Gå til innhold

Forvirrende tilbakemelding fra venninne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne og jeg hadde en prat for et par dager siden angående ernæring. (Jeg er utdannet ernæringsfysiolog). I samtalen vi hadde sa hun en liten «feil» ang en matvare. Jeg rettet det opp med et smil om munnen (pleier sjeldent å gjøre det, men ønsket å gi henne riktig kunnskap i og med at hun prøver å spise sunt og vi har diskutert litt rundt lignende emner før). Plutselig ble hun, som jeg oppfattet, litt frekk og kom med en sarkastisk (som jeg så det) kommentar til rådet mitt. Jeg ble litt sjokkert og sa at det overhodet ikke hadde vært meningen å såre henne eller virke bedrevitende med det rådet jeg ga. (Det var typ spis eple istedet for energibar som mellommåltid).. så nå forstår jeg liksom ingenting.. Sa jeg noe galt? Var det måten jeg sa det på? Jeg pleier, som jeg vet ikke å korrigere slik på ting folk sier, men følte litt på at jeg akkurat her trengte å komme med riktig fakta.. 

Prøvd å spørre henne, hun sa jeg burde ha forstått hva hun egentlig mente osv. Men det gjorde jeg tydeligvis ikke..

Var det en kommunikasjons-misforståelse? 😕 

Anonymkode: 10d04...108

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig, men det kan også ha med måten du sa det på å gjøre. Eller er du sikker på at du ikke korrigerer oftere enn du tror?

Til og med jeg, som ikke er utdannet innen ernæring, skjønner jo at et eple er et bedre mellommåltid enn en energibar (skjønner at det bare var et eksempel). Så kanskje hun også vet det, men faktisk likevel vil spise energibar som mellommåltid og nå ble irritert fordi du ikke respekterte hennes avgjørelse, men ville presse din mening på henne?

Bare et forslag.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ti10 skrev:

Mulig, men det kan også ha med måten du sa det på å gjøre. Eller er du sikker på at du ikke korrigerer oftere enn du tror?

Til og med jeg, som ikke er utdannet innen ernæring, skjønner jo at et eple er et bedre mellommåltid enn en energibar (skjønner at det bare var et eksempel). Så kanskje hun også vet det, men faktisk likevel vil spise energibar som mellommåltid og nå ble irritert fordi du ikke respekterte hennes avgjørelse, men ville presse din mening på henne?

Bare et forslag.

Jeg prøvde å si det vennlig og med litt «humor», på en litt useriøs måte, om du skjønner, som jeg oppfattet det. Bare sånn kort, ville ikke gjøre noe ut av det. Jeg korrigerer ikke ofte nei. Prøver å ta meg selv om jeg er på vei til å gjøre det. Men kanskje jeg rett og slett skal la være å gjøre det fremover i det hele tatt. Og det var overhodet ikke meningen å presse meningen min på henne. Jeg sa det kun en gang og sa ikke noe mer etter det.

Dumt om hun oppfattet det sånn.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde å si det vennlig og med litt «humor», på en litt useriøs måte, om du skjønner, som jeg oppfattet det.

Kanskje hun følte at du latterliggjorde henne?
Ikke godt å vite. Dette går nok over og er glemt snart, men da har du jo lært til neste gang at du ikke korrigerer eller forteller henne hva som er best/sunnest.

Anonymkode: 4ed37...3f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tipper hun ble irritert, for det er ikke lett å skulle opptre perfekt i matveien hele tiden. En energibar kan gjerne stille behovet for noe kos, på en måte som et eple ikke kan. Selv om det strengt tatt er det lureste valget. Men noen ganger må man prioritere psyken også. 

Anonymkode: 70e8f...09d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ernæringsfysiologer må jo være verdens mest irriterende folk! 

Hvertfall de jeg har møtt på, i faglig sammenheng. De tror jo fullt og fast på at alle som spiser usunt gjør det pga manglende kunnskap, dvs fordi de er dumme. Ernæringsfysiologenes misjon er å utdanne de uopplyste slik at de slutter å spise for mye/usunt.

De tror at alle overvektige er kunnskapsløse idioter....og det skinner gjennom. 

Anonymkode: 89b41...7ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du sier dere hadde en prat om ernæring. Ville venninnen din også beskrevet samtalen på den måten tror du, eller kan det hende hun ville sagt at dere snakket om mat (som i, hva er godt, hva har jeg lyst på, hva skal vi handle osv, ikke hva er den beste ernøringen for kroppen)? 

Spurte venninnen din om råd, eller g du råd uoppfordret? 

Tror du helt ærlig at det du fortalte var noe venninnen din ikke visste fra før? De fleste vet at et eple er et bedre mellommåltid enn en energibar. Hvis en venninne hadde gitt meg et tilsvarende råd hadde jeg fort kunnet bli litt irritert fordi det hun jeg da oppfatter at hun kommuniserer er at hun tror jeg er totalt kunnskapsløs. Da kunne jeg også funnet på å komme med et sarkastisk svar. 

Anonymkode: a2c41...e23

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å komme med uønskede råd er forferdelig irriterende oppførsel. 

Å kommentere hva andre folk spiser, like så. 

Anonymkode: 23352...655

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Etpar ting jeg aldri diskuterer med venner:

Trening OG kosthold.

Relegion og politikk.

Anonymkode: fccd1...6d8

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trening OG kosthold.

Relegion og politikk.

Legger til barneoppdragelse og økonomi.

Anonymkode: 02194...451

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trening OG kosthold.

Relegion og politikk.

Men så utrolig kjedelig! Hvem diskuterer du disse tingene med da? Ansiktsløse ukjente på KG? 

Jeg diskuterer så absolutt disse tingene med vennene mine, men kun med de som har interesse av det. Jeg diskuterer altså mat og trening med de vennene mine som er opptatt av god og sunn mat, og som trener mye. Jeg diskuterer selvsagt ikke kosthold og ernæring og trening med en overvektig sofagris. 

Og jeg diskuterer politikk og religion, men stort sett med de jeg vet er noenlunde enige med meg. Å legge ut til den katolske venninnen min om hvordan religion er roten til det meste vondt her i verden og at jeg anser religiøse mennesker for å ha alvorlige vrangforestillinger ville hverken vært særlig hyggelig eller konstruktivt.

Anonymkode: d7c72...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2020 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Men så utrolig kjedelig! Hvem diskuterer du disse tingene med da? Ansiktsløse ukjente på KG? 

Jeg diskuterer så absolutt disse tingene med vennene mine, men kun med de som har interesse av det. Jeg diskuterer altså mat og trening med de vennene mine som er opptatt av god og sunn mat, og som trener mye. Jeg diskuterer selvsagt ikke kosthold og ernæring og trening med en overvektig sofagris. 

Og jeg diskuterer politikk og religion, men stort sett med de jeg vet er noenlunde enige med meg. Å legge ut til den katolske venninnen min om hvordan religion er roten til det meste vondt her i verden og at jeg anser religiøse mennesker for å ha alvorlige vrangforestillinger ville hverken vært særlig hyggelig eller konstruktivt.

Anonymkode: d7c72...884

Hva diskuterer du med treningsglade overvektige? 

Anonymkode: 89b41...7ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg fungerer ett eple veldig dårlig som mellommåltid. Jeg blir ekstremt sulten etter å ha spist ett eple og får blodsukkerfall og får føling. Da spiser jeg heller en energibar (nutrilett med fudge😁).

Anonymkode: 5288d...fd3

Gjest MrTeddy29
Skrevet

Man vet jo ganske godt selv ka som er usunt eller sunt, og det trur jeg denne personen var ganske klar over, og trur neppe hun ønsket noen form for tips der ogda, men du valgte og gjøre det selv.

Hadde jeg ønsket tips ifra folk om hva som er sunt og usunt så ville jeg spurt dem. Folk som kommer med råd til meg om hva jeg ikke burde spise 24/7 blir jeg bare dritt lei av

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er i en situasjon der et eple er et bedre mellommåltid enn en energibar, trenger man vel ikke noe mellommåltid. Jeg tror som de fleste her at hun bare ville ha noe godt, noe å kose seg med. Jeg stusser derfor mer over valget av energibar, av alle ting, en energibar er da bare en prippen sjokolade - jeg hadde heller tatt en ordentlig sjokolade - eller eplet, for den saks skyld.

Men uansett, jeg trodde man hadde sluttet å anbefale mellommåltider nå, til andre enn barn, syke, gamle og undervektige?

Anonymkode: ebe6e...074

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...