Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #61 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Example skrev: Med tanke på at mange nok er ganske slepphendte med smittevernsreglene allerede. Som for eksempel å holde avstand, så kan selv enkle regler for munnbind bli noe en del driter i. Det er ikke mange som frivillig bruker munnbind i Norge. Jeg har ikke sett mange selv i alle fall. Da regner jeg med at folk vil bruke det under et påbud kun på grunn av at man stort sett gjør som man får beskjed om i Norge, og ønsker å unngå sosial skam. Og med tanke på hvor lite som skal til for å få mange nordmenn til å kun spare noen kroner, så vil nok mange spare her også. Det blir mye gjenbruk av munnbind og falsk trygghet. Nei, det er ytterst få som bruker munnbind. Nordmenn er flaue for det meste og liker ikke å bli fortalt hva de skal gjøre heller. Men jeg synes jo det er litt merkelig, når vi er så internasjonale og kule blitt, at man ikke lar seg påvirke mer av utlandet. Nesten alle bruker jo munnbind nå. Her i Norge har vi jo t.o.m. fenomenet "munnbindmobbing (artikkel i Dagbladet). Men synes du virkelig nordmenn gjør det de får beskjed om? Ingen avstand, fest og rulling, enda mere fest og alkohol (synes å være det vanskeligste for nordmenn å ofre, selv i "lockdown"), ytterst få bruker antibac i butikk, t.o.m. folk nær meg som jobber i helsevesen har vist overraskende lite hensyn både til meg og pasienter med tanke på hva de har bedrevet på fritiden.
Example Skrevet 5. august 2020 #62 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AineAvive skrev: Nei, det er ytterst få som bruker munnbind. Nordmenn er flaue for det meste og liker ikke å bli fortalt hva de skal gjøre heller. Men jeg synes jo det er litt merkelig, når vi er så internasjonale og kule blitt, at man ikke lar seg påvirke mer av utlandet. Nesten alle bruker jo munnbind nå. Her i Norge har vi jo t.o.m. fenomenet "munnbindmobbing (artikkel i Dagbladet). Men synes du virkelig nordmenn gjør det de får beskjed om? Ingen avstand, fest og rulling, enda mere fest og alkohol (synes å være det vanskeligste for nordmenn å ofre, selv i "lockdown"), ytterst få bruker antibac i butikk, t.o.m. folk nær meg som jobber i helsevesen har vist overraskende lite hensyn både til meg og pasienter med tanke på hva de har bedrevet på fritiden. Og likevel ser vi kule internasjonale nordmenn andre land som drukner i en pandemi, hvor alle bruker munnbind, uten noen åpenbar positiv effekt. Nordmenn flest var flinke i begynnelsen. Det stoppet på lang vei viruset. Det finnes få folk som stoler mer på myndigheter og følger lover og reguleringer enn nordmenn. Blir det påbudt med munnbind, vil det nok skje ganske kjapt at det blir brukt. Så kan man jo regne med at de samme menneskene som holdt ungene hjemme fra skolen i juni, dro til Spania i juli og har planlagt helgetur til Charlottenberg til lørdag ikke kommer til å kjøpe dyre engangsmunnbind og bruke de riktig. 4
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #63 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror den plakaten er på sin plass, noen er som barnehagebarn. Har observert voksne mennesker ha munnbind kun over munnen og at de trekker det ned for å snakke i telefonen eller andre mennesker, går med det under haken osv. Anonymkode: 43aff...5fb Men det er jo ikke fordi de ikke vet at munnbindet skal dekke munn og nese. Det er fordi de gir faen! Vi trenger da ikke læres opp til dette!!! Da må man jo heller gå ut med en holdningskampanje. Denne plakaten vil virke mot sin hensikt. Mange driter i myndigheter når de behandler befolkningen som tilbakestående.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #64 Skrevet 5. august 2020 6 timer siden, tussi84 skrev: Nå må de aller fleste mennesker ut både til lege av og til+ handle matvarer/apotek + andre nødvendige ærender av og til. Det er ikke gitt at alle har tilgang til netthandel hjem på døra, eller bor så kort unna butikken at de klarer å gå/har bil ved større avstand. Disse må også få lov til å gjøre disse nødvendige ærende sine inkl det å bruke offentlig transport til og fra, selv om de ikke har råd til dette munnbindet. Det er ingen som kan bure seg inne over lengre tid pga de faktorene jeg nevner over. Aldri har jeg hørt noen vanskeliggjøre seg sånn. Hvis om atte, dersom atte.. Kan ikke se hvordan disse folka du snakker om klarer seg i hverdagen hvis det er såå vanskelig å skaffe til veie 2-3 munnbind i uka til å gå på apotek / handle. Anonymkode: bf2ea...e99 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #65 Skrevet 5. august 2020 Kjøpte nettopp 50 pk med munnbind for 400 kr inkludert frakt fra ludostore.no. Det er halv pris i forhold til apotek😀 Anonymkode: 5b973...1c7
Hoppetaujenta Skrevet 5. august 2020 #66 Skrevet 5. august 2020 For å gå foran i denne køen så kan jeg si at jeg i dag har bestilt en god håndfull av de små viktige tingene der og oppfordrer herved alle dem som syns det virker som en god idè å kaste seg rundt og kjøpe så de har, før det igjen begynner å bli krise og alle steder går tomme for...munnbind! 1
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #67 Skrevet 5. august 2020 (endret) 1 time siden, Example skrev: Og likevel ser vi kule internasjonale nordmenn andre land som drukner i en pandemi, hvor alle bruker munnbind, uten noen åpenbar positiv effekt. Nordmenn flest var flinke i begynnelsen. Det stoppet på lang vei viruset. Det finnes få folk som stoler mer på myndigheter og følger lover og reguleringer enn nordmenn. Blir det påbudt med munnbind, vil det nok skje ganske kjapt at det blir brukt. Så kan man jo regne med at de samme menneskene som holdt ungene hjemme fra skolen i juni, dro til Spania i juli og har planlagt helgetur til Charlottenberg til lørdag ikke kommer til å kjøpe dyre engangsmunnbind og bruke de riktig. Det er mange grunner til hvorfor smitten ikke har latt seg stoppe i andre land, uten at jeg vet noe mer eller mindre enn deg om dette. Jeg ser bare ikke skaden i bruk av munnbind i avgrenset periode. I tilfelle det funker. Norge = Liten befolkning på stor masse, uvanlig mange bor i eneboliger og rekkehus, generell god helse, usosiale som folkeslag, få generasjonsboliger/husstander, færre eldre enn Italia og Spania, veldig liten innreise til Norge/få turister sammenlignet med f.eks. Spania. Jeg reiser til Spania så fort det lar seg gjøre og smittetallene går ned, med munnbind, såpe, alt jeg får tak i... til et ensomt, lite feriehus der jeg kan gå turer i varmen med hunden min, få masse D-vitamin og kikke på blomstene lik Oksen Ferdinand. Kun de lavpannede IQ løse, harry, øldrikkende egoistene drar til Spania i følge KG. Eller den nye, fra KG, i dag: Den priviligerte overklassen er de som har vært på utenlandsferie og returnert med all smitte. Jeg og mange med meg er, helt eller delvis, det motsatte av disse stigmata som repeterer seg til det kjedsommelige. Jeg er også redd for smitte via skole, det synes jeg man bør respektere. Og avhengig av hvor skoleflinke og/eller (u)sosiale barna er, klarer de fint å ta igjen mye nå eller senere. Slik var i alle fall jeg som barn. Jobbet alltid best alene. Men jeg var et "annerledesbarn". Ene barnet mitt er lik meg, andre barnet ikke. Ikke alle barn trives med det sosiale på skole. Synes jeg så du er lærer (?), derfor jeg tar det opp. Skulle ønske det var større fleksibilitet i norsk skole, større rom for ulikheter også på disse områdene. Gode kommentarer fra deg, selv om vi (eller andre) ikke er eller vil bli enige. Vi er alle ulike, av ulike grunner, også innenfor "for" eller "imot" grupperingene vi ser så mye av nå. Synes de lettvinte "stemplingene" av folk går altfor langt og er svimlende unyanserte. Endret 5. august 2020 av AineAvive
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #68 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AineAvive skrev: Men det er jo ikke fordi de ikke vet at munnbindet skal dekke munn og nese. Det er fordi de gir faen! Vi trenger da ikke læres opp til dette!!! Da må man jo heller gå ut med en holdningskampanje. Denne plakaten vil virke mot sin hensikt. Mange driter i myndigheter når de behandler befolkningen som tilbakestående. Du og jeg og de aller fleste vet dette, men jeg tror du overvurderer de kognitive evnene til deler av befolkningen. Anonymkode: 43aff...5fb 1
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #69 Skrevet 5. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du og jeg og de aller fleste vet dette, men jeg tror du overvurderer de kognitive evnene til deler av befolkningen. Anonymkode: 43aff...5fb Nei, jeg tror det ikke før jeg får se det. At noen tror munnbind skal sitte på haken eller pannen? Nei. Klarer ikke tro det. Hvis jeg tar feil, begynner jeg å grine. Da flytter jeg. Til Silicon Valley. Eller nei, der driver de mer med identitetspolitikk enn IQ-teknerier for tiden. Søker meg heller inn på publikumsferden til Mars. Da kan jeg kanskje få et par ord med smarte Elon Musk. Men han er jo maskemotstander, så... nei. Finner ingen vei...
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #70 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, AineAvive skrev: Nei, jeg tror det ikke før jeg får se det. At noen tror munnbind skal sitte på haken eller pannen? Nei. Klarer ikke tro det. Hvis jeg tar feil, begynner jeg å grine. Da flytter jeg. Til Silicon Valley. Eller nei, der driver de mer med identitetspolitikk enn IQ-teknerier for tiden. Søker meg heller inn på publikumsferden til Mars. Da kan jeg kanskje få et par ord med smarte Elon Musk. Men han er jo maskemotstander, så... nei. Finner ingen vei... Poenget er vel at du ikke skal ha «pause» i munnbindbruken ved å ha det under haken eller pannen (eller på armen) for så å dra det ned over nese og munn igjen. Anonymkode: 43aff...5fb 2
Hatsumomo Skrevet 5. august 2020 #71 Skrevet 5. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: apotek er utsolgt Apotek er ikke utsolgt, det har stått flere artikler i avisene de siste dagene om at det er ingen fare for at munnbind blir utsolgt, de har millioner på lager nå og får stadig vekk inn nye varer. De medisinske munnbindene har de nok av. Er det utsolgt i ditt lokale apotek, så bestill på nettet fra apoteket. https://www.apotek1.no/soek/munnbind 1
Hatsumomo Skrevet 5. august 2020 #72 Skrevet 5. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Som egentlig ikke funker så godt ? Syntes det er så tåpelig å bruke det argumentet, det er da bedre enn ingenting! De av tøy funker nok dårligere enn de medisinske, men de funker bedre enn ingenting. Og det er burde da holde plenty hvis du ikke får tak i medisinske munnbind. Selv har jeg ca 50 medisinske, flere støvmasker, Janus sitt, sydd to selv og nå nettopp kjøpt inn en liten ladning med tøy fra Zalando. Dette forsvinner ikke, og jeg tror vi må bruke munnbind (ikke evt påbud, men anbefalt) i lang tid fremover så det er da like greit å bare gå til innkjøp av dette og ha det i hus. Jeg kan ihvertfall si at jeg frem til vi får en vaksine, ikke vil syntes det er særlig komfortabelt eller trygt å ta fly eller offentlig transport nå mens smitten tar mer fart og vi går inn en i sesong med masse forkjølelse og hoste på hvert hjørne. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #73 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte nettopp 50 pk med munnbind for 400 kr inkludert frakt fra ludostore.no. Det er halv pris i forhold til apotek😀 Anonymkode: 5b973...1c7 Det bør dog kreves kontinuerlig bruk 24/7 FFP3-masker av alle., i alle situasjoner. Det dreier seg tross alt om å hindre en livstruende sykdom. Maskene bør skiftes hver annen time, dvs 12 masker pr døgn. Dette blir en vesentlig utgift for mange, men det bør påbys ved lov. Anonymkode: 882e0...f74
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #74 Skrevet 5. august 2020 Nå må vi slutte å leke katastrofe. Viruset er kommet for å bli, som tusen andre virus. Veldig veldig få trenger å bekymre seg for dette viruset. Håper snart noen med beslutningsmyndighet klarer å innse dette. Anonymkode: 1f3a1...557 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #75 Skrevet 5. august 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det bør dog kreves kontinuerlig bruk 24/7 FFP3-masker av alle., i alle situasjoner. Det dreier seg tross alt om å hindre en livstruende sykdom. Maskene bør skiftes hver annen time, dvs 12 masker pr døgn. Dette blir en vesentlig utgift for mange, men det bør påbys ved lov. Anonymkode: 882e0...f74 For noen ja, ikke alle, og se hvor lavt smittetallene var etter at regjeringen innførte tiltak. Det verste tiltaket de har opphevet er dette med karantenetid , det er det som har ødelagt ALT. 24/7 , er du helt dum eller? Så du mener at man skal gå med de i hjemmet og ? Eller ved en tur i skogen osv. Den vesentlige utgiften du prater om har ikke alle råd til og du mener at dette skal bli påbudt? Du drømmer. Anonymkode: 9794b...18c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #76 Skrevet 5. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen ja, ikke alle, og se hvor lavt smittetallene var etter at regjeringen innførte tiltak. Det verste tiltaket de har opphevet er dette med karantenetid , det er det som har ødelagt ALT. 24/7 , er du helt dum eller? Så du mener at man skal gå med de i hjemmet og ? Eller ved en tur i skogen osv. Den vesentlige utgiften du prater om har ikke alle råd til og du mener at dette skal bli påbudt? Du drømmer. Anonymkode: 9794b...18c Nei h*n troller. Anonymkode: 5b973...1c7 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #77 Skrevet 5. august 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det bør dog kreves kontinuerlig bruk 24/7 FFP3-masker av alle., i alle situasjoner. Det dreier seg tross alt om å hindre en livstruende sykdom. Maskene bør skiftes hver annen time, dvs 12 masker pr døgn. Dette blir en vesentlig utgift for mange, men det bør påbys ved lov. Anonymkode: 882e0...f74 Enten troller du, eller så har det rablet helt for deg, og du bør oppsøke psykiatrisk hjelp. Anonymkode: 43aff...5fb
Example Skrevet 5. august 2020 #78 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AineAvive skrev: Det er mange grunner til hvorfor smitten ikke har latt seg stoppe i andre land, uten at jeg vet noe mer eller mindre enn deg om dette. Jeg ser bare ikke skaden i bruk av munnbind i avgrenset periode. I tilfelle det funker. Norge = Liten befolkning på stor masse, uvanlig mange bor i eneboliger og rekkehus, generell god helse, usosiale som folkeslag, få generasjonsboliger/husstander, færre eldre enn Italia og Spania, veldig liten innreise til Norge/få turister sammenlignet med f.eks. Spania. Jeg reiser til Spania så fort det lar seg gjøre og smittetallene går ned, med munnbind, såpe, alt jeg får tak i... til et ensomt, lite feriehus der jeg kan gå turer i varmen med hunden min, få masse D-vitamin og kikke på blomstene lik Oksen Ferdinand. Kun de lavpannede IQ løse, harry, øldrikkende egoistene drar til Spania i følge KG. Eller den nye, fra KG, i dag: Den priviligerte overklassen er de som har vært på utenlandsferie og returnert med all smitte. Jeg og mange med meg er, helt eller delvis, det motsatte av disse stigmata som repeterer seg til det kjedsommelige. Jeg er også redd for smitte via skole, det synes jeg man bør respektere. Og avhengig av hvor skoleflinke og/eller (u)sosiale barna er, klarer de fint å ta igjen mye nå eller senere. Slik var i alle fall jeg som barn. Jobbet alltid best alene. Men jeg var et "annerledesbarn". Ene barnet mitt er lik meg, andre barnet ikke. Ikke alle barn trives med det sosiale på skole. Synes jeg så du er lærer (?), derfor jeg tar det opp. Skulle ønske det var større fleksibilitet i norsk skole, større rom for ulikheter også på disse områdene. Gode kommentarer fra deg, selv om vi (eller andre) ikke er eller vil bli enige. Vi er alle ulike, av ulike grunner, også innenfor "for" eller "imot" grupperingene vi ser så mye av nå. Synes de lettvinte "stemplingene" av folk går altfor langt og er svimlende unyanserte. At det er lite smitte i Norge har mange grunner ja. De fleste nevner du, også vil jeg legge til at vi fikk inn tiltak relativt tidlig, og de fleste var lojale til dem. I mange land vil det være umulig da folk heller vil risikere corona enn å sulte ihjel. Men så spørs det i hvilken grad munnbind vil være til hjelp eller hinder. Som lærer selv så jeg mye av skadene ved å stenge skolene. Jeg håper og tror terskelen er veldig stor for at man gjør det igjen, i hvert fall nasjonalt. Det blir også vanskelig for meg å gjøre jobben min med munnbind på.
Example Skrevet 5. august 2020 #79 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, Hatsumomo skrev: Apotek er ikke utsolgt, det har stått flere artikler i avisene de siste dagene om at det er ingen fare for at munnbind blir utsolgt, de har millioner på lager nå og får stadig vekk inn nye varer. De medisinske munnbindene har de nok av. Er det utsolgt i ditt lokale apotek, så bestill på nettet fra apoteket. https://www.apotek1.no/soek/munnbind Har du kilde på det? Millioner høres mye ut, men det blir fort borte om det kommer råd om det nå.
Iceman Skrevet 5. august 2020 #80 Skrevet 5. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh, jeg kjenner mange som ikke har kjøpt munnbind. Og nei, de kan ikke nekte meg det . Hold kjeft. Dette hadde ikke vært nødvendig hvis denne dusteregjeringen vår ikke hadde åpnet for reiser til andre land. Anonymkode: 9794b...18c Men nå har idiotene allerede åpnet slusene så da blir dette nødvendig. Spørs om de tør å påby munnbind da, det ville jo være å innrømme at de har lyget siden januar.
Fremhevede innlegg