AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #101 Skrevet 5. august 2020 Det burde helle være slik at de som reiser, fester og drar på unødvendige fornøyelser på bekostning for oss andre, at det er DEM som skal bruke munnbind. Ikke oss normale, oppegående mennesker som drar på jobb, butikken og nødvendige ting i disse tider. Jeg skal ikke straffes for å kjøpe meg mat som normalt. Det er de som velger å dra på cruise, reise, på fest/ut på byen, bryllup og andre store arrangement som har store folkefolkemengder som skal bruke munnbind. Om jeg, som tilsynelatende frisk og i lav risiko på grunn av oppførsel og levemåte, går med munnbind så hjelper det meg jævlig lite! For det beskytter de rundt meg, ikke meg!! Det er de som gjør alt det over som skal bruke munnbind, ikke jeg. Munnbind er en utgift jeg ikke har råd til. Har prøvd å spare og skrape sammen nok til en 10 pakk som skal brukes til absolutt nødssituasjoner, slik som om jeg blir forkjøla og må ta coronatest, da må jeg bruke munnbind for å møte opp på test-stedet og for nødvendig butikkturer om jeg havner i karantene eller i påvente av svar. Jeg har ikke spart og skrapt opp penger for å kjøpe meg munnbind med penger jeg egentlig ikke har, for å bruke det til hverdags. For jeg lever minimalt og skal ikke straffes for andres idioti. Er det påbud på kollektiv så er det påbud, men det berører ikke meg for jeg tar ikke buss. Buss og butikk kan ikke sammenlignes, ei heller rema og nattklubb. Om du velger å leve som før, så bør du bruke munnbind og betale for det. For det hjelper ikke meg om jeg går med munnbind og du ikke gjør det! Folk skal beskyttes for deg, og ikke beskytte deg på egen regning. For dere som ikke forstår; "Du" er du som har vært på ferie sommer, vært på harrytur i Sverige, ut på nattklubb og andre unødvendige ting. Ikke dere oppegående som faktisk tar covid-19 på alvor i håp om at det skal forsvinne fortest mulig. Anonymkode: 5cfd1...78d 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #102 Skrevet 5. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøp deg et i tøy som kan vaskes på min 60 grader med innvendig lomme til utskiftbare filter. Da kan du lage deg egne filter av støvsugerposer feks. Jeg har av denne typen her, veldig kjekk med stramming til ørestrikkene også slik at det sitter godt: Karbonfilter munnbind Anonymkode: 98f98...da0 Høres fint og flott ut den. Synd at den koster nesten like mye som jeg bruker til mat på ei hel uke! Og det er bare masken uten filter. Det vil si at jeg må gå uten mat i ei uke, for å har råd til å kjøpe den. Anonymkode: 5cfd1...78d 2
Example Skrevet 5. august 2020 #103 Skrevet 5. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, som å jobbe med å gjøre det beste ut av situasjonen, hjelpe elevene til å finne ut av en ny normal og ta et par kurs i stemmebruk. Om du må gå med munnbind må sannsynlig elevene dine det også. Og da er det å finne ut av en ny hverdag med dem langt viktigere enn at du kanskje må snakke bittelitt høyere til dem. Anonymkode: 69691...6d2 Ta kurs i stemmebruk, haha.. 1. Munnbind blir neppe vanlig i skoler i Norge. De blir smittebomber. Alle som har jobbet i skolen de siste månedene vet at elevene sliter nok som det er med andre smittevernsregler. Trygg munnbindbruk i tillegg? 2. Poenget er at munnbindet er en ulempe når man underviser. Alle skjønner det. Kokken vil nok klare å skjære opp en agurk med votter på, det betyr ikke at det er noen god idé at kokken har på votter. Jeg synes i grunn Joe Biden eksempliserer det godt. I USA har munnbind blitt noe politisk i valgkampen, og han bærer det hele tiden med glede, og lar seg avbilde med det på. Bortsett fra når han taler. Hvorfor det? Hvorfor kommer alle fotballspillere og trenere inn med munnbind på stadion, men tar det av seg når de er på banen eller på sidelinja. Solskjær og andre vet jo det veldig godt. Det er ikke noe problem om du skal prate til én person en meter unna deg, men når du må heve stemmen og prate til mange. For eksempel når man nok en gang be elever om å holde avstand til hverandre, som er et mye viktigere tiltak 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #104 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, Example skrev: Ta kurs i stemmebruk, haha.. 1. Munnbind blir neppe vanlig i skoler i Norge. De blir smittebomber. Alle som har jobbet i skolen de siste månedene vet at elevene sliter nok som det er med andre smittevernsregler. Trygg munnbindbruk i tillegg? 2. Poenget er at munnbindet er en ulempe når man underviser. Alle skjønner det. Kokken vil nok klare å skjære opp en agurk med votter på, det betyr ikke at det er noen god idé at kokken har på votter. Jeg synes i grunn Joe Biden eksempliserer det godt. I USA har munnbind blitt noe politisk i valgkampen, og han bærer det hele tiden med glede, og lar seg avbilde med det på. Bortsett fra når han taler. Hvorfor det? Hvorfor kommer alle fotballspillere og trenere inn med munnbind på stadion, men tar det av seg når de er på banen eller på sidelinja. Solskjær og andre vet jo det veldig godt. Det er ikke noe problem om du skal prate til én person en meter unna deg, men når du må heve stemmen og prate til mange. For eksempel når man nok en gang be elever om å holde avstand til hverandre, som er et mye viktigere tiltak Du problematiserer noe du ikke engang har forsøkt enda, og nekter å tro på at et munnbind ikke har noen vesentlig lydhemmende effekt. Det at Biden tar av seg munnbindet, kan vel tenkes å ha noe med ikke-verbal kommunikasjon å gjøre, noe som selvsagt hemmes av et munnbind. Anonymkode: 43aff...5fb 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #105 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Problemet er jo hvor kostbart munnbind er. Og man er heller ikke sikker på hvor god effekt munnbind har. Jeg har ikke råd til å bruke tusenvis i måneden på munnbind, jeg skal kjøpe meg noen munnbind i tøy, men de har jo ikke like god effekt? Så det blir jo mest for syns skyld. Håper ikke det blir påbudt..., da bør det i så fall være gratis. Anonymkode: d6ca2...2ca Det er jo det som blir resultatet - at folk bruker det kun for syns skyld for å ikke få bot, uten at det har noe effekt. Slik det gjøres i andre land der man må betale for munnbind. Anonymkode: c0cb3...6d9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #106 Skrevet 5. august 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Nei , men vi får nå en haug av utgifter til munnbind, som jeg egentlig ikke har råd til : Takket være disse harryhandlerne . Dette er en innsats som ikke skulle vært nødvendig da smittetallene skulle vært lavere. Så takk til harry folka og syden idiotene. Og du tenker kanskje ikke over at ikke alle har råd til å prioritere annerledes, men vi skal selvfølgelig straffes nå. Folk sier tøymunnbind,men det vil ikke legene gå god for. Det eneste som gjelder for dem er engangs og det blir DYRT. Og har man tatt det på og må ta det av (for å for eks drikke) hvis man sitter på toget fra Bergen til Oslo, og jeg drikker en del, skal jeg ta på meg et nytt munnbind for hver slurk jeg tar så kommer den turen til å bli DYR! Jeg blir så forbanna på de som er årsaken til dette. F ta dere.Det skal svi på min lommebok fordi at dere j*vla idioter måtte bare dra til Sverige eller til utlandet. Regjeringen kan gjøre det enkelt, steng grensene igjen. Smitten vil gå ned og det vil ikke være nødvendig med påbud om maske ombord på offentlig transport, så enkelt er det faktisk. Det gikk helt fint før, med lite smitte, og jeg ser egentlig ikke helt poenget nå heller, for smittetallene er ikke høye nå. De kan anbefale det, det er en ting, men at det skal være påbudt, nei Anonymkode: 9794b...18c Det beviste du for meg at det er ingen vits i å diskutere mer med deg. Du må da for faen meg ikke ta på nytt munnbind for hver gang du tar en slurk, hvor dum går det an å bli? Men, ja. De kan nekte deg ombord i buss, tog, taxi og fly dersom du ikke har maske. Er ikke bare deg selv du beskytter men andre rundt deg. Er man stygg som fy men har pene øyne må jo en maske være en kjærkommen ting. BRUK MASKE. Anonymkode: e6fe6...b94 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #107 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det beviste du for meg at det er ingen vits i å diskutere mer med deg. Du må da for faen meg ikke ta på nytt munnbind for hver gang du tar en slurk, hvor dum går det an å bli? Men, ja. De kan nekte deg ombord i buss, tog, taxi og fly dersom du ikke har maske. Er ikke bare deg selv du beskytter men andre rundt deg. Er man stygg som fy men har pene øyne må jo en maske være en kjærkommen ting. BRUK MASKE. Anonymkode: e6fe6...b94 Jo, det må hun. Hvis hun skal drikke, så berører hun jo munnbind. Da må hun sprite hendene og ta på nytt for at det skal beskytte. Anonymkode: c0cb3...6d9 2
Curlyme Skrevet 5. august 2020 #108 Skrevet 5. august 2020 Ikke alle kan bare punge ut 700 kr for munnbind. https://www.farmasiet.no/product/1159713/feber-og-forkjoelelse/forebyggende/byd-munnbind
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #109 Skrevet 5. august 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Som egentlig ikke funker så godt ? Det er jo det dem sier. Og det hjelper fint lite når jeg ikke har vaskemaskin der jeg bor. Jeg gjentar, alt dette fordi at folk har dratt til utlandet og vært idioter å dra med seg dette drittet hjem, slik at vi nå har fått en økning i spredning. TAKK! Anonymkode: 9794b...18c Kjøp inn litt klorin, og en bøtte, så får du de nok rene. Eller ha de i kokende vann og tilsett litt zalo idét du slår av plata. Anonymkode: a4105...b48
youcancallmejune Skrevet 5. august 2020 #110 Skrevet 5. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh, jeg kjenner mange som ikke har kjøpt munnbind. Og nei, de kan ikke nekte meg det . Hold kjeft. Dette hadde ikke vært nødvendig hvis denne dusteregjeringen vår ikke hadde åpnet for reiser til andre land. Anonymkode: 9794b...18c Selvfølgelig kan de nekte deg å gå på toget eller bussen hvis det kommer et påbud om munnbind. 2
Example Skrevet 5. august 2020 #111 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du problematiserer noe du ikke engang har forsøkt enda, og nekter å tro på at et munnbind ikke har noen vesentlig lydhemmende effekt. Det at Biden tar av seg munnbindet, kan vel tenkes å ha noe med ikke-verbal kommunikasjon å gjøre, noe som selvsagt hemmes av et munnbind. Anonymkode: 43aff...5fb Takk for at du bringer opp det også. Ikke-verbal kommunikasjon er ekstremt viktig. Poenget er at munnbind, kun for syns skyld, er unødvendig og har negative effekter. Da skal oppsidene være veldig gode for at man skal pålegge det for eksempel lærere og elever.
Example Skrevet 5. august 2020 #112 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det beviste du for meg at det er ingen vits i å diskutere mer med deg. Du må da for faen meg ikke ta på nytt munnbind for hver gang du tar en slurk, hvor dum går det an å bli? Men, ja. De kan nekte deg ombord i buss, tog, taxi og fly dersom du ikke har maske. Er ikke bare deg selv du beskytter men andre rundt deg. Er man stygg som fy men har pene øyne må jo en maske være en kjærkommen ting. BRUK MASKE. Anonymkode: e6fe6...b94 Hvis du følger rådene til FHI skal du det. Hvorfor bruke munnbind, om du ikke bruker de riktig? Det er nettopp dette som er grunnen til at Norge ikke har anbefalt det hittil.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #113 Skrevet 5. august 2020 5 minutter siden, Example skrev: Takk for at du bringer opp det også. Ikke-verbal kommunikasjon er ekstremt viktig. Poenget er at munnbind, kun for syns skyld, er unødvendig og har negative effekter. Da skal oppsidene være veldig gode for at man skal pålegge det for eksempel lærere og elever. Ja, det er det, og var vel også ett av argumentene for forbudet mot ansiktsdekkende plagg i utdanningsinstitusjoner. Jeg kan ikke minnes at det ble pekt på at en viktig faktor ville være at tale ble utydelig og vanskelig å høre. Nå tviler jeg sterkt på at det blir et munnbindpåbud på skoler, men muligens på universiteter der man sitter som sild i tønne i et auditorium. Anonymkode: 43aff...5fb 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #114 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, Curlyme skrev: Ikke alle kan bare punge ut 700 kr for munnbind. https://www.farmasiet.no/product/1159713/feber-og-forkjoelelse/forebyggende/byd-munnbind Koster bare halvparten på ludostore.no😉 Anonymkode: 5b973...1c7
Hatsumomo Skrevet 5. august 2020 #115 Skrevet 5. august 2020 4 timer siden, Curlyme skrev: Ikke alle kan bare punge ut 700 kr for munnbind. https://www.farmasiet.no/product/1159713/feber-og-forkjoelelse/forebyggende/byd-munnbind Men herlighet for et syt om penger og munnbind! Hvis dere alle har så vanvittig dårlig råd så får dere klippe i sokkene deres og laget et provosorisk munnbind av det, det er bedre enn ingenting! Så enkelt kan det gjøres! (trenger ikke forstå språket for å se videoen) 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #116 Skrevet 5. august 2020 8 minutter siden, Hatsumomo skrev: Men herlighet for et syt om penger og munnbind! Hvis dere alle har så vanvittig dårlig råd så får dere klippe i sokkene deres og laget et provosorisk munnbind av det, det er bedre enn ingenting! Så enkelt kan det gjøres! (trenger ikke forstå språket for å se videoen) Hvem gidder å gå rundt med en sokk i trynet? Seriøst altså. Rike Norge har ikke råd til å dele ut munnbind. Anonymkode: c0cb3...6d9
Hatsumomo Skrevet 5. august 2020 #117 Skrevet 5. august 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem gidder å gå rundt med en sokk i trynet? Seriøst altså. Rike Norge har ikke råd til å dele ut munnbind. Anonymkode: c0cb3...6d9 Hehe, du troller. Really? Tanken på sokk i trynet trumfer altså det å ha litt mer trygghet mot korona. Skulle likt å sett deg si det igjen uten å være anonym. Endret 5. august 2020 av Hatsumomo 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #118 Skrevet 5. august 2020 4 timer siden, Example skrev: Hvis du følger rådene til FHI skal du det. Hvorfor bruke munnbind, om du ikke bruker de riktig? Det er nettopp dette som er grunnen til at Norge ikke har anbefalt det hittil. Nei, grunnene til at det ikke ble anbefalt munnbind tidligere var primært fordi helsevesenet var tomme/knapphet for alt av munnbind. De er førstelinjen og førstepri, og da kan staten selvsagt ikke sørge for at det blir en konkurranse med 5 millioner nordmenn som alle skal ha 10 munnbind hver. Ærlig talt, såpass bør man forstå. Nå er lagrene fylt opp, og så fort smitten øker bittelitt så blir det naturligvis munnbind påbud. Lenge før vi når nivåene vi hadde i jan-feb-mars. 99% så vil du ikke kunne ferdes en meter ute uten munnbind i løpet av 1-2 måneder. Anonymkode: 9dffa...0e8 4
ItchyBitchySpider Skrevet 5. august 2020 #119 Skrevet 5. august 2020 57 minutter siden, Hatsumomo skrev: Hehe, du troller. Really? Tanken på sokk i trynet trumfer altså det å ha litt mer trygghet mot korona. Skulle likt å sett deg si det igjen uten å være anonym. Ingen gidder å gå rundt med sokk i trynet. Sånn.
ItchyBitchySpider Skrevet 5. august 2020 #120 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, grunnene til at det ikke ble anbefalt munnbind tidligere var primært fordi helsevesenet var tomme/knapphet for alt av munnbind. De er førstelinjen og førstepri, og da kan staten selvsagt ikke sørge for at det blir en konkurranse med 5 millioner nordmenn som alle skal ha 10 munnbind hver. Ærlig talt, såpass bør man forstå. Nå er lagrene fylt opp, og så fort smitten øker bittelitt så blir det naturligvis munnbind påbud. Lenge før vi når nivåene vi hadde i jan-feb-mars. 99% så vil du ikke kunne ferdes en meter ute uten munnbind i løpet av 1-2 måneder. Anonymkode: 9dffa...0e8 Hjelper ikke at lagrene er fylt opp hvis folk ikke har råd til det. Hvordan har andre fattigere land råd til å dele dem ut, men ikke Norge? Her har man jo kunstig høye priser på munnbind. 4
Fremhevede innlegg