AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 En utbygger har tatt kontakt og er interessert i et møte angående å kjøpe huset/ eiendommen min. Dette er jeg absolutt interessert i, og vi skal ha et møte om noen uker. Nå vil jeg bare forberede meg litt, og det har dukket opp noen spørsmål. Noen har kanskje erfaring med dette? Er det nå lurt at jeg får en ny takst før møtet? Det er jo egentlig likegyldig hva slags stand huset er i da det vil bli revet uansett, så kanskje det er bortkastet? Hvordan sikrer jeg at jeg får riktig pris for eiendommen? Bør jeg høre med flere utbyggere? Hvordan finner jeg markedspris? Bør jeg involvere en megler, eller holder det med advokat? Hvis det blir salg, hvor lenge er det vanlig at man får bli boende før de tar over/river? Jeg har jo ikke funnet noe annet sted å bo foreløpig. Hvis huset skal rives, hvor mye kan stå igjen av inventar, for eksempel garderobeskap? På forhånd takk for svar. Anonymkode: 80d4f...7bc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #2 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan sikrer jeg at jeg får riktig pris for eiendommen? Bør jeg høre med flere utbyggere? Hvordan finner jeg markedspris? Ved å få en verdivurdering av 2-3 forskjellige meglere. Det samme du ville gjort når du skal selge boligen på vanlig måte. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det blir salg, hvor lenge er det vanlig at man får bli boende før de tar over/river? Jeg har jo ikke funnet noe annet sted å bo foreløpig. Dette avgjør dere på kontraktsmøte på samme måte som et vanlig salg. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis huset skal rives, hvor mye kan stå igjen av inventar, for eksempel garderobeskap? Dette må du bli enig med kjøper om på kontraktsmøte. Anonymkode: 087a2...a82 1
Brunello Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 Husk at det kan bli snakk om skatt på salgsprisen dersom salget anses som et tomtesalg, jf. nylig avsagt dom i Asker og Bærum tingrett. Hvor mye som skal stå igjen kommer helt an på utbyggers planer. Noen ganger tar det lang tid før huser rives, slik at det blir snakk om utleie av eiendommen en tid. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 4 timer siden, Brunello skrev: Husk at det kan bli snakk om skatt på salgsprisen dersom salget anses som et tomtesalg, jf. nylig avsagt dom i Asker og Bærum tingrett. Jeg har bodd i huset i mange år, har arvet det. Men huset er slitent og tomten er romslig. Hvem kan finne på å "anse" salget som tomtesalg? Håper jo ikke det skjer, man har vel rett til å selge til hvem man vil? Anonymkode: 80d4f...7bc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd i huset i mange år, har arvet det. Men huset er slitent og tomten er romslig. Hvem kan finne på å "anse" salget som tomtesalg? Håper jo ikke det skjer, man har vel rett til å selge til hvem man vil? Anonymkode: 80d4f...7bc Skatteetaten? 🤷♀️ Anonymkode: c77f3...1a8
newman01 Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 Kan man selge det til et nyopprettet firma for å sette ny inngangsverdi? Eller på andre måter få økt inngangsverdi slik at skattemessig verdistigning blir minst mulig? Kanskje lurt å brenne noen kroner på en slu advokat..
Brunello Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd i huset i mange år, har arvet det. Men huset er slitent og tomten er romslig. Hvem kan finne på å "anse" salget som tomtesalg? Håper jo ikke det skjer, man har vel rett til å selge til hvem man vil? Anonymkode: 80d4f...7bc Dersom du får 20 mill for et hus til 8 som deretter rives, er det i realiteten en tomt du selger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå