Gå til innhold

Hva skjer etter koronatest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta koronatest.

Hva skjer etter det?

Alt fra 1 dag til 1 måned i karantene frem til jeg får svar?

Så må jeg ta testen på nytt, og få nytt negativt svar. Det kan ta en stund. Så kan jeg gå tilbake til livet igjen?

Etter første negative svar, så kan jeg dra ut og leve igjen, eller blir det i verste fall sammenhengende karantene i over 60 dager?

Anonymkode: e5340...a74

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De tar ikke så lang tid.

Sønnen min testet seg for noen få uker siden, og fikk beskjed om at testsvaret ville bli sendt på sms i løpet av to døgn.

Han fikk svar dagen etter testing. Negativt. Da kunne han selvsagt gå på jobb igjen som normalt.

Hvorfor tror du at du må være i karantene i 60 dager?

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Million said:

De tar ikke så lang tid.

Sønnen min testet seg for noen få uker siden, og fikk beskjed om at testsvaret ville bli sendt på sms i løpet av to døgn.

Han fikk svar dagen etter testing. Negativt. Da kunne han selvsagt gå på jobb igjen som normalt.

Da er det endret, kanskje. Leser steder nå at man må teste negativt 2 ganger for å gå tilbake til livet.

Kan man leve livet som normalt FØR testing, eller må man være i karantene i et visst antall dager før testing også?

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det endret, kanskje. Leser steder nå at man må teste negativt 2 ganger for å gå tilbake til livet.

Kan man leve livet som normalt FØR testing, eller må man være i karantene i et visst antall dager før testing også?

Er ikke det kun hvis man har vært et sted og omgås folk som man vet er smittet og som har fått positiv test på koronatesten?

Ikke hvis du bare helt ut av det blå blir forkjølet og skal testes.

Er man blitt syk, altså har symptomer på "noe" man ikke vet hva er, så skal man holde seg hjemme inntil man vet hva det er, iflg. retningslinjene. Blir du syk på mandag og skal testes på onsdag, tar du frivillig karantene av hensyn til dine medmennesker, inntil testsvaret foreligger.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En tester seg gjerne fordi en har symptomer. Med symptomer, skal en holde karantene uansett og til og med 1-2 (husker ikke helt) dager etter man er blitt frisk (symptomfri)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er nærkontakt må du teste negativt to ganger. 

Hvis du har symptomer må du teste negativt og symptomene må gå bort. 

Jeg er ganske sikker på at du vil få informasjon både muntlig og skriftlig av de som tester det, det fikk vi når vår sønn ble testet. 

Anonymkode: 6d5c0...88f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk svar på helsenorge.no samme kveld

Anonymkode: 1f827...ba1

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Million skrev:

De tar ikke så lang tid.

Det kan han selvfølgelig ikke. Selv etter negativt svar så skal du være hjemme til du er symptomfri.

Anonymkode: 5729e...289

AnonymBruker
Skrevet

Så hvis man skal testes 2 ganger, så avhenger det veldig at kalenderen går opp da. At tider passer osv. Da kan det fort bli 60 dager før du er ute igjen., ja.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan han selvfølgelig ikke. Selv etter negativt svar så skal du være hjemme til du er symptomfri.

Anonymkode: 5729e...289

Har jeg sagt han ikke var det? Han ble bra etter tre dager, men var hjemme fem arbeidsdager pga vi ventet på testresultatet.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis man skal testes 2 ganger, så avhenger det veldig at kalenderen går opp da. At tider passer osv. Da kan det fort bli 60 dager før du er ute igjen., ja.

Haha, kalenderen er rimelig ryddet når man er i karantene, og prøvetid får man på dagen. Så at tider skal passe og det går 60 dager er bare tull! 

Etter prøven tar det 1-3 dager til man får svar. Hvis det er negativt kan du gå tilbake til livet når symptomene er borte. 

Hvis du testes fordi du er nærkontakt til en som har testet positivt skal du teste negativt to ganger i en 10 dagers periode. I de 10 dagene er du i karantene. Får du symptomer i løpet av perioden skal du testes. 

Hvis du får påvist viruset er du i karantene til du er frisk +3 dager, og minimum 8 dager karantene. 

Anonymkode: d2245...9de

• Liker 1
  • Opprett ny...