SoWhat? Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 (endret) Har lagt mer og mer merke til hvor trassige nordmenn er. Det kunne vært komisk, og er det tildels. Men det er ganske flaut å være vitne til denne umodenheten også. Dette gjelder når man bør yte service, og ikke minst når det gjelder å være godt vertskap. Når jeg leser at en butikkansatt avslår å gi kunden rabbat selv om denne handler dyrt, så kan jeg godta det. Men kunden får heller ikke kleshenger, for de har akkurat nok i butikken ( sløvt) Og på toppen av alt må kunden betale for posene. Nå kunne den ansatte ha gitt bort posene, men fordi kunden ble oppgitt og irritert, så tok hun betalt. Jeg lurer på, om en ansetter unger i visse butikker? Og når en inviterer folk som er veganere, så "gidder" en ikke lage noe til dem. Men be dem i bursdagsselskap skal man. Og så kommer de med en gave, liten eller stor, og får ikke noe servert??! Hva faen liksom? Og dette er noe som gjentar seg mye her inne. Folk gidder ikke ofre noe ekstra for noen. De får jammen ta til takke med det de får. Eller ikke får ofte. Eier dere ikke oppdragelse? Når en bikker en viss alder, så legger en bort trassen. Sett andre foran dere selv en gang iblant, og så får dere oppleve hvor givende det er med fornøyde gjester, og kunder. Dere får føle at dere faktisk har gjort dagen litt bedre for noen, og dere blir populære som ansatte og vertskap fordi dere yter det lille ekstra. Ta dere sammen. Nå ville jeg bare få ut dette, da der er noe som dukker opp her stadig vekk. Nå skal jeg lage istand til gjester som kommer kl 18. Endret 5. august 2020 av SoWhat? 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #2 Skrevet 5. august 2020 Ja jeg er så enig! 😊 Anonymkode: ecc33...1ab 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 3 timer siden, SoWhat? skrev: Har lagt mer og mer merke til hvor trassige nordmenn er. Det kunne vært komisk, og er det tildels. Men det er ganske flaut å være vitne til denne umodenheten også. Dette gjelder når man bør yte service, og ikke minst når det gjelder å være godt vertskap. Når jeg leser at en butikkansatt avslår å gi kunden rabbat selv om denne handler dyrt, så kan jeg godta det. Men kunden får heller ikke kleshenger, for de har akkurat nok i butikken ( sløvt) Og på toppen av alt må kunden betale for posene. Nå kunne den ansatte ha gitt bort posene, men fordi kunden ble oppgitt og irritert, så tok hun betalt. Jeg lurer på, om en ansetter unger i visse butikker? Og når en inviterer folk som er veganere, så "gidder" en ikke lage noe til dem. Men be dem i bursdagsselskap skal man. Og så kommer de med en gave, liten eller stor, og får ikke noe servert??! Hva faen liksom? Og dette er noe som gjentar seg mye her inne. Folk gidder ikke ofre noe ekstra for noen. De får jammen ta til takke med det de får. Eller ikke får ofte. Eier dere ikke oppdragelse? Når en bikker en viss alder, så legger en bort trassen. Sett andre foran dere selv en gang iblant, og så får dere oppleve hvor givende det er med fornøyde gjester, og kunder. Dere får føle at dere faktisk har gjort dagen litt bedre for noen, og dere blir populære som ansatte og vertskap fordi dere yter det lille ekstra. Ta dere sammen. Nå ville jeg bare få ut dette, da der er noe som dukker opp her stadig vekk. Nå skal jeg lage istand til gjester som kommer kl 18. Det er en uting å generalisere en hel gruppe, i dette tilfellet for sikkerhets skyld en hel nasjon, på bakgrunn av tråder du leser på et nettforum. Eksemplene du nevner bærer ellers stort preg av å ha utspring i helt ulike kontekster og forutsetninger, som får noe felles bare i din fortolkning. Gjengivelsen din virker også som den er alt annet enn balansert, for å si det forsiktig. Ellers anbefaler jeg å lese seg opp på fenomenet projisering. Det handler kort fortalt om at man tillegger omgivelsene ansvaret for de negative følelsene man går og føler på: https://lederne.no/2019/08/06/projisering-pa-deg-selv-kjenner-du-ikke-andre/ Sitat Hvorfor tillegger vi omgivelsene reaksjoner og væremåter som egentlig tilhører oss selv? Altså en feiloppfatning mellom hva som skjer her hos meg og der hos deg, for gjennom projisering blir vi gjerne fordomsfulle og generaliserende. Idet vi legger våre forestillinger over på andre, er vi bare opptatt av den andre og i liten grad oppmerksomme på oss selv Lykke til videre! Anonymkode: 60505...061 11
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 Kan du utdype mer hva du mener med service? Og hva annet? Anonymkode: 3b571...edb 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 Plastposer tror jeg må holdes utenfor. Nå betaler jeg for poser overalt, klesbutikker, glass- og interiørbutikker, apoteket osv uansett hva jeg har handlet for, mens før var det bare på matbutikker. Dette er vel noe som er politisk bestemt, og handler altså ikke om service. Dette med tilrettelegging for veganere nå i 2020 er bare et problem på KG (stort sett), etter min erfaring. Nå har jo stort sett alle restauranter minst en vegansk rett på menyen, f. eks. Ellers er jo nordmenn ganske forskjellige også, selv om mye sikkert oppleves likt når man ser det utenfra. Mye kommer nok an på bakgrunnen den enkelte nordmann har, hvilket miljø hun er oppvokst i, utdannelsesnivå osv - de vanlige sosioøkonomiske og kulturelle faktorene. Anonymkode: 11e83...5a0 7
youcancallmejune Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 Norsketrassen kommer godt til syne når det blir satt grenser for hva vi får og ikke får gjøre, som med coronarestriksjonene. Da oppfører nordmenn seg som de drøyeste Trump-tilhengerne. Ingen skal komme her og bestemme over dem. De reiser til syden eller på hytta så mye de vil, takk. 5
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en uting å generalisere en hel gruppe, i dette tilfellet for sikkerhets skyld en hel nasjon, på bakgrunn av tråder du leser på et nettforum. Eksemplene du nevner bærer ellers stort preg av å ha utspring i helt ulike kontekster og forutsetninger, som får noe felles bare i din fortolkning. Gjengivelsen din virker også som den er alt annet enn balansert, for å si det forsiktig. Ellers anbefaler jeg å lese seg opp på fenomenet projisering. Det handler kort fortalt om at man tillegger omgivelsene ansvaret for de negative følelsene man går og føler på: https://lederne.no/2019/08/06/projisering-pa-deg-selv-kjenner-du-ikke-andre/ Lykke til videre! Anonymkode: 60505...061 Så passiv aggressiv du var da. Det sier seg selv at det fins unntak. Er bare lei av å skrive det. Kanskje dette burde vært flyttet til skråblikk og generaliseringer....
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 Forfatter #8 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Plastposer tror jeg må holdes utenfor. Nå betaler jeg for poser overalt, klesbutikker, glass- og interiørbutikker, apoteket osv uansett hva jeg har handlet for, mens før var det bare på matbutikker. Dette er vel noe som er politisk bestemt, og handler altså ikke om service. Dette med tilrettelegging for veganere nå i 2020 er bare et problem på KG (stort sett), etter min erfaring. Nå har jo stort sett alle restauranter minst en vegansk rett på menyen, f. eks. Ellers er jo nordmenn ganske forskjellige også, selv om mye sikkert oppleves likt når man ser det utenfra. Mye kommer nok an på bakgrunnen den enkelte nordmann har, hvilket miljø hun er oppvokst i, utdannelsesnivå osv - de vanlige sosioøkonomiske og kulturelle faktorene. Anonymkode: 11e83...5a0 Selvfølgelig kan det handle om service. Vedkommende skrev det jo selv. At hun ikke ville gi de gratis fordi kunden ble irritert. Kleshengere bør en også få med når en handler for 2000.
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan du utdype mer hva du mener med service? Og hva annet? Anonymkode: 3b571...edb Det er bare å lese rundt her det. På trådene om dumme ting kunder og ansatte sier. Og ang vertskap så florerer det med tråder om hva de kan slippe unna med, og hvor lite de gidder å gjøre for gjester. Bare å lese her Endret 5. august 2020 av SoWhat?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #10 Skrevet 5. august 2020 58 minutter siden, youcancallmejune skrev: Norsketrassen kommer godt til syne når det blir satt grenser for hva vi får og ikke får gjøre, som med coronarestriksjonene. Da oppfører nordmenn seg som de drøyeste Trump-tilhengerne. Ingen skal komme her og bestemme over dem. De reiser til syden eller på hytta så mye de vil, takk. Dette! Så mange trassige nordmenn nå. Ble selv overrasket. Anonymkode: 788a9...a15 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Det er bare å lese rundt her det. På trådene om dumme ting kunder og ansatte sier. Og ang vertskap så florerer det med tråder om hva de kan slippe unna med, og hvor lite de gidder å gjøre for gjester. Bare å lese her Jeg tror ikke kg er representativt for den jevne nordmann. Anonymkode: 11e83...5a0 6
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 Forfatter #12 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke kg er representativt for den jevne nordmann. Anonymkode: 11e83...5a0 Det er ihverfall mange tråder om det her. Nei, jeg vet ikke jeg. Hm... 🙂
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 Helt enig med deg, det er rett å slett flaut hvordan enkelte driver på, skulle tro de var 3 år.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #14 Skrevet 5. august 2020 59 minutter siden, youcancallmejune skrev: Norsketrassen kommer godt til syne når det blir satt grenser for hva vi får og ikke får gjøre, som med coronarestriksjonene. Da oppfører nordmenn seg som de drøyeste Trump-tilhengerne. Ingen skal komme her og bestemme over dem. De reiser til syden eller på hytta så mye de vil, takk. Mange har også bestemt seg på forhånd for at de ikke kommer til å klare å bruke munnbind, fordi de ikke får puste og kommer til å besvime av oksygenmangel, og det er klamt. Merkelig nok har jeg aldri hørt om dødsfall blant leger/sykepleiere/tannleger på grunn av munnbindbruk. Anonymkode: af17e...99c 5
Kaptein Klein Skrevet 5. august 2020 #15 Skrevet 5. august 2020 (endret) 5 timer siden, SoWhat? skrev: Har lagt mer og mer merke til hvor trassige nordmenn er. Det kunne vært komisk, og er det tildels. Men det er ganske flaut å være vitne til denne umodenheten også. Dette gjelder når man bør yte service, og ikke minst når det gjelder å være godt vertskap. Når jeg leser at en butikkansatt avslår å gi kunden rabbat selv om denne handler dyrt, så kan jeg godta det. Men kunden får heller ikke kleshenger, for de har akkurat nok i butikken ( sløvt) Og på toppen av alt må kunden betale for posene. Nå kunne den ansatte ha gitt bort posene, men fordi kunden ble oppgitt og irritert, så tok hun betalt. Jeg lurer på, om en ansetter unger i visse butikker? Har du noengang gjort et ærlig stykke arbeid i hele ditt liv? En ordinær ansatt kan ikke bare gi ut gratis saker og ting hvis det ikke foreligger rabattordninger eller rutiner for det fra bedriftens side. Hvorfor skulle kunden plutselig få en kleshenger fra butikkens eget inventar som de trenger? Poser betaler man for uavhengig hvor mye man kjøper, ser virkelig ikke problemet. Vi befinner oss i Norge der prisene som regel er fastsatte uavhengig av volum for privatkunder, ikke på en bazar i Istanbul der man kan prute på prisene. Endret 5. august 2020 av Kaptein Klein 11
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #16 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Kaptein Klein skrev: Har du noengang gjort et ærlig stykke arbeid i hele ditt liv? En ordinær ansatt kan ikke bare gi ut gratis saker og ting hvis det ikke foreligger rabattordninger eller rutiner for det fra bedriftens side. Hvorfor skulle kunden plutselig få en kleshenger fra butikkens eget inventar som de trenger? Poser betaler man for uavhengig hvor mye man kjøper, ser virkelig ikke problemet. Vi befinner oss i Norge der prisene som regel er fastsatte uavhengig av volum for privatkunder, ikke på en bazar i Istanbul der man kan prute på prisene. 🙌🏻🙌🏻🙌🏻 Anonymkode: fc785...d22 2
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 Forfatter #17 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, Kaptein Klein skrev: Har du noengang gjort et ærlig stykke arbeid i hele ditt liv? En ordinær ansatt kan ikke bare gi ut gratis saker og ting hvis det ikke foreligger rabattordninger eller rutiner for det fra bedriftens side. Hvorfor skulle kunden plutselig få en kleshenger fra butikkens eget inventar som de trenger? Poser betaler man for uavhengig hvor mye man kjøper, ser virkelig ikke problemet. Vi befinner oss i Norge der prisene som regel er fastsatte uavhengig av volum, ikke på en bazar i Istanbul der man kan prute på prisene. Hva var det første spørsmålet? 😆 hvor kom det fra? Eh, ja. Men nå jobber jeg med service til både private og bedrifter... Selvfølgelig kan man gi bort både kleshengere og en pose. Slutt å gjør alt så vanskelig, men greit at noen kommer inn og understreker poenget mitt
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #18 Skrevet 5. august 2020 16 minutter siden, SoWhat? skrev: Det er ihverfall mange tråder om det her. Nei, jeg vet ikke jeg. Hm... 🙂 Veldig mange bruker kg for å ventilere, provosere, trolle eller krangle. Kg utgjør ikke heller et representativt utvalg av befolkningen. Anonymkode: 11e83...5a0 5
Kaptein Klein Skrevet 5. august 2020 #19 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Hva var det første spørsmålet? 😆 hvor kom det fra? Eh, ja. Men nå jobber jeg med service til både private og bedrifter... Selvfølgelig kan man gi bort både kleshengere og en pose. Slutt å gjør alt så vanskelig, men greit at noen kommer inn og understreker poenget mitt Er det en spesifikk sak du referer til egentlig? Veldig lite kontekst i åpningsinnlegget ditt. Hørt om poseavgiften? 8
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 Forfatter #20 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange bruker kg for å ventilere, provosere, trolle eller krangle. Kg utgjør ikke heller et representativt utvalg av befolkningen. Anonymkode: 11e83...5a0 Ja, det ser jeg. Men jeg tror faktisk ikke de trådene jeg har lest om dette, har vært hverken trolling eller for å provosere altså. Nei, mulig du har rett. Jeg opplever jo ofte ting annerledes enn jeg kan lese her inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå