Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag på 8+5 (vet når EL var) vært på tidlig UL. Ville bare ha bekreftet at det var liv og ting var bra så langt. Men jeg ble ikke så veldig mye klokere.

Først tok det lang tid å i det hele tatt se noe. Tok innvendig UL først, og gynekologen sa raskt "der er fostersekken". Men selve livmoren slet han med å få et godt bilde av, den lå langt opp. Måtte klemme mye på magen, men etter en stund måtte han gi opp det, og ta utvendig UL.

Litt lettere å få bilde, men ikke veldig enkelt. Han romsterte veldig. Og dette er en veldig dyktig spesialist på Medicus. Etter sikkert minst 7 minutter på benken måtte jeg til slutt spørre om det er noe liv..!? Og da var svaret hans "er ikke helt sikker".
Jeg fikk øye på en klump innimellom, så han forsøkte så godt han kunne å ta mål. Et par ganger videre sa han at han tror det er hjerteaktivitet. Men beste målet han fikk var 7+1, altså godt under en uke kortere enn jeg faktisk er.

Så jeg syns ikke dette var en god UL. Ikke den verste nyheten, men ikke den beste heller. Stor sannsynlighet for at den sluttet å leve i forrige uke hvis man tenker på målene og mulig ingen hjerteaktivitet. MEN så var var det vanskelig å måle og komme til, og det kan også hende at det var hjerteaktivitet, uten at gynekologen klarte å registrere det. Så konklusjonen er at jeg må tilbake på mandag for en ny sjekk.

Jeg stålsetter meg for det verste. Men lurer på om noen her har opplevd det samme? At det ER vanskelig å komme til, se ordentlig - både hjerteaktivitet og det å få målt? Jeg har i tidligere svangerskap vært så tidlig som uke 6 på UL og da var hjerteaktiviteten lett å se. Andre som har UL i uke 8-9 har jo små bamsemumser, mens jeg så ikke noe slikt nå.
Hvis noen har opplevd det og måtte komme tilbake - hva var ståa da? Nedslående og ikke liv, eller var det plutselig greit å få sett og målt og alt var bra?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal ikke være noe problem å se noe 8+5, så klarer dessverre ikke se at dette skal ende bra. 

Anonymkode: a78eb...dab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var merkelig. Var på ultralyd i uke 8, og da fant hun embryo, hjertet og plommesekk etc umiddelbart etter at hun stakk den staven inn.. 

Håper det bare ligger klønete til i magen din, og at de finner hjerteslag denne gangen ❤️

Anonymkode: ae200...83e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke være noe problem å se noe 8+5

Hva tenker du på når du sier noe? For vi så jo embryoet. Etter mye om og men (flyttet mye vinkel) klarte det å bli målt til 7+1. Men gynekologen var usikker på om det var hjerteaktivitet. Bare lurer på om det er vanlig å slite med å finne på dette tidspunktet? Eller om det alltid er klart.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Amatariel skrev:

Hva tenker du på når du sier noe? For vi så jo embryoet. Etter mye om og men (flyttet mye vinkel) klarte det å bli målt til 7+1. Men gynekologen var usikker på om det var hjerteaktivitet. Bare lurer på om det er vanlig å slite med å finne på dette tidspunktet? Eller om det alltid er klart.

Embryoet skulle vært 22 mm, altså lett å få øye på. 7+1 tilsvarer 11 mm, nøyaktig halvparten så stort. Det vil også være tydelig hjerteaktivitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på ul 2 ganger i uke 8+3 og 8+1. Så tydelig en liten baby som ligna på en bamsemums, med hjerte som slo. Fant alt med en gang på innvendig ul.

Anonymkode: a6437...c93

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor begynte gynekologen med innvendig ultralyd? Vanlig praksis er utvendig når en er 8+5 på vei. Min jordmor fant fosteret med en gang hun brukte utvendig ultralyd i uke 6+1... Det lover ikke godt. Er du litt stor kanskje? Jeg har hørt at det kan gjøre det vanskeligere å finne foster da.

Anonymkode: c3050...c05

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor begynte gynekologen med innvendig ultralyd? Vanlig praksis er utvendig når en er 8+5 på vei. Min jordmor fant fosteret med en gang hun brukte utvendig ultralyd i uke 6+1... Det lover ikke godt. Er du litt stor kanskje? Jeg har hørt at det kan gjøre det vanskeligere å finne foster da.

Jeg har aldri fått utvendig før etter uke 10 

Anonymkode: 73566...d5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ser bedre ved innvendig ultralyd. 

Anonymkode: d5f75...422

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener vel omvendt? Utvendig ultralyd er overhodet ikke vanlig praksis før rundt uke 12, siden man fram til da ser mye bedre med innvendig ultralyd. 

Anonymkode: 591a9...220

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener vel omvendt? Utvendig ultralyd er overhodet ikke vanlig praksis før rundt uke 12, siden man fram til da ser mye bedre med innvendig ultralyd. 

Anonymkode: 591a9...220

Nei, ikke omvendt. En får bedre oversikt over livmoren med utvendig ultralyd. Det er vanskelig å se embryoet om det ligger på utsiden med innvendig ultralyd, noe som er livsfarlig om ikke det blir oppdaget tidlig.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med de andre over, innvendig UL er vel vanlig iallefall frem til uke 10. Dette var på Medicus også, hvor de kun tar tidlig UL så må nesten tro at de vet hva de driver med...

Men ja, jeg er overvektig. BMI på litt over 36. Det er det tyngste jeg har vært som gravid. Var vel 10-15 kg lettere ved sist svangerskapstart. Så håper litt at det er det som er 'problemet'.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke omvendt. En får bedre oversikt over livmoren med utvendig ultralyd. Det er vanskelig å se embryoet om det ligger på utsiden med innvendig ultralyd, noe som er livsfarlig om ikke det blir oppdaget tidlig.

Nei, på ingen måte. Ikke uttal deg om ting du ikke kan. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar jo helt feil. 

Anonymkode: ccc6f...68a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ul 8+0 med første. Da så vi en liten bamsemums så fort han stakk inn proben. Det var også lett å se hjerteslag med en gang. 

Ved et senere svangerskap var jeg først på ul 6+5 pga blødninger. Da fant de en tom fostersekk og en med fosteranlegg. Fant ikke hjerteslag. De mente da jeg hadde mistet en tvilling, og at jeg kom til å miste nr 2 også. Måtte inn igjen 8+1 fordi blødningene stoppet opp og de ville sjekke hva som foregikk. Da skjønte jeg fort at det ikke gikk veien når de stakk inn proben, dessverre. Altfor lite fosteranlegg utifra hvor langt jeg var på vei og de måtte lete for å finne ut om det var hjerteslag. Noe det ikke var. 

Krysser fingrene for mer positive nyheter hos deg🤞

Anonymkode: ccc6f...68a

AnonymBruker
Skrevet

Vi kunne uten problemer se fosteret i uke 8+0. Hjerteaktiviteten så vi tydelig også. Men dette var innvendig ultralyd og det er vel det som anbefales før uke 10.

Men var dette hos ultralydspesialist med godt utstyr? Kan være at apparatet som ble brukt er for dårlig til å brukes så tidlig.

Anonymkode: c5d09...fb8

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men var dette hos ultralydspesialist med godt utstyr? Kan være at apparatet som ble brukt er for dårlig til å brukes så tidlig.

Var hos Medicus og spesialistgynekolog der. Skal vel knapt finnes bedre... Men klamrer meg til håpet om at overvekten min og embryoets stilling gjorde det vanskelig i dag...

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke bra ut, dessverre. Jeg har retrovert og retroflektert livmor, men likevel har de kjapt funnet embryo med hjerteaktivitet de to gangene det har gått bra til slutt. Har også to MA og da har de romstert mer og brukt tid på å finne ut at det ikke var helt i orden, og henvist meg til ny UL uken etterpå. 

Anonymkode: 06d38...e0d

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Amatariel skrev:

Var hos Medicus og spesialistgynekolog der. Skal vel knapt finnes bedre... Men klamrer meg til håpet om at overvekten min og embryoets stilling gjorde det vanskelig i dag...

Fikk du tilbud om innvendig da? 

Livmoren er jo ikke såå stor i uke 9, så jeg håper veldig for din del at det bare er at den ligger i en vinkel som gjør det vanskelig å se akkurat nå. ❤️❤️

Anonymkode: c5d09...fb8

Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du tilbud om innvendig da?

Ja det var det han tok først. Prøvde i mellom 5-10 min før han innså at målingene ble for dårlige, og det generelt var vanskelig å se. Gikk da over til utvendig. Ble på en måte lettere å se, men ikke helt likevel. Vanskelig på en annen måte igjen. Vanskelig å forklare :roll:

Ikke en eneste solskinnshistorie om at den andre ultralyden gikk bra når man ble bedt om å komme tilbake... sukk. Nei, det var jo egentlig det jeg mistenkte. Best å forvente det verste.

Endret av Amatariel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...