AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #41 Skrevet 5. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruk rett ord. Munnbind brukes på sykehus. Det du snakker om nå er tøystykke. Jeg klipper opp en gammel stilongs, og har finlandshette til dager som ikke er så varme. De funker minst like bra som andre tøystykker, og så slipper jeg å bidra til krigsprofitører. Anonymkode: 3ecf8...8c2 Et tøystykke i tre lag, ja, med mulighet for å legge inn et ekstra filter. Men greit å vite at du ikke gidder å ta noe ansvar selv. Anonymkode: 43aff...5fb
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #42 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et tøystykke i tre lag, ja, med mulighet for å legge inn et ekstra filter. Men greit å vite at du ikke gidder å ta noe ansvar selv. Anonymkode: 43aff...5fb "Men greit å vite at du ikke gidder å ta noe ansvar selv." - dette synes jeg er et motbydelig utsagn, som i beste fall viser en skremmende ignoranse. Her har de privilegerte tatt med seg en betydelig smittemengde tilbake til Norge, men så er det oss fattige som skal påføres skyld og skam fordi vi ikke kan ta ekstrautgiften som adelens smittefest påfører samfunnet. Selv om enkelte på dette forumet ønsker å kvitte seg med oss, må man kunne forvente at resten har forståelse for at fattige må ty til hjemmesnekrede løsninger. Vær såpass redelig at du setter dette på skuldrene til de som er ansvarlige, nemlig de rike. Anonymkode: 3ecf8...8c2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #43 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Men greit å vite at du ikke gidder å ta noe ansvar selv." - dette synes jeg er et motbydelig utsagn, som i beste fall viser en skremmende ignoranse. Her har de privilegerte tatt med seg en betydelig smittemengde tilbake til Norge, men så er det oss fattige som skal påføres skyld og skam fordi vi ikke kan ta ekstrautgiften som adelens smittefest påfører samfunnet. Selv om enkelte på dette forumet ønsker å kvitte seg med oss, må man kunne forvente at resten har forståelse for at fattige må ty til hjemmesnekrede løsninger. Vær såpass redelig at du setter dette på skuldrene til de som er ansvarlige, nemlig de rike. Anonymkode: 3ecf8...8c2 Vel, jeg synes det er ignorant å påstå at vaskbare munnbind ikke fungerer, når du åpenbart ikke vet hva du snakker om, og du avfeier alle forslag. Det er også forkastelig å sitte og vente på at det offentlige betaler alt for deg, uten å vise vilje til å forsøke å gjøre noe selv for å forhindre spredning hvis ikke det er gratis. Til slutt er det de «rike» som betaler inn mest skatt, og dermed bidrar de allerede trolig mer til velferdsgoder enn du gjør. Anonymkode: 43aff...5fb 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #44 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg synes det er ignorant å påstå at vaskbare munnbind ikke fungerer, når du åpenbart ikke vet hva du snakker om, og du avfeier alle forslag. Det er også forkastelig å sitte og vente på at det offentlige betaler alt for deg, uten å vise vilje til å forsøke å gjøre noe selv for å forhindre spredning hvis ikke det er gratis. Til slutt er det de «rike» som betaler inn mest skatt, og dermed bidrar de allerede trolig mer til velferdsgoder enn du gjør. Anonymkode: 43aff...5fb Jeg har ikke sagt at tøystykker ikke fungerer, men det begrenser smitte så lite at en hjemmesydd løsning fungerer så og si like bra. Å insistere på kjøpte løsninger er elitisme, og da er det på tide både med privilegiesjekk, og å ta en nøye vurdering hvilke motiver man egentlig har for å oppfordre til støtte av pandemiprofitører. Anonymkode: 3ecf8...8c2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #45 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke sagt at tøystykker ikke fungerer, men det begrenser smitte så lite at en hjemmesydd løsning fungerer så og si like bra. Å insistere på kjøpte løsninger er elitisme, og da er det på tide både med privilegiesjekk, og å ta en nøye vurdering hvilke motiver man egentlig har for å oppfordre til støtte av pandemiprofitører. Anonymkode: 3ecf8...8c2 Det finnes masse gratismønster på nett, så man kan fint sy selv. Å påstå at det bare er de «rike» som har reist utenlands, er bare tøv, det har da vært nok av medieoppslag om folk med dårlig råd som «må» handle i Sverige. I tillegg har jeg inntrykk av at svært mange av de reisende har vært folk med helt gjennomsnittlige inntekter. Ingen jeg vet om som jeg mistenker faller inn under din definisjon av «rik», har feriert i utlandet i sommer. Anonymkode: 43aff...5fb 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #46 Skrevet 5. august 2020 Ærlig talt: du som vet du må reise jevnlig mellom vest og øst bør bruke munnbind selv uten påbud. Sier seg selv at åpne grenser, markant endring i smittetrend nå og å dét å bli stuck i en liten blikkboks med andre: er en dårlig idé nå og vil bare bli verre.. Det er generelt godt med munnbind på apotekene akkurat nå så løp å kjøp. Hvis noe mangler kan du bestille til uthenting i apotek, så du slipper fraktgebyr. Ville satset på noe vaskbart, da de andre blir svindyr. (160 for 10 kirurgiske munnbind på apoteket jeg var på i går, men i mars var der ingen munnbind å oppdrive) Anonymkode: f25d7...71f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #47 Skrevet 5. august 2020 Bruk et sjal eller bestill i stoff. Anonymkode: 4587c...477
Example Skrevet 5. august 2020 #48 Skrevet 5. august 2020 Denne tråden illustrerer veldig godt hvorfor ikke FHI anbefaler munnbind. Mange vil bruke munnbindene feil, og med det virke mot sin nytte. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #49 Skrevet 5. august 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke sagt at tøystykker ikke fungerer, men det begrenser smitte så lite at en hjemmesydd løsning fungerer så og si like bra. Å insistere på kjøpte løsninger er elitisme, og da er det på tide både med privilegiesjekk, og å ta en nøye vurdering hvilke motiver man egentlig har for å oppfordre til støtte av pandemiprofitører. Anonymkode: 3ecf8...8c2 Skal du kritisere pandemiprofitører, får du rette pekefingeren din mot Asia, da så å si alt (engangs) smittevernutstyr produseres der. Alle grener av helsetjenester har fått merke den enorme prisstigningen på slikt utstyr. Anonymkode: 43aff...5fb 1
Example Skrevet 5. august 2020 #50 Skrevet 5. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ærlig talt: du som vet du må reise jevnlig mellom vest og øst bør bruke munnbind selv uten påbud. Sier seg selv at åpne grenser, markant endring i smittetrend nå og å dét å bli stuck i en liten blikkboks med andre: er en dårlig idé nå og vil bare bli verre.. Det er generelt godt med munnbind på apotekene akkurat nå så løp å kjøp. Hvis noe mangler kan du bestille til uthenting i apotek, så du slipper fraktgebyr. Ville satset på noe vaskbart, da de andre blir svindyr. (160 for 10 kirurgiske munnbind på apoteket jeg var på i går, men i mars var der ingen munnbind å oppdrive) Anonymkode: f25d7...71f Og hva tror du skjer det sekundet det blir påbudt? Utsolgt innen en time eller to. Så ender folk med å gå med skjerf, hjemmesydde greier med dårlig beskyttelseevne og andre varianter. Ingen bryr seg om de vaskes, så lenge man ser at folk går med dem. Det du mener er dyre munnbind, er jo de som er anbefalte. Mange nordmenn er gjerrige, og mange nordmenn har ikke så mye penger. De vil bruke munnbind om de blir påbudt, men de vil også da bruke putte potensielle smittebomber i ansiktet sitt hver dag. De tar de av hver gang de tar en snus, røyk eller spiser noe mat eller drikke, og på igjen. Munnbind har blitt mer et symbol enn noe effektivt. 4
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #51 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: "Men greit å vite at du ikke gidder å ta noe ansvar selv." - dette synes jeg er et motbydelig utsagn, som i beste fall viser en skremmende ignoranse. Her har de privilegerte tatt med seg en betydelig smittemengde tilbake til Norge, men så er det oss fattige som skal påføres skyld og skam fordi vi ikke kan ta ekstrautgiften som adelens smittefest påfører samfunnet. Selv om enkelte på dette forumet ønsker å kvitte seg med oss, må man kunne forvente at resten har forståelse for at fattige må ty til hjemmesnekrede løsninger. Vær såpass redelig at du setter dette på skuldrene til de som er ansvarlige, nemlig de rike. Anonymkode: 3ecf8...8c2 What??? Selv om jeg er universitetsutdannet og reisende, er jeg i norsk målestokk fattig (personlige omstendigheter). Og jeg reiser med familie to ganger/år. Jeg ofrer da ALT annet; Frisør, hudbehandlinger, kleskjøp, kino, går aldri ut på restaurant/nattklubb, bor så billig jeg makter (denne er ikke lett, skal sies), spiser ikke kjøtt hver dag, har internett men ikke TV osv.osv. Jeg har ikke engang iphone eller tilsvarende! Ellers er jeg med familien/barna mine eller studerer. Jeg er rå på å finne gode tilbud når jeg reiser, men reise er gleden i livet mitt (pluss barna og fag). Barna får dog en del av det jeg ikke unner meg, bl.a. eget soverom. Mye av det jeg ikke tar meg råd til hjemme, kjøper jeg i utlandet til langt billigere pris. Da jeg hadde kjæreste i utlandet pendlet jeg månedlig for noen hundrelapper med fly hver vei. Priviligert og rik? Jeg er den fattigste jeg kjenner Men prioriterer litt annerledes enn andre i min situasjon.
Example Skrevet 5. august 2020 #52 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg synes det er ignorant å påstå at vaskbare munnbind ikke fungerer, når du åpenbart ikke vet hva du snakker om, og du avfeier alle forslag. Det er også forkastelig å sitte og vente på at det offentlige betaler alt for deg, uten å vise vilje til å forsøke å gjøre noe selv for å forhindre spredning hvis ikke det er gratis. Til slutt er det de «rike» som betaler inn mest skatt, og dermed bidrar de allerede trolig mer til velferdsgoder enn du gjør. Anonymkode: 43aff...5fb Vel, hvis målet er å stoppe en epidemi må man tenke på alle. Det hjelper lite om munnbind hjelper de som har råd til dyre og effektive munnbind, dersom en stor del av befolkningen ikke har råd eller ikke tar seg råd til å bruke de effektivt. Hvor effektivt smittevern er det å ta av og på et tøystykke og putte deg i ansiktet i løpet av en dag? Ta med i beregningen at disse gjerne har jobber hvor man er i kontakt med mange mennesker i løpet av en dag.
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #53 Skrevet 5. august 2020 22 minutter siden, Example skrev: Vel, hvis målet er å stoppe en epidemi må man tenke på alle. Det hjelper lite om munnbind hjelper de som har råd til dyre og effektive munnbind, dersom en stor del av befolkningen ikke har råd eller ikke tar seg råd til å bruke de effektivt. Hvor effektivt smittevern er det å ta av og på et tøystykke og putte deg i ansiktet i løpet av en dag? Ta med i beregningen at disse gjerne har jobber hvor man er i kontakt med mange mennesker i løpet av en dag. Det vil uansett hindre en god del virus fra å komme ut hvis du er smittet, gjerne uten å vite det. Største argumentet for munnbind er å beskytte andre. Men klart, hjelper ikke stort hvis ikke alle bruker det.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #54 Skrevet 5. august 2020 27 minutter siden, Example skrev: Vel, hvis målet er å stoppe en epidemi må man tenke på alle. Det hjelper lite om munnbind hjelper de som har råd til dyre og effektive munnbind, dersom en stor del av befolkningen ikke har råd eller ikke tar seg råd til å bruke de effektivt. Hvor effektivt smittevern er det å ta av og på et tøystykke og putte deg i ansiktet i løpet av en dag? Ta med i beregningen at disse gjerne har jobber hvor man er i kontakt med mange mennesker i løpet av en dag. Arbeidgiver har ansvar for å sørge for medisinske munnbind til arbeidstakere dersom det blir aktuelt. Jeg bruker medisinske munnbind på jobb, men vil trolig hovedsaklig bruke vaskbare tøymasker/munnbind. Jeg ser for meg at det heller blir et problem med folk som påstår det blir klamt, vanskelig å puste, de ikke får nok oksygen, uansett type, og at de ikke kan bruke munnbind av denne grunn. «Price: Many people argue that cloth masks can’t be effective because they can’t filter out viral particles, which are extremely tiny. But, as Larry explained, most of these particles leave the mouth and nose in much larger droplets that become smaller through evaporation as they move away from the body. Trapping droplets with the mask means not nearly as many viral particles escape. So, when all parties in a gathering are wearing well-constructed, well-fitting masks, it provides an extra layer of safety for everyone. If two people are wearing masks, the viral particles can travel about 5 feet away from each individual. When an infected person is not wearing a mask, those particles can float through the air 30 feet or more and stay alive for up to 30 hours.» https://med.stanford.edu/news/all-news/2020/06/stanford-scientists-contribute-to-who-mask-guidelines.html Anonymkode: 43aff...5fb
Example Skrevet 5. august 2020 #55 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, AineAvive skrev: Det vil uansett hindre en god del virus fra å komme ut hvis du er smittet, gjerne uten å vite det. Største argumentet for munnbind er å beskytte andre. Men klart, hjelper ikke stort hvis ikke alle bruker det. Bruker det riktig. Hvis jeg ikke er smittet, men går rundt med det samme munnbindet en hel dag, tar det av og på når jeg spiser eller drikker noe. Kanskje jeg tar på et gelender en smittet person har tatt på rett før meg, og tar meg i av meg munnbindet fordi jeg tar meg en kopp kaffe i pausen på jobb. Munnbindet jeg nå går med resten av dagen. Kanskje jeg bruker det flere dager på rad også, uten å vaske det. Hvem ser det, for det viktigste er at andre ser meg bruke munnbind. Ja, det finnes selvsagt måter å bruke munnbind på som kan hindre smitte. Men da må alle ha tilgang, og bli lært opp til det. Hvis den sosiale skammen av å ikke bruke det er det avgjørende, så vil det være kontraproduktivt. Spørsmålet er også hvorfor land hvor munnbind har vært i daglig bruk i månedsvis ikke blir kvitt smitten, hvis det er så effektivt i en epedemi.
Example Skrevet 5. august 2020 #56 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Arbeidgiver har ansvar for å sørge for medisinske munnbind til arbeidstakere dersom det blir aktuelt. Jeg bruker medisinske munnbind på jobb, men vil trolig hovedsaklig bruke vaskbare tøymasker/munnbind. Jeg ser for meg at det heller blir et problem med folk som påstår det blir klamt, vanskelig å puste, de ikke får nok oksygen, uansett type, og at de ikke kan bruke munnbind av denne grunn. «Price: Many people argue that cloth masks can’t be effective because they can’t filter out viral particles, which are extremely tiny. But, as Larry explained, most of these particles leave the mouth and nose in much larger droplets that become smaller through evaporation as they move away from the body. Trapping droplets with the mask means not nearly as many viral particles escape. So, when all parties in a gathering are wearing well-constructed, well-fitting masks, it provides an extra layer of safety for everyone. If two people are wearing masks, the viral particles can travel about 5 feet away from each individual. When an infected person is not wearing a mask, those particles can float through the air 30 feet or more and stay alive for up to 30 hours.» https://med.stanford.edu/news/all-news/2020/06/stanford-scientists-contribute-to-who-mask-guidelines.html Anonymkode: 43aff...5fb Det regner jeg med. Jeg jobber som lærer, og kommer ikke til å bruke munnbind før der blir påbudt og skolen kjøper inn til bruk. Så er spørsmålet om Norge har nok. Det var ikke tilfellet i vår. Vi snakker om et forbruk på en del millioner munnbind daglig, ok det skal ha noen effekt. 1
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #57 Skrevet 5. august 2020 (endret) 17 minutter siden, Example skrev: Bruker det riktig. Hvis jeg ikke er smittet, men går rundt med det samme munnbindet en hel dag, tar det av og på når jeg spiser eller drikker noe. Kanskje jeg tar på et gelender en smittet person har tatt på rett før meg, og tar meg i av meg munnbindet fordi jeg tar meg en kopp kaffe i pausen på jobb. Munnbindet jeg nå går med resten av dagen. Kanskje jeg bruker det flere dager på rad også, uten å vaske det. Hvem ser det, for det viktigste er at andre ser meg bruke munnbind. Ja, det finnes selvsagt måter å bruke munnbind på som kan hindre smitte. Men da må alle ha tilgang, og bli lært opp til det. Hvis den sosiale skammen av å ikke bruke det er det avgjørende, så vil det være kontraproduktivt. Spørsmålet er også hvorfor land hvor munnbind har vært i daglig bruk i månedsvis ikke blir kvitt smitten, hvis det er så effektivt i en epedemi. Du har interessante poeng. Men jeg er litt lei av å høre (ikke fra deg spesielt, men aller mest fra myndighetene) at vi må LÆRES OPP som små barn til å bruke munnbind riktig. Så du den plakaten FHI har klargjort? Altså, jeg ville heller le enn gråte men var nærmere gråt. Fikk faktisk litt sjokk. Plakat laget for barnehagebarn! Uansett hva du har tatt på og hvor skitten masken din er, vil den hindre mye luftsmitte fra å nå andre. Selv om det ikke er bra for deg/den som ikke passer på å holde den ren. Og luftsmitten er den mest skumle biten, synes jeg. Ny forskning heller mot mer enn kun dråpesmitte... Endret 5. august 2020 av AineAvive
Example Skrevet 5. august 2020 #58 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AineAvive skrev: Du har interessante poeng. Men jeg er litt lei av å høre (ikke fra deg spesielt, men aller mest fra myndighetene) at vi må LÆRES OPP som små barn til å bruke munnbind riktig. Så du den plakaten FHI har klargjort? Altså, jeg ville heller le enn gråte men var nærmere gråt. Fikk faktisk litt sjokk. Plakat laget for barnehagebarn! Uansett hva du har tatt på og hvor skitten masken din er, vil den hindre mye luftsmitte fra å nå andre. Selv om det ikke er bra for deg/den som ikke passer på å holde den ren. Og luftsmitten er den skumleste biten, synes jeg. Ny forskning heller mot mer enn kun dråpesmitte... Med tanke på at mange nok er ganske slepphendte med smittevernsreglene allerede. Som for eksempel å holde avstand, så kan selv enkle regler for munnbind bli noe en del driter i. Det er ikke mange som frivillig bruker munnbind i Norge. Jeg har ikke sett mange selv i alle fall. Da regner jeg med at folk vil bruke det under et påbud kun på grunn av at man stort sett gjør som man får beskjed om i Norge, og ønsker å unngå sosial skam. Og med tanke på hvor lite som skal til for å få mange nordmenn til å kun spare noen kroner, så vil nok mange spare her også. Det blir mye gjenbruk av munnbind og falsk trygghet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #59 Skrevet 5. august 2020 12 minutter siden, AineAvive skrev: Du har interessante poeng. Men jeg er litt lei av å høre (ikke fra deg spesielt, men aller mest fra myndighetene) at vi må LÆRES OPP som små barn til å bruke munnbind riktig. Så du den plakaten FHI har klargjort? Altså, jeg ville heller le enn gråte men var nærmere gråt. Fikk faktisk litt sjokk. Plakat laget for barnehagebarn! Uansett hva du har tatt på og hvor skitten masken din er, vil den hindre mye luftsmitte fra å nå andre. Selv om det ikke er bra for deg/den som ikke passer på å holde den ren. Og luftsmitten er den mest skumle biten, synes jeg. Ny forskning heller mot mer enn kun dråpesmitte... Jeg tror den plakaten er på sin plass, noen er som barnehagebarn. Har observert voksne mennesker ha munnbind kun over munnen og at de trekker det ned for å snakke i telefonen eller andre mennesker, går med det under haken osv. Anonymkode: 43aff...5fb 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #60 Skrevet 5. august 2020 Munnbind er jo svindyrt nå. Skal ut å fly om ikke så lenge, jeg betalte 699 for 50 stk, og man må jo bytte munnbindene med jevne mellomrom. Jeg er avhengig av kollektivtransport, så om det blir obligatorisk håper jeg at man tillater bruk av skjerf etc, har ikke råd til å betale så mye for munnbindene... Anonymkode: d6ca2...2ca 3
Fremhevede innlegg