Humle Brumle Skrevet 5. august 2020 #21 Skrevet 5. august 2020 Slapp av, du finner en løsning. Herregud da du blir jo ikke bare faktisk stuck et sted bare fordi du ikke har munnbind akkurat nå. Jeg så netopp at de solgte munnbind på rema liksom. Prøv å ta en ting om gangen og prøv å ikke tenk slike katastrofetanker. Som de andre sa her kan du helt sikkert sy et selv hjemme. Forhåpentligvis så er tøymunnbind også aktuelt hvis det skulle bli påbudt med munnbind på offentlig transport. Avgjørelsen er ikke tatt en gang og du tenker det verste med en gang. Munnbind kan jo sikkert redusere smitte på offentlig transport. 1
Muscae Skrevet 5. august 2020 #22 Skrevet 5. august 2020 (endret) 46 minutter siden, tussi84 skrev: De får skaffe gratis munnbind til befolkningen om det skal bli påbudt på offentlig transport. Ikke alle har råd til munn bind eller klarer å sy et. Jo, det har alle. Spørsmålet er om en har råd til å la være. Her til lands har en jo det. Om du ligger hundre og sytti dager på sykehus så slipper du å betale en krone. Det er fattigere folk enn deg som ikke har råd, men som tar seg råd... Du må jo ikke kjøpe på apotek! Et ullmunnbind koster rundt 100kr, som kan vaskes nesten i det uendelige. Dropp middag og lag havregrøt en dag, så fikser du det! 36 minutter siden, tussi84 skrev: Du vet kanskje ikke hvordan det er for dem som må snu på hver krone for å kjøpt mat? Som må stå i butikken å velge mellom brød og melk? De har ikke råd til noe mer ekstra. En ekstra utgift velter hele budsjettet deres. er ikke gitt at nav gir dem noe hjelp til noe ekstra. Altså, de klarer det i de fattigste strøk i Europa og USA, for det er deres eneste mulighet til å bevege seg utendørs. Så vanskelig kan det vel ikke være her til lands? Skal heller vippse deg de kronene det står om, for å kjøpe et flergangs munnbind... Send meg pm, så skal jeg bestille i ditt navn, med faktura til meg. Så dårlig stilt kan det umulig være.. Jeg er ufør med minste ytelse, men såpass skal jeg klare! Får heller unnvære spotify en mnd.. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som egentlig ikke funker så godt ? Det er jo det dem sier. Og det hjelper fint lite når jeg ikke har vaskemaskin der jeg bor. Jeg gjentar, alt dette fordi at folk har dratt til utlandet og vært idioter å dra med seg dette drittet hjem, slik at vi nå har fått en økning i spredning. TAKK! Anonymkode: 9794b...18c Du trenger ikke vaskemaskin! Du kan koke de i en kjele du har, i ca ti min, og så er de bakteriefrie. Hva er det hvem sier? Hører du på fagfolk, eller diverse teorier fra hvemsomhelst? Les deg opp på det fra pålitelige kilder. Du kan ikke tro på alt du leser på facebook. Fagfolk er enige om at når alle bruker munnbind så minker risikoen for alle.. "Hoste i albuen" er det beste man kommer opp med her til lands. Endret 5. august 2020 av Muscae 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #23 Skrevet 5. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nå må noen av dere seriøst gi dere! Rett før sommeren var det: "Jeg må jo harry handle i Sverige, for alt er så dyrt i Norge".. Så blir det mer smitte. "Hvis munnbind blir påkrevd, så må staten gi meg det gratis".. Hvorfor det? Har dere seriøst levd under en stein siden mars i år? Det må gå an å forvente litt egeninnsats midt oppe i denne pandemien som påvirker oss alle. Vær heller glad for at dere ikke får en sykehusregning på millioner av kroner hvis dere skulle bli syke av korona. Alle må prioritere litt annerledes nå i tiden fremover, det burde være opplagt! Anonymkode: 246f8...cd4 JEG VIL HA VILJA MI, JEG VIL HA RETT!!!!! De «munnbinda» som anbefales i tråden her er bare for syns skyld. De vil ikke hindre noen å bli smitta vis de virkelig er utsatt for smitte. Men vi må følge andre lands politiske beslutninger, ignorer at de er idiotiske og kun gir hysterikere falsk trygghet, fungerende tiltak er ikke viktig. Det er hva Facebook folka sier som er riktig!! Anonymkode: 3e6dc...e47 3
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #24 Skrevet 5. august 2020 (endret) 7 minutter siden, tussi84 skrev: Egeninnsats i form av å betale for munnbind er det ikke alle som har råd til. Ikke alltid det handler om dårlige økonomiske prioriteringer heller. Og derfor må man ved pålegg om munnbind sørge for at de som ikke har råd til dette enten får de gratis, eller at nav plikter å dekke denne ekstra utgiften for de som ikke har råd til dette. Det som er gratis kan folk gi uansett..Som feks holde avstand på 1 m, bruke antibac i butikkene, vaske hender, og holde seg hjemme hvis syk. Denne er jeg faktisk enig i. Ser dere ikke hvordan langt fattigere land rundt oss, i Sør-Europa bl.a. deler ut munnbind? Og Norge, med DET skattetrykket og med DE avgiftene ikke kan gi dette lille tilbake? Det vil i så fall være en skam. Ikke alle nordmenn har penger eller normal-lønn. De som har minst, har det nesten (ligger på grensen) tøffere enn mange i andre land p.g.a. kostnadsnivå her hjemme. Endret 5. august 2020 av AineAvive
Muscae Skrevet 5. august 2020 #25 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: JEG VIL HA VILJA MI, JEG VIL HA RETT!!!!! De «munnbinda» som anbefales i tråden her er bare for syns skyld. De vil ikke hindre noen å bli smitta vis de virkelig er utsatt for smitte. Men vi må følge andre lands politiske beslutninger, ignorer at de er idiotiske og kun gir hysterikere falsk trygghet, fungerende tiltak er ikke viktig. Det er hva Facebook folka sier som er riktig!! Anonymkode: 3e6dc...e47 Tror du glemte ironi-flagget her..? 🤷
tussi84 Skrevet 5. august 2020 #26 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Muscae skrev: Jo, det har alle. Spørsmålet er om en har råd til å la være. Her til lands har en jo det. Om du ligger hundre og sytti dager på sykehus så slipper du å betale en krone. Det er fattigere folk enn deg som ikke har råd, men som tar seg råd... Du må jo ikke kjøpe på apotek! Et ullmunnbind koster rundt 100kr, som kan vaskes nesten i det uendelige. Dropp middag og lag havregrøt en dag, så fikser du det! Altså, de klarer det i de fattigste strøk i Europa og USA, for det er deres eneste mulighet til å bevege seg utendørs. Så vanskelig kan det vel ikke være her til lands? Skal heller vippse deg de kronene det står om, for å kjøpe et flergangs munnbind... Tagg meg med ditt brukernavn, så skal jeg bestille i ditt navn, med faktura til meg. Så dårlig stilt kan det umulig være.. Du trenger ikke vaskemaskin! Du kan koke de i en kjele du har, i ca ti min, og så er de bakteriefrie. Hva er det hvem sier? Hører du på fagfolk, eller diverse teorier fra hvemsomhelst? Les deg opp på det fra pålitelige kilder. Du kan ikke tro på alt du leser på facebook. Fagfolk er enige om at når alle bruker munnbind så minker risikoen for alle.. "Hoste i albuen" er det beste man kommer opp med her til lands. Nå gjelder ikke dette min økonomiske situasjon for jeg kan kjøpe munnbind om jeg absolutt må. Jeg kjenner derimot de som har kun 2500 eller mindre å leve på i mnd etter at husleie er betalt. Det skal dekke mat, strøm, medisiner, mobil, Internett, transport, lege, tannlege, innbo forsikring osv. Vedkommende jeg kjenner leier en liten kommunal leilighet, og får ikke bolig andre steder da hun ikke er tilknyttet noen annen kommune. Privat får hun ikke leid, da hun har jo ikke depositum. Ullmunnbind fungerer ikke for alle. Mange som ikke tåler ull. Det blir neppe godkjent som beskyttelse heller. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #27 Skrevet 5. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: JEG VIL HA VILJA MI, JEG VIL HA RETT!!!!! De «munnbinda» som anbefales i tråden her er bare for syns skyld. De vil ikke hindre noen å bli smitta vis de virkelig er utsatt for smitte. Men vi må følge andre lands politiske beslutninger, ignorer at de er idiotiske og kun gir hysterikere falsk trygghet, fungerende tiltak er ikke viktig. Det er hva Facebook folka sier som er riktig!! Anonymkode: 3e6dc...e47 Hvis en person som ikke har symptomer, men er smittespreder, begrenser dråpene ut av kjeften når vedkommende prater med f.eks personen i matbutikken, fordi begge personene går med maske, så hjelper den maska.. Jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn Facebook og politikk. Forhold deg til realiteten, og vær heller med på at vi kan få dette under kontroll. Anonymkode: 246f8...cd4 4
Muscae Skrevet 5. august 2020 #28 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, tussi84 skrev: Nå gjelder ikke dette min økonomiske situasjon for jeg kan kjøpe munnbind om jeg absolutt må. Jeg kjenner derimot de som har kun 2500 eller mindre å leve på i mnd etter at husleie er betalt. Det skal dekke mat, strøm, medisiner, mobil, Internett, transport, lege, tannlege, innbo forsikring osv. Vedkommende jeg kjenner leier en liten kommunal leilighet, og får ikke bolig andre steder da hun ikke er tilknyttet noen annen kommune. Privat får hun ikke leid, da hun har jo ikke depositum. Ullmunnbind fungerer ikke for alle. Mange som ikke tåler ull. Det blir neppe godkjent som beskyttelse heller. Okay, da kan vi være helt enige om at de som har skikkelig dårlig råd, og ikke har råd til et munnbind til 100 kr, og attpåtil ikke tåler ull, burde kunne være unntatt av krav om munnbind? Eller hvilken løsning ser du for deg? De kan jo holde seg hjemme, selvfølgelig... 2
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #29 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, tussi84 skrev: Nå gjelder ikke dette min økonomiske situasjon for jeg kan kjøpe munnbind om jeg absolutt må. Jeg kjenner derimot de som har kun 2500 eller mindre å leve på i mnd etter at husleie er betalt. Det skal dekke mat, strøm, medisiner, mobil, Internett, transport, lege, tannlege, innbo forsikring osv. Vedkommende jeg kjenner leier en liten kommunal leilighet, og får ikke bolig andre steder da hun ikke er tilknyttet noen annen kommune. Privat får hun ikke leid, da hun har jo ikke depositum. Ullmunnbind fungerer ikke for alle. Mange som ikke tåler ull. Det blir neppe godkjent som beskyttelse heller. Enig i dette (økonomi). Men tøymunnbind er da godkjent overalt (i utlandet) alle andre steder enn på fly og ev. sykehus? Og man må da ikke sy. Denne gjengangeren skjønner jeg ikke. Har dere ikke sett alle de fiffige youtube videoene der man klipper et par hakk, bl.a. i en nykjøpt sokk, og vipps,- ferdig!
tussi84 Skrevet 5. august 2020 #30 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, Muscae skrev: Okay, da kan vi være helt enige om at de som har skikkelig dårlig råd, og ikke har råd til et munnbind til 100 kr, og attpåtil ikke tåler ull, burde kunne være unntatt av krav om munnbind? Eller hvilken løsning ser du for deg? De kan jo holde seg hjemme, selvfølgelig... Nå må de aller fleste mennesker ut både til lege av og til+ handle matvarer/apotek + andre nødvendige ærender av og til. Det er ikke gitt at alle har tilgang til netthandel hjem på døra, eller bor så kort unna butikken at de klarer å gå/har bil ved større avstand. Disse må også få lov til å gjøre disse nødvendige ærende sine inkl det å bruke offentlig transport til og fra, selv om de ikke har råd til dette munnbindet. Det er ingen som kan bure seg inne over lengre tid pga de faktorene jeg nevner over.
Gjest AineAvive Skrevet 5. august 2020 #31 Skrevet 5. august 2020 (endret) 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei , men vi får nå en haug av utgifter til munnbind, som jeg egentlig ikke har råd til : Takket være disse harryhandlerne . Dette er en innsats som ikke skulle vært nødvendig da smittetallene skulle vært lavere. Så takk til harry folka og syden idiotene. Og du tenker kanskje ikke over at ikke alle har råd til å prioritere annerledes, men vi skal selvfølgelig straffes nå. Folk sier tøymunnbind,men det vil ikke legene gå god for. Det eneste som gjelder for dem er engangs og det blir DYRT. Og har man tatt det på og må ta det av (for å for eks drikke) hvis man sitter på toget fra Bergen til Oslo, og jeg drikker en del, skal jeg ta på meg et nytt munnbind for hver slurk jeg tar så kommer den turen til å bli DYR! Jeg blir så forbanna på de som er årsaken til dette. F ta dere.Det skal svi på min lommebok fordi at dere j*vla idioter måtte bare dra til Sverige eller til utlandet. Regjeringen kan gjøre det enkelt, steng grensene igjen. Smitten vil gå ned og det vil ikke være nødvendig med påbud om maske ombord på offentlig transport, så enkelt er det faktisk. Det gikk helt fint før, med lite smitte, og jeg ser egentlig ikke helt poenget nå heller, for smittetallene er ikke høye nå. De kan anbefale det, det er en ting, men at det skal være påbudt, nei Anonymkode: 9794b...18c Men Hurtigrutefolket/Hurtigruteledelsen og fest/alkohol folket får ingen kritikk? Myndigheters slappe oppfølging i forhold til karantenebryterne, ingen kritikk? Er forøvrig enig (eller antar at du er enig med meg i) at alle reiser, også de til grønne land, bør etterfølges av karantene. Strengere krav. Men, og jeg gjentar (fordi jeg begynner å bli dritt lei av den ensidige dømmingen av også ansvarlige, ikke-harry, kulturelskende, høyutdannede, ikke frp-stemmende, avholds Sydenfarere): 'Og jeg ønsker meg en verden der jeg beholder min frihet til å reise til grønne land (med karantene) mot at jeg, du og dine bruker maske, holder avstand, ikke samles, fester eller er uforsiktige med smittevern på noen som helst måte' Du kan ikke stenge meg inne i Norge i muligens flere år! Selv om du har det godt her, gjelder ikke det for alle (Flytt fra landet, sier mange. Jeg har planer om å forsøke. Men jeg har barn og en forelder som trenger meg). Vi er alle forskjellige. Og vi vil aldri bli enige. Endret 5. august 2020 av AineAvive
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #32 Skrevet 5. august 2020 16 minutter siden, tussi84 skrev: Blir det samme som man kutter strømmen vinterstid, noe som ikke er lovlig. Det å handle/ få tak i livsnødvendige ting for å overleve vil derfor være viktigst. Nei, det blir jo virklig ikke det samme! Selv med livsnødvendige medisiner og legebesøk må en betale maks 2460 kr i året, pluss materialer de eventuelt trenger for å undersøke deg.Barn har gratis lege, og materiell. Så kan du legge på en hundrelapp da, det ruinerer deg ikke. Syns det er ganske smålig av deg å kommentere sånn, faktisk. Når mennesker i den vestlige verden klarer, uten problem, å få tak i masker, og så snakker du sånn! Anonymkode: 2e3bc...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #33 Skrevet 5. august 2020 Norge er blant verdens rikeste land, så alle har såklart råd til noen hundrelapper her og der. Munnbind, skolebursdager, dugnader, pytt pytt, alle har råd, når som helst på året. Vi er jo så rike, absolutt alle sammen. Anonymkode: 3ecf8...8c2 2
Muscae Skrevet 5. august 2020 #34 Skrevet 5. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge er blant verdens rikeste land, så alle har såklart råd til noen hundrelapper her og der. Munnbind, skolebursdager, dugnader, pytt pytt, alle har råd, når som helst på året. Vi er jo så rike, absolutt alle sammen. Anonymkode: 3ecf8...8c2 Alle har råd til å droppe både bursdager og dugnader, men helt ærlig er vel en pandemi noe helt annet? 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #35 Skrevet 5. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh, jeg kjenner mange som ikke har kjøpt munnbind. Og nei, de kan ikke nekte meg det . Hold kjeft. Dette hadde ikke vært nødvendig hvis denne dusteregjeringen vår ikke hadde åpnet for reiser til andre land. Anonymkode: 9794b...18c Jeg kjenner også mange som ikke har kjøpt inn munnbind, faktisk vet jeg ikke om noen som hamstret inn det ☺️ De fleste av oss venter og ser om vi får bruk for det, eller om det er bortkastede penger.... Anonymkode: c145b...fe1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #36 Skrevet 5. august 2020 34 minutter siden, Muscae skrev: Alle har råd til å droppe både bursdager og dugnader, men helt ærlig er vel en pandemi noe helt annet? Selvsagt. Hvilken forklaring gir du til 7-åringen som må droppe bursdager på grunn av munnbindutgifter? Og som må slutte på fotball siden de ikke kan legge ut for dopapirdugnaden? Særlig med tanke på at det egentlig er feil å kalle det munnbind. Tøystykkene beskytter jo nesten ikke en døyt, så et eventuelt påbud er kun symbolpolitikk fra den privilegerte politikeradelen, slik at de kan klappe seg på ryggen og late som om de gjør noe fornuftig, mens pandemiprofitørene gnir seg i hendene der de røsker middagen av bordet til de fattigste. Anonymkode: 3ecf8...8c2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #37 Skrevet 5. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt. Hvilken forklaring gir du til 7-åringen som må droppe bursdager på grunn av munnbindutgifter? Og som må slutte på fotball siden de ikke kan legge ut for dopapirdugnaden? Særlig med tanke på at det egentlig er feil å kalle det munnbind. Tøystykkene beskytter jo nesten ikke en døyt, så et eventuelt påbud er kun symbolpolitikk fra den privilegerte politikeradelen, slik at de kan klappe seg på ryggen og late som om de gjør noe fornuftig, mens pandemiprofitørene gnir seg i hendene der de røsker middagen av bordet til de fattigste. Anonymkode: 3ecf8...8c2 For det første er hovedfunksjonen til munnbind å beskytte andre fra smitte fra deg. Tøymasker er selvsagt ikke like effektive som medisinske munnbind, men folk flest skal ikke behandle eller operere pasienter, slik at et munnbind i tøy folk folk flest uansett er bedre enn å bruke ingenting. Anonymkode: 43aff...5fb 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #38 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For det første er hovedfunksjonen til munnbind å beskytte andre fra smitte fra deg. Tøymasker er selvsagt ikke like effektive som medisinske munnbind, men folk flest skal ikke behandle eller operere pasienter, slik at et munnbind i tøy folk folk flest uansett er bedre enn å bruke ingenting. Anonymkode: 43aff...5fb Bruk rett ord. Munnbind brukes på sykehus. Det du snakker om nå er tøystykke. Jeg klipper opp en gammel stilongs, og har finlandshette til dager som ikke er så varme. De funker minst like bra som andre tøystykker, og så slipper jeg å bidra til krigsprofitører. Anonymkode: 3ecf8...8c2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #39 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bruk rett ord. Munnbind brukes på sykehus. Det du snakker om nå er tøystykke. Jeg klipper opp en gammel stilongs, og har finlandshette til dager som ikke er så varme. De funker minst like bra som andre tøystykker, og så slipper jeg å bidra til krigsprofitører. Anonymkode: 3ecf8...8c2 *pandemiprofitører, ikke krigsprofitører. Autocorrect. Anonymkode: 3ecf8...8c2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #40 Skrevet 5. august 2020 4 timer siden, tussi84 skrev: Vi har ikke kjøpt munnbind enda. Ingen selvfølge å ha det i hus. Det har ikke familiene våres heller, eller noen venner av oss. Kommer ikke til å kjøpe det med mindre det blir påbudt på offentlig trafikk. Det vil si kun anbefaling holder ikke. Jeg har fått problemer de to gangene jeg har måtte bruke ett. På legevakta og hos dyrlegen. Jeg ble klam, og det føltes ut som jeg ikke fikk puste. Klødde gjorde det og. Så jeg kommer kun til å bruke munnbind om jeg blir tvunget. For det første er dette en tilvenningssak, og for det andre klarer du det når tannhelse- og helsepersonell klarer å bruke dette hver eneste dag på arbeid, i flere timer. Til slutt kan du tenke på leger og sykepleiere som behandler koronapasienter iført FFP3-maske, de er nemlig enda klammere og tettere enn munnbind. Anonymkode: 43aff...5fb 5
Fremhevede innlegg