Gå til innhold

Bursdagsselskap med veganere som gjester

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg feirer bursdag neste uke, og i den forbindelse vil jeg bake et par kaker som alltid har vært tradisjon. Jeg kommer til å bake marsipankake og sjokoladekake, der begge inneholder melk/smør/krem/egg/kremost. To av gjestene er veganere, som altså ikke kan spise dette. Jeg kan ingenting om veganske kaker, annet enn at jeg selv ikke synes dette er godt. Ikke har jeg veldig lyst til å kjøpe inn erstatninger til ingrediensene, for jeg syns det virker dyrt. Har lite penger. Hadde i utgangspunktet tenkt til å ha en liten rett også, men synes det er vanskelig å finne noe vegansk, er heller ikke noe fan av vegansk mat (vegetar derimot, men det er jo ikke det samme).

Hva ville du gjort i denne situasjonen? Må jeg styre masse for å tilrettelegge for veganerne? Det er jo et valg de har tatt, og jeg føler det blir dumt om jeg må ta på meg det ekstra styret kun for dem, og lage noe jeg ikke har laget før som kanskje ikke er noe godt for alle oss andre. Hva er rett og rimelig?

Anonymkode: 4d65e...b31

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om folk velger å nekte å spise ting, så får de ta med seg mat. 

Jeg lager spesialmat om folk er allergiske eller ikke tåler noe. Om noen bare har bestemt seg for at jeg vil ikke spise dette, neivel, så får de ta konsekvensene av dette selv. 

Kunne gjerne skjært opp noe frukt, men ikke faen om jeg hadde kjøpt masse spesialprodukter som eggeerstatning o.l. 

Anonymkode: 108b9...1c1

• Liker 21
Skrevet

Si fra til dem at du syns det er vanskelig. Er de oppegående mennesker tar de med kake/snacks selv. Jeg forventer aldri folk skal ta hensyn til mitt valg om å ikke spise noe animalsk, og har ingen problemer med å ta med min egen mat :) 

• Liker 16
Skrevet

nei.. bak det du vil ha.  Om de absolutt vil ha kake når de velger å ikke spise det du har bakt, kan de ta med selv. Man må heller ikke spise kake som gjest i bursdagsselskap. Jeg unngår sukker, og ville aldri forventet at verten bakte sukkerfri kake for meg. Da tar jeg heller med en ekstra kake eller velger å bare holde meg til kaffen i selskapet 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sett frem frukt og grønt. 

Anonymkode: bca72...0c5

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg feirer bursdag neste uke, og i den forbindelse vil jeg bake et par kaker som alltid har vært tradisjon. Jeg kommer til å bake marsipankake og sjokoladekake, der begge inneholder melk/smør/krem/egg/kremost. To av gjestene er veganere, som altså ikke kan spise dette. Jeg kan ingenting om veganske kaker, annet enn at jeg selv ikke synes dette er godt. Ikke har jeg veldig lyst til å kjøpe inn erstatninger til ingrediensene, for jeg syns det virker dyrt. Har lite penger. Hadde i utgangspunktet tenkt til å ha en liten rett også, men synes det er vanskelig å finne noe vegansk, er heller ikke noe fan av vegansk mat (vegetar derimot, men det er jo ikke det samme).

Hva ville du gjort i denne situasjonen? Må jeg styre masse for å tilrettelegge for veganerne? Det er jo et valg de har tatt, og jeg føler det blir dumt om jeg må ta på meg det ekstra styret kun for dem, og lage noe jeg ikke har laget før som kanskje ikke er noe godt for alle oss andre. Hva er rett og rimelig?

Anonymkode: 4d65e...b31

Nei, du trenger ikke styre masse for å lage en vegansk kake eller to. Alt du trenger, finner du i en helt vanlig dagligvare.

Sjekk ut veganmisjonen eller andre gode blogger, der finner du masse tips til GODE kaker som alle liker. 

Anonymkode: ce15a...255

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

At de tar med sin egen kake/snacks:) jeg har en del intoleranser, så om jeg skal på besøk sjekker jeg alltid hva som serveres og gir verten beskjed om at jeg tar med noe til meg. Gjerne en tilpasset variant av det som serveres, så det ikke blir så mye lagt merke til.

Anonymkode: e4e74...f4d

• Liker 4
Skrevet

Litt oppskjært frukt + alpro vaniljesaus feks er veldig enkelt og greit. Den er ikke spesielt dyrere enn tine sin heller.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Sett frem frukt. De kan spiste noe mer avansert til de andre måltidene på dagen.

Anonymkode: 038cf...f0c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Lag en fruktsalat? Eventuelt hør med en av dem om de kan ta med? I min familie er det i hvertfall vanlig at noen gjester og tar med.. 

Anonymkode: 8a42e...272

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde aldri i verden bedt gjester jeg ikke hadde noe å tilby! Ærlig talt. Hvor dum føler du deg ikke om de kommer og ikke kan spise noe av det du har stelt istand?? 

Lag nå en kake til dem også, herlighet. Og så kan du lage en rett og ha god salat til. Som de kan spise. Har du i stekt kantarell og/eller stekt fersk champignon, så smaker og metter salaten mer. 

Du kan faktisk ikke som vert be gjester du ikke har noe kake eller mat til!! 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Når man velger slike ekstreme livsstiler må man ta ansvar selv. Jeg går på lavkarbo og krever aldri at noen skal tilrettelegge. Jeg tar med egen mat, eller spiser det som passer inn i kostholdet. Ingen har noen problemer med det. Det er en selvfølge for meg at jeg ordner selv, når det er et spesielt valg jeg selv har tatt.

Har man feks nøtteallergi er det noe annet, det er ikke selvvalgt.

Anonymkode: 073c1...2de

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ferdig vegansk butterdeig så da er det lett å lage en galette f.eks med nektariner, nektariner koster sånn 19,90 per kurv og butterdeig koster sikkert ikke all verden heller, har ikke kjøpt det på lenge men. Hvis du ikke skal servere noe vegansk ville jeg i alle fall sagt fra til den på forhånd så de kan ta med seg noe eller spise på forhånd. 

Anonymkode: ca663...0be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Søk opp crazy cake, en nydelig sjokoladekake uten egg og melk. Den eneste «rare» ingrediensen er evt melkefritt smør til glasuren, men Berit Nordstrand sin Rapskokos finnes i det fleste matbutikker.

Nå er jeg ikke veganer, men har ulike allergier. Jeg tilbyr meg alltid å ha med meg kake i selskaper. Ville ha spurt om de ikke kunne tatt med seg en kake.

Anonymkode: ea6d6...dff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, for en vert du er da. Svin til muslimer også da regner jeg med? For det er jo bare en tro liksom. Om du skal snu og vende så mye på krona kan du servere first price frukt kuttet opp eller en sorbet. Alt det er vegansk og alle kan spise det. Så får du heller lage en salat til og stekte poteter i olje og hvitløk og så får du ringe veganerne å be de ta med seg egen mat fordi du er for gjerrig til å bruke 30,--50,- på en pakke oumph eller annen kjøtterstatning. 

Jeg syntes det er hyggelig at de som kommer blir glade og takknemmelige for det jeg har laget, om de er glutenallergikere, veganere eller muslimer. 

Anonymkode: 0c738...ad1

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville laget en vegansk rett og en vegans kake eller dessert. 

Siden du spør hva andre ville ha gjort. Du har fått masse tips om kaker/desserter, hvis du skriver hva slags mat du har tenkt å lage får du sikkert tips til middag også! :) 

Anonymkode: 22146...0b9

• Liker 8
Skrevet

Flott hvis man gidder å tilrettelegge tenker jeg og greit hvis man ikke gjør det.

En ting er allergi, der er jeg ikke vanskelig eller vegerterianere det er og helt greit. Men veganere kan ta med mat selv for det blir for mye styr. De jeg kjenner som er veganere de har alltid med seg mat selv, der forventer aldri at andre skal gjøre ekstra i stand for de.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veganmisjonen eller vegetarbloggen, veganske kaker er enkle å lage. 

Anonymkode: e5eb2...248

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har helsekost i nærheten så selger de veganske ferdigkaker eller kakemixer (sånn ala toro der man tilsetter vann og hiver i ovnen). Jeg syns for øvrig det er en uting med selvpålagt særkost, så jeg hadde droppet å invitere dem. 

Anonymkode: 30217...e9d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...