Gå til innhold

Bråslutte med paralgin forte, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt pf daglig i lang tid (dreier seg om år). I det siste har det vært 6-10 daglig. Nå er det tomt, og jeg "tør" ikke be legen om fler da det er 10 dager til jeg egentlig skulle brukt opp de jeg fik sist! Ønsker ikke å være avhengig av de lenger heller! 

Håper det går greit å la være å ta de, men er litt redd for evt abstinenser. Noen som har gjort dette? Hvordan er/var det? 

Anonymkode: 19314...300

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tatt sånne, men lurer på hvorfor du ikke trappet ned selv for lang tid siden, når du visste at dette er de siste du har? 

Anonymkode: 75974...59a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke gå til legen og spørre om det er greit å slutte med det brått? Du må i alle fall fullstendig slutte å ta overdose, spesielt fordi paracetamol er skadelig for leveren din. Hver paralgin forte inneholder som du vet 500 mg paracetamol, og du må ikke ta mer enn 3000 mg (altså 6 tbl pf forte daglig), og absolutt ikke mer enn 4000 mg daglig. 

Anonymkode: 463df...cac

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt pf daglig i lang tid (dreier seg om år). I det siste har det vært 6-10 daglig. Nå er det tomt, og jeg "tør" ikke be legen om fler da det er 10 dager til jeg egentlig skulle brukt opp de jeg fik sist! Ønsker ikke å være avhengig av de lenger heller! 

Håper det går greit å la være å ta de, men er litt redd for evt abstinenser. Noen som har gjort dette? Hvordan er/var det? 

Du kommer til å få abstinenser som svetting, angst, verk i kroppen, søvnløshet, diare osv. Jeg har gått igjennom det men det går fort over sammenlignet med for eksempel å kutte benzo som sobril. Det tok lang tid for meg og var hundre ganger verre. 

Suget vil du ha lenge men de verste fysiske abstinensene går rimelig fort over. Men du vil ikke fungere i tiden du slutter. men du kan ikke fortsette slik og jeg skjønner ikke meg på legen din som skriver ut slike mengder.

Anonymkode: 85550...9c4

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kommer til å få abstinenser som svetting, angst, verk i kroppen, søvnløshet, diare osv. Jeg har gått igjennom det men det går fort over sammenlignet med for eksempel å kutte benzo som sobril. Det tok lang tid for meg og var hundre ganger verre. 

Suget vil du ha lenge men de verste fysiske abstinensene går rimelig fort over. Men du vil ikke fungere i tiden du slutter. men du kan ikke fortsette slik og jeg skjønner ikke meg på legen din som skriver ut slike mengder.

Og nedstemthet...

Lykke til. tenk på alle som har klart det før deg. Dette klarer du. Husk det går over.

AnonymBruker
Skrevet

Ta en legetime og forklar at du ønsker en nedtrappingsplan. Tror legen din skjønner at du tar en del og vil nok mer en gjerne hjelpe deg å trappe ned. Å bråslutte på Paralgin Forte når du har brukt de i årevis  funker dårlig for de fleste. Jeg har jobbet som legesekretær og sett flere som har fått dette utskrevet i mengder i årevis som bestemmer seg for å bråslutte på egenhånd, men de kommer tilbake og ønsker få en hjelp til nedtrapping i steden.

Anonymkode: 0a7d9...79e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en legetime og forklar at du ønsker en nedtrappingsplan. Tror legen din skjønner at du tar en del og vil nok mer en gjerne hjelpe deg å trappe ned. Å bråslutte på Paralgin Forte når du har brukt de i årevis  funker dårlig for de fleste. Jeg har jobbet som legesekretær og sett flere som har fått dette utskrevet i mengder i årevis som bestemmer seg for å bråslutte på egenhånd, men de kommer tilbake og ønsker få en hjelp til nedtrapping i steden.

Da kan det hende også at du blir henvist smerteklinikken det du sogner til, de hjelper deg med det og evt med annen smertelindring mens du trapper ned -er vel en grunn til at du får utskrevet paralgin vil jeg tro?! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nedstemthet...

Lykke til. tenk på alle som har klart det før deg. Dette klarer du. Husk det går over.

Når starter abstinenssymptomer, og hvor lenge varer de? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen min har ikke ledig time før i september. Har fått time hos turnuslege om litt over en uke, det var første mulighet 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker PF noe. Ganger tre ganger om dagen, andre ganger 3 stk  i uka bare. Føler ingen abstinenser. Bare merker når jeg må ta og ikke. 

Anonymkode: e8550...bf4

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når starter abstinenssymptomer, og hvor lenge varer de? 

TS

Vil tro du begynner å merke noe innen et halvt døgn. Det starter i hvertfall rimelig raskt og varer på det verste noen dager. Etter en uke vil du føle deg mye bedre. Kanskje før også. Men den psykiske avhengigheten vil nok vare mye lengre.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta dette opp med legen og ha en plan for nedtrapping. Jeg var så dum for noen år siden og bråstoppa med medisin jeg hadde gått på fast i noen. Unner ingen den opplevelsen. Legen var ikke blid og fikk streng beskjed om og ikke gjøre det selv. Var dårlig i over 2 uker og tok noen uker før jeg var meg selv igjen. ALDRI bråslutt på medisin alltid snakk med legen uansett om man synes det er flaut. Legen er der for og hjelpe deg. 

Anonymkode: 13ea5...bb8

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro du begynner å merke noe innen et halvt døgn. Det starter i hvertfall rimelig raskt og varer på det verste noen dager. Etter en uke vil du føle deg mye bedre. Kanskje før også. Men den psykiske avhengigheten vil nok vare mye lengre.

Har ikke tatt siden rundt kl 21.00 i går, merker ikke noe spesielt bortsett fra mer smerter. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ta dette opp med legen og ha en plan for nedtrapping. Jeg var så dum for noen år siden og bråstoppa med medisin jeg hadde gått på fast i noen. Unner ingen den opplevelsen. Legen var ikke blid og fikk streng beskjed om og ikke gjøre det selv. Var dårlig i over 2 uker og tok noen uker før jeg var meg selv igjen. ALDRI bråslutt på medisin alltid snakk med legen uansett om man synes det er flaut. Legen er der for og hjelpe deg. 

Anonymkode: 13ea5...bb8

Ja, men legen har ikke noe ledig før september 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker PF noe. Ganger tre ganger om dagen, andre ganger 3 stk  i uka bare. Føler ingen abstinenser. Bare merker når jeg må ta og ikke. 

Anonymkode: e8550...bf4

Du har åpenbart ikke samme forbruksmønster som TS, så dette er ikke hjelpsomt.

Anonymkode: 10da3...3af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sluttet uten nedtrapping noen ganger, også med større dose enn deg. Mine symptomer og varighet var:

- moderate muskesmerter ca en uke

- Nedstemthet ca en uke

- søvnvansker ca to uker

-Hodepine ca en uke (ikke kraftig)

- Hjertebank, kun de første dagene

Det som hjalp meg var fysisk aktivitet, ikke noe avanserte greier, men jogging eller gå tur. Endorfinene erstatter til en viss grad morfinen fra tablettene, men varer kun den tiden man faktisk er i aktivitet. Varme bad eller dusjer hjelper mot muskelsmertene. Det hjelper også å være med folk i rolige omgivelser mot nedstemtheten. Feks familie eller nære venner som ikke krever for mye styr.

Anonymkode: 7882e...85b

Skrevet

Du kan ta paracet for å lindre litt. Kroppen er også blitt avhengig av det, og det får du kjøpt over disk. Krysser fingrene for deg. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men legen har ikke noe ledig før september 

Du kan spørre om å få resept frem til du hadde time hos vikarlege om du forklarer problematikken så forstår de hvorfor du har behov. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, n_97 skrev:

Du kan ta paracet for å lindre litt. Kroppen er også blitt avhengig av det, og det får du kjøpt over disk. Krysser fingrene for deg. 

I dag har jeg tatt 600 mg ibux og 1g paracet (har på resept) 2 ganger pga smerter, så det er kanskje derfor jeg ikke merker noe spesielt. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag har jeg tatt 600 mg ibux og 1g paracet (har på resept) 2 ganger pga smerter, så det er kanskje derfor jeg ikke merker noe spesielt. 

Kanskje derfor du har bedring? 
om du kan holde deg til 1g Paracet x 4 dgl er det ikke noe som tilsier at du skal bruke PF annet enn en avhengighet?? 
bedre for kroppen. Eller pest eller kolera, men håper du skjønner. 
ta kontakt med legen din, de skjønner dette om du virkelig vil slutte å bruke de. 
lykke til! 🙂 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...