Gå til innhold

Hva mener dere om bodycam-opptakene fra George Floyds død?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle vet vel hvem George Floyd er, og har sett videoen hvor politimannen Derek Chauvin kneler på nakken hans til Floyd er død.

Nå har britiske Daily Mail fått tak i kroppskameraopptakene fra to av politmennene, og viser opptakene uten redigering.

Jeg vet ikke Kvinneguidens holdning til å linke til denne videoen. Jeg har hatt en pause på noen mnd fra forumet. Men hvis dere ikke klarer å søke på navnet hans og bodycam....

Filtrer søket til de siste dagene.

Ok, over til opptakene: De viser at Floyd er voldsomt opprørt. Han gråter og skriker fra første stund han ser politimennene. Han gjør ikke voldelig motstand, men passiv (han er sen med å følge ordre og vil ikke sitte i politibilen). Han skriker at hans mor er død nylig (2 år siden) og mange andre ting. Han skriker at han har klaustrofobi. Han har nettopp sittet i førersetet i sin egen bil, med vinduene rullet opp. Når han skal sitte i politiets SUV med vinduene rullet ned, roper han at han har klaustrofobi, at han ikke får puste, at han dør. Han skriker altså dette før han er på bakken. Mange som så den første videoen, spurte hvorfor ikke politiet satte han i baksetet på politibilen. De gjorde det, men Floyd strittet imot, og kom seg ut.

Nå har jeg hørt mange si at "Politiet skulle latt han være i fred". Ta et minutt til å tenke over at en ruset mann sitter bak rattet i en bil, og politiet skal ikke gripe inn. Den som ringte inn om 20-dollar seddelen, snakket mye om at Floyd var synlig rusa, kunne knapt stå, måtte støtte seg på panseret før han klarte å sette seg inn i bilen.

Jeg sier IKKE at han fortjente å dø. Men man lar ikke rusa personer kjøre bil. Så politiet arresterte han ikke "bare" for en falsk seddel.

De fleste skjønner ikke hvor rolig og uberørt politiet er når de holder Floyd på bakken. Mange kaller det umenneskelig. Det virker mer som om politiet er overbevist om at Floyd spiller skuespill. Politiet blir ikke stresset over å bli filmet, Chauvin tar ikke kneet opp. Det virker som om det er rutine for de. Bare en ny dag på jobben

Politiets iskalde holdning kan ha sammenheng med at de har hørt de samme ordene fra mange andre, mange ganger. De har blitt avstumpet. Men det virker ikke rasistisk. Jeg er sikker på at en narkoman hvit mann ville ikke blitt behandlet bedre.

Mer i neste post.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Del 2, Frifinnelse av Derek Chauvin og de andre politimennene?

Jeg bruker denne artikkelen som basis: https://medium.com/@gavrilodavid/why-derek-chauvin-may-get-off-his-murder-charge-2e2ad8d0911

Chauvin er tiltalt for murder. Artikkelforfatteren mener det vil bli vanskelig å få han dømt for dette.

Kroppskameraopptakene var ikke lekket når denne artikkelen ble skrevet, men de bekrefter Floyds oppførsel og hva politimennene har sagt.

1: Symptomene startet før han ble lagt på bakken. Han var også synlig ruset. Han satte seg i førersetet. “Um someone comes our store and give us fake bills and we realize it before he left the store, and we ran back outside, they was sitting on their car […], and he’s sitting on his car cause he is awfully drunk and he’s not in control of himself” […] He is not acting right […] and [he’s] not acting right so and [he] started to go, drive the car.”

2: Minneapolis Politidepartment lærer ut bruk av kne eller arm mot siden av nakken eller baksiden av nakken. Det er da et spørsmål om en politioffiser skal være skyldig i mord når det er beskrevet slik: Non-deadly force option. Defined as compressing one or both sides of a person’s neck with an arm or leg, without applying direct pressure to the trachea or airway (front of the neck). Er det politidepartementet som er skyldig?

3: Exited Delirium. ExDS. Jeg lar dere lese dette selv, det er mange medisinske uttrykk, men meningen i artikkelen er klar.

4: Å bli holdt nede på bakken er anbefalt i tilfeller av ExDS.

5: Floyd hadde en potensiell dødelig dose Fentanyl i kroppen da han døde. Han hadde en langvarig historie med rusmisbruk, og også to hjertesykdommer. Fentanyl and chest wall rigidity: https://www.therecoveryvillage.com/fentanyl-addiction/related-topics/why-fentanyl-cause-chest-wall-rigidity/

6: Det er grunn til å tro at Chauvin ikke brukte et stort press på nakken. .... This amount of force, while uncomfortable, is not enough to stop a suspect from breathing and not enough to cut off blood flow to the brain.

Jeg anbefaler denne artikkelen, slik at dere har en bakgrunn hvis han blir frikjent.

Jeg vil gjette på at han blir frikjent for murder, men får noen år for uaktsomhet. Fem til ti år. Reaksjonene kommer til å bli voldsomme. Det blir nye, voldelige demonstrasjoner.

Det blr flere runder i rettsapparatet. Saken kommer til å bli anket, uansett om han blir dømt for murder eller manslaughter, eller frikjent.

"Ingen" kommer til å fostå hvorfor han ikke får livsvarig fengsel. "Alle" vil si at dette beviser rasisme i USA og at dette skjer fordi Trump er president.

Jeg vil da minne om at politimenn ble frifunnet når Obama var president, og justisministeren var utnevnt av Obama. https://www.justice.gov/sites/default/files/opa/press-releases/attachments/2015/03/04/doj_report_on_shooting_of_michael_brown_1.pdf

Dette var den berømte "Hands up, don't shoot" saken som er basert på en løgn, men løgnen vil simpelthen ikke forsvinne. Jeg ser aktivister rope dette hele tiden.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Når det handler om opptøyene, så handler disse i mye mindre grad om Derek Chauvin og mye mer om politiet som etat. Så så lenge man faktisk ser en straffereaksjon som ivaretar hva Chauvin faktisk gjorde galt (i tillegg til handlingen som kan regnes som politiprosedyre, var det vel en del av det at han hindret at Floyd fikk nødvendig  legehjelp, og prøvde unngå å bli etterkontrolert.)

Poenget om Chauvin var rasist kan komme opp som del av rettsaken, gitt flere kilder påpeker at han brukte unødvendig makt spesifikt mot svarte i jobben som utkaster. Jeg tror det vil komme opp en story om at han rett og slett var litt redd svarte. Men det blir mere en del av rettsaken mot Derek og har egentlig mindre med spørsmålet om det finnes strukturell rasisme i USA.

Det er først og fremst Politiet som etat som er på tiltalebenken i Floyd saken som det av BLM og opptøyene, og mye av piffen her tror jeg er over. Mye av aksjonene er nå tatt over av kriminelle og Antifa, og det skremmer vekk resten av BLM og aksjonistene, som tross alt ikke kan identifisere seg med disse.

Det blir litt hvitvasking og prosedyreendringer, og så må de jo ansette en haug nye politifolk, og det kommer de til å slite med. Spesielt med tanke på at en av de viktigste klagepunktene var etatslojaliteten , og det er vanskelig å jobbe som politi uten det. Det er ekstremt vanskelig å se for seg en reell endring som kan signalisere til publikum at Politiet er der for dem. 

Det grunnleggende problemet : Politiet er ikke en helthetlig etat med ett felles føderalt regelverk og en egnet faglig opplæringsprosess som er politisk uavhengig vil ikke bli gjort noe med. Og uten det, får de ikke bygd opp tilliten. 

Strukturell rassisme i USA har ingen enkel løsning, og det er vanskelig å i det hele tatt se noen mulighetsrom, når selv den mest venstreradikale demokrat fortsatt er fundamentalt en republikaner 🙂

Endret av Druid
Skrevet (endret)

Det mest kjente opptaket viser alt vi trenger. Det er ingenting som berettiger å kvele en mann til døde når en har kontroll på han. Man har domstoler i USA nettopp for å slippe slike henrettelser i gatene og få straff i mer ordnede former.

Endret av Støvsugerør
  • Liker 4
Skrevet

Jeg mener fortsatt at Chauvin ikke blir dømt for forsettlig drap. Uaktsomhet og bruk av for mye vold vil ikke gi han livstid.

Opptakene viser hva som skjedde før Floyd lå på bakken. Floyd motsetter seg arrest i over 8 minutter. Opptaket inkluderer 18 minutter fra offiser Lane og 10 minutter fra offiser Kueng. I løpet av denne tiden snakker politimennene til han. Før den mest kjente videoen ble filmet med mobil, hører man tilskuere oppfordre Floyd til å gjøre det politiet sier. Han samarbeider ikke med politiet.

I løpet av denne tiden skriker Floyd og snakker usammenhengende. Han sier moren har dødd nettopp og at han har blitt skutt av politiet før. Han hadde en potensielt dødelig mengde narkotikum i kroppen. Politiet spør to ganger om han har tatt stoff. Han svarer nei. Floyd var 194 cm høy, 100 kilo tung og muskuløs. Politiet fikk han ikke inn i baksetet selv med håndjern på. Politiet har bedt han om å sette seg inn og lover de vil åpne vinduene. Floyd sier han er dårlig, og vil selv ligge på bakken.

https://www.theamericanconservative.com/dreher/why-george-floyd-died-bodycam/

And it is easy to understand why Chauvin believed Floyd was lying when he said, “I can’t breathe” — Floyd had been standing on the street yelling over and over that he couldn’t breathe as a way to convince the officers not to make him get into the back of the car.

Det blir vanskelig å bevise at Chauvin ville drepe han.

Politiet sier ikke noe som tyder på rasisme. Det verste som blir sagt, er "Put your fucking hands up now!" når Floyd ikke viser sin høyre hånd. Når politimannen, Lane, får se hendene, stikker han pistolen i hylsteret, og etterpå trekker ingen våpen. Det er en viss mangel på empati fra politiet, og alt tyder på at de tror han spiller. Men ingen ting tyder på at det er hudfargen hans, mer at politiet er usympatisk til kriminelle generelt.

Utfallet vil avhenge av om retten mener at politiet skulle skjønne når Floyd fikk et hjerteatakk.

Mange tror at politiet ikke skal bruke vold. Sannheten er at de ikke har noe valg når noen motsetter seg arrest.

Etter min mening kommer det til å bli massive, voldelige demonstasjoner etter rettsaken, med mindre han blir dømt for overlagt mord og livstid i fengsel. Ingen mildere dom vil tilfredstille BLM og Antifa.

Etterpå kan dere lese alt om hvordan norsk politi ikke ble tiltalt for å ta nakkegrep på en mann som døde. Obiora var opphisset og politiet måtte bruke vold. I motsetning til Floyd, døde Obiora av kvelning, ikke hjerteatakk. Og han hadde ikke noe rulleblad og var ikke på stoff. https://www.aftenposten.no/norge/i/8Qqv2/obiora-saken-henlagt

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, ops2 skrev:

Etterpå kan dere lese alt om hvordan norsk politi ikke ble tiltalt for å ta nakkegrep på en mann som døde. Obiora var opphisset og politiet måtte bruke vold. I motsetning til Floyd, døde Obiora av kvelning, ikke hjerteatakk. Og han hadde ikke noe rulleblad og var ikke på stoff.

Man kan ikke sammenligne Amerikansk og Norsk politi på denne måten. Mye av problemet er nettopp forskjellene, og hadde dette vært gjort på Norsk måte, hadde det neppe endt opp hverken med at Floyd døde eller opptøyer.

Skrevet (endret)
På 5.8.2020 den 12.15, ops2 skrev:

Så politiet arresterte han ikke "bare" for en falsk seddel.

Om du ser på videoen en gang til vil du se at han lurer unna 2-3 hvite poser med "bruspulver" også...   Floydius hadde Korona, og to sykdommer som er koblet til hjertestans og dårlig O2 opptak. Han var rusa på 3 flere forskjellige stoffer...

Politiet gjorde feil ved at de ikke fulgte bedre med på at han sluttet å puste/ble bevisstløs, men akkurat samme greia hadde skjedd om det var en hvit/gul/grønn/lilla person, under de samme omstendighetene...

Skulle ikke forundre meg om han svalgte en av de posene før han begynte å "distrahere" politiet heller...

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...