AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #21 Skrevet 7. august 2020 Jeg valgte å ikke signere. Det ble dårlig stemning en stund, men det gikk seg til. Nå har min far overført alt av verdier til kona si, så jeg og mine søsken kommer uansett ikke til å arve noe. For meg gjør ikke det noe, han velger selv hvordan han deler sine verdier. Anonymkode: 7b274...3f3
Sjørosa Skrevet 13. oktober 2020 #22 Skrevet 13. oktober 2020 På 7.8.2020 den 23.38, AnonymBruker skrev: Jeg valgte å ikke signere. Det ble dårlig stemning en stund, men det gikk seg til. Nå har min far overført alt av verdier til kona si, så jeg og mine søsken kommer uansett ikke til å arve noe. For meg gjør ikke det noe, han velger selv hvordan han deler sine verdier. Anonymkode: 7b274...3f3 Hva skjer da om hans kone dør først? Arver han henne eller står han da på bar bakke?
Gjest Lille Potet Skrevet 14. oktober 2020 #23 Skrevet 14. oktober 2020 På 7.8.2020 den 23.38, AnonymBruker skrev: Jeg valgte å ikke signere. Det ble dårlig stemning en stund, men det gikk seg til. Nå har min far overført alt av verdier til kona si, så jeg og mine søsken kommer uansett ikke til å arve noe. For meg gjør ikke det noe, han velger selv hvordan han deler sine verdier. Anonymkode: 7b274...3f3 Men du har vel krav på farsarven din når hun dør, om det er noe igjen etter henne?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #24 Skrevet 14. oktober 2020 1 time siden, Lille Potet skrev: Men du har vel krav på farsarven din når hun dør, om det er noe igjen etter henne? Ikke hvis han ikke eier noe fordi kona har tatt over alt? Anonymkode: ac0ba...039 1
Gjest Lille Potet Skrevet 14. oktober 2020 #25 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis han ikke eier noe fordi kona har tatt over alt? Anonymkode: ac0ba...039 Jeg vet ikke. Kanskje denne Th Berg hadde kunne sagt noe om det. Men jeg har alltid trodd at arv skal man ha til slutt.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #26 Skrevet 14. oktober 2020 4 minutter siden, Lille Potet skrev: Jeg vet ikke. Kanskje denne Th Berg hadde kunne sagt noe om det. Men jeg har alltid trodd at arv skal man ha til slutt. Man får bare arv hvis den man arver har verdier. Dersom vedkommende sitter uten noen verdier i navnet sitt, så er det jo heller ingenting å arve. Dersom foreldrene dine hadde solgt alt de eier så hadde det ikke blitt noe igjen til deg. Anonymkode: ac0ba...039 2
Illuminatum Skrevet 14. oktober 2020 #27 Skrevet 14. oktober 2020 1 time siden, Lille Potet skrev: Men du har vel krav på farsarven din når hun dør, om det er noe igjen etter henne? Jo, vedkommende har krav på farsarven men siden han har gitt bort det meste så er det ikke stort å arve. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #28 Skrevet 14. oktober 2020 På 7.8.2020 den 0.16, AnonymBruker skrev: Takk for svar, men jeg er dessverre like klok. Her er det jo snakk om at min mor som er gift med en mann som ikke er min far, ønsker at vi skal skrive under på at de kan sitte i uskifte når en av dem dør. Vi er skeptiske til det de ønsker at vi skal skrive under på, og det gjør ting litt vanskelig. Var egentlig ute etter å høre om det er mange som har latt steforelder sitte i uskifte, og hva de i så fall skrev under på? Det er jo ganske mange som har foreldre som er gift med andre, og som er i samme båt, er det ikke? -TS Anonymkode: 5d58f...9bf Jeg har skrevet under på det med begge foreldrene mine ( som begge har nye partnere) Jeg ser ikke problemet, de har jo bygd opp verdier med ny partner, og jeg finner det helt urimelig at ny parter f.eks må selge huset fordi jeg vil ha oppgjøret mitt. Det blir jo tatt en vurdering av boet vet et dødsfall, og hvis den som sitter i uskiftet bo finner seg en ny partner, så må jo skiftet foretas da. Det er faktisk ikke mine penger eller verdier, og jeg syns ikke jeg har noen rett til å kverulere på hvordan mine foreldre ønsker å bruke de, eller fordele de. Anonymkode: fe103...b70 3
Brunello Skrevet 14. oktober 2020 #29 Skrevet 14. oktober 2020 (endret) Ser at folk blander litt her. Det er to aktuelle problemstillinger: 1) Din mor eller far sitter i uskiftet bo fordi din andre forelder er død (det er ikke dette TS spør om). Her har arveloven regler som sier hva gjenlevende kan gjøre med formuen i uskiftet bo. 2) Dine foreldre er skilt, og en (eller begge) spør deg om du vil signere på at ny ektefelle kan sitte i uskiftet bo med deg dersom din forelder dør først (det er dette TS spør om). Mitt generelle råd vil være å signere. Dersom du ikke signerer, vil din forelder lett kunne disponere formuen sin slik at det blir lite eller ingen ting igjen til livsarvingene. Selv om vi har noe som heter pliktdelsarv, er det ikke vanskelig å komme unna denne om man er sur på barna sine. Unntak må være dersom du ikke tror du vil få mer enn pliktdelsarv på en drøy million uansett (er vel 1,4 mill ny arvelov opererer med), og du ikke ser på forholdet til din forelder som noen stor verdi i seg selv. Eventuelt om det er veldig stor aldersforskjell på din forelder og dennes partner. Det vil i enkelte tilfeller kunne være aktuelt å sette visse vilkår for signatur. Eksempelvis dersom forelderens nye partner har barn, vil alle barna kunne ha felles ønske om at det ettertrykkelig skal stå at lengstlevende ikke skal forfordele sine barn. Dersom ny partner ikke har barn, vil det kunne medføre fordeler ved å være grei. Kan jo hende man ender opp ved ektefellens verdier også dersom man spiller kortene rett (altså oppfører seg bra mot vedkommende) Endret 14. oktober 2020 av Brunello
Brunello Skrevet 14. oktober 2020 #30 Skrevet 14. oktober 2020 (endret) 8 timer siden, Lille Potet skrev: Jeg vet ikke. Kanskje denne Th Berg hadde kunne sagt noe om det. Men jeg har alltid trodd at arv skal man ha til slutt. Har forelderen gitt bort den han/hun eier, er det ikke noe å arve. Boet er tilnærmet tomt, og det blir altså ingen arv på barna. dersom din forelders nye ektefelle sitter i uskiftet bo (etter din forelder), skal det skiftes når vedkommende dør. Da får du din arv. Med litt flaks arver du da også din forelders ektefelle (dersom denne ikke har livsarvinger). Endret 14. oktober 2020 av Brunello 1
CAPS LOCK Skrevet 14. oktober 2020 #31 Skrevet 14. oktober 2020 17 timer siden, Sjørosa skrev: Hva skjer da om hans kone dør først? Arver han henne eller står han da på bar bakke? Han arver henne i kraft av å være hennes ektefelle. Har hun barn, arver han en fjerdedel. Har hun ikke barn, men foreldre i live eller søsken i live eller nevøer/nieser i live etc, så arver han halvparten, og er hennes nærmeste slektninger besteforeldrene eller deres etterkommere, så arver han alt. Dette forutsetter at hun ikke har skrevet testament, men han vil uavhengig av et testament arve den såkalte "minstearven" på fire ganger grunnbeløpet hvis avdøde har barn, alternativt seks ganger grunnbeløpet hvis hennes nærmeste slektninger er hennes foreldre eller foreldrenes etterkommere 1
CAPS LOCK Skrevet 14. oktober 2020 #32 Skrevet 14. oktober 2020 54 minutter siden, Brunello skrev: Dersom ny partner ikke har barn, vil det kunne medføre fordeler ved å være grei. Kan jo hende man ender opp ved ektefellens verdier også dersom man spiller kortene rett (altså oppfører seg bra mot vedkommende) Det har du rett i, for hvis enka sitter i uskiftet bo til hun dør, så regnes ikke hun som arving etter førstavdøde. Da skal formuen deles i to like deler, en til hans arvinger og en til hennes. Blir det derimot skiftet mens hun lever, så arver hun ham med en fjerdepart hvis han har barn, alternativt en halvpart hvis han ikke har barn.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #33 Skrevet 14. oktober 2020 På 5.8.2020 den 0.46, AnonymBruker skrev: Man får vel ikke testamentert noe mer bort til partneren. Hvem som skal ha hvor stor del sier arveloven noe om. -TS Anonymkode: 5d58f...9bf Du kan risikere at fks skjøtet på huset / leiligheten blir overført til den andre mens begge lever, og vips så er arven forsvunnet ( ja, det skjedde her) Anonymkode: fa626...f68
Illuminatum Skrevet 14. oktober 2020 #34 Skrevet 14. oktober 2020 1 time siden, Brunello skrev: Det vil i enkelte tilfeller kunne være aktuelt å sette visse vilkår for signatur. Eksempelvis dersom forelderens nye partner har barn, vil alle barna kunne ha felles ønske om at det ettertrykkelig skal stå at lengstlevende ikke skal forfordele sine barn. Siden det er en ulempe å bli forfordelt er det vel en fordel om lengstlevendes barn forfordeles. 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #35 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, Illuminatum skrev: Siden det er en ulempe å bli forfordelt er det vel en fordel om lengstlevendes barn forfordeles. Forfordeles brukes ofte feil ja..,,, Å gi noen mindre enn en rettmessig har krav på. Kari ble forfordelt i arveoppgjøret etter sin far Johan, siden faren like før sin død flyttet huset og hytta over på sin sønn Nils Anonymkode: fa626...f68
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #36 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg angrer på at jeg ikke gikk til advokat når jeg fikk dette brevet. Men jeg ble presset med at hvis jeg ikke signerte innen 10 dager så ville de ordne seg med testament og jeg risikerte å ikke få noe. Nå ligger pappa for døden - og kona hans gjør hva faen hun vil med hus, penger og eiendom. Jeg forventer ikke smuler en gang når hun reiser herifra. Vi har 0 krav på innsyn og har ingen måte å overvåke hennes forbruk på. Hun har aldri tjent penger selv og har bestandig levd på pappa og jobbet på fra første stund for å presse oss barna ut av familien og sine egne barn inn. Anonymkode: 9e783...6f3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå