AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 Hei Jeg fikk en følelse at jeg har blitt svindlet av gynekologen min. jeg og mannen min begynte å prøve for å få barn for fire år siden. Jeg hadde 3 spontanertaborsjoner. Selv om jeg var bekymret for min manns alder og sædcellene hans, ser gynekologen ikke til å bry seg om det. Hun ønsket tydeligvis ikke å gå lenger og sjekke mer for å finne hvor problemet er. Hun ville heller ikke sende oss til endokronolog. I gpr leste jeg anmeldelser om av andre pasienter om henne. Mange klaget over at hun kunne ikke handle og tok ikke infertilitetetsproblemer på alvor. Jeg er skuffet over alle tiden kastet å vente for ingenting og uten å få hjelp jeg trengte. Nå vil jeg skifte gynekolog. Mne hvordan kan jeg vær sikker å velge den rette? hovr lang tid kan det ta for å få ny gynekolog ? Jeg er ikke norsk meg selv og jeg er ikke vel kjent med norsk helsesystemet Anonymkode: 9e3de...9b5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #2 Skrevet 5. august 2020 Gå til et av sentrene som driver med fertilitetsbehandling, feks Medicus, Spiren eller Hausken hvis du ønsker å gå privat. Eventuelt få fastlegen til å henvise deg til det offentlige tilbudet. Anonymkode: c3532...e94 4
Eugenniee Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 Har dere mulighet til å gå privat? Hvis ja, kan dere velge gynekologen selv (les anmeldelser på legelisten.no), og det er ikke lang ventetid. Dere kan også ta kontakt med fertilitetsklinikk, hvis det finnes en der du bor. Er mannen din norsk, eller har han bodd i Norge lengre enn deg? Han bør bli med på slike timer, synes jeg. Dere har jo et felles problem! Ikke bare deg som har problemer og er bekymret, nei, dere er to i prøvingen. Han kan også hjelpe med kommunikason. Etter tre spontanaborter har dere krav til utredning før habituell abort. Spør fastlegen. Du må være tydelig på hva du ønsker, og kanskje mase litt, for at fastleger er forskjellige... Det er ikke din skyld at du ikke kjenner systemet. Fastlegen bør forklare deg hvordan systemet fungerer. 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 1 hour ago, Eugenniee said: Har dere mulighet til å gå privat? Hvis ja, kan dere velge gynekologen selv (les anmeldelser på legelisten.no), og det er ikke lang ventetid. Dere kan også ta kontakt med fertilitetsklinikk, hvis det finnes en der du bor. Er mannen din norsk, eller har han bodd i Norge lengre enn deg? Han bør bli med på slike timer, synes jeg. Dere har jo et felles problem! Ikke bare deg som har problemer og er bekymret, nei, dere er to i prøvingen. Han kan også hjelpe med kommunikason. Etter tre spontanaborter har dere krav til utredning før habituell abort. Spør fastlegen. Du må være tydelig på hva du ønsker, og kanskje mase litt, for at fastleger er forskjellige... Det er ikke din skyld at du ikke kjenner systemet. Fastlegen bør forklare deg hvordan systemet fungerer. Vi skall begynne å spare penger nå. Men trenger vi nesten 6 måneder for å få nok penger fordi jeg jobber ikke. Min mann er fra sør europe men han kan norsk veldig bra. Han var med meg i hele prossessen. takk for ditt svar Anonymkode: 9e3de...9b5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 Kan ikke mannen din få tatt en sædprøve? Jeg fikk gjort dette på fertilitetssenteret ved sykehuset der jeg bor. Vi brukte Medicus, som for øvrig var fantastisk, men jeg ble fortsatt henvist til sykehuset for å få tatt sædprøven. Anonymkode: 03b03...ac5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Gå til et av sentrene som driver med fertilitetsbehandling, feks Medicus, Spiren eller Hausken hvis du ønsker å gå privat. Eventuelt få fastlegen til å henvise deg til det offentlige tilbudet. Anonymkode: c3532...e94 Kjenner du noen sentrene som aksepterer delbetalig ? Vi trenger mer tid for å spare penger fordi jeg jobber ikke Jeg bor i Bergen Anonymkode: 9e3de...9b5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kan ikke mannen din få tatt en sædprøve? Jeg fikk gjort dette på fertilitetssenteret ved sykehuset der jeg bor. Vi brukte Medicus, som for øvrig var fantastisk, men jeg ble fortsatt henvist til sykehuset for å få tatt sædprøven. Anonymkode: 03b03...ac5 ja han har tatt sædprøven. sædceller ser bra ut og de kan svømme men lit mindre i nummer. gynekologen sa at det skal ta lenge tid pga dette og vi trenger ikke å få fertilitetsbehandling Anonymkode: 9e3de...9b5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 En sjekk av fertilitet hos sentrene som er nevnt er ikke så veldig dyrt, 2000-3000 kr. Da sjekker de både deg og mannen din. Som oftest får man time veldig fort, siden det er privatpraktiserende leger. Hvis dere trenger hjelp til å få barn, for eksempel ved ivf, så koster det en del. Å bruke norsk, offentlig helsevesen er rimeligere enn å få hjelp av det private helsevesen, men det er gjerne litt ventetid (spesielt nå under korona, og de har åpnet for at enslige kvinner kan få hjelp). I det offentlige helsevesen må man betale medisinene selv. Når man betaler mer enn ca 17 000 kr kan man få tilbakebetalt det som er over det. Du kan få inntil tre egguttak i det offentlige helsevesen. I privat helsevesen får dere hjelp fort, men det koster penger. Ett forsøk koster 30-40 000 kr, men man kan kjøpe pakker på tre forsøk som koster 70-80 000 kr. Medisiner kommer i tillegg, men du kan få dekket (tilbakebetalt) hvis det koster mer enn ca 17 000 kr. Anonymkode: 9c814...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 7 hours ago, Eugenniee said: 40000 - du snakker om ivf forsøk. Utredning koster rundt 3000. Du må ikke betale for ivf (eller noe annet) etter utredning. Det skal gå bra. Jer har allerede fått utredning hos hausken. De anbefalte meg å begynne prøverør etter 6 måneder. Men det er for dyrt. Så jeg skal få en time hos en privat gynekolog og spør ham om fertilitetsbehandling hos offetling sykehus. Takk for din hjelp Anonymkode: 9e3de...9b5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #10 Skrevet 5. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal gå bra. Jer har allerede fått utredning hos hausken. De anbefalte meg å begynne prøverør etter 6 måneder. Men det er for dyrt. Så jeg skal få en time hos en privat gynekolog og spør ham om fertilitetsbehandling hos offetling sykehus. Takk for din hjelp Anonymkode: 9e3de...9b5 Hausken kan sende henvisning. Bare til å ta en telefon. Anonymkode: efe63...b86 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 Håper også det ordner seg for deg. Det er ikke uvanlig å få slike kommentarer, når man kan trykke på anonym-knappen. De fleste private fertilitetsklinikkene har godt omdømme. Sagt på en annen måte, vet jeg ikke om noen, som ikke har god erfaring med dem. Du vil få en god utredning om du tar en sjekk der. En privat fertilitetslege kan også henvise deg til offentlig behandling, dersom de ser det som nødvendig. Anonymkode: 06a53...17b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 Dere kan ta kontakt med din eller din manns fastlege. Fastlegen kan sende henvisning til prøverørsbehandling ved et offentlig sykehus. Lykke til! Man må regne med at det koster litt.. Men likevel mye billigere enn hos Hausken Anonymkode: c7047...45b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere kan ta kontakt med din eller din manns fastlege. Fastlegen kan sende henvisning til prøverørsbehandling ved et offentlig sykehus. Lykke til! Man må regne med at det koster litt.. Men likevel mye billigere enn hos Hausken Anonymkode: c7047...45b Fastlegen kan ikke sende henvisning direkte til KK, men det kan derimot klinikk Hausken hvor hun allerede har vært. Anonymkode: efe63...b86
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #14 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen kan ikke sende henvisning direkte til KK, men det kan derimot klinikk Hausken hvor hun allerede har vært. Anonymkode: efe63...b86 Jo, fastlege kan visst henvise til sykehuset. Deretter vurderer sykehuset henvisningen og kaller begge inn til forsamtale, hvis man er «kvalifisert». Anonymkode: 06a53...17b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #15 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det skal gå bra. Jer har allerede fått utredning hos hausken. De anbefalte meg å begynne prøverør etter 6 måneder. Men det er for dyrt. Så jeg skal få en time hos en privat gynekolog og spør ham om fertilitetsbehandling hos offetling sykehus. Takk for din hjelp Anonymkode: 9e3de...9b5 Hausken kan sende. Vi ble henvist til ivf i det offentlige av min private gynekolog. Dere stiller i samme kø som alle andre. Anonymkode: 9c814...1b9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #16 Skrevet 5. august 2020 Gå inn på legelisten.no Der kan dere søke opp ulike gynekologer og se masse tilbakemeldinger fra andre. Anonymkode: f6dd6...c2b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #17 Skrevet 5. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, fastlege kan visst henvise til sykehuset. Deretter vurderer sykehuset henvisningen og kaller begge inn til forsamtale, hvis man er «kvalifisert». Anonymkode: 06a53...17b Nei, ikke til KK i Bergen ihvertfall. Fastlegen kan kun sende henvisning til privat gynekolog, som igjen må sende henvisning. Men ts har jo hatt utregning hos gynekolog på Hausken og de kan henvise. Er så enkelt som å ringe de og be de sende en søknad med én gang. Anonymkode: efe63...b86
Resignert Skrevet 6. august 2020 #18 Skrevet 6. august 2020 On 8/5/2020 at 9:08 AM, AnonymBruker said: Hei Jeg fikk en følelse at jeg har blitt svindlet av gynekologen min. jeg og mannen min begynte å prøve for å få barn for fire år siden. Jeg hadde 3 spontanertaborsjoner. Selv om jeg var bekymret for min manns alder og sædcellene hans, ser gynekologen ikke til å bry seg om det. Hun ønsket tydeligvis ikke å gå lenger og sjekke mer for å finne hvor problemet er. Hun ville heller ikke sende oss til endokronolog. I gpr leste jeg anmeldelser om av andre pasienter om henne. Mange klaget over at hun kunne ikke handle og tok ikke infertilitetetsproblemer på alvor. Jeg er skuffet over alle tiden kastet å vente for ingenting og uten å få hjelp jeg trengte. Nå vil jeg skifte gynekolog. Mne hvordan kan jeg vær sikker å velge den rette? hovr lang tid kan det ta for å få ny gynekolog ? Jeg er ikke norsk meg selv og jeg er ikke vel kjent med norsk helsesystemet Anonymkode: 9e3de...9b5 Hva er din alder da? Mannens alder påvirker da fruktbarhet mindre enn kvinnens alder. Dårlig sædkvalitet kan jo ellers være arvelig betinget, eller et resultat av eksponering mot giftstoffer og andre skadelige forbindelser (f.eks gjennom arbeid i landbruk eller kjemisk industri, deltagelse i krigshandlinger, osv)
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #19 Skrevet 6. august 2020 1 hour ago, Resignert said: Hva er din alder da? Mannens alder påvirker da fruktbarhet mindre enn kvinnens alder. Dårlig sædkvalitet kan jo ellers være arvelig betinget, eller et resultat av eksponering mot giftstoffer og andre skadelige forbindelser (f.eks gjennom arbeid i landbruk eller kjemisk industri, deltagelse i krigshandlinger, osv) Han er 50 år og jeg er 34 år. For fire år siden når var han 46 snakket vi med min gynekolog om vår bekymring for hans sædceller. Gynekologen sa at det skulle gå bra siden de kan svømme og de ser ut helt gode. De er mindre i nummer men det skulle ta lengre tid. Hun ville ikke send henvisning til IVF hos offentling sykehus. Nå 4 år er kastet bort Anonymkode: 9e3de...9b5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #20 Skrevet 6. august 2020 Siden dere bor i Bergen vil jeg på det sterkeste anbefale gynekolog Mortensen ved Sentrumslegene. Han er privat, spesialist på (in)fertilitet, har jobbet lenge på KK og henviser videre uten å nøle hvis det er noe. Tar seg veldig god tid og utreder grundig. Det står priset på nettsiden deres. Jeg bruker han som «vanlig» gynekolog, men fikk han anbefalt av en venninne som hadde prøvd alt for å bli gravid med mannen sin og fått hjelp av Mortensen. Google han så får du opp erfaringer Anonymkode: 3af1b...620 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå