Bree Skrevet 16. juli 2005 #41 Skrevet 16. juli 2005 Jeg har ingen problemer med avholdsfolk så lenge de ikke har problemer med meg som tar et glass vin i ny og ne. Man må kunne akseptere hverandre. Jeg vet om avholdsfolk som hadde en sønn som skulle gifte seg. Det endte opp med at hele bryllupet ble alkoholfritt - fordi avholdsfolkene ikke ville være sammen med folk som nyter alkohol. Og bryllupet ble så klamt og kjedelig at ikke-avholdfolkene bare satt og vred seg på stolene ... ← Et sånt bryllup har jeg også vært i, og det var gørrkjedelig! For å "få i gang" stemningen ble det arrangert en masse grusomme leker og det var et lass av sanger som måtte synges. Ellers synes jeg det er bemerkelsesverdig at bare GreenSky og jeg er de eneste som tør innrømme at vi ser på avholdsfolk som gruppe som litt kjedelige. Tror det er ganske mange flere her som f.eks ville takket nei til å dra på en fest med bare avholdsfolk! Jeg har ennå til gode å møte et avholdsmenneske som ikke gikk hjem lenge før alle andre, men jeg har kanskje bare vært uheldig? Eller så holder min omgangskrets ut veeldig langt utover natten?
aline Skrevet 16. juli 2005 #42 Skrevet 16. juli 2005 faren min var avholdsmannen som var med på alt, aldri dro hjem først og overhode ikke ble oppfattet som kjedelig. men det er klart, siden hele familien og mange andre jeg kjenner er avholds, så kjenner jeg vel såpass mange at det bare skulle mangle om jeg ikke kjente flere som faktisk IKKE er kjedelige. kjenner avholdsfolk som er kjedelige også, men jeg kjenner ikke-avholdsfolk som er akkurat like kjedelige. det er faktisk ikke slik at man må være kjedelig for å velge avholdslivet, man trenger heller ikke være ødelagt fra barndommen eller være religiøs eller påtrengende på andre. det er minst like mange ikke-avholdsfolk som ikke aksepterer at andre ikke drikker, som det er andre veien. at det kanskje ikke er alle som tør innrømme at de ser på avholdsfolk som litt kjedeligere, er vel kanskje fordi de vet det er en fordom og også ser at selv om man kanskje tenker slik, så vet man at det antagelig ikke er rett, og da er det like greit å ikke flæsje sine fordommer bestandig. man kan ha fordommer uten å ønske å innrømme dem, fordi man vet de er nettopp fordommer og ikke sannheter.
Gjest Guest Skrevet 16. juli 2005 #43 Skrevet 16. juli 2005 Jeg drikker ikke alkohol. Og det er et personlig valg som jeg har tatt i voksen alder. Varofte på fest med alkohol da jeg var ung. I dag er jeg 36 år og mor til to store barn. Stemmer værken KrF,er relgiøs eller noen festbrems. Men hvorfor må man drikke for å ha det gøy? Er det bestandig morro å drikke? Jeg liker ikke det alkohol gjør med meg , følelsen av å ikke ha kontroll over meg selv. Drikkekulturen vi har i Norge. Drikk mest mulig på kortesmulig tid. Vi må tenke på barna og ungdomen som har oss voksne som forbilder. De tar etter oss og drikker like mye og det er skremende synes jeg. Det er mangt et liv som blir ødelagt p.g.a alkoholmisbruk.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. juli 2005 #44 Skrevet 16. juli 2005 Som avholdsmenneske var det kun en gang jeg dro hjem først fra en fest. Det var da jeg som 16-åring fikk beskjed om at jeg ikke hadde no der å gjøre om jeg ikke drakk. Eller har jeg vært på både vorspiel og nachspiel og drukket cola. Jeg har prata med folk, ledd, danset, sunget karaoke. Jeg har til og med kyssa menn jeg ikke var forelsket i. Høres jeg fortsatt kjedelig ut?
Gjest Melk Skrevet 16. juli 2005 #45 Skrevet 16. juli 2005 (endret) Har et par venner som er avholds, og de er slettes ikke kjedelige. Jeg har også vært i flere miljøer det avholdenhet har vært en selvfølge. Det har vært null problem, og det har vært gøy. Men her har det ikke vært fester (ikke at det gjør noe, men de kan derfor ikke helt sammenliknes). Det jeg imidlertid har oppdaget, er at jeg foretrekker fester der avholdsfolket er i mindretall. Var på en avholdsfest en gang, der det var lov å ta med drikke. Jeg og en annen satt med vin, de andre drakk brus. Jeg drakk selvsagt ikke hele denne vinen, det hadde blitt for dumt. Alle satt pent på stolene sine og pratet og spiste kake og potetgull, med lav musikk. En veldig hyggelig kveld, men slettes ikke gøy eller fest, etter mine begreper. Mer noe a la kaffeslaberas. Utdrikningslag der de fleste var avholds ble også litt rart. Hadde vært like greit om alle ikke drakk. Ble også type kaffeslaberas, med en og annen lek. Husker jeg leste et intervju med Juvente en gang, der var det lagt vekt på hvor kreisi og skikkelig gærne de var, og hvor mye festlige tøysete leker de hadde på fester. Hørtes ikke akkurat ut som min type fest det heller. Endret 16. juli 2005 av Melk
Gjest Melk Skrevet 16. juli 2005 #46 Skrevet 16. juli 2005 (endret) dobbel Endret 16. juli 2005 av Melk
Gjest Guest Skrevet 16. juli 2005 #47 Skrevet 16. juli 2005 For å huke tak i bryllupet til Leola over her: Ja, hvorfor er det slik, at hvis noen avholds skal i bryllupet- elle rnoen av de som skal arrangere bryllupet er avholds- hvorfor skal gjestene nektes vin da??!! Selv om verten er kjedelg behøver vel ikke gjestene lide for det? Deteneste verten oppnår er at folk drikker før de kommer, samt at de har en flaske på innerlommen. Jeg var i et bryllup en gang der 2 personer var avholds, også måtte alle de andre 50 gjestene innrette seg etter det...helt sykt!!! Jeg og flere med meg drakk selvfølgelig vin før vi dro dit, ellers hadde det ikke blitt like gøy. Vin er det lille ekstra som man unner seg ved festlige anledninger (og i hverdagen).
aline Skrevet 16. juli 2005 #48 Skrevet 16. juli 2005 jeg er mye på fester og tilstelninger hvor det drikkes minimalt. Det er ikke fordi flesteparten er avholds, men vi drikker bare ikke noe særlig. vi danser endel da, siden vi er dansere. men vi har høy musikk, det er flørting, fleiping, latter og moro, vi holder det gående til sene nattetimer. noen få drikker nok, men de er heller sjeldne, mye fordi endel er nødt til å kjøre for å komme til og fra. ikke kan det sammenlignes med kaffeslabras heller. vi holder oss unna selskapsleker, for det er det de færreste som synes er moro. en grunn til at avholdsfolk kanskje ikke ønsker å servere alkohol i sine brylluper, kan jo være at selv om de fint kan akseptere at andre drikker, så er det jo ikke sikkert de ønsker å betale masse penger for at andre skal få drikke alkohol når de selv har ett prinsipp imot bruk av alkohol. åpner de for at dere selv kan ta med eller kjøpe om det er på hotell, så er det jo greit. og selv om jeg nok er litt rart oppdratt, og ikke er avholds, så må jeg si ta jeg stadig blir litt over at flere MÅ ha alkohol for å kunne ha det moro, som har blitt nevnt i innlegg over her. ikke alkohol= kaffeslabras/kjedelig alkoho=fest/moro den synes jeg faktisk er litt trist.
aline Skrevet 16. juli 2005 #49 Skrevet 16. juli 2005 Husker jeg leste et intervju med Juvente en gang, der var det lagt vekt på hvor kreisi og skikkelig gærne de var, og hvor mye festlige tøysete leker de hadde på fester. Hørtes ikke akkurat ut som min type fest det heller. ← må si meg enig i at endel som ihvertfall VAR i ungdoms avholdsforeninger, overdrev og dro ting i en retning som gjorde at ihvertfall jeg aldri engang ville vurdert å bli med der, uansett om jeg hadde forblitt avholds. så flere ganger når jeg var yngre slike gjenger, og kjente gjerne noen av dem. skygget også gjerne banen, for jeg var gjerne litt flau over deres overdrevne oppførsel. de oppførte seg jo enda dummere en drita fulle folk, bare for å vise at "vi kan og være kreisi og gærne og ha det gøy, helt uten alkohol".... det blir for dumt for meg.
kula Skrevet 16. juli 2005 #50 Skrevet 16. juli 2005 Kjenner et par som er avholdsmennesker, og de to er som natt og dag! Har møtt på kompisen min på fest mange ganger, og han har ikke rørt en dråpe! Han er der for å ha det morro han også, og møte venner han kanskje ikke har sett på en stund. Han driter i at jeg har tatt meg en ice eller 2, og jeg driter i at han er edru. Vi er venner som har det morro! Venninna mi derrimot, sender meg morderblikk bare jeg prater om festen kvelden før... Det kan være slitsomt en gang i blandt det også... Har jeg hatt det morro med noe "innenfor", så kan jeg på en måte ikke fortelle henne det. Så jeg har et veldig splittet syn på avholdsfolk
Gjest Bellatrix Skrevet 16. juli 2005 #51 Skrevet 16. juli 2005 Kan være enig i at "fester" i avholdsmiljøer fort blir litt krampeaktig eller bare som et kaffeslaberas.
Gjest Guest Skrevet 16. juli 2005 #52 Skrevet 16. juli 2005 Konklusjon: Avholdsfolk er kjedelige alene eller når de er i flertall. Når de er sammen med oss vanlige mennsker skjerper noen av dem seg, og de kreisi danserne (gud forby om det ikke også er slike boggiewoggieoggie-folk) oppfører seg som allltid som karismatiske gladkristne som alltid har det gøy.
Gjest Guest Skrevet 16. juli 2005 #53 Skrevet 16. juli 2005 Men hvorfor må man drikke for å ha det gøy? Er det bestandig morro å drikke? Jeg liker ikke det alkohol gjør med meg , følelsen av å ikke ha kontroll over meg selv. Drikkekulturen vi har i Norge. Drikk mest mulig på kortesmulig tid. Vi må tenke på barna og ungdomen som har oss voksne som forbilder. De tar etter oss og drikker like mye og det er skremende synes jeg. Det er mangt et liv som blir ødelagt p.g.a alkoholmisbruk. ← Dette er jo et helt feil syn? Henger meg på Tusselines uttalelse, om at enkelte faktisk har et ganske forvrengt syn på alkohol. Du sier: "hvorfor skal vi drikke for å ha det gøy?". Tenk på at alkohol ikke bare blir brukt til misbruk, men at folk også drikker alkohol fordi det de liker SMAKEN av det!! La oss ta Frankrike som eksempel. Her er vin en del av hverdagen og kulturen, men har det skadet barna? Nei, fordi det blir ikke misbrukt i like stor grad som i Norge! Alkohol har ingen skadevirkninger på omgivelsene, om det ikke misbrukes. Jeg er rett og slett sjokket over folks syn på alkohol!
liv Skrevet 16. juli 2005 #54 Skrevet 16. juli 2005 Jeg er ikke helt avholds men jeg drikker sjelden, hvorfor drikke alkohol når det meste ikke smaker så godt? Hvorfor drikke øl når jeg synes cola er bedre liksom? Og jeg er så lei av maset om " kom igjen da, ta deg en øl/cider!" Jeg liker ikke øl og ser ikke grunnen til å bøte nedpå noe som ikke er godt. Mannen min drikker også veldig sjelden men det er av personlige grunner!
Gjest Guest Skrevet 16. juli 2005 #55 Skrevet 16. juli 2005 Konklusjon: Avholdsfolk er kjedelige alene eller når de er i flertall. Når de er sammen med oss vanlige mennsker skjerper noen av dem seg, og de kreisi danserne (gud forby om det ikke også er slike boggiewoggieoggie-folk) oppfører seg som allltid som karismatiske gladkristne som alltid har det gøy. ← Ha ha... Enten er de karismatisk gladkristne, eller de har hatt alkoholikere i familien. Pinsemeninghets-vibber og jubaluba..
Gjest Darcy Skrevet 16. juli 2005 #56 Skrevet 16. juli 2005 Jeg syns ikke avholdsfolk er kjedelige fordi de er avholdsfolk, nei. Det skal nok endel mer til enn som så før man kan uttale seg om folk er kjedelige, skulle jeg mene. Hvis jeg er kjedelig fordi jeg heller foretrekker å ha brus i glasset mitt istedenfor å drikke øl eller drinker, så er det helt iorden. Personligheten er det som avgjør om folk er kjedelige eller ikke, i mine øyne, ikke hva man har i glasset sitt.
Gjest Hel Skrevet 16. juli 2005 #57 Skrevet 16. juli 2005 (endret) Jeg er 'avholds' men kun fordi jeg ikke liker øl eller vin. Synes det smaker helt jævli. Men nå er det også det eneste jeg har smakt som har alkohol i seg. Finner jeg noe som smaker godt, sier jeg ikke nei takk. Og jeg er verken kristen eller kommer fra et hjem med alkoholikere. Og, nei jeg synes ikke avholdsfolk er kjedelige. Endret 16. juli 2005 av CocoPuff
Gjest Devil's Spawn Skrevet 17. juli 2005 #58 Skrevet 17. juli 2005 Jeg er ikke avholds og er drit kjedelig.
Gjest GreenSky Skrevet 18. juli 2005 #59 Skrevet 18. juli 2005 og grønska, vi har en felles venninde som ikke drikker, ville du følt det ubehagelig å være på fest med henne også? ← Tja, hvis hun fikk hukommelsestap etterpå, hadde det sikkert vært greit.
tommeline Skrevet 18. juli 2005 #60 Skrevet 18. juli 2005 I seg selv er jo ikke avholdsfolk festligere eller kjedeligere enn folk flest. Finnes vel alle typer... Men det kommer jo litt an på settingen man er i. Er det "rølpe"-fest, blir jo gjerne de som ikke drikker kjedelige sammenlignet med en del av de andre på festen. Ting som man synes er teit i edru tilstand, er gjerne kjempefestlig som full. I roligere lag spiller det mindre rolle om man er avholds eller ikke. Men litt alkohol løser jo ofte litt på stemningen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå