Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vet at ingen her inne sitter med fasiten på når vi bør få barn, men jeg er interessert i å få input fra noen utenforstående her :) 

Samboeren min og jeg har begge to veldig lyst på barn, og har allerede pratet mye om navn/oppdragelse/hvilke skole/barnehage osv. Nå står nytt bilkjøp for tur, og vi ser etter en bil som er stor nok til barn og vogn slik at vi slipper å bytte ut bilen igjen når den tid kommer. Vi er med andre ord ganske klare og allerede forberedte. Livsstilen vår er forenelig med barn: faste og greie jobber, stor nok leilighet, ingen videre interesse av uteliv, veldig ansvarlige osv. 

Så litt om oss: Vi blir begge 27, og har vært sammen i snart i ett år. Vi har bodd sammen i snart ett halvt år, og har det helt fantastisk sammen. Jeg føler at vi har vært et par i en evighet, selv om jeg vet at vi egentlig ikke har vært sammen spesielt lenge. Vi var begge helt sikre på hverandre fra starten av, og har blitt ordentlig godt inkludert i hverandres familier og liv siden dag en. Føler altså jeg kjenner denne mannen bedre enn jeg kjente eksen min, som jeg var sammen med i 4 år (føltes aldri naturlig å snakke om barn med ham).

I en ideell verden skulle jeg vært sammen med partneren min i 5+ år før jeg fikk barn med vedkommende. Jeg har dog i det siste kjent veldig på dette med at tiden går så UTROLIG fort! For ikke lenge siden hadde jeg blitt ansett som en ung mor om jeg ble gravid, mens nå begynner jeg å telle på hvor mange fruktbare år jeg har igjen... Har altså gått fra å ha allverdens med tid og ikke tenkt noe særlig over disse tingene, til å anse meg selv som "gammel" på veldig kort tid.

Jeg er jo på ingen som helst måte gammel i det hele tatt, men tenk hvis vi er en av dem som sliter med å unnfange og bruker flere år på det. Vi har ingen sykdommer/tilstander (som vi vet om) som vanskeliggjør en graviditet. Likevel har jeg alltid hatt en følelse av at jeg er en av dem som kommer til å slite med å bli gravid, uten at jeg vet hvorfor.

Vi ønsker å tilbringe mer tid kun med hverandre, og vi ønsker å reise (spørs om vi ikke må vente flere år nå da😅) og være frie en liten stund til. Samtidig ønsker jeg å ha best mulig forutsetninger for å få et risikofritt svangerskap/fødsel, og gjerne at dette er tilfellet med begge de ønskede barna. Altså vil jeg være ferdig med barn før fylte 35, men helst en stund før dette. I tillegg vil vi helst ikke ha to veldig tette barn (og her begynner det jo å bli litt komplisert mtp. på tiden), og vi ønsker å ha barna ute av redet innen vi er 50🙃 Samboeren min forstår heller ikke helt dette med at fruktbarheten synker i takt med økende alder og at mange helt friske, unge par virkelig sliter med å bli gravide. Han har frem til nå vært av den oppfatning at det kun er flaks om man ikke blir gravid haha.. 

Sorry for en lang og rotete tekst, men jeg måtte bare få ut litt krisemaksimerende tanker. Når tenker dere det er best å starte, for å få litt mer tid til å kun være oss to, og samtidig ha tid på oss dersom det skulle vise seg at vi er en av de som sliter? 

Anonymkode: fd5c9...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags prevensjon går du på nå? Dere kan jo diskutere det å slutte med prevensjon. Jeg (32 år gammel dame) sluttet med p-piller for 2 år siden. Vi har ikke prøvd aktivt å få barn før nå. Det kan ta litt tid å få stabil syklus etter at man har sluttet med hormonprevensjon, så det jeg følte at det var en ting mindre å tenke på nå som vi aktivt prøver å få barn. Det er mange graviditetsdagbøker her inne, så jeg har selv lært mye av de. Rent statistisk er det mellom 10-20% sjanse for å bli gravid hver prøveperiode, og de fleste blir gravide innen et år med aktiv prøving.

Anonymkode: 414c3...ee4

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare dere som vet når dere er klare for barn😊, men mitt råd er i hvertfall å vente til dere har bodd sammen i (minst) 1 år, vært kjærester i 2 år. Det er en omstilling for mange å få barn. Det er greit å ha noen år sammen bare dere to først. Det er mange forhold som blir satt på prøve i småbarnsfasen. Hastverk er derfor sjeldent noe sjakktrekk.

Anonymkode: 18abb...7c8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...