må lese om hva passiv aggressiv betyr
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #27 Skrevet 5. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder poser kom det jo en endring for et par år siden. Jeg er femti og har aldri betalt for poser på apoteket eller på klesbutikker, men det må jeg altså nå. Det er en lovendring og det er like greit å bare forholde seg til det. Det er helt tullete å krangle på en pose til to kroner uansett om man har handlet for titusen. Problemet er vel heller at de fleste nordmenn ikke helt har vent seg til «dette nye» ig derfor tar det personlig/mener det handler om service osv. I Italia og Spania har de en ekstra avgift på restauranter som jeg ikke skjønner noe av, men sånn er det der (handler om å få maten til bordet elns). I mange land har de «turistavgift» på ting vi ikke betaler ekstra for i Norge. Jaja. Ikke noe å hisseseg opp over. Hvis du synes nordmenn yter dårlig service anbefaler jeg deg en tur til Russland og tidligere Øst-Europa. Mulig du får gratis pose, men du kan også bli slått over fingrene hvis du tar på varer i hyllene. Selv i Frankrike kan du bli nektet å komme inn i klesbutikker eller å ta ut klær fra hyller på eget initiativ. Anonymkode: 11e83...5a0 Det er vel heller TS som ikke har vent seg helt til det virker det som? Det er jo ellers en uting med plastposer i hytt og vær, og dermed med gratis plastposer (og plastkleshengere). Vi er kommet lenger i 2020, både i Norge og resten av verden får vi håpe. Anonymkode: 60505...061 10
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #28 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, SoWhat? skrev: Eh... nei. Du må lese om hva passiv aggressiv betyr Right. Anonymkode: 60505...061 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #29 Skrevet 5. august 2020 7 hours ago, SoWhat? said: Har lagt mer og mer merke til hvor trassige nordmenn er. Det kunne vært komisk, og er det tildels. Men det er ganske flaut å være vitne til denne umodenheten også. Dette gjelder når man bør yte service, og ikke minst når det gjelder å være godt vertskap. Når jeg leser at en butikkansatt avslår å gi kunden rabbat selv om denne handler dyrt, så kan jeg godta det. Men kunden får heller ikke kleshenger, for de har akkurat nok i butikken ( sløvt) Og på toppen av alt må kunden betale for posene. Nå kunne den ansatte ha gitt bort posene, men fordi kunden ble oppgitt og irritert, så tok hun betalt. Jeg lurer på, om en ansetter unger i visse butikker? Og når en inviterer folk som er veganere, så "gidder" en ikke lage noe til dem. Men be dem i bursdagsselskap skal man. Og så kommer de med en gave, liten eller stor, og får ikke noe servert??! Hva faen liksom? Og dette er noe som gjentar seg mye her inne. Folk gidder ikke ofre noe ekstra for noen. De får jammen ta til takke med det de får. Eller ikke får ofte. Eier dere ikke oppdragelse? Når en bikker en viss alder, så legger en bort trassen. Sett andre foran dere selv en gang iblant, og så får dere oppleve hvor givende det er med fornøyde gjester, og kunder. Dere får føle at dere faktisk har gjort dagen litt bedre for noen, og dere blir populære som ansatte og vertskap fordi dere yter det lille ekstra. Ta dere sammen. Nå ville jeg bare få ut dette, da der er noe som dukker opp her stadig vekk. Nå skal jeg lage istand til gjester som kommer kl 18. Hva har dette med saken å gjøre? Det er jo helt uinteressant for sånn omtrent alle som leser tråden. Eller ville du bare understreke hvor framifrå du selv er? Anonymkode: 235de...fbd 5
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 Forfatter #30 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva har dette med saken å gjøre? Det er jo helt uinteressant for sånn omtrent alle som leser tråden. Eller ville du bare understreke hvor framifrå du selv er? Anonymkode: 235de...fbd Jeg skrev det fordi jeg ikke kunne svare i tråden om noen skrev. Ikke verre enn det. Framifrå... Jeg vet jeg er en god vertinne om det var det du lurte på. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #31 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er vel heller TS som ikke har vent seg helt til det virker det som? Det er jo ellers en uting med plastposer i hytt og vær, og dermed med gratis plastposer (og plastkleshengere). Vi er kommet lenger i 2020, både i Norge og resten av verden får vi håpe. Anonymkode: 60505...061 Ja, enig i det siste. Jeg bruker bare bærenett og klesskapet mitt har kleshengere i tre fra en herreekvipasje på 50-tallet. Noenganger kjøper jeg noe som ikke får plass i bærenettene mine, og da må jeg nesten få/betale for en pose for å få fraktet det hjem på bussen. Anonymkode: 11e83...5a0 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #32 Skrevet 5. august 2020 21 minutter siden, SoWhat? said: Jeg skrev det fordi jeg ikke kunne svare i tråden om noen skrev. Ikke verre enn det. Framifrå... Jeg vet jeg er en god vertinne om det var det du lurte på. Tror du virkelig at folk går av skaftet hvis du ikke sporenstreks svarer i en tråd du har opprettet? Og nei, det er meg rivende likegyldig om du er en god vertinne eller ei. Igjen, hva skal jeg med den informasjonen? (Strengt tatt er det vel gjestene som skal avgjøre om vertskapet er godt eller ikke, ikke vertinna selv ...) Anonymkode: 235de...fbd 5
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 Forfatter #33 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror du virkelig at folk går av skaftet hvis du ikke sporenstreks svarer i en tråd du har opprettet? Og nei, det er meg rivende likegyldig om du er en god vertinne eller ei. Igjen, hva skal jeg med den informasjonen? (Strengt tatt er det vel gjestene som skal avgjøre om vertskapet er godt eller ikke, ikke vertinna selv ...) Anonymkode: 235de...fbd Du har helt rett. Det er gjestene som avgjør det. Og derfor er det fint med tilbakemeldinger fra dem. Og at folk gjerne kommer når man inviterer.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #34 Skrevet 5. august 2020 2 hours ago, SoWhat? said: Det sier seg selv at det fins unntak. Er bare lei av å skrive det. Mens andre er lei av generalisering og svartmaling. Når man generaliserer så "treffer" man andre enn de man ønsker å treffe, men det er som regel ikke så nøye for "trassige nordmenn". 😂 Anonymkode: 3f825...78e 4
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 Forfatter #35 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mens andre er lei av generalisering og svartmaling. Når man generaliserer så "treffer" man andre enn de man ønsker å treffe, men det er som regel ikke så nøye for "trassige nordmenn". 😂 Anonymkode: 3f825...78e ?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #36 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, SoWhat? said: ? *Whoosh* Anonymkode: 3f825...78e 4
Frøkensina Skrevet 5. august 2020 #37 Skrevet 5. august 2020 Nei Norge er nok ikke fremst på service, men det er ikke pga trass. Rent historisk har vi ikke vært rike lenge og det er rett og slett ikke kultur for det på samme måte som mange andre steder. Det er ikke noen kultur her for å variere priser etter kunder og gi enkelte fordeler eller en haug kleshengere, så ansatte kan ikke bare gjøre dette, da risikerer de jo masse trøbbel på jobben. Du sauser sammen flere ulike ting her føler jeg uten å forstå helt og samtidig setter du det på spissen. Jeg er ikke en dårligere venninne om jeg ikke er god på matlaging og oppvarting feks, kanskje jeg bidrar med andre ting i vennekretsen og viser venninnene mine at jeg bryr meg om de på andre måter. Jeg synes du blir litt blind på meningene dine rundt disse temaene, og husk at kg ikke er noe speil på samfunnet heldigvis 😅 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #38 Skrevet 5. august 2020 Snakk om å bli fornærmet over en tråd hvor mange synes det sosiale er viktigere enn lunsjen (ja, jeg husker deg fra lunsj-tråden og div andre tråder). Bare fordi ikke alle legger pålegg på fat, gir deg gratis poser eller er som deg på alle måter så betyr ikke det at man er trassig. Vi har alle forskjellige prioriteringer og verdier. Jeg feks bruker gjenbruksposer som jeg har betalt for pga miljø. Har selv jobbet i butikk og det er ikke lov å gi bort poser selv om man gjør det av og til hvis kunden trenger en ekstra etter betaling og har vært hyggelig (hender jeg da av og til puttet en kr i kassa fra egen lomme). Ufine mennesker som uttrykker at de har krav på gratis poser får ikke samme godvilje. Jeg hater å være vertinne (Middagsselskaper osv) og byr heller på det jeg har/ noe enkelt og god omsorg og sosial hygge. Er det ikke greit at vi er forskjellige uten å passivt aggressivt fortelle at du skal «lage istand for gjester» som oser av «jeg er bedre enn dere med min gjestfrihet» holdning. Anonymkode: fc785...d22 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #39 Skrevet 5. august 2020 Var det så vanskelig å skjønne hva Ts mente? Og at Ts selvfølgelig ikke mener ALLE? 🤔 Jeg (er nordmann selv og) kom på to eksempler til listen over trassige oppførsel. 1. Jeg har hørt flere klage på at det kommer en muslim i barnebursdagen, og vertskapet vil absolutt servere pølser av gris, og skal ikke endre noe i planen pga noen «har valgt å ikke spise svin». Å kjøpe inn en pakke kyllingpølser/eller noe annet i tillegg er veldig problematisk for mange. La heller barnet være sulten, siden han/hun er muslim. 🤦🏼♀️ 2. Besteforeldre og barnebarn. Man skal visst aldri kunne forvente at ens egne foreldre vil passe barnebarna, når man er så dum og har valgt å få barn. 🤦🏼♀️ Nr 2 er gjenganger inne på familie-forumet. Anonymkode: 7163b...0e2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #40 Skrevet 6. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Var det så vanskelig å skjønne hva Ts mente? Og at Ts selvfølgelig ikke mener ALLE? 🤔 Jeg (er nordmann selv og) kom på to eksempler til listen over trassige oppførsel. 1. Jeg har hørt flere klage på at det kommer en muslim i barnebursdagen, og vertskapet vil absolutt servere pølser av gris, og skal ikke endre noe i planen pga noen «har valgt å ikke spise svin». Å kjøpe inn en pakke kyllingpølser/eller noe annet i tillegg er veldig problematisk for mange. La heller barnet være sulten, siden han/hun er muslim. 🤦🏼♀️ 2. Besteforeldre og barnebarn. Man skal visst aldri kunne forvente at ens egne foreldre vil passe barnebarna, når man er så dum og har valgt å få barn. 🤦🏼♀️ Nr 2 er gjenganger inne på familie-forumet. Anonymkode: 7163b...0e2 Selv om man problematiserer (med rette) premissene for generaliseringen denne tråden legger opp til, betyr det ikke at man henger seg opp i at TS ikke mente ALLE. Det er bare at det finnes treffende generaliseringer og ikke treffende generaliseringer, og det som trekkes fram i åpningsinnlegget i denne tråden er så definitivt eksempel på det siste. Dine to eksempler er det samme. Første eksempel har å gjøre med fordommer, evt rasisme, og det finner man overalt i verden, ikke bare i Norge (men dessverre også her). Andre eksempel har alt å gjøre med hvor man selv står, dvs om man er besteforelder eller forelder, hvordan forholdet mellom de to generasjonene er, om barna er godt oppdratt eller ikke, om besteforeldrene har sykdommer/smerter som barna ikke tar på alvor, generelt om å kanskje være blinde for andres liv og problemer, og like blinde for sine egne urimeligheter og oppheng.... Man trenger kontekst og nyanseringer. Ikke en generaliserende tråd der noen egentlig skal lufte sine private frustrasjoner ved å påstå at de er typiske for hele befolkningen i landet der man poster denne tråden. Anonymkode: 60505...061 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå