AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 Ser mange snakker om når man poster på sosiale medier at man enten er gravid eller etter baby er født. Jeg er på sosiale medier for å se på andre, men legger aldri ut bilder på noen plattformer. Kommer ikke til å annonsere noe graviditet på SoMe eller etter baby er født. Er dette unormalt? Hvorfor har alle et behov for å dele det på nettet at man har fått en baby? De som betyr noe og er i livet ditt vet det jo allerede fordi man har fortalt det face to face. Anonymkode: d6fb6...b00 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 Det er da overhodet ikke unormalt? I min omgangskrets er det uhyre få som legger ting ut på fb. Jeg har ikke sett én eneste gravid-annonsering blant mine venner på some, og bare en håndfull som har lagt ut annonsering av at nå har de fått unge. Jeg har aldri lagt ut noe på some i hele mitt liv, jeg er der kun for å snoke på andre.. Anonymkode: 513fd...363 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 Men kan noen forklare hva som er poenget med å annonsere det på sosiale medier? Sånn jeg ser det handler det til dels om å skryte.. skryte av at man har livet på stell. Ikke sikkert det er riktig.. men tenker at alle som betyr noe for livet ditt vet det allerede. Så det er jo en skrytepost for å vise at man har lykkes i livet? Anonymkode: d6fb6...b00 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 Jeg tror egentlig det er veldig mange som ikke annonserer graviditet og baby på sosiale medier. Det er bare det at dem ser du ikke, for de legger ikke ut masse hele tiden. Anonymkode: a59ce...6ae 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 Det er ditt valg! Jeg har heller ikke delt noe som helst. Jeg elsker slike oppdateringer fra andre men har ikke noe behov for å dele selv. Anonymkode: 7771b...679
Frøyamor Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser mange snakker om når man poster på sosiale medier at man enten er gravid eller etter baby er født. Jeg er på sosiale medier for å se på andre, men legger aldri ut bilder på noen plattformer. Kommer ikke til å annonsere noe graviditet på SoMe eller etter baby er født. Er dette unormalt? Hvorfor har alle et behov for å dele det på nettet at man har fått en baby? De som betyr noe og er i livet ditt vet det jo allerede fordi man har fortalt det face to face. Anonymkode: d6fb6...b00 100% enig. Vi har ikke delt noe på SoMe angående graviditet. Skal heller ikke legge ut bilder av baby når den kommer. Tror folk glemmer personvern totalt når det kommer til barn, og det er så kvalmt. Bilder opp og ned, dag ut og dag inn. 5
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da overhodet ikke unormalt? I min omgangskrets er det uhyre få som legger ting ut på fb. Jeg har ikke sett én eneste gravid-annonsering blant mine venner på some, og bare en håndfull som har lagt ut annonsering av at nå har de fått unge. Jeg har aldri lagt ut noe på some i hele mitt liv, jeg er der kun for å snoke på andre.. Anonymkode: 513fd...363 Samme her, av mine venner er det svært få som legger ut sånt, bilder av ungene er også sjelden å se. Takk og lov.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, Frøyamor skrev: 100% enig. Vi har ikke delt noe på SoMe angående graviditet. Skal heller ikke legge ut bilder av baby når den kommer. Tror folk glemmer personvern totalt når det kommer til barn, og det er så kvalmt. Bilder opp og ned, dag ut og dag inn. Hva mener du bryter med personvern om foreldrene skriver "Lille Frøya kom til verden idag, mot og barn har det fint. Vi er super stolte!" Hvor bryter man personvernet til barnet i det eksempelet? Anonymkode: 7c61a...816 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #10 Skrevet 5. august 2020 Jeg har 2 mnd igjen til termin og vi har ikke annonsert i sosiale medier at vi venter barn. Hvis alt står bra til etter fødsel, kommer vi sannsynligvis til å annonsere at vi har fått et barn, vil jeg tro. Jeg tenker at graviditeten er en privatsak, og vi har derfor ikke delt det med andre enn de nærmeste og de som må vite det pga jobb, men jeg syns jo det er greit at familie lenger ut og venner man har mistet litt kontakten med, vet at jeg har et barn, selv om de ikke trenger å vite noe om det før barnet faktisk er ute og levedyktig. Anonymkode: 4cd52...ea7 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du bryter med personvern om foreldrene skriver "Lille Frøya kom til verden idag, mot og barn har det fint. Vi er super stolte!" Hvor bryter man personvernet til barnet i det eksempelet? Anonymkode: 7c61a...816 https://nettvett.no/bilder-av-barn-pa-nett/ Anonymkode: 4559d...45b 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://nettvett.no/bilder-av-barn-pa-nett/ Anonymkode: 4559d...45b Det der handler om bilde, ikke tekst Anonymkode: 50e3a...5cd 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der handler om bilde, ikke tekst Anonymkode: 50e3a...5cd Vedkommende du siterte snakket om bilder, ikke tekst. Anonymkode: 4559d...45b 3
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 #14 Skrevet 5. august 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men kan noen forklare hva som er poenget med å annonsere det på sosiale medier? Sånn jeg ser det handler det til dels om å skryte.. skryte av at man har livet på stell. Ikke sikkert det er riktig.. men tenker at alle som betyr noe for livet ditt vet det allerede. Så det er jo en skrytepost for å vise at man har lykkes i livet? Anonymkode: d6fb6...b00 Du gjør som du vil. Akkurat som at andre gjør som de vil. Du ville bare slenge med leppa om de som faktisk deler? Istedenfor å bare opplyse om at du ikke vil? Som overskriften sier. Respekter at andre tenker annerledes enn deg. Jeg mistenker at du ikke har så mange som bryr seg. Mens andre har faktisk det, og derfor deler. Slutt å vær så slarvete Endret 5. august 2020 av SoWhat? 5
Frøyamor Skrevet 5. august 2020 #15 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, SoWhat? skrev: Du gjør som du vil. Akkurat som at andre gjør som de vil. Du ville bare slenge med leppa om de som faktisk deler? Istedenfor å bare opplyse om at du ikke vil? Som overskriften sier. Respekter at andre tenker annerledes enn deg. Jeg mistenker at du ikke har så mange som bryr seg. Mens andre har faktisk det, og derfor deler. Slutt å vær så slarvete Koker fortsatt ned til personvern når det kommer til bilder. Og det glemmer folk. Barn i dag blir overeksponert på internett. Hadde du likt det om det lå 70tusen bilder av deg gjennom HELE oppveksten tilgjengelig på internett? Neppe 2
Frøyamor Skrevet 5. august 2020 #16 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du bryter med personvern om foreldrene skriver "Lille Frøya kom til verden idag, mot og barn har det fint. Vi er super stolte!" Hvor bryter man personvernet til barnet i det eksempelet? Anonymkode: 7c61a...816 Les svaret mitt igjen du. 1
SoWhat? Skrevet 5. august 2020 #17 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Frøyamor skrev: Koker fortsatt ned til personvern når det kommer til bilder. Og det glemmer folk. Barn i dag blir overeksponert på internett. Hadde du likt det om det lå 70tusen bilder av deg gjennom HELE oppveksten tilgjengelig på internett? Neppe Jeg snakker ikke om bilder. Hvor har jeg nevnt det?
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. august 2020 #18 Skrevet 5. august 2020 Ingenting unormalt i det. De fleste deler nok fordi de er stolte og vil ha oppmerksomhet.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #19 Skrevet 5. august 2020 Og plutselig eskalerte det fra en problemstilling om man skal annonsere livsbegivenheter på sosiale medier til å handle om at det legges ut altfor mange bilder av barn. Det er jo ikke det samme. Når TS er på SoMe for å følge andre er det jo litt inkonsekvent at hun ikke deler. Ikke dermed sagt at hun må dele 100 bilder av hvert eneste lille øyeblikk i livet, men å annonsere at man har fått et barn er da ikke det samme som å overshare i ett og alt. Synes ærlig talt det er dritsært å ikke dele noe som helst, men likevel ønske å følge med på andre. Å dele et budskap som "lille Petronelle ble født 05.07.2020, og vi kunne ikke vært stoltere" er da vel ikke så galt? Ærlig talt er det ikke personvernkrenkende å dele et "generelt babybilde", heller. Anonymkode: d997d...8dd 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #20 Skrevet 5. august 2020 29 minutter siden, SoWhat? skrev: Du gjør som du vil. Akkurat som at andre gjør som de vil. Du ville bare slenge med leppa om de som faktisk deler? Istedenfor å bare opplyse om at du ikke vil? Som overskriften sier. Respekter at andre tenker annerledes enn deg. Jeg mistenker at du ikke har så mange som bryr seg. Mens andre har faktisk det, og derfor deler. Slutt å vær så slarvete Det startet som spørsmålet i overskriften, men mens jeg skrev begynte jeg å reflektere litt mer over det. Ikke noe negativt om de som deler, men mistenker kanskje at de gjør det for å skryte litt. Tror jeg har et normalt antall som bryr seg om meg, men alle som bryr seg ordentlig er jo blitt informert personlig fordi jeg faktisk tilbringer tid med de. Hvor mye bryr man seg egentlig hvis du ikke visste at en venn er gravid og finner det ut når annonsen kommer på fb? Anonymkode: d6fb6...b00 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå