Gå til innhold

For seint å begynne på profesjonsutdanningen i psykologi som 28 åring med baby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fra før master innen feltet og har en del fag jeg får godskrevet og i tillegg da årsstudium. 
Er nå 27 år og Jeg venter mitt første barn i høst. 
Tenker å ta opp noen VGS fag som privatist til våren for å få flere 6’ere som jeg trenger for å komme inn på profesjonsstudiet og da søke meg inn på profesjon neste vår med oppstart H2021. 
Ettersom jeg både har årsstudium i psykologi, samt får godskrevet de emnene på profesjon som jeg har fra master, kan jeg ta profesjonsutdanningen på ca. 4 år istedenfor 6. Jeg er da 32-33 år når jeg er ferdig utdannet psykolog. 

Det er en drøm å kunne jobbe som psykolog, da det er fagfelt som gir meg så mye. Men på den annen side har jeg nå en ok jobb som terapeut hvor jeg tjener 490.000kr i grunnlønn, ca. 550.000kr (inkl. tilleggene) og har som sagt en baby på vei, så er veldig i tenkeboksen på om jeg bare skal slå meg til ro med det jeg har nå siden det er en grei lønn. Kommer ikke til å kunne fortsette å jobbe 100% samtidig som jeg tar profesjonsstudiet, ettersom jeg jobber turnus, og profesjonsstudiet har masse obligatorisk oppmøte, samt mye praksis. På den annen side er det bare snakk om 4-5 år av livet mitt på å kunne oppnå det jeg alltid har villet jobbe med...

meeen, jeg leser litt rundt omkring at lønnsmessig er ikke psykolog så mye å trakte etter ifht. Mengde utdannelse man faktisk investerer i. Så tenker også om det kan være bortkastet å ta en utdanning på flere år, der jeg ikke har inntektsgrunnlaget jeg har nå, for så å få en jobb som psykolog hvor jeg tjener det samme som jeg gjør i dag...

HJELP!

Anonymkode: 0b5ce...4cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt! Det er aldri for sent, i det hele tatt. Gjør det 😄 Personlig ville jeg ventet kanskje et par år, på grunn av barnet.. Kjenner noen som startet 6-årig studie som 40- åring :) 

Anonymkode: 9c2de...983

• Liker 4
Skrevet

Kjør på! Psykologen min var ferdig utdannet da hun var 45😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjelder alder er det selvfølgelig ikke for sent. Lønnen blir ikke det motiverende heller, for den er ikke noe særlig bedre enn det du har. I tillegg vil du måtte gå ned i lønn under studiene. Det er en faktor å ta med, men har din ektemann trygg inntekt så skulle dette gå bra.

Det jeg tenker på er at du skal ha en baby snart. Det krever utrolig mye av deg som mor, du kommer til å miste nattesøvn, hormonene vil herje, og spørsmålet er rett og slett om du kommer til å ha tid OG krefter til å få tatt opp fagene du trenger, og få toppkarakterer. Du vet heller ikke hva slags type barnet ditt er mtp søvn, eller annet som kan gjøre at barnet trenger ekstra omsorg utover det vanlige.

Det mest realistiske er å vente med å ta opp fag til barnet er litt større, dvs begynne å konsentrere deg om vgs fag til høsten, da kan barnet begynne i bhg.. Du har da blitt vant til rutiner, du kjenner søvnmønsteret og hormonene dine er litt mer stabile.

Legg en langsiktig plan, så. kommer du til å klare det. Men du trenger mye hjelp og støtte av de rundt deg slik at du har krefter og overskudd til dette. Barnets behov er store det første leveåret og du bør nyte denne babytiden uten ekstra stress, fordi det kan gå utover melkeproduksjonen. Barnet ditt fortjener en mor som er tilstedeværende psykisk, ikke en som stresser over å få lest gjennom ett kapittel eller to. :)

Anonymkode: 7043b...5c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du får fullført på fire år? Høres ikke helt riktig ut, de er veldig strenge på at man ikke får hoppe over noen kull, unntaket er hvis man har hatt alle emnene for det året OG at det er ledig plass på kullet over (noe det svært sjeldent er).

Anonymkode: e60d4...68f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med universitetet om å fullføre på kortere tid? Tror det kan være vanskelig pga praksiskrav.

Anonymkode: b0dca...bb0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fristen er ikke før 15 april, så det er ikke for sent.

Anonymkode: 4d083...982

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke heller velge indøk på NTNU? Det er lite oppmøteplikt og du vil lett få jobb hvor som helst i landet samt at du kan begynne på 650-700k og fort klatre til en million. Mye bedre enn psykologi som har mye oppmøte og «dårlig» lønn.

Anonymkode: e4ab8...a79

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at du får fullført på fire år? Høres ikke helt riktig ut, de er veldig strenge på at man ikke får hoppe over noen kull, unntaket er hvis man har hatt alle emnene for det året OG at det er ledig plass på kullet over (noe det svært sjeldent er).

Enig i dette, spesielt når det gjelder master-fagene dine. Hvor mange år har du igjen hos Lånekassen? Det kan også være slik at selv om du får fritak fra enkelte fag, kan det hende at du ikke kan ta studiet på så lite som fire år, siden det kan være vanskelig å ta fag fra ulike kull samtidig (kræsj i timeplanen), det blir problemer med praksis etc. Det kan også være forskjeller mellom studiesteder. Så dette ville jeg sjekket veldig nøye!
Du vil tjene bedre som nyutdannet psykolog enn du gjør nå, og du vil sannsynligvis ha bedre muligheter til å klatre i lønn etterhvert også, særlig som spesialist. 

Anonymkode: 98819...d27

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går helt fint om jeg tar det på vanlig tid, 5 år også, blir bare noen færre emner per semester og at jeg er 33 år istedenfor 32 når jeg er ferdig. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går helt fint om jeg tar det på vanlig tid, 5 år også, blir bare noen færre emner per semester og at jeg er 33 år istedenfor 32 når jeg er ferdig. 

Ordinær tid er seks år. Jeg studerer profesjonsstudiet i psykologi og de som hadde tatt årsstudium/bachelor i psykologi fikk ikke hoppe over noen kull.

Skrevet

Du har vell rett til to års permisjon fra jobben du har når du får baby.  Ett år lønnet og ett år ulønnet. Usikker på om du har rett til permisjon fra jobben og samtidig sende i barnehage. Hvis ikke det er mulig, kan du gjerne be jobben om et års permisjon likevel,  mens baby går i barnehage, og håpe de sier ja.  Da kunne du evt. prøve å ta opp aktuelle fag ett år, og hvis det ikke går, kan du gå tilbake til gamle jobben, om det går kan du gjerne da si opp og studere videre. 
En faktor å ha med likevel er at du ikke vil kunne ta opp igjen fag som privatist så mye lengre på grunn av ny læreplan:

Dette er hentet fra Udir sine nettsider:

Vi (Udir) foreslår at privatister skal få mulighet til å ta eksamen etter utgått læreplan i tre påfølgende eksamensperioder. For disse vil siste mulighet til å ta eksamen etter utgått læreplan være:

• høsten 2021 for fag som skal bli avsluttet på Vg1
  • høsten 2022 for fag som skal bli avsluttet på Vg2
  • høsten 2023 for fag som skal bli avsluttet på Vg3

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Faulkner skrev:

Du har vell rett til to års permisjon fra jobben du har når du får baby.  Ett år lønnet og ett år ulønnet. Usikker på om du har rett til permisjon fra jobben og samtidig sende i barnehage. Hvis ikke det er mulig, kan du gjerne be jobben om et års permisjon likevel,  mens baby går i barnehage, og håpe de sier ja.  Da kunne du evt. prøve å ta opp aktuelle fag ett år, og hvis det ikke går, kan du gå tilbake til gamle jobben, om det går kan du gjerne da si opp og studere videre. 
En faktor å ha med likevel er at du ikke vil kunne ta opp igjen fag som privatist så mye lengre på grunn av ny læreplan:

Dette er hentet fra Udir sine nettsider:

Vi (Udir) foreslår at privatister skal få mulighet til å ta eksamen etter utgått læreplan i tre påfølgende eksamensperioder. For disse vil siste mulighet til å ta eksamen etter utgått læreplan være:

• høsten 2021 for fag som skal bli avsluttet på Vg1
  • høsten 2022 for fag som skal bli avsluttet på Vg2
  • høsten 2023 for fag som skal bli avsluttet på Vg3

Jeg har foreldrepenger (permisjon) fram til barnet er 7 måneder (jeg tar både mødrekvoten og felleskvoten. 15 uker fedrekvote av de 49 ukene er forbeholdt far. Og 3 av ukene er forbeholdt mor før termin). 

Ja har lest på udir sine sider at den gamle læreplanen skiftes ut. Derfor skal jeg ta opp de tre VGS fagene nå til våren 2021 :) slik at jeg forhåpentligvis er ferdig med å ta opp vgs fagene før jeg begynner på jobb igjen neste sommer. Kan hende jeg da jobber et år i min faste jobb, fra neste sommer og fram til sommeren 2022 for så å begynne profesjon i psykologi. Da går jo poden også i barnehagen og blir litt lettere å sjonglere dagene, pluss at jeg da har fått et år etter permisjonen på å jobbe og tjene meg opp litt penger som jeg kan spare en del av og bruke under studiene siden jeg ikke får jobbet i 100% stilling. Så tenker jeg da å evt. Snakke med jobben om å gå over til å enten være tilkallingsvikar under studiene eller gå ned til kanskje 50% fast stilling der jeg kan jobbe kanskje Ca. 5-6 døgn i måneden istedenfor 10-11 døgn som jeg gjør nå. 
Tenker at når jeg allerede blir over 30 år når jeg er ferdig psykolog uansett så har det vel ingenting å si om jeg er ferdig når jeg er 33år eller 34år... og det blir kanskje bedre for poden og familielivet med at jeg ikke begynner å studere det før poden er nesten 2 år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke heller velge indøk på NTNU? Det er lite oppmøteplikt og du vil lett få jobb hvor som helst i landet samt at du kan begynne på 650-700k og fort klatre til en million. Mye bedre enn psykologi som har mye oppmøte og «dårlig» lønn.

Fordi langt ifra alle har det valget, nemlig pga at de ikke har anlegg for realfag. Vi har denne myten om at alle kan søke hva de vil, men det er ikke slik. Jeg har sett en rekke vitnemål fra VGS. Imponerende 5.4 - 5.5 i snitt og oppover - altså 5-ere og 6-ere på rekke og rad, så ser man på mattekarakteren, så står det karakter enten 2 eller 3 i matte 1P + 2P. Realfagfordypningen eksisterer heller ikke for noen i denne situasjonen, naturlig nok.

NTNU krever R1 + R2 matte, og en må ha karakter 4 i R2. I tillegg må en ta Fysikk 1. Disse fagene er et rent helvete for folk som ikke har anlegg for realfag. 

Hadde alle kunnet ta R2-matte med minst karakter 4, så hadde mest sannsynlig Ind-Øk hatt 20.000 søkere for 100 ledige studieplasser. Da hadde NTNU måttet økt karakterkravet fra 4 til 6. Samtidig er det slik at Ind-øk sin lønn er attraktiv fordi det er altfor få Ind.øk studieplasser i Norge. Så det hjelper også at det uteksamineres veldig få - tilbud og etterspørsel is cool 🤣

For de som ikke kan mye matematikk og fysikk, men samtidig er hjernevasket totalt på jakt etter "spennende" status, så står de egentlig igjen med bare to "prestisjeretninger" som oppfyller hjernevask-kravet, nemlig psykologi og juss. Disse to retningene holder også i stor grad monopol på antallet studieplasser i Norge, spesielt psykologi. Dermed så blir de mer attraktive på den måten. Det går liksom ikke an å gå til utlandet for å studere norsk juss eller de norske kravene til psykologer her til lands. Det har det bare blitt problemer av - det fikk Ungarn studentene erfare. 

Alt annet krever matte eller fysikk i varierende grad, enten det gjelder tannlege eller lege (her er det dog mer vekt på kjemi også), Siv-Ing, Ind-øk, Samfunnsøkonom eller siviløkonom. 

Anonymkode: 21d5f...cfa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi langt ifra alle har det valget, nemlig pga at de ikke har anlegg for realfag. Vi har denne myten om at alle kan søke hva de vil, men det er ikke slik. Jeg har sett en rekke vitnemål fra VGS. Imponerende 5.4 - 5.5 i snitt og oppover - altså 5-ere og 6-ere på rekke og rad, så ser man på mattekarakteren, så står det karakter enten 2 eller 3 i matte 1P + 2P. Realfagfordypningen eksisterer heller ikke for noen i denne situasjonen, naturlig nok.

NTNU krever R1 + R2 matte, og en må ha karakter 4 i R2. I tillegg må en ta Fysikk 1. Disse fagene er et rent helvete for folk som ikke har anlegg for realfag. 

Hadde alle kunnet ta R2-matte med minst karakter 4, så hadde mest sannsynlig Ind-Øk hatt 20.000 søkere for 100 ledige studieplasser. Da hadde NTNU måttet økt karakterkravet fra 4 til 6. Samtidig er det slik at Ind-øk sin lønn er attraktiv fordi det er altfor få Ind.øk studieplasser i Norge. Så det hjelper også at det uteksamineres veldig få - tilbud og etterspørsel is cool 🤣

For de som ikke kan mye matematikk og fysikk, men samtidig er hjernevasket totalt på jakt etter "spennende" status, så står de egentlig igjen med bare to "prestisjeretninger" som oppfyller hjernevask-kravet, nemlig psykologi og juss. Disse to retningene holder også i stor grad monopol på antallet studieplasser i Norge, spesielt psykologi. Dermed så blir de mer attraktive på den måten. Det går liksom ikke an å gå til utlandet for å studere norsk juss eller de norske kravene til psykologer her til lands. Det har det bare blitt problemer av - det fikk Ungarn studentene erfare. 

Alt annet krever matte eller fysikk i varierende grad, enten det gjelder tannlege eller lege (her er det dog mer vekt på kjemi også), Siv-Ing, Ind-øk, Samfunnsøkonom eller siviløkonom. 

Hvis folk bare jobber hardt med fagene går det fint for de fleste å klare VGS-matte. Det er jo ikke så vanskelig men tidkrevende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor tror du det hadde vært 20 000 søkere? Tipper det heller hadde vært mer på medisin og tannlege.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...