Gå til innhold

Invitasjon eller "Save the date"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man skal invitere folk langveisfra til et veldig casual bryllup der det bare skal være en vielse og en fest og ikke noe mer, hva sender man ut når?

Hvis jeg var gjest som bodde langt unna ville jeg fått vite den informasjonen før jeg holdt av datoen, byttet om jobbvakter, booket reise etc, så det naturlige er jo å sende ut innbydelsene veldig tidlig. Men mange mener det ikke passer seg å sende invitasjon så tidlig, og at man heller skal sende "Save-the-date"-kort. 

Hva er best her? Kjør debatt!

Anonymkode: 4523c...03e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I korona-tidene er det like greit med save the date. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Brunello skrev:

I korona-tidene er det like greit med save the date. 

Bryllupet det er snakk om er ikke før om flere år, så det er fortsatt lenge igjen til noen av delene skal sendes ut altså

Skrevet

Hva med å lage et event på facebook for Save the date, som dere senere kan bruke til informasjon, deling av bilder osv. Og så kan dere sende ut ordentlige invitasjoner litt senere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom man skal invitere folk langveisfra til et veldig casual bryllup der det bare skal være en vielse og en fest og ikke noe mer, hva sender man ut når?

Hvis jeg var gjest som bodde langt unna ville jeg fått vite den informasjonen før jeg holdt av datoen, byttet om jobbvakter, booket reise etc, så det naturlige er jo å sende ut innbydelsene veldig tidlig. Men mange mener det ikke passer seg å sende invitasjon så tidlig, og at man heller skal sende "Save-the-date"-kort. 

Hva er best her? Kjør debatt!

Det egentlige problem er svarfristen. Man kan ikke forvente at folk skal forplikte seg til å delta i et arrangement måneder eller år ut i fremtiden. Ikke alle som kan heller. Det heter seg at man bør svare på en invitasjon så hurtig som mulig–det er kutyme fra gammel tid. Så hvis man sender ut invitasjonene veldig tidlig, vil folk (som kjenner reglen) føle seg presset til å svare umiddelbart.

En 'Save the Date' er derimot ikke en invitasjon. Det er en forhåndsbeskjed om at man planlegger bryllup og har tenkt seg å invitere deg. Praktisk informasjon, så du kan planlegge å delta, hvis du har lyst. Men uten implisitt å be deg omgående ta stilling til om du vil delta. Selvklart er det ikke alle som henger seg opp i formaliteter, men det er forskjellen på invitasjon og 'Save the Date'.

Tradisjonell etikette: Svarfrist maks 3-4 uker før brylluppet. Invitasjoner sendes ut 6-8 uker før brylluppet. 'Save the Date' hvis man vil gi beskjed om brylluppet mer enn 2 måneder før. 

Anonymkode: 42527...cf2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Save the date er en fin måte å gi folk en lyd om at det blir bryllup x dato, uten å måtte gjøre stort ut av det. Alle våre "save the date" kort har vært av den enkle sorten, uten andre detaljer enn dato. Fin måte å vite at man er invitert slik at man kan planlegge litt. 

En invitasjon forventer jeg inneholder mer informasjon, som adresse, praktiske detaljer som tidspunkt og gjerne også meny og hvorvidt man må ta med kontanter eller kort for noe, og RSVP detaljer. Dette er jo gjerne ting man ikke helt har fastsatt helt i begynnelsen av bryllupsplanleggingen. 

Man kan også gjøre det helt enkelt og sende fellesmelding på FB/lage gruppe/sende sms som en "save the date". 

Jeg er ikke gift selv, men har flere venninner som hatt trøbbel med invitasjonene sine når de har bestilt, som skrivefeil/datofeil, printet opp-ned, forsinkelser osv. Da er det fint å ha sendt en save the date. 

Anonymkode: f7979...570

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke sende ut save the date med informasjon om at det "bare blir vielse og fest" hvis du er redd folk blir lurt til å komme

Anonymkode: a2992...ded

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...